بازدید 3555

دانشجویان ایرانی خارج از کشور در انتظار ارز دانشجویی

عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزارت علوم مسئول تأمین ارز دانشجویی برای دانشجویان خارجی در تحصیل خارج از کشور است، از مهیا بودن شرایط دانشگاه‌های کشور برای بازگشت دانشجویان به کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۴۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ 04 November 2018

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نامه حدود 4 هزار نفر از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در خارج از کشور برای برقراری مجدد ارز دانشجویی، اظهار کرد: دانشجویانی که در حال حاضر در خارج از کشور در حال تحصیل هستند با شرایطی که در کشور به لحاظ اقتصادی و اختصاص ارز به دانشجویان وجود داشت، کشور را ترک و مهاجرت تحصیلی کردند.

نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به این ترتیب ضرورت دارد، شرایط را برای ادامه تحصیل دانشجویان خارج از کشور مهیا کرد و در این زمینه دولت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بانک مرکزی مسئولیت دارند.

ارز ثانوی به دانشجویان در حال تحصیل تخصیص یابد

شاید در این شرایط اقتصادی کشور و محدودیت منابع ارزی اختصاص ارز با نرخ دولتی به دانشجویان امکان پذیر نباشد ولی می‌‎توان شرایط را برای اختصاص ارز نرخ نیمایی برای دانشجویان فراهم کرد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با یادآوری اینکه متولی امور دانشجویی در کشور وزارت علوم است و این وزارتخانه با مطالبه از بانک مرکزی پیگیر امور دانشجویان خارج از کشور باشد، اضافه کرد: شاید در این شرایط اقتصادی کشور و محدودیت منابع ارزی اختصاص ارز با نرخ دولتی به دانشجویان امکان پذیر نباشد ولی می‌‎توان شرایط را برای اختصاص ارز ثانوی با نرخ نیمایی برای دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور فراهم کرد.

وی اضافه کرد: وزارت علوم لیست دانشجویان در حال تحصیل خارج از کشور را در اختیار دارد و متناسب با همین لیست و رایزنی با بانک مرکزی می‌‎تواند ارز مورد نیاز برای این افراد را تأمین کند.

دانشگاه‌های کشور آماده پذیرش دانشجویان خارج از کشور هستند

ساداتی‌نژاد ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاه‌های داخل کشور دارای ظرفیت‌های خالی بسیاری هستند که با اندیشیدن تمهیدی مناسب می‌‎توان کارهای پذیرش دانشجویان در حال تحصیل برای بازگشت به کشور فراهم شود. بازگشت دانشجویان به کشور نیازمند هیچ گونه مصوبه و اخذ مجوزی نیست و سازوکار آیین نامه و سخت افزاری برای بازگشت این دانشجویان و ادامه تحصیل در داخل فراهم است.

بازگشت دانشجویان به کشور مسبوق به سابقه است

این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: وزارت علوم پیش از این نیز در سال‌های گذشته در زمان نوسانات ارزی و بحران‌های ارزی ایجاد شده در کشور تجربه بازگشت دانشجویان از خارج از کشور را داشته و در این مسیر زیرساخت‌های آموزشی نیز با توجه به خالی بودن ظرفیت‌‎های دانشگاه‎‌های داخل کشور مهیا است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع عدم تخصیص ارز دانشجویی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار می‎گیرد و این موضوع در دستور کار کمیسیون خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان