بازدید 18063
۴
معاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس اعلام کرد

آخرین جزئیات تغییرات بازار پایه / دستورالعمل جدید بازار پایه از خرداد ۹۸ عملیاتی می شود

معاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس با بیان این مطلب که دستور العمل جدید بازارهای پایه از خردادماه 98 عملیاتی می شود، به تشریح سازوکار های جدید پرداخت.
کد خبر: ۸۸۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 27 February 2019

تابناک اقتصادیمعاونت بازارهای خارج از بورس فرابورس با بیان این مطلب که دستور العمل جدید بازارهای پایه از خردادماه 98 عملیاتی می شود، به تشریح سازوکار های جدید پرداخت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بهنام محسنی گفت: در سال های اخیر تصمیمات مختلفی برای ساماندهی بازار پایه از منظر سرمایه گذار و ناظر گرفته شده و براین اساس، اگر شرکتی این امکان برایش فراهم شود که در بازارهای اصلی تامین مالی از طریق عرضه سهام داشته باشد، از فیلتر بسیار مهمی به نام هیات پذیرش عبور می کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها علی رغم اینکه ممکن است وضعیت آنها از نظر شکلی مطلوب باشد اما در خصوص موارد مورد نظر هیات پذیرش را نداشته باشند و نتوانند از این مرحله گذر کنند، ادامه داد: در بازار پایه با شرکت های مواجه هستیم که از هیچ فیلتری عبور نمی کنند و با توجه به قانون و الزامات قانونی در بازار پایه درج می شوند و این موضوع تاکنون، مبنای تصمیم گیری ها در خصوص بازار پایه بوده و قطعا برای بهبود این بازار تصمیمات بهینه تری نیز گرفته می شود.

محسنی ادامه داد: در مقطع فعلی و طی یکی دو سال اخیر و از زمانی که بیانیه ریسک بازار پایه برای سرمایه گذاری الزامی شد، سعی بر آن بوده که حداکثر اطلاع رسانی را برای سهامدار داشته باشیم تا بدانند در چه بازاری معامله می کنند ومتناظر با ریسک این بازار در آن سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی و ریسک قابل توجه در بازار پایه، بحث عدم تقارن اطلاعاتی بوده و براین اساس با شرکت های در این بازار مواجه هستیم که بعضا سه سال است مجمع تشکیل نداده یا صورت های مالی ارائه نکرده اند ولی نماد بازاست و سهم معامله می شود و بنابراین این موارد باید برای سرمایه گذاران تبیین شود گفت: سرمایه گذار باید بداند در چه محیطی معامله می کند و این فضا چه مقدار با بازارهای اصلی تفاوت دارد.

به گفته این مقام مسئول از نظر دسترسی به معاملات نیز تفاوت اصلی با سایر بورس ها داریم و از معدود کشورهای هستیم که بورس مردمی داریم و ارتباط مستقیم سرمایه گذار با معاملات بسیار فراهم بوده، در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر این امکان فراهم نیست و افراد حقیقی باید از طریق صندوق های سرمایه گذاری باید وارد معامله شوند و امکان معامله مستقیم را ندارند .

محسنی در ادامه با تشریح اهم تغییرات بازار پایه گفت: ازنظر طبقه بندی، شرکت ها در واقع سال 95 تغییرات در بازار پایه داشتیم و با ایجاد تابلوهای «الف»،« ب» و «ج» که تابلوی «الف» متعلق به نهادهای مالی، بورس ها و سپرده گذاری مرکزی بود و سایر ناشرین در تابلوهای ب و ج طبقه بندی می شدند.

وی با اشاره به این مطلب که در وضعیت جدید، تابلو الف بازار پایه حذف شده و طبقه بندی جدید چبازار پایه به شکل تابلوهای سبز، نارنجی و زرد بوده ،تصریح کرد: در کشورهای دیگر نیز رنگ بندی بورس ها معمول بوده مهم ترین دلیل انتخاب رنگبندی وقوف و آشنایی عامه بر مفهوم آن ، سریع الانتقال بودن و کلیات این طبقه بندی برای سرمایه گذاران قابل درک است.

محسنی ادامه داد: در طبقه بندی جدید تابلو «الف» حذف شده تابلو «ب» تبدیل به تابلو زرد و تابلو «ج» به تابلو نارنجی و تابلوی جدید تحت عنوان قرمز اضافه شده که درتابلوی قرمز شرکت های که احکام مربوط به انحلال را گرفته و مدیر تسویه مشخص شده یا شرکت 3 سال است مجمع نرفته است، قرار دارند.

وی افزود: نکته حایز اهمیت آن است که در تابلو «ج » کنونی 3 روز در هفته معامله را داریم و در 2 روز این امکان وجود ندارد، در مقررات جدید در همه روزهای هفته امکان معامله فراهم بوده ولی شرایط متفاوت است، ولی دامنه نوسان قیمتی در مراحلی که معامله به صورت پیوسته انجام میشودیک ریال بوده یعنی قیمت پایانی روز قبل بعلاوه یک ریال و عملا نوسان معاملات پیوسته گرفته می شود.

به گفته محسنی، در تابلو زرد، دو روز در هفته حراج کشف قیمت برگزار می شود و عملا این امکان برای تابلو نارنجی، یک روز درهفته و در تابلو قرمز یک روز درماه خواهد بود.

وی ادامه داد: در بازار پایه آپشن ساعت 8:30 تا 9 را دیگر نخواهیم داشت ، یعنی دیگر دوره سفارش گیری یک ریال بوده اگر روزی هر کدام ازاین تابلوها حراج انجام شود این حراج با عنوان حراج پایانی برگزار می شود.بر این اساس در یک روز معاملاتی که حراج نداریم از ساعت 8:30 تا 9 سفارش گیری، راس ساعت 9 مچینگ و ساعت 9 الی 12:30 دقیقه در دامنه یک ریال معامله انجام خواهد شد.

محسنی ادامه داد: اگر در روزی هستیم که آپشن داریم، ساعت 8:30 تا 9 سفارش گیری در دامنه یک ریالی، سفارش قابل مچینگ از ساعت 9 تا 11:30 دردامنه یک ریال ، از ساعت 11:30 تا 12 وقفه خواهیم داشت و سفارش گرفته نمی شود و دوره نظارت برای انجام امور فنی 12بوده و از ساعت تا 12:30 دامنه حذف و در دامنه باز سفارش گیری انجام می شود. همچنین سفارش ها در بازار پایه نمایش داده نمی شود و در زمان حراج پایانی پنهان است چیزی شبیه بوک بیلدینگ فعلی و به صورت مداوم در بازار پایه با مظنه فروش مواجه هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
وضع فعلی خوبه چون عادت کرده ایم در صورت امکان دست نزنید هر روز یه خواب تازه میبینید بذارید ضررهایمان بکنیم بسوزیم بسازیم
سلام
من خيلي از سهام نميدونم و تازه وارد بورس شدم اما تو اين مدت كم فهميدم بازار ب جولانگاه يك مشت شياد و بازيگر شده. كه به راحتي بابت بالا بردن يك نماد دروغين و به درد نخور از مردم بيچاره پول دريافت مي كنند و بعد هم يك نماد ورشكسته را معرفي مي كنن به نظرم اين يك خلاف و تقلب بزرگه كاش حداقل اين كار جلوش گرفته بشه
پاسخ ها
گلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
سلام . لطفا شما که بنا به گفته و اعتراف و اقرار خودتان چیزی از بورس نمیدانید و تازه وارد هستید . بهتره که نظر ندید
عملا با نشان ندادن سفارشات راه را برای تقلب بازیگران عمده سهم ها و کارگزاری ها باز میکنند .. کاشکی قبل از نوشتن قانون به عواقب آن هم فکر میکردند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار