بازدید 4362

پرداخت بهای زیبایی ظاهری با سلامتی

کد خبر: ۸۵۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 05 December 2018

این روزها مصرف لوازم آرایش در بین بزرگسالان و برخی کودکان مشاهده می‌شود. بر اساس گفته‌های رئیس انجمن وارد کنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران ۹۹ درصد لوازم آرایشی که قاچاق وارد کشور می‌شود، تقلبی است.

به گزارش روزنامه آرمان، بر اساس بررسی‌های انجام شده در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص داده و در خاورمیانه ایران بعد از عربستان بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایش است. این در حالی است که بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه پوکی استخوان در بین زنان در حال افزایش است. چندی قبل نیز وزیر بهداشت با بررسی سرانه اندک مصرف شیر و لبنیات و فراوانی قابل توجه مصرف لوازم آرایش در کشور گفت: زنان کشور ما به‌جای مصرف شیر، آرایش می‌کنند. با گشتی در مترو شاهد بساط‌های متعدد هستیم که یکی از آنها لوازم آرایش است. در بین بساط لوازمی با برندهای مشهور نیز مشاهده می‌شود، اما در واقع اغلب آنها در داخل کشور و به شکل زیرزمینی تهیه می‌شوند. فرحناز یکی از فروشندگان مترو به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: اغلب این وسایل برند هستند. چگونه ممکن است که یک وسیله به اصطلاح برند و با کیفیت با قیمت ناچیز به فروش برسد؟!

بیماری در انتظار مصرف کنندگان

رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره مضرات استفاده از لوازم آرایش‌های تقلبی به «آرمان» می‌گوید:‌ شاهد ورود لوازم آرایش بدون مجوز و گاهی با مجوز به بازار هستیم. بسیاری از وسایل فاقد نام کارخانه، پروانه ساخت و حتی کشور تولید کننده هستند. ایرج خسرونیا می‌افزاید: اغلب این وسایل از طریق ماهواره تبلیغ و به فروش می‌رسند. اکثر مصرف کنندگان این مواد زنان هستند. بنابراین افراد با استفاده از این کرم‌ها و پودرها ممکن است، به حساسیت‌های پوستی، سوختگی، ایجاد لکه‌های غیرقابل درمان و... دچار شوند.

به گفته او برخی از لوازم آرایشی موجب قرمزی، ریزش اشک و... می‌شود، مصرف کنندگان در صورت بروز این علائم باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. این پزشک تاکید می‌کند:‌ برخی از پودرها به‌دلیل ایجاد حساسیت در سیستم تنفسی باعث آسم و تنگی نفس برای مصرف کننده می‌شود. بنابراین باید وسایل ارتباط جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون برای آگاهی مردم وارد عمل شود. در حالی که افراد در مواجهه با عارضه نمی‌دانند که باید به کجا مراجعه ‌کنند، چون این لوازم شماره ثبت ندارند، طبیعتا وزارت بهداشت و درمان هم از کم و کیف تاثیرات مخرب این لوازم بی‌اطلاع است و مصرف کننده در صورت اعتراض نمی‌داند، باید از کدام شرکت تولید کننده شکایت کند. در برخی مواقع این لوازم در کشور به شکل زیرزمینی تولید می‌شود. خسرونیا می‌افزاید: پس با روشنگری باید مردم را نسبت به استفاده از این مواد آگاه کرد تا پوستشان را در معرض آسیب‌های ناشی از مصرف هر پودر و پمادی قرار ندهند، چون ممکن است، التهاب‌های پوستی سال‌ها افراد را گرفتار کند. به گفته او بسیاری از لوازم آرایش‌ها، مواد خوراکی و... در داخل کشور ساخته می‌شود. در بسیاری موارد جعبه مشابه اصل آن طراحی می‌شود، اما اغلب مواد تشکیل دهنده آن وازلین و دیگر مواد شیمیایی با عوارض است.

99درصد لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی است

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران با عنوان این مطلب که حوزه کالاهای آرایشی و بهداشتی متکی به واردات است، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، تا ۵۰ درصد نیاز بازار داخلی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی کشور متکی به واردات است. حمید مقیمی با تاکید بر این موضوع که میزان محصولات داخلی به اندازه‌ای نیست که نیاز کشور را تامین کند، تصریح‌کرد: بستن راه واردات نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را باز کند و تنها باعث افزایش محصولات قاچاق و تقلبی در بازار داخلی می‌شود. مقیمی با اشاره به ماه‌های پایانی سال و فرصت اندک ثبت سفارش محصولات مورد نیاز مردم، افزود: به‌نظر می‌رسد، بسته‌شدن ثبت سفارشات توسط وزارت صمت، نه تنها کمکی به تولید داخل نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود، کمبودهای بازار داخلی، آسیب‌رسان شود. زیرا، عده‌ای درصدد ناکارآمد نشان دادن دولت در تامین کالاهای مورد نیاز مردم هستند.

رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران، با عنوان این مطلب که سازمان غذا و دارو بازار این محصولات را رصد می‌کند، گفت: درخواست ما از وزارت صمت، این است که مسیر ثبت سفارش را باز کند و اجازه دهد که محصولات مورد نیاز مردم وارد شود. مقیمی با انتقاد از اینکه یک ماه است وزارت صمت ثبت سفارش کالا را بسته است، افزود: ما عنوان کرده‌ایم که حاضریم، بدون انتقال ارز، محصولات خود را وارد کنیم، اما این اجازه را به ما نمی‌دهند. او با اشاره به دپو شدن کالاهایی که در گمرک مانده است، ادامه داد: به‌دلیل بسته‌شدن ثبت سفارش، کالاهایی که وارد کرده‌ایم، در گمرک مانده است. درحالی که واردات محصولاتی که در داخل به اندازه نیاز بازار تولید نمی‌شود، نه‌تنها آسیب‌رسان به اقتصاد کشور نیست، بلکه می‌تواند منجر به ارتقای کیفیت تولید داخل شود. مقیمی با عنوان این مطلب که در زمینه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نیاز داریم، کیفیت تولیدات داخلی را بالا ببریم، افزود: خودتحریمی، معیشت و اشتغال حداقل ۲۰هزار نفر که به‌طور مستقیم در این حوزه فعالیت دارند و ۵۰ هزار نفر که غیرمستقیم فعال هستند را تهدید می‌کند. او یکی از تبعات بسته شدن مسیر واردات کالاهای آرایشی و بهداشتی را، افزایش قاچاق این محصولات عنوان‌کرد و گفت: ۹۹ درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی که به‌صورت قاچاق در بازار داخلی وجود دارد، تقلبی است و این مساله سلامت مردم را تهدید می‌کند.

مقیمی با بیان اینکه حداقل دو ماه زمان لازم است تا مسیر سفارش و ورود کالا به کشور فراهم شود، افزود: فرصت زیادی تا پایان سال نداریم و بازار فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در داخل با کمبودهایی مواجه است و همین مساله، وزارت صمت را مجاب می‌کند تا زودتر نسبت به قبول ثبت سفارش اقدام کند. به گزارش مهر، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی ایران، با تاکید مجدد مبنی‌بر اینکه ما هیچ‌گونه انتقال ارز برای واردات انجام نمی‌دهیم، گفت: ما بر اساس روش اعتباری، شرکت‌های خارجی را مجاب کرده‌ایم که وارد مبادله با ما شوند و از همین‌رو، قرار نیست ارز انتقال دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار