بازدید 3552

احتمال کمبود عرضه نفت جدی است؟

کد خبر: ۸۷۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸ 18 January 2019

طبق گزارش جدیدی که از سوی بانک "امریکا مریل لینچ" منتشر شده، مازاد عرضه نفت در حال معکوس شدن است و ممکن است بازار با کمبود عرضه مواجه شود.

به گزارش ایسنا، این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرده که ریزش قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۱۸ تنها به دلیل مشکل اشباع عرضه نبوده بلکه عوامل غیربنیادین دیگری در این اتفاق دخیل بوده‌اند که می‌توان به فروش قراردادهای خرید از سوی صندوق‌های پوشش ریسک و سایران مدیران بازار مالی و همچنین واهمه و ابهامات در بازارهای مالی اشاره کرد. در نتیجه، بازار نفت بار دیگر در سه ماهه چهارم با مازاد عرضه روبرو شد.

به گفته تحلیلگران بانک "امریکا مریل لینچ"، با این حال ۱.۳ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ در حال معکوس شدن است. در حقیقت کاهش تولیدی که از سوی گروه اوپک پلاس به اجرا گذاشته شده، ممکن است باعث کمبود اندک عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ شود. قراردادهای خرید و فروش در بازار نفت گویای بدبینی سرمایه‌گذاران به چشم انداز رشد بیشتر قیمت‌ها است. قیمت نفت برنت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بهبود یافته و ما پیش‌بینی میانگین قیمت ۷۰ دلار در هر بشکه برای سال ۲۰۱۹ را حفظ می‌کنیم.

پیش‌بینی‌های قیمت نفت بسیار متفاوت است اما ده‌ها بانک سرمایه‌گذاری با این نکته موافق هستند که ریزش قیمت نفت در اواخر دسامبر که برنت را به حدود ۵۰ دلار رساند، بیش از حد بوده است. بانک "امریکا مریل لینچ"، انتظار دارد قیمت نفت برنت به ۷۰ دلار در هر بشکه بازگردد.

با این حال تحلیلگران این بانک سرمایه‌گذاری خاطرنشان کردند اگر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهانی از ۳.۵ به ۲ درصد کاهش پیدا کند، نفت برنت ممکن است تا رکورد ۳۵ دلار در هر بشکه سقوط کند.

در مقطع فعلی هیچ کس انتظار ندارد رشد اقتصاد جهانی تا این حد سقوط کند اما شمار رو به رشدی از شاخص‌ها نشان می‌دهند که احتمال افت رشد اقتصادی وجود دارد. آمار کاهش صادرات و واردات چین در دسامبر مایوس کننده بوده است. صادرات این کشور در دسامبر بر مبنای سالانه ۴.۴ درصد و وارداتش ۷.۶ درصد کاهش پیدا کرد که نشان داد رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان اندکی آهسته شده است.

با این حال عوامل عرضه و تقاضای بازار نفت کاملا منفی نیستند. بانک "امریکا مریل لینچ" برآورد کرده که عرضه اوپک پلاس در سه ماهه چهارم امسال ۲.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا خواهد کرد. این رقم شامل کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز توافق شده میان این تولیدکنندگان بعلاوه کاهش احتمالی تولید برخی از کشورها مانند ونزوئلا و ایران خواهد بود. چنین کاهش قابل توجهی به همراه کندی رشد تولید شیل آمریکا و رشد مستمر تقاضا کافی خواهد بود تا بازار نفت را به کمبود عرضه دچار کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بعلاوه مازاد عرضه‌ای که در اواخر سال ۲۰۱۸ ایجاد شد، بسیار کمتر از مازاد عرضه‌ای بود که در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ مشاهده شد. طبق گزارش اسکاتیا بانک، آخرین مازاد عرضه احتمالا به ۲۰۰ میلیون بشکه بالغ شد در حالی که میزان آن در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ حدود یک میلیارد بشکه بود. از این نظر رفع مازاد عرضه این بار راحت‌تر خواهد بود.

به این ترتیب مقامات اوپک چندان نگران به نظر نمی‌رسند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس "مجمع انرژی جهانی ۲۰۱۹" شورای آتلانتیک در ابوظبی گفت: جو فعلی بازار به دلیل نگرانی‌های بی‌مورد در خصوص تقاضا و دستکم گرفته شدن توافق کاهش تولید و ارزیابی نادرست از روند عرضه و تقاضاست که واکنش‌های منفی بازیگران مالی را بدنبال داشته است. به عبارت دیگر اگر دقیق نگاه کنیم، بازار در مسیر صحیحی قرار دارد و به سرعت به تعادل بازخواهد گشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر