بازدید 3209

بسته پیشنهادی اروپا برای ایران تا هفته آینده ثبت می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر امورخارجه باید برای شنا کردن در آب های شور خود را آماده کند، شرایط سیاست خارجی کشور به گونه‌ای است که برای تامین منافع ملی کشور به عزم و اراده جدی نیاز است.
کد خبر: ۸۴۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 30 October 2018

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص ساز و کار ویژه مالی بین ایران و اروپا تا پیش از تحریم‌‎های آبان ماه آمریکا، اظهار داشت: آقای ظریف باید برای شنا کردن در آب های شور خود را آماده کند، شرایط سیاست خارجی کشور به گونه‌ای است که برای تامین منافع ملی کشور به عزم و اراده جدی نیاز است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز نمی‌دانستند تنها آن‌ها بودند که حوزه اقتصاد خود را از حوزه ملاحظات حاکمیتی جدا کردند، ادامه داد: در این مدت آمریکایی‌ها کاملا اقتصاد را حاکمیتی دیدند و با حضور و سرمایه گذاری در شاهراه‌ها و مراکز حساس اقتصادی عملا زمام اقتصادی دنیا را در اختیار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

منتظر تصمیم نظام درباره بسته پیشنهادی اروپا هستیم

وی با بیان اینکه معتقدم اروپایی‌ها عزم راسخ برای همکاری با ایران را دارند، زیرا امنیت و مولفه‌های ناامنی را احساس می‌کنند، افزود: اروپایی‌‎ها باور کرده‌اند که سیاست‌های امنیت‌‎سازی که دنبال می‌کنند به سود کشورهای اروپایی است و آن‌ها تیز متقابلا می‌خواهند با ایران همکاری کنند اما اینکه تا چه میزان امکان و توان عملیاتی دارند، در هاله ای از ابهام است.

دنیای امروز دنیای دو قطبی نیست

فلاحت پیشه با بیان اینکه باید درکی از شرایط دنیای امروز داشته باشیم، ادامه داد: دنیای امروز دنیای دو قطبی نیست بلکه دنیای سلسله مراتبی است، در نظام سلسله مراتبی کشورها شرایط چانه زنی را دنبال می‌کنند و در این چانه زنی‌ها یک حوزه را بعنوان خط قرمز خود تعیین می‌کنند و به هیچ وجه از آن عبور نمی‌کنند و یک حوزه را برای بازی کردن در عرصه دیپلماتیک باقی می‌گذارند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: بعید می دانم کشوری در جهان باشد که نام جمهوری اسلامی ایران را در حوزه خط قرمز قرارداده باشد و اغلب این کشورها نام ایران را حوزه چانه زنی خود قرارداده‌اند.

وی با بیان اینکه روسیه و چین در قبال آمریکا، خطوط قرمزی دارند و روسیه در کریمه خط قرمزخود قرار داده است، افزود: چینی‌ها نیز حفظ شرایط اقتصادی و روند رو به رشد مبادلات اقتصادی را برای خود تعریف کرده‌اند و موضوعات و چالش‌های سیاسی راهبردی مثل چالش‌های دریای چین را منطقه خط قرمز قرار داده‌اند.

واکنش روسیه و چین به تحریم‌های آمریکا علیه ایران چه بوده است؟

فلاحت پیشه اظهار داشت: روسیه و چین موضوع جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک امر چانه زنی دیده‌اند و به همین دلیل است که با توجه به نزدیکی فرجه نوامبر آمریکا، این کشورها اکثرا سعی کرده‌اند تا چراغ سبزی به آمریکا نشان دهند و حتی سفارش‌های خود در قبال نفت ایران را به حداقل رسانده‌اند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضع کشورهای اروپایی در مواجهه با ایران نسبت به روسیه و چنین تفاوت‌هایی دارد، بیان کرد: اروپایی‌ها احساس می‌کنند رویکرد مشارکت جویی ایرانی‌ها اگر با واکنش منفی آن‌ها مواجه شود، ایران وارد فضای چالشی با اروپا می‌شود که به هیچ وجه منافع کشورهای اروپایی را تامین نمی‌کند.

اروپایی‌ها جمهوری اسلامی ایران را به عنوان جزیره ثبات در منطقه می‌شناسند

وی افزود: کشورهای اروپایی مشاهده کردند که که تحولات ناامن ساز در منطقه، به مرزهای اروپایی نیز رسیده و هم اکنون نیز این احتامالات وجود دارد، اروپایی‌ها جمهوری اسلامی ایران را به عنوان جزیره ثبات در منطقه می‌شناسند و می‌دانند که ایران می‌تواند مانع از وخیم‌تر شدن شرایط شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایرانی‌ها در قبال تحولات یمن یک راه دیپلماتیک را برای اروپایی ها باز کرده‌اند و نشان دادند که با اروپایی‌ها همکاری می‌کنند.

تا هفته آینده بسته پیشنهادی اروپا برای ایران ثبت می‌شود

فلاحت پیشه با اشاره به بسته پیشنهادی اروپایی‌ها برای افزایش همکاری با ایران در زمان تحریم‌ها، ادامه داد: اروپایی ها این بسته را تنطیم کرده‌اند که تا یک هفته آینده به عنوان سند همکاری ثبت می‌شود ولی برای اجرائی شدن، این سند به چند مورد دیگر موکول شده است؛ مذاکراتی که ایران و اروپا خواهند داشت و تنش زدایی احتمالی که که ممکن است بین ایران و آمریکا شکل بگیرد، از جمله مورادی هستند که اجرائی شدن بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به آن موکول شده است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: این بسته هرچند امیدواری‌هایی را ایجاد کرده ولی در عمل تا این حد جدی و عملیاتی نیست که در محاسبات ضد تحریمی ایران به حساب آید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر