بازدید 3771

آمریکا خواستار پیوستن قطر به ناتوی عربی شد

کد خبر: ۸۵۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ 15 November 2018

مایک پامپئو در دیدار با وزیر دفاع قطر از وی خواسته که پیوستن کشورش به ائتلاف نظامی تحت رهبری سعودی‌ها و دادن زمین‌های بیشتر به پایگاه هوایی آمریکا در قطر را بررسی کند.

به گزارش فارس، «خالد العطیه» وزیر دفاع قطر که به آمریکا سفر کرده، در واشنگتن با «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

آنطور که وزارت خارجه آمریکا بیان کرده، پامپئو در دیدار با العطیه، بر تعهد آمریکا به حفظ روابط مستحکم با قطر و همچنین تعهد طرفین به ارتقاء سطح ثبات و امنیت در خاورمیانه، تأکید کرده‌اند.

پامپئو در مذاکرات خود، رسماً از قطری‌ها خواسته که در «اتحاد راهبردی خاورمیانه» که به ناتوی عربی مشهور است، شرکتی فعال داشته باشد و این اتحاد راهبردی میان اعراب منطقه را، عاملی برای افزایش رونق، امنیت و ثبات در منطقه دانسته است.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص توسعه زمین‌های تحت اختیار پایگاه هوایی «العبید» که در اختیار نیروهای آمریکایی است، با طرف قطری مذاکراتی داشته که البته پاسخ طرف قطری به این درخواست، اعلام نشده است.

تابستان سال گذشته بود که منابع آمریکایی، از طرح مشترک عربستان و امارات برای حمله به قطر و اشغال خاک این کشور کوچک اما نفت‌خیز خبر دادند. این شایعه با محاصره اقتصادی قطر و بسته شدن مرزهای مشترک این کشور و عربستان، قوت گرفت.

کاخ سفید در این دعوا ابتدا طرف عربستان را گرفت ولی در ادامه، موضع آمریکایی‌ها به سمت خنثی شدن میل کرد. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهایی که از سعودی‌ها حمایت می‌کرده، از وجود پایگاه هوایی تحت اختیار ارتش کشورش در خاک قطر، اطلاعی نداشته و پس از اطلاع از این موضوع، جانب بی‌طرفی را گرفته است.

قطر به دلیل اختلاف نظر جدی با عربستان در نحوه حمایت مالی از گروه‌های تروریستی منطقه، در به اصطلاح ناتوی عربی عضو نیست؛ با توجه به متن بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، به نظر می‌رسد یکی از خواسته‌های اصلی آمریکایی‌ها، حل اختلافات میان اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) و پیوستن ارتش ثروتمند قطر به ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل