بازدید 2881

طرح تحول سلامت بدون پزشک خانواده، بیمه وراهنمای بالینی ناقص است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت:دلیل آشفته بازار نرخ ویزیت‌ها و مشکلات در حوزه پزشکی به ناکارآمدی و ضعف بیمه‌ها مربوط می‌شود، در تمام کشورهای موفق دنیا حلقه واسطه بین پزشک و بیمار توسط بیمه تکمیل می‌شود، رابطه اقتصادی بین پزشک و بیمار توسط بیمه مدیریت می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲ 10 November 2018

رسول خضری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با تعین نرخ سلیقه ویزیت بیمار توسط برخی از مطب‌ها و عدم رعایت تعرفه گفت: در تمام کشورهای موفق دنیا در حوزه‌ی سلامت، بیمه ها عمیق و با کیفیت هستند، دلیل آشفته بازار نرخ ویزیت‌ها و مشکلات در حوزه پزشکی به ناکارآمدی و ضعف بیمه‌ها مربوط می‌شود، در تمام کشورهای موفق دنیا حلقه واسطه بین پزشک و بیمار توسط بیمه تکمیل می‌شود، رابطه اقتصادی بین پزشک و بیمار توسط بیمه مدیریت می‌شود.

بیمه حلقه واسطه بین پزشک و بیمار است

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هر جایی که بیمه بی کیفیت و ناکارامد بود مشکلات متعددی پدید آمده است. ما باید ابتدا مشکلات را آسیب شناسی کنیم، این آسیب شناسی هم به بیمار، به شورای عالی بیمه‌ها در کشور، خود وزارت تعاون و سازمان نظام پزشکی، وزیر بهداشت، سازمان های بیمه گر مربوط می‌شود. این موضوع باعث می‌شود صدای واحدی از دولت در خصوص قیمت ویزیت‌ای پزشکان وجود داشته داشته باشد.

کاهش زیر میزی با اجرای طرح تحول سلامت

وی خاطرنشان کرد: بحث زیرمیزی بعد از طرح تحول تا حدود زیادی کاهش پیدا کرد ولی متاسفانه چون اعتبارات طرح تحول ناقص پرداخت می‌شود، مجددا زمزمه های بحث زیرمیزی شنیده می‌شود، در این حوزه پیش نیاز اجرای کامل و درست طرح تحول زیر ساخت مناسب است که هم پزشک و هم بیمار از آن رضایت کامل داشته باشد و خدمات درمانی بدون دغدغه های اقتصادی و بالا یا پایین شدن هزینه ویزیت انجام شود.

یکپارچه کردن بیمه های درمانی پیش نیازهای طرح تحول سلامت

خضری تصریح کرد: یکی از پیش نیازهای طرح تحول سلامت یک پارچه کردن بیمه های درمانی بود، هیچ جای دنیا چند بیمه درمانی وجود ندارد، بیمه های پایه مان طبق اصل سوم قانون اساسی و قانون برنامه پنجم و ششم باید به صورت یکپارچه، فراگیر و وحدت رویه داشته باشد.ما اگر به دنبال معلول‌های نباشیم به نتیجه نخواهیم رسید. طبق قانون هر فرد ایرانی باید دفترچه بیمه داشته باشد، اگر این بیمه کیفیت و عمق داشته باشد عملا حلقه واسطه کامل و درستی تشکیل می‌شود. اما متاسفانه در حال حاضر این حلقه واسطه به صورت ناقص وجود دارد و طبیعتا نتایج ناقصی هم دریافت می‌کنیم که باعث نارضایتی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: در حوزه سلامت ابتدا باید بیمه هایمان را اصلاح، عمیق‌، با کیفیت و کارآمد کنیم، کشورهای موفق دنیا از بیمه شروع کردند سپس گایدلاین که همان راهنمای بالینی هست و پزشکان ملزم می‌شوند رعایت کنند، در حال حاضرما با دفترچه بیمه به چندین پزشک مراجعه می‌کنیم و چند نسخه متفاوت دریافت می‌کنیم، واضح است با این روش بیمه ها نمی توانند هزینه آن را تامین کنند و بحث سوم تربیت پزشک خانواده است.

طرح تحول سلامت بدون پزشک خانواده، بیمه یک پارچه وگایدلاین ناقص است

خضری بیان کرد: طرح تحول سلامت بدون پزشک خانواده، بیمه یک پارچه وگایدلاین یا راهنمای بالینی ناقص هست، زمانی که می‌خواهید یک طرح خوب را شروع کنید چرا ناقص آغاز می‌کنیم؟ هر طرحی باید درست و در طول زمان اجرا شود. اجرای طرح تحول سلامت در کشورهای موفق دنیا بین ۱۵ تا ۱۸ سال طول کشید، ما در عرض ۱۸ ماه به صورت شتاب زده و ناقص اجرا می‎کنیم . باید زمان و اعتبار به این طرح تحول بدهیم و درطول مسیر اصلاح و نواقصش را رفع کنیم در این صورت است که به نتیجه خواهیم رسید.

اجرای طرح تحول سلامت در کشورهای موفق دنیا بین ۱۵ تا ۱۸ سال طول کشید، ما در عرض ۱۸ ماه به صورت شتاب زده و ناقص اجرا می‎کنیم . باید زمان و اعتبار به این طرح تحول بدهیم و درطول مسیر اصلاح و نواقصش را رفع کنیم در این صورت است که به نتیجه خواهیم رسید

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: ما باید طبق قانون در اسفند ماه هر سال نرخ ویزیت‌های دولتی و خصوصی را اعلام کنیم. اما متاسفانه تا تیر ومرداد ماه نیز اعلام نمی‌شود، بعد از گذشت چند ماه تورم ونرخ دلار تغییر کرده، نمی‌شود درآمد پزشکان تغییر نکند، این افزایش قیمت را بیمه ها باید جبران کنند.هدف طرح تحول سلامت و حوزه سیاست گذار وزارت بهداشت نیز کاهش پرداخت از جیب مردم، دسترسی اقشارمختلف مردم علی الخصوص اقشار آسیب پذیر به خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی و دارویی بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار