بازدید 5778
۵
به بهانه اعلام ظرفیت دکتری تخصصی علوم پزشکی؛

عدالت مهم است مگر زمانی که پای دو وزارتخانه مجزا در میان باشد!

با اعلام زمان ثبت نام آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی، بار دیگر این سوال به وجود آمد که تا کی قرار است چند دستگی در آزمون‌ها در کشورمان ادامه داشته باشد و تجمیع آزمون‌ها رخ ندهد؟ چندپارگی‌ای که مسئولان سالهاست تاکید دارند می‌بایست پایان داده شود، اما حتی گامی برای تحقق آن برداشته نمی‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 07 February 2019
همه دانشگاه‌ها می‌بایست از ضوابط و استاندارد‌های یکسانی تبعیت کنند؟ وزارت‌خانه‌ها چه؟ اصلا ضرورت اتخاذ ضوابط استاندارد و تلاش برای یکسان سازی و استاندارد سازی چیست؛ برقراری عدل و عدالت یا چیزی دیگر؟

به گزارش «تابناک»، با اعلام زمان ثبت نام آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی، بار دیگر این سوال به وجود آمد که تا کی قرار است چند دستگی در آزمون‌ها در کشورمان ادامه داشته باشد و تجمیع آزمون‌ها رخ ندهد؟ چندپارگی‌ای که مسئولان سالهاست تاکید دارند می‌بایست پایان داده شود، اما حتی گامی برای تحقق آن برداشته نمی‌شود.

این را می‌شود از برگزاری آزمون دکتری تخصصی رشته‌های علوم پزشکی دریافت که برای بسیاری از مردم ناآشناست چراکه تصور می‌کنند رشته‌های علوم پزشکی یا پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند و یا رشته‌هایی که در مقطع کارشناسی باقی می‌مانند. باوری اشتباه که بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته‌ها با آن دست به گریبان هستند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مانند فیزیوتراپی یا پرستاری یا انبوه رشته‌های دیگر که می‌توانند بعد از دریافت کارشناسی، در کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (PhD) ادامه تحصیل دهند، اما با شرکت و قبولی در آزمون‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدارک می‌بیند نه کنکور‌های سراسری وزارت علوم که برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور، فنی-حرفه‌ای و علمی-کاربردی برگزار می‌شود.

آزمونی سراسری که پذیرش در همه دانشگاه‌ها از مسیر آن می‌گذرد الا دانشگاه‌های علوم پزشکی. دانشگاه‌های تافته جدابافته آموزش عالی در کشورمان که گویی مربوط به کشور یا حتی قاره‌ای دیگر هستند نه کشورمان. دانشگاه‌هایی که ظاهرا قرار نیست هرگز مشمول قوانین تجمیع آزمون شوند.

وضعیتی که مسئولان تاکید دارند در راستای استقلال آموزش علوم پزشکی و دیگر رشته هاست، اما بیشتر تداعی کننده نگاه جزیره‌ای به آموزش عالی در کشورمان است. جزیره‌هایی مستقل از هم که اگر قرار باشد هماهنگی در میانشان به وجود آید، کار چندان دشواری نیست، اما ظاهرا مسئولان دو وزارت خانه تمایلی به انجام آن ندارند.

هماهنگی‌ای که البته در برخی امور دیده هم می‌شود، مثل تاثیر مصاحبه در قبولی دکتری تخصصی که ظاهرا در علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی یکسان است، هرچند مشخص نیست این یکسان بودن از کجا نشات گرفته. هماهنگی‌هایی که می‌شود در روز برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری هم اعمال شود، اما ظاهرا ترجیح بر متفاوت بودن آزمون دو وزارت خانه است.

تفاوتی که در زیرمجموعه وزارت علوم با پیگیری مجلس از بین رفت تا آزمون همه دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور، فنی حرفه ای، علمی کاربردی و غیرانتفاعی یکی شود. آزمونی که دلیل یکسان سازی آن رعایت عدالت عنوان شده است؛ عدالتی که ظاهرا اهمیت ندارد میان متقاضیان پذیرش تحصیلات تکمیلی در زیرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت برقرار شود یا خیر!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
شما چطور به خودتون جرات میدید پزشکی که تمام سلولهاش آثاری از دی ان ای نخبگی و الیت بودن رو دارن رو با عوام مردم مقایسه کنید!!!
پزشکان در سال 1368 و زمانی که همه مشغول جنگ بودند با زرنگی خاصی آموزش پزشکی رو بر خلاف همه کشورهای دنیا از وزارت علوم خارج و به وزارت بهداشت (وزارت پزشکان) الحاق کردند تا با کم کردن تعداد پذیرش باعث کم شدن دست در بازار و تثبیت درآمدهای میلیاردیشان شدند.
کل چاه های نفت رو هم بدیم به پزشکان باز هم طلبکار خواهند بود.
مشکل ودوشواری نویسنده محترم کجاست؟ به چی و کجا اعتراض دارد؟ می خواهد چه شود؟
فکر کنم نویسنده مطلب، به این موضوع اشراف ندارند که دانشگاههای علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شوند نه وزارت علوم.
مدرک و تاییدیه مدرک و مجوزهای این قبیل افراد هم توسط این وزارتخانه صادر می‌شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی