بنزین در ایران ارزان نیست/ دولتها یاد گرفته اند هر جا به مشکل میخورند، فشار را بر مردم زیاد کنند
روزهاست که موضوع افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، یکی از داغ ترین مباحث مطرح در میان رسانه ها و مردم شده است.
به گزارش «تابناک»؛ از یک سو دولت همچنان در حال اجرای سیاست بزرگنمایی افزایش قاچاق سوخت است و از سوی دیگر، برخی مسئولان بحث سهمیه بندی و پیشنهاد افزایش نرخ ها را پیش می کشند.
از طرف دیگر، برخی دیگر از مسئولان دولتی مدام در حال تکذیب ادعاهای مطرح برای افزایش نرخ بنزین هستند؛ اما اخبار شنیده شده از درون مجلس و به ویژه کمیسیون انرژی مجلس حکایت از این دارد که دولت عزم خود را برای افزایش بهای حامل های انرژی جزم کرده است و دیری نخواهد گذشت، این سناریو به اجرا درخواهد آمد.
بهانه دولت برای افزایش قیمت بنزین این است که با افزایش نرخ دلار در ایران، قاچاق سوخت افزاییش پیدا کرده و برای مهار این قاچاق، باید قیمت ها افزایش پیدا کند؛ اما پرسش مطرح در این میان، این است که چرا نرخ دلار افزایش پیدا کرده و مسئولان به جای پیدا کردن راهکار برای بالا بردن ارزش پول ملی، ترجیح می دهند، فشار بر روی مردم را بیشتر کنند؟!
هدایت الله خادمی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر می رسد، سهمیه بندی بنزین اجتناب ناپذیر است و به احتمال زیاد، دولت در چند روز آینده این کار را عملیاتی کند و پس از سهمیه بندی نیز به کسانی که خارج از سهمیه خود بخواهند بنزین استفاده کنند، نرخ دوم داده خواهد شد و به این ترتیب بنزین را در کشور گران خواهند کرد.
این نماینده مجلس گفت: در سال های گذشته، آنقدر بد عمل کرده ایم که وضعیت کشور به این روز افتاده است. ایران نباید بنزین وارد کند، بلکه ما باید صادرکننده بنزین باشیم.
این عضو کمیسیون انرژی در مجلس گفت: اساسا اینکه گفته می شود، قیمت بنزین در ایران ارزان است حرف درستی نیست. ارزش پول ملی ما کم شده و چون این روال همواره در حال تکرار است، همیشه می گوییم که بنزین ارزان است. اگر بنزین هر لیتر 10 هزار تومان هم بشود، چهار ماه دیگر که دلار گرانتر شد، می گوییم بنزین در ایران ارزان است.
این نماینده مجلس افزود: در کشورهای دیگر، نرخ برابر پول ملی آنها با دلار ثابت است و هیچ اتفاقی برای قیمت بنزینشان نمی افتد؛ اما چون ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرده، می گوییم بنزین ارزان است. از نظر من، بنزین در ایران ارزان نیست، در کشور امارات نرخ نوسان درهم و دلار برابر است؛ بنابراین نرخ بنزین همیشه دو دلار می ماند.
وی همچنین ادامه داد: اگر دولتمردان ما راست می گویند که قیمت بنزین صرف ندارد و نسبت به کشورهای همسایه ارزان تر است، ارزش پولی ملی را بالا ببرند تا بنزین را گران کنند. ما کشور را بدبخت کرده ایم، حال آنکه باید پالایشگاه می ساختیم و بنزین تولید و به جای نفت خام بنزین صادر می کردیم.
اگر امروز به جای نفت خام بنزین صادر می کردیم، تحریم نمی شدیم. کسانی که در این سال ها وزیر بوده اند، برای خارجی ها خدمت نموده و کاری کرده اند که ما کشوری تک محصولی باشیم و همین باعث شده کسانی که ما را تحریم می کنند، دیده نشوند و تنها با جلوگیری از خام فروشی نفت، مانع از کار ما شوند.
وی همچنین یادآور شد: وقتی ما اینقدر بد عمل کردیم، معلوم است به این گرفتاری ها دچار شویم. الان هم برای اینکه آقایان عملکرد خودشان را ماستمالی کنند و نخواهند بنزین بیشتری وارد کنند، می خواهند مصرف داخلی را کم کنند. آسان ترین راه هم برای آنها این است که بنزین را سهمیه بندی کنند. دولت های ما یاد گرفته اند، هر جا به مشکلی می خورند، فشار را بر مردم زیاد کنند. اینها به جای اینکه چاره سازی کنند تا ارزش پولی که کمتر از یک سال به این روز افتاده، افزایش دهند، همین را نهادینه می کنند و برای جبران خسارات خودشان قیمت ها را بالا می برند.
تا کی مردم باید تاوان اشتباهات مسئولان را بدهند؟!
یکی میشه پلیس خوبه یکی پلیس بده
یکی میگه بنزین 5000 تومن اونیکی ادای مخالف رو درمیاره و بعد کلی شامورتی بازی آخرش سر 2000 یا 3000 تومن توافق می کنند.
قربانی این بازی ها مردم بینوا هستند.
این بازی سیاستمداران سال های سال داره اجرا میشه.
خودروسازها و وزارت نیرو و وزارت نفت سردمدار این نوع بازی هستند.
بس کنید! دستتان برای ما رو شده است.
آقایان! قیمت ها بر اساس کدام واقعیت باید باشند. واقعیتی که روحانی با گران کردن نرخ دلار ساخته است و در مجلس اظهار می کند که ما آینده نگری کرده ایم و با خالی کردن جیب مردم اقدام پیشگیرانه انجام داده ایم
راستی چرا در کشورهای دیگر نرخ دلار اینقدر افزایش نمی یابد؟
این دولت هم مالیات می گیرد و هم به اموال مردم دست درازی می کند.
میگویند در ایران بنزین ارزان است، این هم صحیح است هم اشتباه است. برای قشر ضعیف جامعه همین بنزین هم گران است، برای قشر دیگری از جامعه بسیار بسیار ارزان است. حد وسط را باید رعایت کرد بدون آنکه به اقتصاد شوک دیگری وارد شود.
تحریم و فشار اقتصادی را همه باید تحمل کنیم.
بخشی از فشار اقتصادی و کمبودها را خود دولت باید تحمل کند.
یکی از راه های موثر برای صرفه جویی در مصرف و قاچاق بنزین توزیع با قیمت پلکانی به صورت زیر است، مشروط به اینکه:
یک – برای جلوگیری از ایجاد تورم حمل و نقل و سرایت آن به دیگر قیمت کالاها و خدمات؛ به خودروهای عمومی( تاکسی ها، سرویس ها، آژانس ها و وانت بارها و ...)توزیع بنزین بر اساس پیمایش مسیر و به قیمت یارانه ای لیتری 10000 ریال پرداخت شود. در صورت هر گونه تخلف یا سوء استفاده از امتیاز سوخت یارانه ای با مسئولین و رانندگان خودروهای عمومی برخورد جدی همراه با جریمه سنگین نقدی اعمال شود.
دو - توزیع بنزین به خودروهای شخصی فقط و فقط بر اساس کارت سوخت ویژه هر خودرو انجام شود و هر شبانه - روز مجاز به حداکثر 60 لیتر سوختگیری باشد.
سه - کارت سوخت بنزین از همه جایگاه داران در سرتاسر کشور جمع شود. با این کار یکی از ریشه های فساد کاهش می یابد.
سه – توزیع بنزین به خودروهای شخصی با کارت سوخت و با قیمت های پلکانی به صورت زیر انجام گیرد:
1- اگر سهمیه یارانه ای 60 لیتر در ماه برای هر خودروی شخصی در نظر گرفته شود، مازاد بر 60 لیتر به دامنه های 60 لیتری افراز گردد، اگر قیمت بنزین برای 60 لیتر اول خارج از سهمیه 25000 ریال و برای 60 لیتر دوم خارج از سمهیه 35000 ریال، برای 60 لیتر سوم خارج از سهمیه 60000 ریال و ... ( قیمت بنزین هر ردیف بر اساس سری فیابوناچی محاسبه شده است):
روش جدید محاسبه قیمت پلکانی بنزین با دامنه های 60 لیتری.
محاسبه قیمت 1000 لیتر بنزین با این روش:
میزان مصرف قیمت پلکانی جدید(ریال) میزان مصرف در محدوده(لیتر) هزینه محدوده
(ریال)
از 0 لیتر، تا 60 لیتر 10,000 60 600,000
از 60 لیتر، تا 120 لیتر 25,000 60 1,500,000
از 120 لیتر، تا 180 لیتر 35,000 60 2,100,000
از 180 لیتر، تا 240 لیتر 60,000 60 3,600,000
از 240 لیتر، تا 300 لیتر 95,000 60 5,700,000
از 300 لیتر، تا 360 لیتر 155,000 60 9,300,000
از 360 لیتر، به بالا 250,000 640 160,000,000
هزینه کل: 1000 ريال 182,800,000
در این صورت متوسط قیمت بنزین: برای 120 لیتر، 20000 ریال و برای 180 لیتر، 25000 ریال، و ... برای 1000 لیتر، 182800 ریال می شود.
2- اگر سهمیه یارانه ای 45 لیتر در ماه برای هر خودروی شخصی در نظر گرفته شود، مازاد بر 45 لیتر به دامنه های 45 لیتری افراز گردد، اگر قیمت بنزین برای 45 لیتر اول خارج از سهمیه 15000 ریال و برای 45 لیتر دوم خارج از سمهیه 25000 ریال، برای 45 لیتر سوم خارج از سهمیه 40000 ریال و ... ( قیمت بنزین هر ردیف بر اساس سری فیابوناچی محاسبه شده است):
روش جدید محاسبه قیمت پلکانی بنزین با دامنه های 45 لیتری.
محاسبه قیمت 1000 لیتر بنزین با این روش:
میزان مصرف قیمت پلکانی جدید(ریال) میزان مصرف در محدوده(لیتر) هزینه محدوده
(ریال)
از 0 لیتر، تا 45 لیتر 10,000 45 450,000
از 45 لیتر، تا 90 لیتر 15,000 45 675,000
از 90 لیتر، تا 135 لیتر 25,000 45 1,125,000
از 135 لیتر، تا 180 لیتر 40,000 45 1,800,000
از 180 لیتر، تا 225 لیتر 65,000 45 2,925,000
از 225 لیتر، تا 270 لیتر 105,000 45 4,725,000
از 270 لیتر، به بالا 170,000 730 124,100,000
هزینه کل: 1000 ريال 135,800,000
در این صورت متوسط قیمت بنزین: برای 120 لیتر، 15625 ریال و برای 180 لیتر، 33750 ریال، و ... برای 1000 لیتر، 135800 ریال می شود. به نظر می رسد که توزیع بنزین به صورت پلکانی و با دامنه های 45 لیتری، در اجرای عدالت اجتماعی، حمایت از قشرهای ضعیف و متوسط جامعه، موثر تر باشد.
اگر نرخ عرضه بنزین 40000 ریال باشد در این صورت قیمت 30 لیتر آن( با لیتری 40000 ریال) 1200000 ریال می شود، دولت پول 15 لیتر آن یعنی 600000 ریال را به حالت یارانه به حساب هر ایرانی ساکن در ایران، زنده و دارای کارت ملی هوشمند به صورت یارانه در ابتدای هر ماه( اوّل هر ماه) واریز می کند و مصرف کننده واقعی باید پول 15 لیتر دیگر را خود می دهد؛ در این صورت هر لیتر بنزین برای مصرف کننده واقعی 20000 ریال تمام می شود.
ارائه بنزین با قیمت های پلکانی : باعث حرکت به سمت عدالت اجتماعی، جلوگیری از قاچاق سوخت، بالا رفتن سلامتی و تندرستی جامعه, مصرف بهینه فرآورده بنزین، رایج شدن فرهنگ استفاده از دوچرخه، خودروهای برقی و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و تا حدود جلوگیری از آلودگی هوا و مهم تر از همه؛ صادرات بنزین به کشورهای همسایه به عنوان یک منبع قوی ارزی برای دولت و ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی را باعث شود.
دولت و مجلس شورای اسلامی باید زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت و کنترل مصرف بنزین در داخل کشور شجاعت بیشتری نشان دهند، حیف است که قدر نعمت های خدادی این سرزمین را ندانیم و اجازه دهیم به آسانی سرمایه های ملی کشور به تاراج و یغما بروندو باید به مردم یاد آوری کنند که بهره بنزین ارزان تنها نصیب قاچاق چیان، ثروتمندان و کشورهای همسایه می شود و صدا و سیما باید در روشن گری این مساله نقش مهمی داشته باشد.
با تشکر – مهرداد رجبی
دکتری مکانیک – گرایش تبدیل انرژی
مشکل مصرف بنزین در وحله اول به خود دولت با تولید ماشینهای پر مصرف و آلاینده بر میگرده که متأسفانه بیشتر خودروهای حمل و نقل عمومی که بیشترین مصرف بنزین را دارند شامل میشه که احتمالا گرانی و دو نرخی بنزین شامل آنها نخواهد شد (مثل بار قبل )
خود ساطع میکنند لایق بنزین لیتری تومن و بالا تر هستند
شما فقط ۱ متر جلوتر رو میبینی و اصلا در نظر نمیگیری که افزایش قیمت سوخت یعنی افزایش هزینه حمل و نقل کشوری! یعنی افزایش هزینه ترابری! یعنی افزایش درگیری ها ،افزایش فقر و تورم و البته رانت های مجدد فروش سهمیه بنزین!!
بهترین راهکار کنترل قیمته دلاره!!! وقتی دولت عامدانه قبمت ارز رو بالا میبره باید تبعاتش رو هم بپذیره...نباید از زیر مسئولیت های تصمیمش شونه خالی کنه و هزینه ها رو گردن مردم بندازه!!!
از بالا به پایین
مقصر سیستم هست که تکلیفش مشخص نیست






