بازدید 8709

مدرسه سازی به جای پرداخت مالیات های کلان

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است: جمع آوری مدارس خشتی، گلی و تخریبی عزم ملی می‌خواهد، لازم است نهادها و دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری، وزارت صنعت و ... ورود کنند.
کد خبر: ۸۴۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 28 October 2018

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد عزم آموزش و پرورش برای جمع آوری مدارس خشتی و گلی گفت: اینکه اعتبارات آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برای حذف مدارس تخریبی، مدارس خشتی و گِلی و ... کافی نیست قطعی است. چراکه اگر انتظار داشته باشیم مسئله مدارس دولتی تخریبی با این اعتبارات دولتی تمام شود به این سادگی شدنی نیست.

جمع آوری مدارس خشتی و گلی عزم ملی را لازم دارد

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمع آوری مدارس خشتی و گلی عزم ملی را لازم دارد افزود: این بحث علاوه بر عزم ملی ورود دستگاه‌های دیگر را نیز می‌خواهد؛ اگر به ساختمان‌های قرمز رنگ قدیمی نگاه کنیم می‌بینیم که روی تابلوی سردر آنها به عنوان مثال نوشته این مدرسه از محل عوارض شهرداری سال 1341 تهران ساخته شده است. 50 سال پیش مدارس را شهرداری‌ها می‌ساختند؛ تا دولت و نهادهای دیگر از جمله شهرداری ورود نکند، آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این مسئله را به تنهایی پیش ببرد.

شهرداری‌های پردرآمد مراکز استانها مدرسه بسازند

وی با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش برای حذف مدارس خشتی و گلی تنها در کوره دهات‌ها کاربرد دارد تصریح کرد: شهرهای بزرگی که شهرداری دارند و شهرداری‌هایی که درآمد بسیاری دارند مثل تهران و مراکز استان‌ها با همان شیوه قبل عمل کنند با این اعتبارات فعلی نیز می‌توان مدارس خشتی و گلی و کپری را حذف کرد اما اگر مدارس تهران و مراکز استانها در اولویت قرار گیرند، مسئولین و اولیای فرزندانی که در مراکز استانها قرار دارند آنقدر به آموزش و پرورش فشار می‌آورند که تمام اعتبارات در تهران و مراکز استان‌ها مصرف شده و چیزی به کوره دهات‌ها نمی‌رسد.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: بحث ساختمان‌سازی نیز قانونی داشت که در جایی که 200 واحد مسکونی ساخته شد، سازنده و پیمانکار آن موظف است مدارس مورد نیاز آن را در کنار آنجا بسازد اما متاسفانه این قانونی به درستی اجرا نشد و دور زدن آن شروع شد به عنوان مثال از 200 واحد مسکونی که قرار بود ساخته شود، ساختمان‌های 199 واحدی ساخته می‌شد یا 400 واحدی را دو تکه کرد و به دو سه پیمانکار داد تا به عنوان مثال 198 واحد داشته باشد که آن هم یک مدل دور زدن قانون است.

نهادهای مختلف در تهیه کانکس‌های سیار به آموزش و پرورش کمک کنند

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش با توان فعلی از نظر مالی، قطعا توانایی لازم را برای حذف مدارس خشتی و گلی را ندارد، نهادهای مختلف مثل وزارت صنعت و ... می‌توانند به عنوان مثال حداقل در تهیه کانکس‌های سیار به مدارسی که به خصوص در مناطق عشایری هستند و مدام در حال جابه‌جایی هستند و سکونت ثابتی ندارند و تعداد دانش‌آموز آن نیز کم و زیاد می‌شود به آموزش و پرورش کمک کنند.
اعتبارات آموزش و پرورش برای حذف مدارس خشتی و گلی تنها در کوره دهات‌ها کافی است

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس تاکید کرد: در زمینه نوسازی و بازسازی مدارس قوانین خوبی وجود دارد و آنقدر این قوانین شفاف و آشکار است که اجرای قوانین موجود می‌تواند کمک کننده باشد. اگر به مواد قانونی که در برنامه ششم آمده است نیز به خوبی عمل شود، می‌تواند کمک حال باشد. مثلا کسانی که می‌خواهند مدرسه بسازند، معاف از مالیات باشند، یا کسانی که مالیات باید بپردازند و نمی‌توانند به دولت بپردازند، به جای پرداخت مالیات خود مدرسه یا خوابگاه دانش‌آموزی بسازند.

کسانی که باید مالیات کلانی به دولت بپردازند به جای آن مدرسه بسازند

میرزاده در ادامه با بیان اینکه باید اطلاع رسانی در زمینه این قانون انجام شود گفت: لازم است آموزش و پرورش افرادی را که باید مالیات کلانی به دولت بپردازد و فردی خیر نیز است و می‌خواهد مدرسه بسازد را بشناسد و بداند که اهل کدام شهر، دِه یا منطقه مربوطه است و بعد آن شخص برای دانش‌آموزان مدرسه، کتابخانه، خوابگاه و ... بسازد و این کار به عنوان معاف از مالیات تلقی شود و به جای مالیات لحاظ شود که از راهکارهایی است که در قانون پیش‌بینی شده و آموزش و پرورش نیز باید در این خصوص پیشتاز باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: خیرین مدرسه ساز نیز به هر میزان که در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند در بودجه سالانه نیز به همان میزان باید دولت پول بدهد. در اینجا هم آموزش و پرورش باید خیرین را پیدا کند و هم مبالغی را که جمع کرده سریعا در لایحه بودجه‌ای که می‌آید اعلام کند که این اندازه خیرین کمک کردند و این مقدار هم دولت باید پول روی آن بگذارد تا یک بسیج همگانی صورت بگیرد تا کمک حال آموزش و پرورش باشد اما اینکه حذف مدارس خشتی و گلی صرفا امیدوار به اعتبارات و پول نوسازی باشد، عملی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل