بازدید 5066

جوادی آملی: قم باید الگوی جامعه اسلامی باشد

کد خبر: ۸۵۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸ 15 November 2018

یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه قم باید الگوی جامعه اسلامی باشد، گفت: همان‌گونه که خون شهید می‌تواند جامعه را طیب و طاهر کند قلم عالم نیز باید جامعه را پاک کند.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در قم برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کتابی است که گوینده با ما هم اکنون حرف می‌زند و تجلی خداوند است و امام علی(ع) می‌فرماید قرآن تجلی خداوند است که مافوق زمان و زمین است.

وی با بیان اینکه تجلی خدا فوق زمان و زمین است، افزود: خدا قران را نازل کرد نه آنگونه که باران را نازل کرد؛ خداوند باران را بر زمین انداخت اما قرآن را بر زمین آویخت و آن حبل آویخته است که هم مشکل خود را حل می‌کند و هم مشکل دیگران را رفع می‌کند.

این استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه خداوند در آغاز ما را به حیات دعوت کرده است، بیان کرد: انسان تا حدی پایین آمده و سقوط کرده ‌که دست به قتل و جنگ می‌زند و اگر چشم خود را باز می‌کرد این‌گونه نمی‌شد.

وی تصریح کرد: باید به گونه‌ای باشد که قم الگوی جامعه اسلامی باشد و همانگونه که خون شهید می‌تواند جامعه را طیب و طاهر کند قلم عالم نیز باید جامعه را پاک کند.

آیت الله جوادی آملی گفت: خون شهید مقدس است اما نه آنقدر که قلم و سخن علما مقدس است به گونه‌ای که رسول اکرم(ص) فرمودند وقتی قلم عالم به جوش آید خون شهید آرام می‌شود و لذا بیانات علما مرکبی است که شهید پرور و شهادت ساز است و یقینا از شهادت بالاتر باشد.

این مفسر قرآن کریم افزود: رسول خدا فرمود در قیامت واحد سنجشی هست و در آن روز مرکب عالم را با خون شهید مورد سنجش قرار می‌دهند که مرکب عالم سنگین‌تر است.

وی با بیان اینکه عالم محضر خداست، اظهار داشت: مناجات‌ها و دعاهای وارد شده از ائمه اطهار(ع) بهترین، شیرین‌ترین و اثرگذارترین ابزار و زبان برای گفت‌وگو با خداست که اهل بیت(ع) در این مناجات‌ها شیوه مناجات با پروردگار را در قالب معارف والا به ما آموخته‌اند.

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: عالمِ سکولار، سکولار بودن را بر دانش تحمیل کرده است که باید دستش را کوتاه کرد وگرنه دانشگاهیان ما اهل اعتکاف و نماز و عبادت هستند.

وی با بیان اینکه اگر کسی لذت مناجات با خدا را به چشد، مدهوش شده و خسته نمی‌شود، افزود: راه رسیدن به خدا باز است و همانگونه که سلمان فارسی جزو اهل بیت(ع) شد، عده‌ای از قم نیز در گمنامی به این جایگاه والا رسیدند.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: برخی از علوم اعتباریات هستند که از بحث دینی بودن خارج است اما علومی که مربوط به بحث خداوند است، دینی است.

وی اضافه کرد: اگر کشور را خون پاک می‌کند حوزه نیز باید این عرضه را داشته باشد که جامعه را پاک کند و ما می‌توانیم کشور را حفظ کنیم و با عمل می‌شود جامعه را هدایت کرد نه با حرف و تبلیغ و گفتار.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس