بازدید 12223
پیشنهاد «تابناک» به دست اندرکاران فضایی کشور؛

با تکیه بر این سه مزیت، زمان دقیق پرتاب «دوستی» به فضا را اعلام کنید

چهاردهمین روز بهمن ماه در حالی از نیمه گذشته که بر خلاف انتظار‌ها، خبری از پرتاب ماهواره «دوستی» به فضا نیست؛ یکی از دو پرتابی که روحانی وعده انجامش را در جمع مردم گلستان به ایرانیان داد و تصور می‌شد، همه چیز برای محقق کردن آن مهیاست، اما ظاهرا این گونه نبوده است.
کد خبر: ۸۷۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 03 February 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
بر خلاف انتظارها، ظاهرا وعده‌ای که به تازگی رئیس جمهور برای پرتاب دو ماهواره ایرانی به فضا داده بود، در حال رنگ باختن است؛ اتفاقی که احتمالا تحت تأثیر تجربه پرتاب اول در حال وقوع است.

به گزارش «تابناک»؛ چهاردهمین روز بهمن ماه در حالی از نیمه گذشته که بر خلاف انتظار‌ها خبری از پرتاب ماهواره «دوستی» به فضا نیست؛ یکی از دو پرتابی که روحانی وعده انجامش را در جمع مردم گلستان به ایرانیان داد و تصور می‌شد، همه چیز برای محقق کردن آن مهیاست، اما ظاهرا این گونه نبوده است.

صحبت درباره ماهواره‌ای است که هرچند رئیس جمهور نامی از آن نبرد، وزیر ارتباطات همزمان با مخابره خبر شکست نسبی پرتاب ماهواره «پیام» به فضا، از نام آن پرده برداشت تا مشخص شود «شریف ست» سابق و «دوستی» فعلی، نام دومین ماهواره ایرانی است که در سال ۹۷ فضایی خواهد شد.

رویدادی که بعد از تجربه نه چندان خوش پرتاب پیام، انتظار می‌رفت خیلی زود به انجام برسد، اما این گونه نشد تا برخی حدس بزنند که پرتاب دوستی به روز ملی فناوری فضایی موکول شده است؛ به چهاردهم بهمن ماه که یادآور پرتاب ماهواره ایرانی «امید» با موشک ماهواره‌بر ایرانی و قرار گرفتن کشورمان در زمره معدود کشور‌های عضو باشگاه فضایی جهانی است.

رویدادی که در سال‌های بعد با رونمایی از برخی محصولات جدید فضایی کشورمان و برخی پرتاب‌ها گرامی داشته شد تا این احتمال دور از ذهن نباشد که امسال نیز این روز با پرتاب دوستی جشن گرفته شده و ماندگار شود. احتمالی که محقق نشد تا حق با آن‌هایی باشد که حدس می‌زنند مشکلی بروز کرده است!

مشکلی از جنس نگرانی از شکست در پرتاب دوستی، مشابه آنچه در پرتاب پیام رخ داد؛ نگرانی که هرچند از دید کارشناسان بی مورد و حتی تعجب آور است، رفتار مسئولان مجابمان می‌کند که از طرف ایشان بسیار جدی است و جدی گرفته شده تا جایی که در روز فناوری فضایی هم از این پرتاب امتناع کرده‌اند.

پرتابی که ریسک آن به نسبت ریسک پرتاب قبلی بسیار پایین‌تر است، چون به کمک موشک ماهواره‌بر سفیر صورت خواهد پذیرفت، نه موشک ماهواره‌بر سیمرغ که جوانتر و کمتر آزموده است و در پرتاب اخیرش، نقصی کوچک در مرحله سوم آن بروز کرد که موجب شد، ماهواره پیام در هنگام جدا شدن به سرعت کافی نرسد و در نهایت در مدار قرار نگیرد.

با تکیه به این ۳ مزیت، زمان دقیق پرتاب «دوستی» به فضا را اعلام کنید

وضعیتی که می‌توان آن را یکی از مزیت‌های پرتاب دوستی به فضا خواند؛ اینکه «دوستی» میکروماهواره‌ای با وزن حدود ۵۰ کیلوگرم است (تقریبا نصف وزن ماهواره پیام) و برای پرتابش به فضا، می‌توان روی موشک ماهواره‌بر ایرانی «سفیر» حساب باز کرد که پیشتر چهار ماهواره ایرانی را در مدار قرار داده است: ماهواره‌های «امید»، «نوید»، «رصد» و «فجر».

تجربیاتی موفق و قابل اتکا که نشان می‌دهند، پرتاب دوستی احتمال موفقیت بسیار بالاتری به نسبت پرتاب قبلی (پرتاب «پیام» با ماهواره‌بر «سیمرغ») دارد. با این ملاحظه که می‌دانیم ماهواره‌بر فعلی «سفیر» نسخه ارتقا یافته آن است که توانایی حمل محموله در آن به نسبت نسخه اولیه (۲۵ کیلوگرم) دو برابر شده (۵۰ کیلوگرم) و البته همه تجربیات پرتاب ماهواره با آن، موفقیت صد درصد نبوده است.

اما آیا تنها مزیت پرتاب دوستی، تفاوت موشک ماهواره بر مورد نیاز برای پرتاب آن است؟ اندکی تأمل در واکنش‌های عمومی به پرتاب قبلی کافی است تا دریابیم که خیر، فضای فراهم شده برای پرتاب این ماهواره هم بسیار متفاوت از همیشه است، تا جایی که می‌شود در شرح مزیتی سخن گفت که محصول پرتاب به ظاهر ناموفق پیام به فضاست.

درباره موفقیتی سخن می‌گوییم که هرچند دولتمردان رقم زننده آن هستند، ظاهرا خودشان هم چندان به اهمیت و جایگاهش آگاه نیستند. موفقیت در شفاف سازی وضعیت دانش فضایی کشورمان. اینکه همگان می‌دانستیم قرار است پیام است به فضا پرتاب شود و آگاه بودیم که این پرتاب باید با ماهواره بر سیمرغ و از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) انجام پذیرد.

اطلاعاتی که پیشتر اغلب پنهان نگه داشته می‌شد و بعد از پرتاب در خصوص اطلاع رسانی آن‌ها تصمیم می‌گرفتند، به این صورت که اگر پرتاب موفقیت آمیز می‌بود، اطلاع رسانی می‌شد و اگر به شکست منجر می‌شد، از اطلاع رسانی آن خودداری می‌کردند. وضعیتی که موجب شده برخی تصور کنند، دانش فضایی در کشورمان هرگز به شکستی منجر نشده و در نتیجه به بیراهه هدایت شوند!

بیراهه‌هایی که یک سر آن، دروغ انگاشتن توانایی بومی کشورمان در این حوزه است و طرح شائبه‌هایی در خصوص وارداتی بودن این دانش (با اتکا به این پیش فرض که شکست نخورده، پس جایی تست شده، جواب پس داده و بعد به کشور وارد شده است!) و سر دیگرش، ناامید شدن از مواجهه با واقعیاتی مانند موفق نشدن کامل پرتاب پیام که یأس برخی را به دنبال خواهد داشت و شائبه‌هایی در خصوص هدر دادن زمان و پول و انرژی!

باور‌های غلطی که در سایه اطلاع رسانی پرتاب پیام و بعد تشریح فرجام آن رو به شکست نهاده و به اتکا به آن، می‌توان ساده‌تر از همیشه برای پرتاب دوستی برنامه ریزی کرد. برای پرتاب ماهواره‌ای ایرانی که حالا می‌دانیم پشتوانه اش چندین شکست و چندین پیروزی است و نتیجه اش هرچه باشد، پیشرفت خواهد بود؛ پیشرفتی که حتی با برقراری ارتباط پیام با ایستگاه زمینی در لحظات کوتاهی که در مدار قرار گرفت نیز به دست آمد.

به این دو مزیت، قرار گرفتن در ایام سالگرد انقلاب اسلامی را هم می‌توان افزود که می‌تواند و باید زمینه ساز پرتاب ماهواره دوستی به شکلی شفاف باشد. آنقدر شفاف که پیشنهاد دهیم زمان دقیق پرتاب ماهواره دوستی اعلام شود تا هم وفای به عهد صورت گیرد و هم همگان دریابند که میان مسئولان کشورمان و مردم فاصله‌ای نیست. اتفاقی که می‌تواند تأکید چندباره و مشددی بر رویکرد صلح آمیز فعالیت‌های فضایی کشورمان باشد که برخی دشمنان قصد دارند آن را جور دیگری نشان دهند و گاه از پنهان کردن شکست‌های فضایی به این منظور بهره می‌گیرند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۳
برای چی پرتاب کنند اقایان وقتی به خیال خودشان ساز و کار مالی اروپا ثبت شده
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
چه ربطی داره؟ از بس دلواپسین همه چی رو به همه چی ربط میدین.
مهدی
| Germany |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
دوستی با موشک،
فرار بجلو با زرنگی نااگاهانه !
۶ سال عمدا تکنولوژی فضایی را پایین نگه داشند و فکر کردن بعد از این مدت با اولین پرتاب حتما هم موفق می شدین
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
درسته والا الان انسان در کره مریخ هم پیاده کرده بودیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
خودتم متوجه نشدی چی گفتی. تکنولوژی رو پایین نگه نمیدارن. تکنولوژیش اگه بومیه نسبت به کشورهایی که
سالهاست ماهواره پرتاب میکنن قطعا سطحش پایینه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
اصولا در دوره روحانی هیچ پرتابگر جدیدی رونمایی نشده سفیر و سیمرغ هر دو زمان احمدی نژاد رونمایی شدن
اما سیمرغ اون موقع پرتاب نشد
ولمون کنید بابا با این میکروماهواره... یه چیزی که در حد دو تا سه ماه تو فضا میمونه به چه دردی میخوره که این همه هزینه اش میکنید. دیگه چند تا فرستادید بسه دیگه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
ببخشید تخضص شما چی هست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
پس با ادعا و نظر شما از این بعد لطفا ادای روشنفکنری در نیاورید و نگویید که پیشرفت نمی خواهیم بکنیم و نگویید که قبلا هم وجود داشته و یا نداشته
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
برای آن میمون که زمان احمدی نژاد به فضا فرستادن موز و نارگیل بفرستند
گوشت گوسفندی کیلویی صد هزار تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
امان از افکار پوسیده شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
شما چرا در همه کار دخالت میکنید امریکا میلیاردها دلار خرج ناسا کرد توبودی میگفتی میخوان یچکار از یک طرف عشق غرب دراید از یک طرف با علم مخالفید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
امریکا چه ربطی به ما داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
این بنده خدا منظورش اینه که دیگه دور این میکروماهواره و ... اینا گذشته که هی تجربه ثابت رو چند ساله دارن تکرار میکنند. اگه میخواهید کار جدید کنید و هزینه برای مدارهای بالاتر و ماهواره های واقعی بکنیم نه این که هر موسسه کلی خرج میکنه برای یه چیزی که عمر مداری اش در حد چند ماهه و هیچ خدماتی نمیده...الان یه ماهواره درست و حسابی نداریم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
چی می گی ؟خوبی
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
بقیه کشورها هم از قدمهای کوچک شروع کردند
واقعا جای تاسف داره که الان پرتابی مثل پرتاب 10 سال پیش شده محل بحث علمای فضایی کشور.

جای بسی ناراحتی برای دست اندرکاران فضایی کشور است. حوزه پرتاب یک حوزه مجزا است.
در حوزه فضایی و ماهواره چه کرده ایم؟
ماهواره سنجشی و ماهواره مخابراتی در چه افقی آماده خواهد شد؟
ماهواره پیام امیرکبیر بعد از 12 سال آماده شد در حالیکه یک ماهواره دانشجویی بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
ما اگر با همان شیب دوره احمدی نژاد جلو می رفتیم الآن قطعا در مدار مئو یا ژئو بودیم نه پرتاب یه ماهواره 3 ماهه
بیزحمت اگه فرستادید از چند روز قبلش اینترنتهای ما را که ساکن شهرهای نزدیک محل پرتابیم از چند روز قبلش قطع نکنید
حالا روی زمین درست کنید فضا پیشکش!
اونها که متخصص و مسئولن تردید دارن که در صورت پرتاب موفق میشن اما شما در خبرگزاریتون مطمئنید که مشکلی نیست! جالبه واقعا. تا کی قراره احساسات بجای تخصص تصمیم بگیره خدا میدونه.
فرض کنید رفت تو مدار یک ماه هم چرخید....

بعدش؟

ریشه و علل مشکلات در بی نظمی راهبردی فضایی است. بی نظمی مدیریتی....بی نظمی رفتاری
جناب وزیر محترم مشکلات را ببین و حل کن.
ما هم درک می کنیم که این فناوری ها سودمند هستند ، اما شما هم درک کنید که باید اولویت با معیشت مردم باشد ، اگر آن را به خوبی تامین کردید به فکر بلندپروازی باشید وگرنه تا زمانی که مردم در صف گوشت هستند ، تا زمانی که اتومبیل بی کیفیت گرانقیمت سوار می شوند این کارها بی معنی است ، تا وقتی گوشت نیست ، ماهواره هم نباید باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
بابا کل هزینه ای که کردن پول تویجبی یه ژ«ن خوب هم نمیشه
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
بدون قدرت نظامی نمیشه در مذاکره امتیاز گرفت و تحریمها رو در عمل برداشت
راستی اون میمونی که فرستادیم مریخ چی شد بیچاره از گرسنگی میمیره اگه بمیره بیزحمت رایانشو بدین به من احتیاج دارم...
با توجه به سخنرانی ترامپ در جمع مسیولین کشورش که در کمتر جایی به ان توجه شد و در ایران فقط به قسمت هشدارش درخصوص موشک دوربرد سیمرغ انهم به صورت تیلیغاتی اشاره شد در حالی که من ان سخنرانی را دقیق گوش مردم او گفت باتوجه به توانمندی ایران در ساخت و پرتاپ موشک بالستیک که اخیرا انجام داد و ما جلوی انرا گرفتیم! شما که نمیدانم کی هستی ا شما خبر شفاف واسه زمان پرتاب موشک پیام نباش لطفا! به چه دردت میخوره! شما فقط میتونی انتظار داشته باشی خبر پرناب را بعدش بدهند چه درست و چه غلط اینکه 14 پرتاب شد یا نشد! به من چه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این قضیه حمله لیزری فضا پایه به ماهواره های ایران بحث جدی هست بخصوص از زمان آمدن روحانی اکثر پرتاب های ما فیل می کنه
پرتاب نکنید قراردادهارو هوا نکنید احترام بذارین به قراردادها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
شما هوا شدی مثل اینکه کدود قرار داد؟
مشخص نیست از نوشتن این مقاله چه خواسته ای داری؟
هر کاری همیشه میتواند نتیجه مطلوب را ندهد.قطعا زمانی پرتاب صورت خواهد گرفت که آمادگی کامل کسب شده باشد.
مسائل سیاسی هم قطعا بی تاثیر نیست که توجه به آن در مسائل علمی توجیه ندارد
اولا به فرض هم در پرتاب آن شکست حاصل شود نمی توانند از مردم مخفی کنند چون خارجیها کاملا عملیات را رصد می کنند. ثانیا هدف قدرت نمایی موشکی است یا میکرو ماهواره... اگر ماهواره است که چندان نتیجه ای نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
هدف داشتن ماهواره جاسوسی تمام عیار هست که تک تک نفوذی ها شناسایی بشن شما مشکلی داری؟
کشور و مردم ایران واقعا حداقل چیزی که میخواهند نداشتن تنش است و نیازمند یک زندگی آرام هستند .
متاسفانه برخی قصد ندارند این آرامش را به مردم بدهند و هنوز دنبال تنش و آشوب هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
الن هند هم ماهواره می فرسته پاکستان همه جا چه ربطی به تنش داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
تنش افکار عقب مانده شما هست
تو رو خدا خسته شدیم
ماهواره دور مدار بچرخه چرخ زندگی مردم هم بچرخه سانترفیوژم بچرخه منم بچرخم تو هم بچرخ
تا حوزه مدیریت فضایی کشور اصلاح نگردد، وضعیت روز به روز اسف ناکتر خواهد شد.
اصلاح مدیریت فضایی کشور.
آقای وزیر ارتباطات، حوزه فضایی مدیران لایق ندارد....
فرستادن ماهواره و پرتاب موشک هزینه سیاسی زیادی برای کشور داره.مخصوصا در شرایط فعلی که عربستان و امارات و اسرائیل دنبال زدن تیر خلاص به برجام هستن.بهتره برای یه ماهواره که قرار هست نهایتا دوماه تو فضا دور دور کنه هزینه نکنیم.اگر چیز به درد بخوری هست که هزینه به منفعت اون برای کل کشور (نه یه گروه خاص یا صرفا شوی تبلیغاتی ) صرفه اقتصادی داشته باشه ارزش هزینه کرد داره ولی فرستادن چنین ماهواره هایی صرفه موشک بازی هست . ضررش بیش از منفعت هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
با تفکر شما مردم همه باید بمیرند چون یه عده ای از ایرانی ها خوششون نمیاد . خدا رو شکر که امثال شما هنوز قدرت اصلی رو ندارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
صرفه اقتصادی کیلویی چنده
آقایون بهتره اول شکم گرسنه ملت رو سیر کنن واینقدر تو فضا نباشن.
سلام.نحوه نگارش اخبارتون تکراری شده......یک جمله طولانی......بعد "در حالی که".یک جمله طولانی... ..در شرایطی که.واقعا لازم نیست جملات روبا حروف اضافه به هم وصل کنید.هر وقت هم میگید" در حالی که "معلومه که یک جهت دهی میخواید به خواننده القا کنید که دررسانه های امروزی سعی در پوشاندنش می کنند.
پی نوشت:اشکالات زیادی در جامعه پزشکی هست.بسیاری از ما پزشکان هم ازین وضعیت که نه پزشک درآن راضی است و نه مردم ناراحتیم.حرکت های مهمی از داخل پزشکان برای اصلاح وضعیتها شکل گرفته که در شرایط این روزها عقیم می شود.پزشکان هم افرادی از مریخ نیستند بلکه از میان خود این مردم هستند.اما رویکرد رسانه شما آشکار و فراتر از مرزهای نقد است.باور کنید راه سلامت مردم از فقر و کم اعتباری پزشکان نمی گذرد و رفاه و اعتبار پزشکان هم در فقر و بی عدالتی نه تامین می شود و نه در صورت رخ دادن پایدار است.تخریب گروههای مرجع جامعه نهایتا شالوده جامعه را از هم می پاشاند و این اثبات شده است
این دولت روی دولت احمدی‌نژاد را سفید کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
هیچ کسی به رکورد مهمونی نزدیک هم نمیشه معجزه هزاره بود و سنگی در چاه کشور انداخته که هزار سال دیگر هم نمیشه درآوردش
درحالیکه بازنشستگان وکارگران وکارمندان بخاطر مشکلات عدیده اقتصادی گرفتارهستند و تورم لجام گسیخته امان ملت رابریده ودرهرخانواده بطورمتوسط یک یادونفر فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار داریم حضرات بفکر فرستادن ماهواره به هواهستند آنهم باهزینه های نجومی وتنها دغدغه ای که ندارند وضعیت وخیم معیشت ملت انقلاب کرده است
پاسخ ها
نصیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
1 میلیون دلار پول یه بازیکن فوتبال هم نیست این اقتصاد زمانی ورشکست شد که با پول نفت سه برابر ژاپن کارمند استخدام رد که خروجی اونها صفره
به عنوان کسی که 4 سال شب و روز توی این حوزه کار کردم با ساعتی 6 هزار تومن حقوق بدون بیمه می خوام بگم


واقعا متاسفم برای این دولت برای این فقط فقط بلدن شعار بدن . هر سال بیان یه مشت ماکت رونمای کنن

ای کاش یه روز قدر و ارزش این نیروی کار جوان رو بدونن، ای کاش
حرف برای گفتن زیاده ........
ای کاش به جای موشک و ماهواره و هسته ای کمی هم به اقتصاد و اشتغال و آبادانی ایران فکر می کردیم ...
وقتی افراد دلسوز، تیزبین و مخلص را از گردونه خارج و آنها را از خدمت در چنین مراکزی فراری میدهند، باید منتظر این روزها میبودند
ما در دهه 70 در صنعت موشک های بالستیک بالای 200 شکست داشتیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی