پشت پرده اعلام عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟/ خروج از سوریه برای جنگ با ایران؟

در اینجا، یک پرسش عمده ذهن بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران و حتی مقامات سیاسی را به خود جلب کرده است؛ اینکه پشت پرده خروج نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟ چرا در حالی که بسیاری از ناظران تصور می کردند، آمریکایی ها به دنبال حضور بلندمدت در سوریه هستند، ناگهان از خروج نیروهایشان از سوریه خبر دادند؟
کد خبر: ۸۶۲۱۵۲
|
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 19 December 2018
|
56127 بازدید
|

محیط سیاسی و نظم امنیتی خاورمیانه به گونه ای است که ناظران و کارشناسان این حوزه، مدام با تحولات جدید و غافلگیرکننده ای مواجه می شوند؛ تحولاتی که گاه موجب برهم خوردن ترتیبات امنیتی، تغییر الگوهای دوستی و دشمنی، برهم خوردن موازنه قدرت، تغییرات سیاسی و اجتماعی در واحدهای سیاسی و غافلگیری راهبردی بازیگران آن می شود.

 به گزارش «تابناک»؛ یکی از موضوعاتی که در 8 سال گذشته بر دینامیزم های امنیتی و سیاسی و رقابت های قدرت در منطقه تأثیر مستقیم گذاشته، بحران سوریه و صف بندی های سیاسی ناشی از آن بوده است.

در همین راستا، پس از آنکه روز گذشته ایران، روسیه و ترکیه به همراه نماینده سازمان ملل در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به توافق دست یافتند، ایالات متحده نیز در اقدامی غافلگیرکننده، خبر خروج نیروهای آمریکا از سوریه را اعلام کرد. خبری که تا حدودی موجب حیرت بسیاری از کارشناسان و ناظران امور سوریه و خاورمیانه شد.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز چهارشنبه به نقل از دو مقام آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور آماده خروج نیروهایش از شمال سوریه است.

مقامات آگاه در این خصوص اعلام کردند که واشنگتن به متحدین خود در شمال سوریه خبر داده که قرار است، فوری نیروهای آمریکائی را از مناطق مذکور خارج کند؛ مناطقی که این کشور مدعی بود برای مبارزه به تروریست های مورد حمایت خود در آنجا نیرو مستقر کرده است.

بلافاصله دونالد ترامپ خبر رسانه‌های آمریکایی مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه را تلویحا تأیید کرد و در توییتر خود نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما برای ماندن در آنجا بود.

آیا آمریکا عقب نشینی می کند؟

در چند ماه گذشته، مواضعی از سوی آمریکایی ها اتخاذ شد که باور خروج نیروهای این کشور از سوریه را کمی باورناپذیر می کند. جایی که آن ها اعلام کردند در حال آموزش بیش از 40 هزار نیروی محلی هستند و تجهیرات سنگینی نیز تحویل آن ها داده شد. از سوی دیگر، کاخ سفید تا چند روز گذشته بارها اعلام کرده بود تا زمانی که نیروهای ایران در سوریه حضور دارند، آمریکا نیز نیروهایش را حفظ خواهد کرد. به همین جهت، این تناقض ها در مواضع آمریکایی ها تا حدود زیادی مشکوک، مبهم و شاید مخاطره آمیز باشد!

حال اگر فرض را بر خروج نظامیان آمریکا از سوریه بگیریم، به پرسش های بعدی می رسیم.

پشت پرده اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟/ خروج از سوریه برای جنگ با ایران!

چرا مهم است؟

نخستین پرسشی که باید بدان پاسخ داد، این است که چرا اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه تحول مهمی است؟ پاسخ را باید در دینامیزم های جدید سیاسی در سوریه جستجو کرد؛ جایی که بحران از فاز نظامی وارد فاز مصالحه و توافق سیاسی شده است.

در واقع، علی رغم جدی شدن تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و توافق میان ایران، روسیه، ترکیه و نماینده سازمان ملل، همچنان یک مانع عمده در حل و فصل بحران سوریه وجود داشته و آن هم کارشکنی های ایالات متحده و حضور نیروهای آن در سوریه بوده است. با عقب نشینی آمریکا از سوریه- همانطور که روسیه نیز بدان اشاره کرده- چشم اندازی برای دستیابی به راه حل سیاسی به وجود می آید. از سوی دیگر، مهم است چراکه می تواند تحولات بزرگ دیگری نیز به همراه داشته باشد.

پشت پرده عقب نشینی چیست؟

در اینجا، یک پرسش عمده ذهن بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران و حتی مقامات سیاسی را به خود جلب کرده است؛ اینکه پشت پرده خروج نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟ چرا در حالی که بسیاری از ناظران تصور می کردند آمریکایی ها به دنبال حضور بلندمدت در سوریه هستند، ناگهان از خروج نیروهایشان از سوریه خبر دادند؟

در این زمینه چند گزاره و فرض عمده قابل تصور است؛

فرض نخست: عقب نشینی آمریکا از سوریه بخشی از طرح جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو برای تمرکز نظامی و امنیتی علیه ایران است. براساس این سناریو، واشنگتن احتمالا نیروهای خود را از نقاطی مانند سوریه به سمت خلیج فارس گسیل می کند و در مرحله بعد ممکن است آن ها به دنبال اقدام نظامی علیه ایران باشند.  حال ممکن است این پرسش  مطرح شود که این فرض تا چه حد قابل پذیرش است؟

در این زمینه باید به چند نشانه توجه کرد؛ نخست اینکه، با توجه به عدم تحقق وعده اروپایی ها یا عدم توان آن ها برای تحقق این وعده ها، آمریکایی ها احتمال خروج ایران از برجام را دور از ذهن نمی دانند. خروج ایران از برجام معنایی جز ازسرگیری فوری فعالیت های هسته ای ندارد. در اینجاست که ممکن است آمریکایی ها دنبال راه اندازی یک اقدام پیشدستانه علیه تأسیسات هسته ای ایران باشند. اقدامی که ممکن است زمینه های یک جنگ نامحدود را فراهم کند. دومین نشانه را باید در حمایت های اخیر مقامات آمریکایی از برخی اپوزیسیون خارج از کشور از جمله «رضا پهلوی» دانست. در واقع واشنگتن به دنبال پیشبرد جدی سیاست «تغییر رژیم» و معرفی آلترناتیوهای آن هستند. نشانه سوم را نیز بایستی در تمرکز نظامی دوباره آمریکا و حضور ناوهای نظامی این کشور در خلیج فارس دانست.

فرض دوم به ما می گوید که عقب نشینی آمریکا از سوریه طبق توافقی مشترک با روسیه و ترکیه حاصل شده است؛ توافقی که بدون تردید عوایدی نیز برای واشنگتن خواهد داشت. توافق با روسیه برای بیرون راندن ایران از سوریه می تواند در این فرض جای گیرد.

فرض سوم: خروج نیروهای آمریکا از سوریه خون بهای قتل خاشقجی است. در واقع، عقب نشینی آمریکا از سوریه و خالی کردن پشت کردها از سوی این کشور، امتیازی است که واشنگتن به آنکارا داده تا از ادامه فشار بر سعودی و حتی برخی نزدیکان ترامپ و از جمله کوشنر جلوگیری کند. براساس این فرض، آغاز حملات ترکیه علیه کردهای شمال سوریه قریب الوقوع است!

فرض چهارم: ممکن است آمریکایی ها طرحی برای هدف قرار دادن نیروهای ایران در سوریه و نیروهای حزب الله در لبنان(از سوی اسرائیل) داشته باشند. لذا، آمریکا با خارج کردن نیروهای خود از سوریه به دنبال آن است که ایران یا حزب الله نتوانند به این نیروها برای حمله متقابل دسترسی داشته باشند.

فرض پنجم: آمریکا قرار نیست کامل از سوریه خارج شود، بلکه صرفا با خروج برخی از نیروهایش، از یک سو، با توافق با آنکارا زمینه را برای کنشگری نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه کردها فراهم می کند و از سوی دیگر، با این عقب نشینی، تعاملی را با بشار اسد آغاز کند!

فرض ششم: آمریکا با اعلام خروج نیروهای خود از سوریه، فضا را برای کنشگری ترکیه در شمال سوریه بیشتر می کند. افزایش اقدامات و کنش های ترکیه در شمال سوریه می تواند منجر به شکاف میان ترکیه و ایران و روسیه شود. در واقع، گسترش عملیات های میدانی ترکیه در سوریه دور از انتظار نخواهد بود که بار دیگر تنش هایی میان آنکارا و مسکو و تهران به وجود خواهد آمد. تنش هایی که می تواند منجر به شکست روند آستانه و تشکیل کمیته قانون اساسی شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۴۷
ناشناس
|
Italy
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
دوباره معامله بر سر کوردها!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
چقدر این قوم مظلومند در همه کشور ها بر سر انان معامله می کنند
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
خیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
هدف خیلی روشن هست که من از سوریه رفتم تو هم برو بیرون . ماندن در انجا باید توجیه داشته باشه . حالا برو برای توجیه پشت سر هم خرج کن
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
این نکته قابل تصور است.
در ضمن امکان حمله به حزب اله از طریق اسراییل و آمریکا بالا میرود،ولی حمله به ایران از طرف آمریکا فعلا در دستور روز نیست
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
معمولا معادله این همه مجهول ندارد. مگر امریکا دیوانه است که با ایران وارد جنگ شود . وقتیکه دارد امتیازات لازم را بدون هزینه دریافت میکند . و این همه اسلحه به عربستان فروخته . در کمال ارامش دارد بهره اقتصادی می برد .
مگر ایران چقدر برایش ارزش مند است وقتی ایران می تواند با چین .روسیه و اروپا معامله کند. و در نهایت سود فروش تمام محصولات به ایران درصدبگی از انها به جیب امریکا میرود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
نشانه چهارم دادن اختیارات وزیر جنگ به نتانیاهو که اخیرا صورت گرفت
فرض سوم را کلا فراموش کنید.خاشقچی در جلوی دوربینها و شو اف ها مطرح است نه در واقعیت سیاسی
فرض چهارم و فرض اول بیشتر به واقع نزدیک میرسد.
.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
فرض ششم هم وجود داره اینه که اعلام آتش بس ناگهانی بعد از 4 سال در یمن که به ائتلاف عربستان فراغ بال بیشتری برای تمرکز روی موضوع کردها-ترکی میدهد و اینکه چهره عربستان و ترامپ به واسطه موضوع خاشقچی ضربه دیده بعید نیست که این خارج کردن نیروها جنگی بین کردها و ترکیه رخ بده تا ترکیه به آشوب کشیده بشه که البته با حمایت مالی امارات و عربستان انجام خاهد شد.ضمن اینکه این خودش ممکنه ترکشهایی برای محور مقاومت داشته باشه.طبق گفته های ترکیه آمریکا تجهیزات و سلاح های زیادی به کردها داده.
ناشناس
|
Australia
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
به ترامپ نمیاد این همه توی کارهاش فکر باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
تو ساده ای داداش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
جنگ نامحدود نیست برای امریکا ، وقتی بخواهد با ایران بجنگد چون نیروی چند صد هزار نفری است ولی ایران و نیروهای وابسته اش در منطقه چند میلیونی است و مهمتر ان که تجهیزات لازم را هم دارد برای سرکوب کردن امریکا و به همین خاطر نامحدود نیست بلکه محدود است برای انها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
هه هه هه
چیو سرکوب بکنن
مگه شورش کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
توهم هم حدی داره !!!!
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
زندگی ما ایرانی ها در جنگها وتهدیدها به بطالت گذشت فکر می کنیم دنیا جنگله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
فرض قافیه‌ را باختن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
خبر خروج ناگهانی ترامپ از سوریه تحول بسیار خطرناکی برای ایران در اوج گرفتن تحریمها و فشار بر ایران است. به نظر می رسد سرنوشت سوریه در یک معامله بزرگ که نتانیاهو و پوتین و ترامپ در ان شرکت دارند تغییر کیفی کرده است. به این معنا که سوریه کاملا در اختیار روسیه قرار گیرد و در برابر روسیه در برابر فشار بیشتر امریکا و اسراییل به ایران موضع انفعالی بگیرد. از نظر اسراییل و با توجه به روابط بسیار دوستانه پوتین و نتانیاهو و استراتژیک روسیه و اسراییل که بر کسی پوشیده نیست حضور روسیه در سوریه به عنوان فعال مایشا نه تنها مشکلی نیست بلکه نگرانی کامل اسراییل را بر طرف می کند و اسد هم هیچ توانایی برای تغییر در این معادله ندارد. از طرفی با خروج نیروهای امریکا از سوریه شرط روسیه که خواستار خروج کلیه نیروهای خارجی از سوریه برای تشویق ایران وحزب الله و ترکیه از سوریه شده است تامین می شود و دیگر روسیه عذری برای حمایت از حضور ایران و حزب الله در سوریه ندارد. از سوی دیگر برای اسد هم این معامله بسیار پر منفعت است. برای اسد به عنوان یک رهبر سنتی خاورمیانه ای هیچ چیز مهمتر از بقای خود در قدرت نیست. دیروز برای اولین باز نماینده امریکا در سوریه اعلام کرد که امریکا دیگر به دنبال تغییر اسد نیست. به نظر می رسد متاسفانه اسد هم برای حفظ قدرت ایران را دور زده است. در مورد کردهای سوریه همه میدانند که همیشه روسیه و خیلی قبل از اسد به دلیل رقابت های روسیه با ترکیه همیشه حامی سنتی کردها در سوریه و عراق و ترکیه بوده و قطعا روسیه خودمختاری کردهای سوریه را تضمین خواهد کرد به علاوه بر اینکه بعد از ایران بززگترین بازنده این معامله بزرگ ترکیه هست که دیگر قادر به ادامه حضور در سوریه نخواهد بود. به هر حال همانطور که پیش بینی می شد باز هم روسیه ایران و ترکیه را دور زد. دقیقا همانطور که در برجام دور زد و همانطور که در چند ماه گذشته بیشترین افزایش تولید و صادرات نفت را برای گرفتن بازارهای نفتی ایران بعد از تحریم داشته است. بنابراین دیدارهای فشرده و مذاکرات پشت سر هم مقامات امریکا و روسیه و اسراییل در چند هفته اخیر و اعلام امروز نتانیاهو و قبل از این اعلام امریکا که به زودی تحول بسیار بزرگی در سوریه به نفع اسراییل صورت خواهد گرفت اصلا عجیب نیست. عجیب ان خواهد بود که برخی در ایران تصور کنند ترامپ بدون هماهنگی با نتانیاهو و انجام معامله بزرگ این تصمیم را گرفته باشد.
ناشناس
| Australia |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
آآآآآره، ما هم عزتمند شدیم احتمالا
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
پوتین گفت اروپایی ها امکان حمایت از ایران را ندارند.اما اینکه ما از برجام خارج شویم و رو به غنی سازی بیاوریم فاجعه است چون امریکایی ها و اسرائیل ثابت میکنند که ما در این سال ها دروغ گفتیم و هدف اصلی ما از غنی سازی بمب اتم است .باتوجه به اینکه ما گفتیم هرگز بدنبال بمب اتم نیستیم چرا ،باید از برجان حتی مرده هم خارج شویم .ما میتوانیم طلب کار دنیا باشیم و هرگز دست بالا را به امریکا و اسرائیل ندهیم چون اگر به سمت غنی سازی برویم اتحادیه اروپا مثل برق به امریکا میچسبد و ما منزوی ترین کشور جهان خواهیم شد .اما ما باید با سیاست خارج نشدن سر امریکا و اروپا و توطئه روسیه و عربستان و اسرائیل را با شکست روبرو خواهیم کرد.در یک صورت دنیا را میتوانیم آچمز کنیم که نه به سمت غنی سازی برویم و برای مدت چند ماهی آزمایشات موشکی را هم کنا بگذاریم .ما با همین رویه گذران زنگی سختی خواهیم داشت اما کشور در امان از جنگ پیش خواهد رفت .اینطری با نقشه آنها و پاتک های سیاسی ما آنها را تعلیق خواهیم کرد مگر مسئولین ما مثل صدام فکر کنند ..ما برای امریکا حلقه مفقوده جنگ نشویم سازمان ملل نصف و نیمه هم از ایران حمایت خواهد کرد..حتس حماس از موشک پرانی ها دست بردارد .در یمن هم به توافق رسیدند پس هیچ دلیلی برای هوس جنگ باقی نخواهیم گذاشت امتحان آن برد برد برای سیاست ما خواهد بود.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
خب دیگه حالا نوبت ایران هست که نیروهایش را از سوریه خارج کنه.
یکی از صفات ترامپ اینه که سعی میکنه به قول هایی که در هنگام انتخابات داده عمل کنه!
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
نیمه کاسه ای زیر کاسه عقب نشینی استه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
با خروج امریکا ازسوریه ایران باید فوق العاده خوشحال باشد ومیتواند جای پای خودش را درسوریه محکم ترکند ضمن اینکه بیشترمیتواند پولهای خزانه کشور ایران وملت ایران را به سوریه بدهد وبازسازی سوریه را با پول خزانه کشورایران وملت ایران که جوانانشان بیکار هستند و گرانی وتورم درایران وحشتناک است شروع کند خروج امریکا یک خبرخوبی واسه lمسئولان ایران است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
خروج امریکا ازسوریه خبری خوبی واسه ایران است چون با خروج امریکا درسوریه بهترین فرصت است که ایران جای پای خود را درسوریه محکم کند وبیشرکمک به مردم سوریه کند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
فرض اول به سبب اینکه برای خود آمریکا هزینه داره مردود هست . در فرض دوم هم روسیه گفته که توانایی خارج کردن ایران رو نداره و اگر هم بر فرض چنین خواسته ای داشته باشه خود روسیه هم دومین کشوری خواهد بود که باید خارج بشه..در مورد فرض چهارم هم که خوب نیروهای آمریکایی در عراق که هستند پس اینهم مردود هست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
هر وقت روسیه هم خارج شود همه با هم خارج می شویم
حالا که وقت چیدن میوه است رها کنیم بی خیال
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
چی رو بچینن فکر کنم هر چی کاشتن درخت کاکتوسه نمیشه چیدش
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
ناشناس جان واسه شما که غم گرانی و غم تورم وغم جوان بیکار ندارید بهترین خبراست که با خروج امریکا ازسوریه پولهای بیشتری ازخزانه مملکت ایران به سوریه سرازیرشود و پولهای خزانه مملکت ایران صرف هزینه بازسازی سوریه شود درعوض واسه شما که غم گرانی وبیکاری درایران را ندارید بهترین خبراست چون جوان شما بلافاصله با 25سال معاون وزیرمیشود جوان شما بیکار نیست خودشما پست ومقام بالا دارید غم گرانی وتورم ندارید جدا با خروج امریکا دلواپسان ایرانی بیشترمیتواند خوشحال شوند چون خزانه مملکت ایران کاملا دراختیاربشاراسد وحزب اله لبنان وعراق وسوریه قرارخواهد گرفت مردم ایران هم ازشدت گرسنگی مثل ان دختری که دردانشگاه الزهرا خودکشی کردویا ان جوان ایدیذه ای که خودکشی کردواسه دلواپسان فرقی ندارد مردم ایران هم ازگرسنگی هم بمیرند هیچ تاثیری واسه یکسری ندارد فقط پسراقای وزیربا 26سال سن معاون وزیرشود و پستها ومقامها را به نورچشمی ها واقازاده ها بدهنده همین واسه بعضی ها خوب است نان اقازاده ها ونورچشمی بریده نشود وانها دررفاه باشد واسه کل ملت ایران خوب است ازنظردلواپسان واقازاده ها وبعضی های دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
تعجب میکنم بعضی دوستان وقتی از خروج ایران از سوریه صحبت میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
اون دوستی که یکی در میون داره میگه خودکشی جوان ایذه ای، حتی اگه فرض کنیم این حرف که البته رد شد و گفتن خودکشی بخاطر گرسنگی نبوده درست باشه بازم فکر میکنی ما از سوریه خارج بشیم به حال امثال آن جوان فرقی خواهد کرد؟
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
جمعیت اکثریت سوریه مسلمان اهلسنت هستند حاکمان اینده هم همانها هستند مثل عراق که اکثریت شیعه بودند و عراق دستشان افتاد عاقلانه فکر کنیم واز باتلاق سوریه خودرا بکشیم کنار
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات