بازدید 13485

پشت پرده ارسال پیامک به اسم مردم برای «برنده باش» چیست؟!

مسئله اما فراتر از یک نظرسنجی صداوسیما و اکنون ابهام درباره سوءاستفاده از شماره گروهی از شهروندان برای رای گیری به نفع یا دستکاری در آرای مردمی صداوسیما است؛ مسئله‌ای که به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود و باید عوامل دخیل در آن تحت تعقیب قرار گیرند.
کد خبر: ۸۸۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 02 March 2019

پشت پرده ارسال پیامک به اسم مردم برای «برنده باش» چیست؟!پس از آنکه از شماره طیف وسیعی از شهروندان برای اخذ رای به نفع برنامه «برنده باش» در رقابت با برنامه «نود» سوءاستفاده شد، این پرسش پیش آمده که اساساً پشت پرده این ارسال پیامک‌ها به اسم مردم که با یک گاف بزرگ لو رفت، چه بوده و چه دست‌هایی در کار است که به هیچ عنوان «نود» برنامه برتر به انتخاب مردم نشود؟ ابهاماتی که منجر به توقف رای گیری شد و از قضا این توقف نیز به نفع «برنده باش» است که با این رویه از رقیب پیش افتاده است.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره جام جم که محل انتخاب برترین‌های صداوسیما بر اساس آرای مردمی است، اگرچه توسط عموم رسانه‌ها جدی گرفته نمی‌شود اما با توجه به حضور برخی برنامه‌های محبوب در این نظرسنجی، بخشی از افکارعمومی نسبت به آن حساس می‌شود و در آن به مشارکت می‌پردازد. همزمان با این دوره از جشنواره جام جم، اتفاق قابل تاملی رخ داد که بسیار شبهه برانگیز شد و ابهام‌هایی را در پی داشت.

پشت پرده ارسال پیامک به اسم مردم برای «برنده باش» چیست؟!

بر اساس آخرین نتیجه‌ای که در پست‌های این صفحه منتشر شده، مربوط به چهارم اسفند است که برنامه «نود» با کسب بیش از 30 درصد آرای مردمی و بیش از یک میلیون و صد و یازده هزار رای پیشتاز بود و «برنده باش» با 26 درصد آرا و بیش از 962 هزار رای در در رده دوم قرار داشت. نتایج بعدی در قالب استوری همین صفحه در ساعت 21 یازده اسفند منتشر شد که بر اساس نتایج تازه، برنده باش با یک میلیون و پانصد و هجده هزار رای (ششصد هزار رای رشد) و نود با یک میلیون و پانصد و هشتاد هزار رای (چهاصد و هفتاد هزار رای) در نظرسنجی جابجا شدند!

بیشتر بخوانید

همزمان با این اتفاقات از شبکه گذشته تا امروز، پیامک‌هایی برای گروهی از کاربران ارسال شده که بر اساس این پیامک‌ها، آنها به برنامه «برنده باش» در جشنواره جام جم رای داده‌اند. اغلب کاربرانی که این پیامک ظاهراً به عنوان گاف ماجرا به آنها ارسال شده‌ و این پیام را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند، تاکید کرده‌اند که حتی در این نظرسنجی شرکت نیز نکرده‌اند؛ چه رسد به آنکه به برنامه «برنده باش» رای داده باشند. این مسئله ابهام‌های جدی را در پی داشت که این ابهام‌ها بی‌ارتباط با حواشی که توسط برخی برای نود و عادل فردوسی‌پور به وجود آمد، نیست.

پشت پرده ارسال پیامک به اسم مردم برای «برنده باش» چیست؟!

وضعیت آنقدر بغرنج شده که سازندگان «دورهمی» از نظرسنجی انصراف داده‌اند و در نامه انصراف‌شان با آرزوی یک رقابت سالم نوشته‌اند: «با توجه به اینکه مجموعه "دورهمی" در 2 سال گذشته توانسته تقریباً تمامی جوایز مردمی و داوری را به خود اختصاص دهد، هم برنامه "دورهمی" و هم آقای مهران مدیری به عنوان مجری این مجموعه، توانسته اند نتیجه تلاش خود را از مردم این سرزمین به دست آورند، به اطلاع میرسانیم بنا به درخواست مخاطبان همیشگی دورهمی از شرکت در این نظرسنجی انصراف می‌دهیم و این رقابت را به دیگر دوستان و برنامه‌ها سپرده و امیدواریم رقابت سالمی صورت پذیرد»پشت پرده ارسال پیامک به اسم مردم برای «برنده باش» چیست؟!

به دنبال افشای آرای مشکوک و بدون اطلاع مردم به برنامه «برنده باش» و جلو افتادن ناگهانی این برنامه در رقابت با «نود» دبیر جشنواره جام جام از توقف تمام مسیرهای ثبت رای در این جشنواره تا بررسی کامل موضوع خبر داد و گفت: «تمام مسیرهایی را که منجر به ثبت رای می‌شود را بررسی کرده تا هر کجا اختلالی مشاهده، جلوی آن گرفته شود و قطعا تلاش بر این است که تک‌تک رای‌های مردمی به دقت و با شفافیت و حساسیت حفاظت شود.»

مسئله اما فراتر از یک نظرسنجی صداوسیما و اکنون ابهام درباره سوءاستفاده از شماره گروهی از شهروندان برای رای گیری به نفع یا دستکاری در آرای مردمی صداوسیما است؛ مسئله‌ای که به لحاظ قانونی جرم محسوب می‌شود و باید عوامل دخیل در آن تحت تعقیب قرار گیرند.

بر اساس ماده 740 قانون مجازات اسلامی «هرکس به طور غیرمجاز داده‎های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

مطابق با ماده 741 همین قانون، «هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» و با این اوصاف اکنون باید صبر کرد و دید با عوامل این اقدام چه برخوردی خواهد شد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۱
رسانه های « تکراری» به سلبریتی های « تکراری» حمله
می کنند..خخخ
پاسخ ها
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
قرار بود صدا و سیمای ما دانشگاه باشد . اما به جای دانشگاه قابله و تابه نسوز و وک و ملاقه و آشپزی همینطور توزیع پول در مسابقه برنده باش به بهانه و سو استفاده از کتابخوانی و پیامک های (شبه قمار )ووو عمده فعالیت آن شده است
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
صدا و سیما" بدون توقف " قله های افتضاح را در نوردید
صدا و سیما هم از ستادهای انتخاباتی تقلید کرده اند ؟‌ عطر آنست که خود ببوید ،نه آنکه عطار بگوید ؟ حنای صدا وسیما دیگر در نزد مردم ایران رنگی ندارد ؟ پس باید خودشان را رنگ کنند ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
قدم نو رسیده به شبکه سه مبارک
رسوایی ...
پشت پردش مهندسی اراست از صدا وسیمای باتجربه
(:
چی میخاد باشه شارلاتانیزم دیجیتال. سبک عصر نوین
واسه منم اومده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
میتوانید شکایت کنید و تا دو میلیون تومان خسارت بهتون پرداخت میکنند
بزور و در روز روشن جیب مردم رو خالی میکنن
بره منم اومده ،در حالی که رای من ۹۰ بوده
سلام عه پس این پیامک این بوده ؟ من همش ازین شماره پیامک دریافت میکردم که رای شما با رای قبلی جایگزین شد شاید حدود 6 بار اومد درصورتی که من اصلا شرکت نکردم تو این مسابقه و الان متوجه شدم این شماره برای چی بوده و اتفاقی خوندم این خبر رو ،واقعا...
خداییش ، اخه اینهم شد خبر؟ مطلب کم میارید دلیلی نیست که هر اخبار زرد را بخورد مردم بدید. بالاخره بای طیف مخاطب خودتون را انتخاب کنین. این فقط نظر من نیست عده بسیاری را میشناسم که دیگر تابناک را به عنوان منبع خبر خود نمیدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
نظر شما هم مثل ارای شماست.منظورت از عده زیاد حتما حدود یک میلیون نفری هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
اتفاقا مهمترین خبر دو سه روز اخیر همینه ، دستکاری در آرای مردم
شاید شما هم یکی از اون افرادی هستی که نظر مردم بایت اهمیتی نداره
شاید شما هم یکی از اون افرادی هستی که این دستکاریها رو به مصلحت میدونی
شاید شما هم یکی از اون افرادی هستی که عقیده داری هرچه به نفعت باشه باید اطلاع رسانی بشه
شاید شما هم یکی از اون افراادی هستی که .......
بهزاد
| Netherlands |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
شما با این سطح آی کیو که نمیفهمی این خبر چقدر مهمه ٬ همون بهتر که بری و ترافیک تابناک رو اشغال نکنی. دوستاتم ببر. درم پشت سرت ببند. مرسی.
برای منم اومد که رای شما با رای قبلی جایگزین شد در حالیکه من به نود رای داده بودم
این هم از برکات مدیر جدید شبکه سه که فکر کنم از ژنهای خوبه.
تابناک منصف تو هم برای قدیمی ترین مراجعه کننده ات

یک جایزه چرب و چیلی لحاظ کن

که من هستم.
باز هم دعواهای زرگری
واقعاً خجالت نمي كشن؟
صدا و سیما متاسفانه علاوه بر پول های هنگفتی که از بیت المال و بودجه می گیرد اکنون شده بنگاه بخت آزمایی و کسب درآمد های هنگفت برای عده ای در این سازمان متاسفانه خیلی از این مجری ها نظیر آقای ضیاء که ژست مردمی می گیرند ببینید چه بازار بخت آزمایی راه انداخته اند اگر راست می گویند ریز پولی که جمع می شود و جایزه هایی که می دهند را هم بگویند.
ایکاش صدا سیما و فوتبال را خصوصی می کردند و دولت تنها بر آنها نظارت می کرد مثل همه دنیا تا اینهمه بیت المال را حیف و میل نشود.
بیشتر آدم رو نگران میکنه اینه که چه تضمینی هست که این افراد فاسد با این سطح دسترسی به سیستم مخابراتی مملکت٬ شروع به هک کردن ایمیلهای مردم از طریق اس ام اس و تایید دومرحله ای نکنند و یا به حسابهای بانکی افراد و خیلی چیزای مهم دیگه دسترسی پیدا نکنند؟
چرا صدا سیما و تهیه کنندگان اینقدر سعی دارند که مجری ، بازیگر بشه خواننده مجری بشه ورزشکار بیاد توسیاست سیسات بره تو هنر و هزاران مورد دیگر که پیچیده در هم . آنوقت کسیکه علم و تخصص یک هنر را به صورت حرفه ای داره مانده بیرون گود و نظاره گر اجرا ها و بازی های این آدم ها رو باید تماشا کنه .آخه این کجاش انصافه.
نکته قابل توجه این است که اسپانسر دورهمی و برنده باش یک گروه از رفقا هستن .
برای فهم این مسئله لطفا به تاریخچه اسپانسرهای این دو برنامه که در واقعیت به یک "سلطان ارزش افزوده" می رسد توجه شود و اینکه این سلطان چگونه در عرض 2 سال بیش از 270 میلیارد تومان از راه اسپانسری این 2 برنامه کسب کرده؟
یعنی به حدی از این حجم زیاد مسابقه که جدیدا تو صده و سیما هر شبکه ای رو میزنی دارن یه مسابقه رو پخش میکنن بدم میاد! جدیدا هم جرات نداری کلا شبکه عوض کنی تا عوض میکنی یا اپلیکین معرفی کردن یا یه شماره که مردم بدبخت پیامک بدن و پولش بره تو جیب اینا!صدا و سیما چه بلایی داره سرش میاد؟تنها راه درآمدش شده همین پیامک ها؟ حالا جدای ازین کارها کی به چه اجازه ای رای من که برنامه نود بود رو با برنامه برنده باش عوض کرده؟من ۱۸ ساله نود میبینم حالا پیام اومده راس من برنده باش؟خواهش میکنم پیگیری بشه این برنامه فرسخ ها با نود فاصله داره...امیدوارم تازه به دوران رسیده ها که فقط بلدن عقده گشایی کنن نظرات شخصی خود را به جای نظرات مردم به کرسی ننشانند...تابناک خواهش میکنم نظرمو قبول کن
سلام
خوابیدیم، بیدار شدیم دیدیم رای هامون بر عکس شده که
منم نظرسنجی شرکت نکرده بود پیام اومد رای شما برنده باش!!!!!!
تبریک به ریس صدا و سیما بابت این اتفاق
سلام
من کل سایت را زیر و رو کردم ولی مطلبی در مورد مستند جنجالی و جالب "ایستگاه پایانی دروغ" که دیشب صداسیما پخش کرد ندیدم . در عوض این موضوع کم اهمیت این همه خبر و تیتر زدید !!
حداقل در ظاهر رعایت میکردید و چند خبر میزدید ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر