 بودجه سنواتی امسال، مفروضات بسیاری دارد و تقریبا دادِ همه را درآورده است؛ اما صرفنظر از ارقام غیر واقعی، منابع غیرقابل وصول و موارد بی شمار از این دست ـ که در بودجه وجود دارد ـ ردیف مربوط به سایر هزینه هاست که متر و میزانی برای آن در نظر گرفته نشده است.
بودجه سنواتی امسال، مفروضات بسیاری دارد و تقریبا دادِ همه را درآورده است؛ اما صرفنظر از ارقام غیر واقعی، منابع غیرقابل وصول و موارد بی شمار از این دست ـ که در بودجه وجود دارد ـ ردیف مربوط به سایر هزینه هاست که متر و میزانی برای آن در نظر گرفته نشده است.
به گزارش «تابناک»؛ حدود دو هزار میلیارد از بودجه کل کشور با نام «سایر هزینهها» در اختیار حدود ۲۳۰ نهاد غیرنظامی و غیرامنیتی قرار گرفته که مشخص نیست صرف چه اموری خواهد شد!
سایر هزینهها عنوانی است که در جداول بودجه برای دستگاهها، بودجهای را فراهم میکند که برای نهادهای نظارتی غیر قابل بررسی و پیگیری است. این بودجه خرج حقوق کارکنان یا هزینههای اموال و داراییها نمیشود و کامل در اختیار مدیران است. به همین دلیل، بسیار مورد علاقه مدیران دستگاههای اجرایی هست، زیرا این همان جایی است که میتوانند هزینههایی را که قوانین دست و پاگیر آن را غیر ممکن میکند، صرف کنند.»
سالانه بودجه هر دستگاه در جدول ۷.۱ اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی برحسب فصول هزینه مشخص می شود. این سرفصل ها معمولا عبارتند از؛ «جبران خدمت کارکنان»، «استفاده خدمات کارکنان»، «استفاده از کالاها و خدمات»، «هزینههای اموال و دارایی»، «یارانه»، «کمکهای بلاعوض» و «رفاه اجتماعی» و در نهایت «سایر هزینهها» که در پایان آن گنجانده شده است.
البته برخی دیگر از نهادهای نظامی و امنیتی نیز بودجه هایی محرمانه ای دارند. دستگاهها و مجموعههایی مانند وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی، حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیمارستان بقیهالله، حفاظت اطلاعات سپاه، سازمان بسیج، عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع، دانشگاه مالک اشتر، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، دانشکده نیروی انتظامی، مؤسسه تحقیقات دفاعی، علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه خاتمالانبیا و دانشگاه امام حسین نمونههایی از دستگاهها و مجموعههایی هستند که به دلیل همین محرمانگی تمامی بودجهشان به سرفصل «سایر هزینهها» اختصاص یافته است.
مجموع ۲۷دستگاهی که از این محرمانگی برخوردارند، جمعا ۵۲ هزار میلیارد تومان بودجه با نام «سایر هزینهها» دریافت میکنند که سهم عمده این رقم ۵۲ هزار میلیارد تومانی سهم سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
هزینه کرد دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی به دلیل برخی هزینه های سری توجیه محرمانه دارد؛ اما دستگاه هایی که بی هیچ دلیل، بودجه محرمانه یا ردیف «سایر هزینهها» را دریافت می کنند، پرسش های زیادی را در ذهن ایجاد می کند!
وزارتخانه هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، دادگستری، جهاد کشاورزی، امور خارجه، کشور و صنعت، معدن و تجارت دیده میشود و دو دانشگاه بزرگ کشور یعنی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس نیز از دستگاههایی هستند که رقم بزرگی به نام «سایر هزینهها» دریافت میکنند.
سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان تحقیقات کشاورزی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دامپزشکی نیز سازمانهایی هستند که بودجه سایر بزرگی دارند و به جز این میتوان از بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به عنوان یکی از مجموعههایی نام برد که رقم بزرگی را با نام «سایر هزینهها» دریافت میکنند.
وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاهی که رقم بالایی به نام «سایر هزینهها» دریافت میکند، به گونه ای که سال آتی، حدود ۴۳۰ میلیارد تومان بودجه سایر دریافت خواهد کرد و شوراهای حل اختلاف نیز ۲۷۰ میلیارد تومان «کمک برای سایر هزینهها» دریافت خواهند کرد. وزارت امور خارجه با ۱۸۶ میلیارد تومان بودجه برای سایر امور در ردیف بعدی قرار دارد و دادگستری جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از ۱۵۲ میلیارد تومان برای سایر هزینهها دریافت خواهد کرد.
وجود چنین ارقامی در سطحی وسیع و برای بیش از ۲۰۰ دستگاه اجرایی غیر نظامی و غیر امنیتی نشان میدهد، لایحه بودجه کشور تا رسیدن به شفافیت قابل قبول فاصله زیادی دارد و حداقل دو هزار میلیارد تومان از تعهدات دولت در سال آتی به سایر اموری اختصاص خواهد داشت که چندان روشن نیستند.»
این میزان از اعداد و ارقام، حکایت از غیر شفاف بودن بودجه دارد و این میزان از غیر شفاف بودن، حتی صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده است.
منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با ارزیابی لایحه بودجه سال 98، گفت: سرفصل سایر هزینه ها برای 239 دستگاه غیرامنیتی و غیرنظامی در نظر گرفته شده است، حال آنکه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بر کاهش سایر هزینه ها در بودجه تأکید شده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سرفصل سایر هزینه ها بر غیر شفاف بودن بودجه صحه می گذارد، گفت: حسابرسان همیشه بر سرفصل سایر هزینه ها حساسیت بیشتری نشان می دهند، چون مشخص نیست این ردیف بودجه برای چه کاری در نظر گرفته شده و بیشتر تخلفات مالی از همین سرفصل ایجاد می شود.
 یه بخشیش خرج ندانم کاری مسئولین و بخش دیگه ای ازش بازم خرج ندانم کاری مسئولین میشود
 							         		            یه بخشیش خرج ندانم کاری مسئولین و بخش دیگه ای ازش بازم خرج ندانم کاری مسئولین میشود         		                     		         سوالی که پاسخش را همه می دانند پرسیدن ندارد.
 							         		            سوالی که پاسخش را همه می دانند پرسیدن ندارد.         		                     		         خرج جیب پزشکان
 							         		            خرج جیب پزشکان         		                     		         امروز در خبرها امده که سازمان برنامه در کزارشی از عملکرد اقتصاد ایران  اعلام کرده در 8 ماه اول امسال صادرات نفت و میعانات گازی ایران با کاهش بسیار به دو میلیون  بشکه در روز رسیده. همین اطلاعات نشان میده که متاسفانه در دو ماه اخیر میزان صادرات نفت و میعانات گازی چه اندازه کاهش شدید داشته و به زیر 700 هزار بشکه رسیده  و ان ناشی از تحریم خرید نفت ایران است.  چون در ششماه اول امسال که تحریم هنوز کامل اجرا نشده بود صادرات نفت و میعانات گازی متوسط حدود 2.5 میلیون بشکه یا مجموعا 450 میلیون بشکه برای 180 روز بوده.  ولی در دو ماه مهر و ابان میزان صادرات نفت ایران به زیر 700 هزار بشکه کاهش داشته یا مجموعا 42 میلیون بشکه برای 60 روز.  بنابراین  برای 8 ماه یا 240 روز مجموع صادرات نفت و میعانات گازی به زیر 500 میلیون بشکه رسیده که در روز می شود همین حدود 2050 هزار بشکه!   انها که به اقتصاد ایران و سیاست بین الملل اشنا هستند می دانند این برا اقتصاد ایران بعین به صفر رساندن درامد نفتی  و این به چه معنی است که متاسفانه تحریم خرید نفت ایران بسیار موثر بوده و در صورت ادامه این روند چه تاثیرات عظیم و منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت .  تا دیر تر نشده مسئولان  کشور باید برای این روند فکری بکنند. چند ماه دیگر برای اقتصاد ایران خیلی دیر است.   البته برخی دوستان هم نگویند ما مثلا کارشناس تحریم ایران در وزارت خزانه داری امریکا هستیم. همینطور که می بینید یک ضرب و جمع ساده است و همه می توانند به این برسند. حالا ببینیند کارشناسان خزانه داری و وزارت خارجه امریکا که دسترسی به اطلاعات بسیار ریز تر دارند به چه راحتی دارند این اطلاعات را به نفع سیاستهای خود تحلیل می کنندو ....
 							         		            امروز در خبرها امده که سازمان برنامه در کزارشی از عملکرد اقتصاد ایران  اعلام کرده در 8 ماه اول امسال صادرات نفت و میعانات گازی ایران با کاهش بسیار به دو میلیون  بشکه در روز رسیده. همین اطلاعات نشان میده که متاسفانه در دو ماه اخیر میزان صادرات نفت و میعانات گازی چه اندازه کاهش شدید داشته و به زیر 700 هزار بشکه رسیده  و ان ناشی از تحریم خرید نفت ایران است.  چون در ششماه اول امسال که تحریم هنوز کامل اجرا نشده بود صادرات نفت و میعانات گازی متوسط حدود 2.5 میلیون بشکه یا مجموعا 450 میلیون بشکه برای 180 روز بوده.  ولی در دو ماه مهر و ابان میزان صادرات نفت ایران به زیر 700 هزار بشکه کاهش داشته یا مجموعا 42 میلیون بشکه برای 60 روز.  بنابراین  برای 8 ماه یا 240 روز مجموع صادرات نفت و میعانات گازی به زیر 500 میلیون بشکه رسیده که در روز می شود همین حدود 2050 هزار بشکه!   انها که به اقتصاد ایران و سیاست بین الملل اشنا هستند می دانند این برا اقتصاد ایران بعین به صفر رساندن درامد نفتی  و این به چه معنی است که متاسفانه تحریم خرید نفت ایران بسیار موثر بوده و در صورت ادامه این روند چه تاثیرات عظیم و منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت .  تا دیر تر نشده مسئولان  کشور باید برای این روند فکری بکنند. چند ماه دیگر برای اقتصاد ایران خیلی دیر است.   البته برخی دوستان هم نگویند ما مثلا کارشناس تحریم ایران در وزارت خزانه داری امریکا هستیم. همینطور که می بینید یک ضرب و جمع ساده است و همه می توانند به این برسند. حالا ببینیند کارشناسان خزانه داری و وزارت خارجه امریکا که دسترسی به اطلاعات بسیار ریز تر دارند به چه راحتی دارند این اطلاعات را به نفع سیاستهای خود تحلیل می کنندو ....         		                     		         خرج همایش های انتخاباتی اعتدال و اصلاحات و حزب های دولت ساخته مثل کارگزاران و مشارکت.
 							         		            خرج همایش های انتخاباتی اعتدال و اصلاحات و حزب های دولت ساخته مثل کارگزاران و مشارکت.         		                     		         افرین تابناک و ادامه بده به این بودجه هایی که در خود دولت خرج می شود ولی به خاطر سیاسی کردن اسم حوزه را پر رنگ می کنند برای اهداف خاص
 							         		            افرین تابناک و ادامه بده به این بودجه هایی که در خود دولت خرج می شود ولی به خاطر سیاسی کردن اسم حوزه را پر رنگ می کنند برای اهداف خاص         		                     		         خرج سلطان سازی میشود!؟
 							         		            خرج سلطان سازی میشود!؟         		                     		         بودجه سالهای متمادی است که غیر شفاف و تفسیر پذیر است و هیچ کس بدنبال شفافیت آن نیست چرا که منافع بسیاری در آن است همین طور اعتبارات خارج از شمول قانون محاسب که در اختیار مدیر دستگاه است و روشهای متعدد برای هزینه های خلاف قانون از محل همین ردیفها است که هزاران جور سو استفاده می شود و باکمال تاسف نهاد های ناظر هم بدلیل انتفاع از همین ردیفها سکوت می کنند
 							         		            بودجه سالهای متمادی است که غیر شفاف و تفسیر پذیر است و هیچ کس بدنبال شفافیت آن نیست چرا که منافع بسیاری در آن است همین طور اعتبارات خارج از شمول قانون محاسب که در اختیار مدیر دستگاه است و روشهای متعدد برای هزینه های خلاف قانون از محل همین ردیفها است که هزاران جور سو استفاده می شود و باکمال تاسف نهاد های ناظر هم بدلیل انتفاع از همین ردیفها سکوت می کنند         		                     		         خرج از کیسه مردم است ومسئولین برای همدیگر حاتم طایی شدن
 							         		            خرج از کیسه مردم است ومسئولین برای همدیگر حاتم طایی شدن         		                     		         خرج صفا و پول چای بچه ها
 							         		            خرج صفا و پول چای بچه ها