بازدید 5910

واردات کاغذ با نرخی بالاتر از نرخ جهانی

عضو کمیته حل بحران کاغذ می‌گوید قیمت‌هایی که به عنوان قیمت کاغذ وارد کشور می‌شود و نرخ‌هایی که برای آن ارز گرفته شده، بالاتر از نرخ جهانی کاغذ اعلام شده است.
کد خبر: ۸۴۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 19 October 2018

سید احسان قاضی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت بازار کاغذ گفت: در حال حاضر هم مصرف کننده با نرخ ارز آزاد، کتاب می‌خرد و هم واردات کاغذ با ارز 4200 تومانی انجام می‌شود و در این میان مشخص نیست این منفعت به حساب و جیب چه کسی می‌رود.

نماینده مردم فریمان، سرخس، بخشهای احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر کتاب بیش از حد گران است؛ ضمن آنکه قیمت کنونی باعث افت تیراژ کتب در حد 100 یا 200 نسخه یا به صورت کپی شده که نکته خوبی نیست.

ناشران کوچک بیشتر متضرر می‌شوند

وی همچنین در این باره که آیا ناشران خصوصی در چنین شرایطی بیشتر متضرر می‌شوند، توضیح داد: الزاما ناشران خصوصی خیر؛ اما ناشران کوچک‌تر و مطبوعات با تیراژ کمتر قطعا متضرر می‌شوند زیرا باید کاغذ خود را از دست دوم و سوم خریداری کنند.

قاضی‌زاده در خصوص فعالیت موسسات مطبوعاتی نیز توضیح داد: یکی دو موسسه مطبوعاتی در میان سایرین، واردکننده و توزیع‌کننده شدند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نقش را به آنها سپرده و بقیه مصرف‌کننده هستند که موجب اعتراضاتی شده و معتقدند نیازی به این کار نیست زیرا خودشان می‌توانند کاغذ مورد نیاز را وارد کنند.

مجهول الهویه بودن بعضی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز کاغذی مبهم است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره وضعیت روزنامه‌ها در شرایط کنونی ادامه داد: برخی از روزنامه‌ها به دلیل مشکلات حوزه کاغذ در حد اعلام وصول چاپ می‌شوند؛ تیراژ آنها افت محسوس داشته و یکی دو تا هم در این مدت منتشر نشده است.

وی همچنین درباره مجهول الهویه بودن بعضی شرکت‌ها که ارز کاغذ دریافت کردند، توضیح داد: این بحث برای ما هم مبهم بود؛ دعوایی بین این دو وزارتخانه است که باید شفاف شود و ابهامات آن هنوز رفع نشده است.

اختلاف 80 تا 120 دلاری در قیمت هر تن کاغذ مطبوعاتی با نرخ جهانی

قاضی‌زاده همچنین اعلام کرد: قیمت‌هایی که به عنوان قیمت کاغذ وارد کشور می‌شود و نرخ‌هایی که برای آن ارز گرفته می‌شود، بالاتر از نرخ جهانی کاغذ است؛ مشاهده شده هر تن کاغذ مطبوعات که در نرخ جهانی850 دلار است اکنون با نرخ‌های 930 تا 950 و حتی 1070 دلار وارد کشور شده است که این عدد برای ما مبهم است.

عضو کمیته حل بحران کاغذ در پاسخ به این سوال که آیا کاغذی که وارد کشور شده توزیع شده است؛ گفت: همه این موارد نیاز به بررسی دارد؛ وقتی برای کالایی چند نرخ وجود دارد و ایجاد فاصله قیمتی می‌کند، برای هر فرد یا شرکتی وسوسه‌انگیز است و آن فاصله قیمتی ممکن است اختلافات مختلفی را رقم زند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر