بازدید 3031

ضرورت پیگیری مشکل مالک خانه معروف به خانه شهرزاد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان از یک سو مالکان خانه‌های تاریخی را وادار به حفظ خانه‌ها کرد و ازسوی دیگر آن‌ها را مورد حمایت قرار نداد، گفت: پیگیری مشکل مالک خانه معروف به "خانه شهرزاد" ضروری است.
کد خبر: ۸۴۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 20 October 2018

طیبه سیاوشی شاه‎عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اعتراض مالک شخصی "لوکیشن سریال شهرزاد" به ثبت ملی این اثر و ادامه اختلاف‌ها میان مالکان شخصی امارت‌های تاریخی با میراث فرهنگی، شهرداری و...، گفت: بررسی "طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی-فرهنگی" در کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه دارد تا در پی تصویب آن در صحن علنی تسهیلات و امکاناتی به مالکان شخصی داده شود و اختلاف‌ها و مشکلات کاهش پیدا کند.

نمی‌توان از یک سو مالکان را وادار به حفظ خانه‌ها کرد و ازسوی دیگر آن‌ها را مورد حمایت قرار نداد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خانه‌ها به‌عنوان پیشینه تاریخی کشور باید حفظ شوند اما در عین حال نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند، درواقع نمی‌توان از یک سو مالکان را وادار به حفظ خانه‌ها کرد و ازسوی دیگر آن‌ها را مورد حمایت قرار نداد، ادامه داد: موانع قانونی باید مرتفع شوند و امید است با تصویب طرح مذکور در صحن علنی مشکلات و اختلافات بین دستگاهی حل شده و راهی نیز جلوی پای مالکان بناهای شخصی قرار گیرد.

ضرورت پیگیری مشکل مالک خانه معروف به "خانه شهرزاد"

سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید وام‌هایی با بهره پایین به مالکان شخصی خانه‌ها دهد یا اجازه تغییر کاربری از مسکونی به رستوران و... با اعمال نظارت داده شود تا مالک به سودآوری برسد، افزود: باید بررسی کرد چرا مالک خانه معروف به "خانه شهرزاد" در نظر دارد این اثر تاریخی را از ثبت ملی خارج کند و در جهت رفع آن تلاش کرد هرچند احتمال همان است که گفته شد.

حمایت از خانه‌های تاریخی با در نظر گرفتن وام‌های بلاعوض/ حال خانه بزرگ آقا هم خوب نیست

وی با بیان اینکه حال خانه بزرگ آقای سریال شهرزاد واقع در خیابان پیروزی تهران متعلق به بنیاد مستضعفان نیز خوب نیست لذا باید هرچه سریع‌تر برای خانه‌ها و امارت‌های تاریخی شهر تهران و دیگر شهرها چاره‌ای اندیشید، گفت: در نظر گرفتن تسهیلات، وام‌های بلاعوض و بدون بهره برای مالکان بناهای شخصی، معافیت از عوارض شهرداری و... از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای حمایت از خانه‌های تاریخی انجام داد.

بوروکراسی اداری مزمن معضلی دیگر در پیش‌روی پای مالکان خانه‌های قدیمی

سیاوشی شاه عنایتی بوروکراسی اداری مزمن که سیستم اداری به آن گرفتار شده را سد دیگر بر مقابل راه این مهم عنوان کرد و افزود: سازمان‌ها کارها را به یکدیگر پاس می‌دهند و این مسئله فرآیند کار را بسیار کُند و طاقت‌فرسا کرده است که در نهایت منجر به بی‌رغبتی مالکان به ادامه راه یا ریزش و نابودی بناها خواهد شد.

بیمه بناهای تاریخی این مهم مشمول اصل 75 نمی‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به ضرورت بیمه بناهای تاریخی تاکید کرد و گفت: درصورت بیمه بناهای تاریخی این مهم مشمول اصل 75 نمی‌شود چراکه هزینه بیمه توسط مالکان و بهره‌برداران بافت‌های تاریخی پرداخت خواهد شد و نیازی به پرداخت هزینه توسط دولت نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار