بازدید 3261

پای سیگار به کمیسیون اقتصادی مجلس باز شد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به نوسانات بالا در بازار سیگار و قیمت‌گذاری‌های اخیر قراراست در کمیسیون اقتصادی بررسی این موضوع را مطرح و پیگیری لازم را خواهیم داشت.
کد خبر: ۸۴۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 03 November 2018

معصومه آقاپور علیشاه در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت درباره بالا رفتن قیمت سیگار از سوی توزیع‌کنندگان و ضعف نظارت بر آن گفت: پیش از هر چیز برای تنظیم قیمت‌ کالاها نیازمند آن هستیم که بازار رقابتی در کشور ایجاد شود. تا زمانی که ما برای واردات سیگار تعرفه های سنگینی در نظر می‌گیریم قاعدتا با پدیده قاچاق سیگار مواجه خواهیم بود. چنین وضعیتی برای هر کالایی ایجاد شود؛ یکی از نتایج اصلی آن ضرر و زیان تولیدکننده داخلی است.

تنها توزیع کنندگان از افزایش قیمت‌ سیگار سود برده‌اند

وی در ادامه افزود:در این شرایط وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند، این شبکه توزیع است که سود بسیار می‌برد. علاوه بر آن با افزایش قاچاق سیگار و عدم ورود آن از مبادی اصلی، نظارت از میان می‌رود. توزیع کنندگان از فرصت استفاده کرده و به دلالی می پردازند و همین موجب فساد در مراودات مالی آنها می‌شود.

قاچاق سیگار، تنها آسیب اقتصادی در پی ندارد

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ضعف نظارت تنها آسیب اقتصادی در بر ندارد، تصریح کرد: در این بین کیفیت سیگارها مشخص نیست و شاهد ورود سیگار با کیفیتهای بسیار پایین از طریق قاچاق هستیم.

باید محدودیت‌های واردات سیگار را کم کنیم

وی در ادامه تاکید کرد: برای خروج از چنین وضعیتی چند برنامه باید در نظر گرفته شود. اولین برنامه مربوط به مقابله با قاچاق سیگار است. طبیعتا اگر تعرفه های معمولی برای ورود این کالا به کشور در نظر گرفته شود و سختی و محدودیت‌های آن را کم کنیم؛ حجم سیگار موجود در بازار مشخص می‌شود و برنامه ریزی‌های بعدی در ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز ممکن‌‌تر می‌شود.

آقاپور با اشاره به اینکه درباره نحوه فعالیت تولید کنندگان سیگار نیز باید تجدید نظر انجام گیرد، گفت: باید مجوز شبکه‌های فروش بیشتر و پیشتر به تولیدگان داخلی داده شود؛ همانند آنچه که در برندهای شکلات مطرح است، به نحوی که این تولیدکنندگان هستند که بازاریابی و توزیع در اختیارشان است. بنابراین باید یک بازاریابی مویرگی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

بازار رقابتی سیگار موجب افزایش مصرف‌کنندگان نمی‌شود

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود: اگردر بازار سیگار دست دلالان کوتاه و قدرت توزیع کنندگان کاهش یابد و محدودیت‌ها حداقلی شود و به تولیدکنندگان مجوز پخش و بازاریابی مویرگی داده شود؛ به گونه ای که بازار آزاد شود فساد نیز به مرور زمان کم شده و از بین می‌رود.

وی در رابطه با آسیب شناسی چنین روندی تصریح کرد: مطمئن باشید با این تغییرات تعداد مصرف کنندگان افزایش نمی‌یابد. از طرفی این مافیا بر داشته می‌شود. با این تغییرات در شرایط مطلوب‌تری قرار می‌گیریم تا فرهنگسازی برای کاهش مصرف دخانیات داشته باشیم.

برای کاهش مصرف کنندگان سیگار از تجربیات سایر کشورها بهره ببریم

نماینده مردم شبستر در مجلس با اشاره به اینکه برای فرهنگسازی می توانیم از تجربیات سایر کشورها بهره ببریم، گفت: نمونه اش در برخی کشورها چنین است که جعبه های سیگار خارجی را با تصویر بیماران سرطان ریه در 12 فرم مختلف تولید کرده‌اند و این عکس‌ها در بازه‌های زمانی کوتاهی تغییر می‌کند. تصاویر به گونه ای بود که واقعا ترس و نگرانی را ایجاد می‌کرد و حتی انسان رغبت نمی‌کرد جعبه سیگارها را بردارد.

وی در ادامه افزود: ما در دیدارها درباره برنامه های تولیدکنندگان برای کاهش مصرف دخانیات در سایر کشورها نیز گفتگوهایی داشتیم. مثلا همین که فرد بخواهد مالبرو بخرد و هر هفته با تصاویر جدیدی از این بیماران روبرو شود ناخواسته نگران روزی می‌شود که شاید عکس خودش روی این سیگارها باشد. این رویه به شدت بر کودکان و نوجوانان این کشورها تاثیرگذار بوده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به پخش برنامه‌های تلویزیونی در این زمینه گفت: یکی از روش‌ها که در سنگاپور شاهدش بودم این بود که تصویر سیگار کشیدن افراد در تلویزیون شطرنجی می‌شود یا مثلا در برخی سینماها و مراکز تفریحی ابزاری برای تشخیص مصرف سیگار قرار داده بودند و برای افرادی که سیگاری نبودند، تخفیف در قیمت بلیط تا 50 درصد در نظر گرفته می‌شد. همه این موارد قبحی ایجاد می‌کند که می‌تواند بر تعداد مصرف‌کنندگان سیگار اثر بگذارد.

نیازمند توجه ویژه به تفریحات نوجوانان هستیم

وی در ادامه افزود: البته در کشور ما موضوع دیگری نیز بسیار حائز اهمیت است و آن هم تفریحات جوانان و نوجوانان است؛ ما باید تفریحات نوجوانانمان را افزایش دهیم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: فرهنگسازی درست برای مبارزه با مصرف دخانیات و ایجاد بازار رقابتی سالم دو نیاز اصلی برنامه‌ریزی‌ها در حوزه مصرف سیگار است.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم درباره عملکرد مجلس در این زمینه گفت: مجلس تنها در بعد قانونگذاری و تعیین عوارض و تعرفه تولید برای کالاهایی مانند نوشابه گازدار وسیگار نقش‌آفرینی می‌کند. بقیه موارد به عهده بخش اجرایی است.

وی در پایان گفت: البته می توان تعاملاتی نیز با دولت در این زمینه انجام داد و یا تحقیق و تفحصی برای بررسی وضعیت آن صورت گیرد. ما در کمیسیون اقتصادی نیز وضعیت بازار سیگار و قیمت‌گذاری‌های آن را مطرح می‌کنیم و پیگیری لازم را خواهیم داشت.

به گزارش خانه ملت، پس از آنکه در قانون بودجه سال 1397 عوارضی برای سیگار در نظر گرفته شد؛ توزیع کنندگان سیگار، این کالا را با قیمتی بالاتر از آنچه در بسته بندی قید شده بود، به فروش رساندند. با گذشت چند ماه از آغاز سال شاهد آن هستیم که قیمت این کالا از سوی توزیع کنندگان حتی تا دوبرابر قیمت روی بسته بندی ها افزایش یافته است. این افزایش قیمت تنها برای توزیع کنندگان و دلالان سودآوری داشته و تولید کنندگان بهره‌ای از آن نمی‌برند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار