بازدید 84008

بزرگراهی که تهرانی‌ها را سه‌سوته به‌کرج می‌رساند

کد خبر: ۸۵۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 27 November 2018

پژوهشگر و کارشناس ارشد مدیریت شهری گفت: ساخت ادامه بزرگراه همت پروژه استراتژیک استانی به حساب می‌آید زیرا با اتصال بزرگراه شمالی کرج به ادامه بزرگراه همت، ارتباط شهر کرج و تهران در کوتاه‌ترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر می‌شود.

به گزارش ایسنا، پویا پارسا در توضیح مهمترین چالش‌های استان البرز اظهار کرد: استان البرز با نرخ رشد بالای جمعیت شهری، پیچیدگی‌های منطقه‌ای کلان شهری، ناپایداری منابع درآمدی و فقدان زیرساخت‌های حمل نقلی سریع و راحت، شرایط کالبدی و ظاهری نامطلوب، رشد کالبدی از هم گسیخته، چالش‌های مدیریتی و نهادی، خوابگاهی بودن مرکز استان، اسکان غیر رسمی، بافت‌های فرسوده و در نهایت با مشکلات فرهنگی و اجتماعی روبه‌روست.

وی بیان کرد: اگرچه استان البرز از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و گردشگری خوبی برخوردار است اما متاسفانه به دلیل برخی از چالش‌های شهری آن طور که باید و شاید در سطوح ملی نتوانسته‌ایم آنها را معرفی کنیم به همین دلیل از استاندار جدید انتظار می‌رود بستر و فضایی فراهم کند که با حمایت‌های دولت بتوان بخش بزرگی از این چالش‌ها را برطرف کرد.

وی بیان کرد: البرز دومین استان مهاجر پذیر کشور است و به عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین پهنه‌های زیستی و اقتصادی کشور به شمار می‌آید اما وقتی به البرز نگاه می‌کنیم می‌توان گفت جمعیت انبوه و مهاجر به صورت نامتوازن در سطح شهرهای این استان توزیع شده است.

مرکزیت استان البرز در حصاری از زندان‌ها

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات البرز وجود چندین زندان در مرکزیت این استان است، تصریح کرد: مرکزیت استان البرز در حصاری از زندان‌هاست، شهر کرج به عنوان مرکز استان البرز چهار زندان بزرگ کشور یعنی زندان کچویی، ندامتگاه مرکزی کرج، زندان رجایی‌شهر و زندان قزلحصار را در خود جای داده است. وجود این زندان‌ها سبب بروز مشکلات فراوان برای ساکنان این کلانشهر خصوصاً ساکنان مناطق همجوار شده است.

پژوهشگر و کارشناسی ارشد مدیریت شهری بیان کرد: کرج نباید بار استان‌های دیگر کشور را در زمینه نگهداری زندانیان به دوش بکشد، استاندار جدید البرز لازم است در اولین اقدام خود درباره تغییر کاربری زندان در بدنه دولت به صورت جدی طرحی را مطرح نماید تا بتوان در مرحله بالاتر و با استفاده از توان مسئولان رده بالای کشوری بخشی از گره فرهنگی و اجتماعی این استان و مرکزیت آن را باز کرد.

رنج استان البرز از پروژه‌های بزرگراهی نیمه تمام همانند ادامه بزرگراه همت

وی تصریح کرد: چالش دیگری که استان البرز از آن رنج می‌برد پروژه‌های بزرگراهی نیمه تمام همانند ادامه بزرگراه همت و پروژه بزرگراه شمالی است.

پارسا گفت: مرکزیت استان البرز در غرب پایتخت و در مسیر اتصال استان‌های شمال غربی و شهر های غرب کشور به تهران قرار دارد و به همین جهت محل گذر و تردد مسافران این شهرها به پایتخت است و به دلیل همین حجم سنگین حمل و نقل محور تهران، کرج یکی از پرترددترین محورهای بین شهری کشور است و حجم بالای ترافیک این محور به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.

وی به ضرورت‌های احداث طرح‌های بزرگراهی نیمه تمام اشاره کرد و گفت: ساخت ادامه بزرگراه همت پروژه استراتژیک‌ استانی به حساب می‌آید، این پروژه که در ادامه بزرگراه همت بوده و با اتصال بزرگراه شمالی به ادامه بزرگراه همت با طول بیش از ۱۷.۵ کیلومتر در شمال کرج احداث می‌شود، ارتباط شهر کرج و تهران را در کوتاه‌ترین مسیر ممکن و با کمترین ترافیک میسر می‌سازد.

وی با بیان اینکه چالش بزرگ دیگر استان البرز تمام نشدن پروژه‌های زیر ساختی حمل و نقلی سریع و راحت است، افزود: درحال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی و ترافیک مرکز استان البرز مربوط سفرهای داخل شهری و حومه شهر است که می‌طلبد استاندار جدید البرز به این مسئله توجه ویژه داشته و پروژه نیمه تمام مترو شهر کرج و حومه آن را با بهره گیری از اعتبارات کشوری هرچه سریعتر به پایان برساند.

سوت قطار شهری کرج شنیده نشد

پارسا با اشاره به شنیده نشدن سوت قطار شهری کرج در سال‌های گذشته، بیان کرد: پروژه خط ۲ قطار شهری کرج که از سال ۸۵ عملیات ساخت آن آغاز شده و اکنون نزدیک به ۱۲سال است که به سرانجام نرسیده است و حتی امروز با پشتوانه منابع ملی نمی‌توان زمانی را برای پایان آن به طور قطعی تعیین کرد مشکل بزرگی است که استاندار جدید البرز باید به دنبال حل کردن آن باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانش اجرای پروژه مترو به دست مختصصان داخلی فراهم است اما فقط مدیریت بودجه و اعتبار مالی است که می‌تواند آن را به سرانجام برساند، خاطر نشان کرد: این پروژه عظیم شهری نباید بیشتر از این معطل بماند و باید راهکاری برای حل مشکلات پیش روی پروژه قطار شهری کرج در رده بالای مسئولان کشوری اتخاذ شود.

پیش از این محمد علی نجفی، استاندار البرز با اشاره به اینکه پروژه ادامه بزرگراه همت به البرز(شهدای البرز) با جدیت دنبال می‌شود گفته بود: پیشرفت این پروژه به ۸۷ درصد رسیده است.

وی در بازدید از پروژه ادامه همت در البرز گفته، سرعت اجرای پروژه مناسب بوده و موانع استانی آن رفع شده است و با وجود مشکلات مالی که به جد درصدد حل و رفع آن هستیم، انتظار می‌رود تا پایان سال جاری شاهد اتمام پروژه همت باشیم.

به گزارش ایسنا، پروژه ادامه همت که از سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفته است؛ ۱۴.۶ کیلومتر طول دارد و از انتهای منطقه ۲۲ شهر تهران آغاز و با گذر از شمال کرج به جاده چالوس وصل می‌شود؛ اتمام این پروژه می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش ترافیک استان البرز داشته باشد. این پروژه تا حد زیادی گرفتار معارضی شهرک المهدی شده بود.

از نکات جالب این پروژه می‌توان به مشخص کردن زمان‌هایی متفاوت برای افتتاح آن اشاره کرد؛ به عنوان مثال سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در دی ماه سال گذشته از افتتاح این پروژه در پایان اسفند ۹۶ خبر داده بود.

استاندار البرز در همان موقع ضمن ابراز رضایت از روند پیشرفت پروژه گفته بود که اگر کار با همین روند پیش برود تا شب عید لاین رفت آن باز خواهد شد.

کمی بعد و در یکم بهمن ماه ۹۶، معاون اول رئیس جمهور طی بازدیدی از پروژه گفته بود که این پروژه تا چند ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

یک ماه بعد، تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز بهره‌برداری از این پروژه را منوط به حل مشکل شهرک المهدی دانسته و اعلام کرده بود در صورت حل این مشکل تا آخر اسفند یک لاین پروژه قابل بهره‌برداری است.

چند روز پس از این اظهار نظر، معاون وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید دوباره از این پروژه گفته بود که پیشرفت کار مطلوب است و پیش‌بینی می‌شود تا خردادماه ۹۷ شاهد تکمیل بخشی از این مسیر باشیم. کمی بعدتر معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام پروژه تا پایان سال ۹۷ خبر داده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۲
از ازاد راه تهران شمال چه خبر؟؟؟؟؟
نمیدونم چرا البرزی ها همیشه طلبکارن؟؟؟؟؟؟؟
زندان ها قبل از استان شدن البرز بود و نه بعد از اون ضمنا کلی مزایا به البرز رسید 4 تا زندون هم قاطی اون همه امتیاز.
ضمنا هر چه راه های دسترسی شهرهای اقماری اطراف تهران به تهران بهتر بشه اونوقت مهاجرت به اون شهرها از شهرهای دیگه بیشتر میشه همون بهتر که راه های دسترسی شهرهای اطراف به تهران پر ترافیک بمونه.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
عجب نظر کارشناسانه ای!!!! نمیدونم چرا با وجود شما، مشاور از خارج میارن...
برديا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
چه نظر كارشناسانه اي !!!! كارشناس كي بودي تو ؟؟؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
یک روز کارت تو کرج انشاالله بیفته و توی ترافیک بمونی از حرفی که زدی به توبه مینفتی
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
همه اين زندان ها وامتيازات نثارتووبراي تونابغه بيمانند!!!باد
البته باعث ترافیک اتوبان همت خواهد شد و بعنوان آزادراه حتی آنهایی که داخل تهران کاری ندارند جهت عبور از تهران استفاده خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
نباید طلبکار باشند؟ مرد حسابی نصف تهران تو کرج زندگی میکنن. صبحها ساعت توو راهن. بعد از ظهرها 5 ساعت. پل فردیس تا الن ساعت 6 بعد از ظهر خسته از کار بر گشتی تا حالا گیر کردی؟ پل فردیس که چه عرض کنم از ورد آورد تا خود کرج باید با دنده 1 رانندگی کنی. اونم نه یه ضرب. کلاچ ترمز. همین پروژه تهران شمال 4 تا رییس جمهور ماشالله هر کدوم هم دو دوره بودند و عوض شدن هنوز جاده ای در کار نیست. والا ایده شما خیلی باحاله. مردم توو ترافیک بمونن.؟ مرد حسابی بگو بیان شهرهارو پیشرفته کنن تا جمعیت پخش بشه نه همه جمع بشن یه جا.
تو را به خدا فکری به حال اتوبان تهران کرج بکنید هر روز تو ترافیک چند ساعته گیر میکنیم
اتوبان تهران شمال چه اهمیتی داره؟؟؟؟
چرا همه فقط میرن شمال؟
کسی فکر کرده که مثلا یک ساعته بره شمال چی میشه؟
شمال نه ظرفیت و نه امکانات کافی داره!!
اخه فقط مسیر نیست که
ای خداااااا
ممنون از شما بخاطر طرح مشکلات شهر کرج. سپاسگزارم
فقط ناکارآمدی و بی تدبیری. خیلی وقت است مهندسین از سامانه های کنترل پروژه بهره می گیرند (مثلاً خیلی ساده MS-Project) البته اگر پروژه ای در کار باشد. چکار دارید می کنید؟ ناکارآمدی تا کی؟
13 ساله اومدم كرج و 13 ساله در رفت و امد اتوبان تهران كرج صبح ها و عصر ها در ترافيك شديد هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
برگرد شهر خودت
رنج استان البرز
آخی چقدر رنج!
خوزستان بدبخت و بیچاره را دریابید با آنهمه ثروت و عقب ماندگی که بفهمید رنج چیست و رنجور کیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
این مهاجران به تهران خودشون رو بالاتر از کل ایران میدونن
مناطق کوهستانی استان البرز رو خراب کردند به بهانه بزرگراه آیا نمیتوانستید از مناطق جنوبی استان البرز استفاده کنید تا طبیعت البرز رو مخدوش نکنید ! زمانی کرج ییلاقی بود برای تهرانی ها و آن رو هم از بین برده و کرج هم شده عین قرچک و ورامین !!
حالا با این شرایط به وعده آخر 97 میشه اعتماد کرد؟ کسایی که برای کار هر روز مجبورند به تهران بروند کارشان از استهلاک و فرسودگی به نابودی رسیده است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
من که بخاطر ترافیک مهلک تهران کرج قید شغلم را هم زدم . شب میرسیدم خونه دوباره اول صبح برو تو ترافیک اتوبان این که نشد زندگی
کجایی قالیباف که تهرانو کشتن
این پروژه دارای 2 مسیر بالا و پایین است که بصورت کمربندی شمال و جنوب شهر کرج را احاطه خواهد کرد و باعث کاهش حجم ترافیک و کاهش تصادفات در این مسیر تهران کرج خواهد شد الان بیش از 10 سال است دارند فقط حرف میزنن و هیچ اقدام عاجلی بعمل نمی آورند تا هرچه زودتر مسئله تردد در این مسیر رو حل کنند . دیگه اتوبان تهران کرج کفاف اینهمه خودرو رو نمی دهد... لطفا آقایان مسئول کمی بجنبید داریم به قرن جدید وارد میشیما ... 1404 هم داره نزدیک میشه ...
بجای اضافه کردن جاده فکری به حال اشتغال البرزی ها در همان استان بکنید که لازم نباشه هرروز چند میلیون از کرج بیان تهران و برگردن
هر چقدر جاده اضافه بشه جمعیت البرز هم بیشتر میشه و متقاضی کار تو تهران بیشتر و وترافیک بیشتر
و رفت و امد بیشتر
تا کی این توالی رو میخواین ادامه بدین
کل جمعیت ایران رو میخواین جمع کنید تو دامنه البرز؟
با سلام خوبه دستتون درد نكنه توروخدا كمي هم به فكر شهرستان هاي اطراف تهران باشيد خبري از مترو تو اونها نيست .با ورود مترو به شهرستانهاي اطراف تهران با توجه به پايين بودن قيمت مسكن در انها نسبت به تهران خيلي از مردم به انجا مهاجرت ميكنند بيشتر مشكلات مردم تردد انها ميباشد شهرهايي مثل ورامين وپاكدشت پرديس و بقيه شهر ها محل هاي مناسب جهت كشاندن مردم به ان سمت ميباشند اگر وسيله نقليه عمومي مثل مترو داشته باشند ممنون
بچه بودم نیم ساعته تو هر ساعتی حرکتی میکردی کرج بودی یا برعکس
به راه و اتوبان ربطی نداره مهاجرت زیاده و اتوبان کم بشه زیاد بشه وضع همینه.
اتوبان کرج به ندرت بعضی ماشینها سمت کرج میرن و به سمت هشتگرد و اینها در حرکتن. یعنی این آدمها رو میخوای چکار کنی هر روز 5 تا 6 ساعت حاضرن تو ترافیک باشن؟!
باید اونهایی که به سمت تهران میان رو از چند کیلومتر و از طریق جنوب کرج راهشون رو جدا کنن و گرنه اتوبان همت هم وصل بشه شهر شلوغ میشه . کمی فکر بد نیست به خدا
سه سوت

سوت اول، در ورود به بزرگراه همت
سوت دوم، در بین راه، احتمالا حوالی وردآورد
سوت سوم، پس از رسیدن به مقصد

اینطوری سه سوته تهرونی ها میرسن کرج.

اخطار!!! اخطار!!!
هرگز نشه فراموش،
سوت اضافه قدغنه
کاشی سایت محترم تابناک یه تحلیلی هم در رابطه با هدر رفتن زمان ، انرژی (سرمایه و... ) و از همه مهمتر (البته بنظر اینجانب ) اعصاب و روان مردم میذاشت تا مردم این معضل ملی رو بهتر درک کنن
چرا همه از ترافیک مینالن
خوب ماشین نیار با مترو برو
نیم ساعت بیشتر تو راه نیستی
نه ترافیک داره نه خستگی
کولر روشن جات خنک و یا برعکس
حالشو ببر
جمعیت کرج در واقع داره تو تهران زندگی میکنه اینو از مترو و مسیرهای ارتباطی میشه فهمید فقط نمی دانم چرا استان جدایی شده و بودجه ای که باید صرف تهران میشد به اونجا اختصاص دادند
بلطف دو شرکت خودرو ساز وطنی ( ایرانخودرو ،،و سایپا ،) اگر همه ایران را بکنند بزرگراه ،بدون شک در آیندهٔ نزدیک همگی قفل میشوند ،و اکنون اکثر شهرهای بزرگ شده است پارکینگ خودرو ؟ عمر مردم تهران ،و کرج ،و شهرهای اطراف تهران ، در ترافیک ،و پشت چراغ قرمزها سپری میگردد ؟،،
سال 1395 همين آقاي روحاني آمد كرج و گفت آزاد راه همت
حداكثر تا پايان 1396 مورد بهره برداري قرار ميگيرد .
سال 1397 هم دارد تمام ميشود , رو كه نيست ....
17 کیلومتر بزرگراه احتمالا 17 سال به طول خواهد انجامید.مسئولین شهری کرج در بی برنامگی و نالایقی مقام اول کشور را دارند.خیابان ها و کوچه های تاریک.آسفالت داغون
یادمه زمانی که تونل رسالت می خواست افتتاح شود مدام شهرداری تبلیغ می کرد که دیگر هیچ وقت در ترافیک شرق به غرب نخواهید ماند. اما از همان اول ترافیک داشتیم. در این مورد هم همین طور است اینقدر ماشین زیاد است که باید ده تا اتوبان بسازند تا شاید ترافیک کمی کاهش یابد.
البرز باید از اتوبان عوارض بگیره تا کمی سامان بده ترافیک را
من از ترافیک متنفرم. خونم گرمدره هست و هر روز ساعت 4:30 صبح میرم سمت ونک. با سرعت مجاز بیست و پنج دقیقه طول می کشه. پنج اونجام و می گیرم دو سه ساعت هم می خوابم تا زمان شروع ساعت کاری.
محدوده گرمدره تا خروجی کرج به سمت قزوین یه گلوگاه هست که اتوبان همت، حکیم، اتوبان تهران کرج ، لشکری و فتح تبدیل به یه مسیر می شوند و ایجاد ترافیک می کنه.
اگه انتهای همت باز بشه یه مقدار از مشکل حل می شه(اهالی کرج که روزانه میرن و میان) و اگه کنار گذر جنوبی تهران کامل بشه. خیلی از کسانی که از شرق به غرب کشور و بالعکس در حرکت هسند بدون ورود به کرج و تهران مسیرشون رو ادامه می دهند.

اما راه حل اساسی این هست که توجه به اشتغال تو شهر ستان ها و شهر های مرزی بیشتر بشه. اون موقع دیگه کسی نمیاد تهران زندگی کنه.
هم مشکل ترافیک حل میشه هم الودگی هم امنیت و هم گرونی مسکن و ....
متاسفانه سیاست تمرکز گرایی عامل همه مشکلات ما هست.
دوستان عنایت داشته باشند که مسیر تهران کرج از طرف همت و حکیم تا نصفه راه اومده. در حقیقت استان تهران کارش رو انجام داده و مسئولین استان البرز کار رو ادامه ندادند
اگر مسئولین مدیریت بلد بودند الان هر کس در استان و شهر خودش در سر کار بود و این همه مشکل برای مردم به وجود نمی آمد.
مشکلات یک کشور را نمیتوان جزیره ای حل کرد . البته که اتوبان همت باید تکمیل شود و همچنین آزاد راه شمال , ولی معضلات تهران و کرج تا زمانی که مشکلات خوزستان و کردستان و ایلام و بلوچستان حل نشده باشند ادامه خواهد داشت. پس همزمان کمی بیشتر به استانهای حاشیه ای و بخصوص مرزی کشور بپردازیم تا مردم از دیار خود مجبور به فرار به تهران و کرج نشوند. هر چند من تهرانی هستم ولی میفهمم که هر کسی دیار خود را بیش از هر جای دیگری در دنیا دوست دارد. اغلب مهاجرت یک اجبار است نه یک تفریح .
بهتر بود تیتر میزدید بزرگراهی که کرجی ها را سه سوته به تهران میرساند کم ترافیک و آلودگی درست میکنند کم اشتغال ساکنین در تهران را می بلعند منت هم سر تهرانی ها میگذارید
با سرازیر شدن ساکنین تهران بخصوص اواخر هفته به استان البرز و یا جهت عبور از این استان دیگه شهر کرج وشهرکهای اطرافش بشدت درگیر ترافیک و... میشن والبته آلودگی هم که صد چندان!! لذا یکی از راهکارها تعطیل کردن روزهای پنج شنبه استان البرز (ادارات)که همین کار باعث میشه یکسری که شهرستانی هستن از روز چهارشنبه کرج رو ترک کنن ومجبور نباشن بخاطر 4-5 ساعت بیخودی(که عملا" هیچ کاری هم صورت نمیگیره در ادارات) آخر هفته رو تو استان بمونند.
تمام آلودگی هوا و ترافیک و بیکاری تهرانی ها ناشی از شهرهای دور اطرافش هست خسته شدیم از این ترافیک از این آلودگی از این بیکاری
باید فکری به حال ورودی شهر تهران کرد تا کی باید مردم در تهران در رنج و عذاب ترافیک آلودگی هوا و بیکاری باشند.
انشالله که هر چه زودتر این اتوبان افتتاح بشه، نمیشه هم گفت تاثیر در تسریع حرکت ماشینها نداره ولی مشکل مهاجرت بیش از اندازه از شهرستانهای دیگه به تهران و کرج هستش! حالا صدتا اتوبان دیگه برنن بخدا فایده نداره. تهران هم رسما جا نداره. هر تهرانی اگر هفتاد سال عمر کنه دقیقا دوسال از این هفتاد سال رو در ترافیک میگذرونه.
هیچ فرقی هم نمیکنه ، بدتر ترافیک یه جا خالی میشه تو قلب تهران، اتوبان های درون شهری هم مختل میشن
فکر کنم استان البرز به سمت شهر های غربیش گسترش پیدا کنه بهتر باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی