بازدید 3881
اقتصاد در گذر زمان

از صادرات 25 هزار تن برنج چمپا به شوروی تا وضعیت پیچیده اقتصاد ونزوئلا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۴۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 17 October 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

25 مهر 1336، ایران به شوروی ۲۵ هزار تن برنج چمپا صادر کرد و در عوض آن شکر از شوروی وارد کرد.

25 مهر 1338، بانک اقتصادی ایران به ‌صورت بانکی صددرصد ایرانی و بدون حضور سهامداران بیگانه، با یکصد میلیون ریال سرمایه تاسیس شد. این بانک به‌ طور رسمی، بانک مجاز برای معاملات ارزی شناخته شده و هر نوع معاملات بانکی اعم از ارزی و ریالی را انجام می ‏داد. عمر این بانک دوام چندانی نیافت و در حالی که در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی کارگزارانی داشت، در سال ۱۳۴۱ منحل شد.

25 مهر 1343، قرار ساخت یک مرکز تولید نیروی برق به قدرت بیست‌ و پنج هزار کیلو وات بین سازمان برق تهران و یک شرکت آمریکایی امضا شد.

25 مهر 1347، متن لایحه واگذاری املاک استیجاری به زارعین انتشار یافت.

25 مهر 1352، به دنبال اجلاس وزرای نفت ۶ کشور تولیدکننده خلیج ‌فارس در کویت اعلام شد که قیمت هر بشکه نفت خام خلیج‌ فارس به ۶۵/۳ دلار رسید و قیمت نفت ایران نیز ۷۰ درصد افزایش یافت.

25 مهر 1389، محمود احمدی ‌نژاد در جمع اردبیلی‌ ها اعلام کرد که واریز یارانه نقدی از فردا آغاز می ‌شود؛ وی برای اولین بار از عبارت «اولین قسط کمک دولت» برای یارانه‌ ها استفاده کرد.

25 مهر 1391، مصوبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ‌های یکجانبه علیه ایران، با واکنش مقامات تهران مواجه شد؛ معاون حقوقی رییس ‌جمهور با بیان اینکه این تحریم ‌ها نقض مسلم حقوق بشر است، از پیگیری اقدام حقوقی علیه تحریم‌ ها از کانال وزارت امور خارجه خبر داد.

25 مهر 1394، بسته سیاست ‌های اقتصادی دولت برای نیمه دوم سال جاری رونمایی شد. این مجموعه سیاست ‌ها با «هدف تحریک تقاضا» و «برون رفت از تنگنای اعتباری» در سه حوزه «سیاست‌ های پولی»، «سیاست‌ های مالی» و «سیاست ‌های اعتباری» صورت گرفت. «کاهش نرخ سود سپرده قانونی» و «عملیات بازار بین بانکی در جهت کاهش نرخ سود بانکی» در بخش سیاست‌ های پولی، «ایجاد بازار بدهی» و «افزایش مخارج از کانال بودجه در بخش سیاست‌ های مالی» و «اعطای وام ارزان قیمت به مصرف‌ کنندگان» در بخش سیاست‌ های اعتباری از جمله محورهای اصلی این بسته بود.

25 مهر 1395، رئیس‌کل بانک مرکزی رشد اقتصادی در بهار سال جاری را ۴/ ۵ درصد اعلام کرد. این بیشترین رشد فصلی در ۲۰ ماه اخیر بود.

25 مهر 1396، طی خبری اعلام شد: وضعیت اقتصاد ونزوئلا به پیچیده‌ ترین حد ممکن رسیده است. آمارها و اعداد جدید از وضعیت اقتصاد این کشور هر روز ترسناک ‌تر می‌ شود. برخی برآوردها نشان می ‌دهد که نرخ تورم ونزوئلا در سال ‌جاری چهار رقمی شده و به ۱۰۰۰ درصد رسیده است. این پایان ماجرا نیست، صندوق بین ‌المللی پول برآورد کرده است افزایش سطح عمومی قیمت ‌ها در سال آینده میلادی به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ درصد برسد. در کنار تضعیف وحشتناک قدرت خرید مردم، وضعیت اشتغال نیز روز به‌ روز بدتر می‌ شود.

منابع:  روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان