بازدید 2305

جوابیه بیمه نوین به خبر تابناک

کد خبر: ۸۵۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲ 11 December 2018

در مورخه 18 آذر ماه 1397 مطلبی با عنوان "سرمایه گذاران خرد، قربانی عدم افشای کامل اطلاعات شرکت ها" در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد. در بخشی از این مطلب با استفاده از صورت های مالی شرکت بیمه نوین به پرونده این شرکت با شرکت هندی آبان آفشور اشاره شد و عنوان گردید که علیرغم این که شرکت بیمه نوین از این شرکت هندی در سال های قبل نیز طلب داشته اما به دلیل آن که شرکت بیمه نوین در آستانه گرفتن مجوز برای ورود به بازار فرابورس بوده است اقدام به شکایت از این شرکت نکرده است، چرا که یکی از شروط یازده گانه ورود به فرابورس نداشتن دعاوی دارای اثر بااهمیت می باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شرکت بیمه نوین در واکنش به این مطلب، جوابیه ای را برای سایت تابناک ارسال نموده است که در بخشی از این جوابیه ضمن تایید داشتن طلب از این شرکت هندی در سال های 1395 و 1396 عنوان نموده است که در سال 1396 به دلیل عدم امکان وصول مطالبات علی رغم پیگیری ها توسط حسابرس مستقل این موضوع در اقلام راکد در بند گزارش درج شده است. شایان ذکر است که بررسی های صورت های مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1396 چنین موضوعی که این عدم امکان وصول مطالبات از شرکت هندی در اقلام راکد گزارش درج شده باشد را نشان نداد. به هر صورت اگر به فرض که شرکت بیمه نوین این موضوع عدم امکان وصول مطالبات از شرکت هندی را در صورت های مالی خود نشان داده باشد، این سئوال مطرح است که چرا مسئولین فرابورس نظارت کافی را در این زمینه انجام نداده اند و اجازه داده اند که شرکتی با دعاوی دارای اثر بااهمیت وارد فرابورس گردد؟

در ادامه متن جوابیه شرکت بیمه نوین آورده شده است:

شرکت بیمه نوین بیمه نامه های دکل حفاری شرکت آبان را در سال های 1393 و 1394 صادر نمود. لازم به ذکر است که تعهد کل بازار ایران از بیمه نامه سال 1393 معادل 60 درصد ارزش شناورهای مذکور بود و این تعهد در سال 1394 به 25 درصد تقلیل یافت.

صدور بیمه نامه های مذکور با عنایت به ظرفیت مجاز مؤسسات بیمه موضوع آیین نامه 55 شورای عالی بیمه به صورت کنسرسیوم و نیز واگذاری های اتکایی اختیاری توسط بیمه نوین به مبالغ 17/3.876.446 دلار و 5/1.061.913 دلار انجام شد.

لازم به توضیح است از بیمه نامه های صادره، خالص سهم نگهداری بیمه نوین در سال های 1393 و 1394 به ترتیب 5.5 و 7 درصد بوده است. همچنین مبالغ وصولی در سال های مذکور  73/947.669 دلار و 900.598 دلار بوده که سهم کلیه اعضا نیز پرداخت شده است و در سال 1395 نیز مبلغ 77/681،269 دلار از بیمه نامه های مورد اشاره وصول و سهم اعضا پرداخت شد.

لذا باتوجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور در سال 1396، شرکت بیمه نوین امکان وصول حق بیمه های بیمه گذار را نداشته و علی رغم مکاتبات، رایزنی و مذاکرات متعدد با نمایندگان این شرکت موفق به وصول مطالبات خود نشد. در نهایت نیز با تصمیم هیأت مدیره شرکت بیمه نوین در تیر ماه سال 1397 اقدام حقوقی علیه شرکت آبان صورت گرفت.

خاطرنشان می کند گزارش بدهی بیمه گذار مربوطه هر سال در صورت های مالی این شرکت درج شده و حتی با توجه به مذاکرات و تلاش در جهت وصول مطالبات در سال 1395حسابرس مستقل مبلغ مطالبات از این شرکت را به عنوان اقلام راکد در گزارش لحاظ ننموده است و این امر در سال 1396 به دلیل عدم امکان وصول مطالبات علی رغم پیگیری ها توسط حسابرس مستقل در اقلام راکد در بند گزارش درج شده است.

بنابراین با توجه به افشائیات انجام شده در صورت های مالی شرکت دلیلی بر نادیده گرفتن حقوق صاحبان سهام وجود ندارد و کلیه اقدامات انجام شده در صورت های مالی این شرکت افشا شده است.

در پایان نیز یادآور می شود شرکت های بیمه ممکن است مطالبات بسیاری از بیمه گذاران خود داشته باشند لیکن اصولاً اولین اقدام آنها طرح شکایت در مراجع قضایی نبوده بلکه سعی می نمایند با حفظ حسن روابط مطالبات خود را وصول نمایند و طرح دعوی صرفاً زمانی صورت می گیرد که از گفتگوها و تعاملات نتیجه ای حاصل نشود. در رابطه با شرکت آبان نیز که تابعیت هندی داشته و کشتی های حفاری آن شرکت در آب های جنوب کشور در حال فعالیت بوده و طی دوسال متوالی تحت پوشش بیمه ای این شرکت قرار داشت به همین نحو عمل شده است و ماحصل آن وصول مبالغ ذکر شده از مطالبات شرکت بیمه نوین بوده است. مع­هذا همان گونه که اشاره شد در تابستان سال جاری با توجه به بازگشت تحریم ها و نگرانی از ترک کشتی های این شرکت از آب های جمهوری اسلامی ایران و مشکل شدن وصول مطالبات با نظر هیأت مدیره اقدام به طرح دعوی نموده و خوشبختانه این شرکت موفق شد قبل از قطع ارتباط کاری شرکت مذکور با شرکت های ایرانی با طرح دعوی در مراجع قضایی، مطالبات شرکت و سایر اعضای کنسرسیوم از شرکت آبان را از طریق توقیف اموال پیگیری نماید و امید است با رأی مرجع قضایی کل مطالبات شرکت وصول گردد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل