بازدید 45060
کسب درآمد با حراج حیثیت فردی؟

مرجعیت فراگیر «ارتش دلقک‌ها» با پرچمداری رامبد جوان!

دو دهه پیش برخی نخبگانِ طراز اول کشور نگران تغییر مرجعیت فراگیر از نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به سلبریتی‌ها بودند و رجوع گسترده مردم به فوتبالیست‌ها، بازیگران و خوانندگان جوان را خطری برای جهت دهی صحیح فرهنگی و اجتماعی تلقی می‌کردند و اکنون نگرانی از این جهت است که سطح مرجعیت به این حد تنزل یافته و برای چنین جماعتی در این مملکت فرش قرمز پهن می‌شود.
کد خبر: ۷۶۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸ 18 January 2018

رامبد جوان به تازگی پرچمدار طرحی شده که در آن برخی کاربران اینستاگرام که وجه مشترک اغلب آنها ارائه رفتارهای سخیف در فضای مجازی است را گرد هم آورده‌اند تا با تجمیع ظرفیت بهره برداری تبلیغاتی از آنها، از شرکت‌ها و برندها درآمد کسب کنند؛ وضعیتی که یک نشانه بزرگ از تلاش نامحسوس برخی برای تغییر مرجعیت اجتماعی از نخبگان فکری به دلقک‌هاست و باید نسبت به آینده مملکتی که این جماعت پرهوادارترین‌شان هستند، نگران بود.

«تابناک»، مهدی خرم دل؛ «بازاریابی دهان به دهان / Word of mouth marketing / word of mouth advertising» یکی از شیوه‌های پر بازده بازاریابی است که قدمتی تاریخی دارد و از گذشته مورد توجه بوده است. تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها اعم از بازیگران، موزیسن‌ها و ورزشکاران نیز در ادامه همین روش بود و در واقع این بار به جای آنکه کیفیت یک محصول را از زبان یکی از آشنایان بشنوید و مشتری شوید، از دهان یکی از چهره‌های مطرح و محبوب می‌شنیدید.

با توسعه شبکه‌های اجتماعی و ظهور یوتیوب، فیس بوک، اینستاگرام و توییتر، اینفلوئنسر مارکتینگ نیز ظهور کرد که در ادامه همین تبلیغات دهان به دهان بود. شبکه‌های اجتماعی مفهوم سلبریتی یا چهره را تغییر دادند و گروهی بدون آنکه از برجستگی خاصی برخوردار باشند، مخاطبان گسترده‌ای جذب کردند. در غرب که این پدیده برای نخستین بار نمایان شد و در اینستاگرام نمود بیشتری یافت، مدل‌ها در صف اول بودند و در ادامه اشخاصی که اقدامات خاصی انجام می‌دادند مورد توجه قرار گرفتند.

مرجعیت فراگیر «ارتش دلقک‌ها» با پرچمداری رامبد جوان!

در فضای کنونی معمولاً چهره‌ای جدی در حوزه استندآپ کمدی، تحلیل‌گران و مرورگران محصولات حوزه آی تی و خودرو که به محض عرضه یک محصول در اصلاح آنباکسینگ می‌کنند، اشخاص فعال در حوزه گردشگران یا به تعبیر دقیق گردشگران حرفه‌ای که زمان طولانی از سال را به گردش می‌گذرانند، گیمرهای مشهور که به تحلیل بازیها می‌پردازند و... به عنوان اینفلوئنسرهای مشهور در غرب شناخته می‌شوند. ویژگی مشترک آنها تمرکز در یک حوزه و کسب مرجعیت نزد بخشی از اجتماع آن حوزه خاص است.

در ایران همچون بسیاری از موضوعات، مفهوم اینفلوئنسر نیز به قهقرا رفت و معمولاً اشخاص دارای رفتارهای غیرطبیعی یا اشخاصی که تمرکز عمده شان بر رفتارهای دلقک مابانه است، به عنوان اشخاص بامزه مورد توجه قرار می‌گیرند و با فالوئرهای چندصدهزار تا چند میلیونی به عنوان اینفلوئنسر معرفی می‌شوند. برخی برندها نیز برای دیده شدن به جای آنکه سراغ چهره‌های موجه و معتبر فرهنگی و اجتماعی بروند، سراغ این اشخاص می‌روند که هزینه تبلیغاتی آنها نسبت به بازیگران و ورزشکاران شناخته شده کمتر است.

البته این هزینه تبلیغات توسط این اشخاص غیرطبیعی آنقدر هم کم نیستند و برخی از این جماعت از طریق همین رفتارهای غیرطبیعی که مشخص نیست چرا از سوی نهادهای مسئول مورد رصد و پیگرد قرار نمی‌گیرد، درآمد بالایی کسب کرده‌اند و برخی از آنها در گفت‌وگوهایش، از سوءرفتارهایشان به واسطه درآمدی که از این طریق کسب می‌کنند، دفاع می‌کنند. اکنون یکی از شرکت‌ها سعی کرده به قول انگلیسی‌ها «ارتش دلقک‌ها / Army of Clowns» را گردهم بیاورد و با هم افزایی ظرفیت فالوئرهای آنها که اتفاقاً عمدتاً مشترک است و ظرفیت هم‌افزایی ندارد، از برندهای بزرگ تبلیغات بگیرد و کسب درآمد کند.

متاسفانه برخی شرکت‌ها نظیر آپارات که با حمایت‌های گسترده اکنون در فضای وب موقعیت ویژه‌ای به دست آورده‌اند جزو حامیان این حرکت خزنده خطرناک بودند و رامبد جوان که تصور می‌شد شان اجتماعی‌اش را در بازیهایِ اینچنینی حراج نکند، پرچمدار این جریان شده و با انتشار تصاویر گردهمایی این عده، عملاً از آن حمایت کرده است. بدون شک مباحث مالی و اقتصادی این حرکت در درجه آخر قرار دارد و آنچه باعث می‌شود آن را خطرناک تلقی کرد، مشخصاً حرکت زیرپوستی برای تغییر مرجعیت اجتماعی در ایران است.

دو دهه پیش برخی نخبگانِ طراز اول کشور نگران تغییر مرجعیت فراگیر از نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به سلبریتی‌ها بودند و رجوع گسترده مردم به فوتبالیست‌ها، بازیگران و خوانندگان جوان را خطری برای جهت دهی صحیح فرهنگی و اجتماعی تلقی می‌کردند و اکنون نگرانی از این جهت است که سطح مرجعیت به این حد تنزل یافته و برای چنین جماعت دلقک‌مسلکی در این مملکت فرش قرمز پهن می‌شود.

البته برخی عنوان می‌کنند کسی این جماعت را در مقام مرجعیت فراگیر، قبول ندارد و محض سرگرمی فالوئرشان است. شاید این قاعده برای عده‌ای صادق باشد اما درباره همه فالوئرهای آنها صادق نیست. به ده ها هزار «بغوبغویی»* که برای یکی از این جماعت نوشته شد، توجه کنید و دریابید این عده توان بسیج عمومی دارند. امروز این اتفاق، چنین پیامی را برای نسل جوان ایران دارد که با رفتارهای دلقک مابانه نظیر روسری سر کردن و تقلید اگزجره رفتار زنان و حراجِ حیثیتِ فردی می‌توانید موفق شوید اما با تحصیل سخت و فارغ التحصیلی از بهترین دانشگاه‌های ایران، به هیچ کجا نمی‌رسید.

 

 

* امیر تتلو یکی از این طیف که جایش که در این جمع خالی بود، در پیامی از فالوئرهایش خواست «بغوبغو» کامنت بگذارند که اشاره‌ای به یکی از شوخی‌های سخیف دبیرستانی بود. ده‌ها هزار نفر چنین پیغامی گذاشتند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۹۹
چیزی که خندوانه به مردم یاد می داد این بود که در عین فلاکت زورکی بخندید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
بله بله بله جدا
دوای مصنوعی نه واقعی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
دقیقاااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
چه ربطی داره؟
صدا وسیما به اندازه کافی پمپاژ غم داره. یک برنامه هم که همه تلاشش شاد کردن مردم بوده رو با این حرفا تعطیل کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آخه خنده دار هم نبود...باز برنامه مهران مدیری خوبه ولی خندوانه خیلی آبکیه!!!
سارا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
برای وضعیت فرهنگی نابسامانی که ایجاد شده که امثال افرادی مثل رامبد جوان کارهای بی ارزش را انجام می دهند متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
خنديدن در عين فلاكت و البته اميد داشتن
موضوعي كه در حال حاضر از هر جهتي مورد حجمه قرا گرفته و جامعه را به سوي نا اميدي سوق مي دهد متاسفانه نگارنده متن فوق نيز با نگاهي تعصب گونه به مقوله اجتماعي طنزدر جامعه نگاه كرده و و با ذكر تغيير مرجعيت جامعه از نخبه به دلقك سعي در القا اين مهم دارد كه ريشه فلاكت ملت عبور از مرجعيت اگاه است در حالي كه اين سئوال بي جواب مي ماند كه جرا مردم مرجعيت آگاه را پس زده اند و يا اينكه عملكرد مرجعيت اگاه براي جب مردم چرا بي نتيجه بوده است . براستي چرا . هر علتي معلولي دارد و اين گريز از مرجعيت آگاه ناتواني جذب مردم است از سوي ايشان است.وهر گريزي قطعا در سوي ديگر جذبي به مراه دارد كه اين خلاءرا جبران كند ودر حال حاضر شومن ها و به قول نگارنده دلقك ها اقبال يافته اند .
بهتر است بجاي نفي كامل يك جريان راهكار اصلاح ارايه كنيم
اصل مطلبو در این جمله گفتی"امروز این اتفاق، چنین پیامی را برای نسل جوان ایران دارد که با روسری سر کردن و حراج حیثیت فردی می‌توانید موفق شوید اما با تحصیل سخت و فارغ التحصیلی از بهترین دانشگاه‌های ایران، به هیچ کجا نمی‌رسید."
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
در حال حاضر اکثر تحصیل کرده ها به همین نتیجه رسیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
فعلا که همینه!!!!
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اگه امروز براي موفق شدن بايد از حيثيت شخصي گذشت و تحصيلات و توانايي تاثير نداره نه تقصير ملت نه تقصير ارتش دلقك ها فقط بي كفايتي مسئولين علتشه.الانم دنبال اين نباشن كه گاز انبري دلقكارو لوله كنن خوبه
این بحث درست هست، ولی فکر نمی کنید به وجود اومدن این وضعیت نتیجه نخبه کشی تو مملکت هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
نتیجه نخبه نشناسیه!!! یعنی چون شایسته سالاری نداریم طرفی که مسئول هست و مدیر هستت نمیتونه تشخیص بده کسی که داره استخدام میکنه یا کسی که داره بکار میگیره واقعا نخبه هست یا نه!!! نتیجش این میشه طرف در تلویزیون به عنوان کارشناس میاد وبه بیت کوین میگه بیت کوئین(ملکه بیت ها)
سلام تابناک جان
منم با نوشته شما موافقم. متاسفانه بنده در جمع دوستان خودم بارها نسبت به این قضیه بحث هایی با دلایل منطقی و عقلی آوردم، آنهم با منابع و مدارک معتبر.
ولی متاسفانه همین الان هم کسایی هستند که نسبت به مطلب شما و نظر من (هم راستا با مطلب شما) واکنش منفی نشان می دهند.
خیلی خوب بود این مقاله،این مساله متاسفانه نشان از تغییر گرایش از تفکر به هجو در سطح کلان جامعه هست.جایی که لودگی تحت عناوین گودزیلاهای دهه نودی یا هشتادی ها نمود پیدا میکنه.
ببخشید شما مگر به نوابغ فکری مجالی، جز مهاجرت دادید؟
کشور تهی شد از فکر.
شاعر می فرماید دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
من که یک دقیقه هم از از برنامه‌های چرند را نگاه نمیکنم اما تکه هایی از آن همیشه در اینستاگرام موجود است جان مادرتان جمع کنید بساط این دلقک بازی و لودگی و اتش زدن سرمایه ملی در صدا سیمای میلی را
معركه‌گیری با پسر خود ماجرا می‌كرد كه تو هیچ كاری نمی‌كنی و عمر در بطالت به سر می‌بری. چند با تو بگویم كه معلق زدن بیاموز، سگ ز چنبر جهانیدن و رسن بازی تعلم كن تا از عمر خود برخوردار شوی. اگر از من نمی‌شنوی، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده ریگ ایشان بیاموزی و دانشمند شوی و تا زنده باشی در مذلت و فلاكت و ادربار بمانی و یك جو از هیچ جا حاصل نتوانی كرد. (عبید زاکانی)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز !
نخبه ؟ مگر شما به جز نخبه کشی کار دیگری هم کرده اید ؟ اینجا ... خودنمایی دزدان بیت المال با خودرو ها و ویلا ها و لباس های گران فیمت و عرض اندام لمپن هاست . آخرین باری که از نخبه صحبتی شد ، شخص شخیص معجزه هزاره سوم بود که گفت بنده خودم نخبه ام!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
والا همه این دلقک دارن بنز و پورشه سوار میشن!!! معلومه که اینا میشن الگو!!! پس میخوای اون دکترای ادبیاتی که مسافرکشی میکنه بشه الگو!!
ای کاش موضوع فقط همین هایی بود که به آن اشاره کردید.! رامبد جوان با درآمد های نجومی که از این رفتار خود بدست میاره برای کسب وجهه در میان جامعه وانمود میکنه که این حرکات خداپسندانه و در جهت امور خیرخواهانه و مثلاً حمایت از کودکان کار و ... صورت میگیره تا از این طریق و با تحریک احساسات مخاطبان هرگونه اقدام مخالفین خودش رو خنثی و بی اثر بکنه و اگر کسی بخواد جلو این حرکت ها رو بگیره با مخالفت و اعتراض مردمی مواجه بشه.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
مطلبی بسیار درست و به جا.متاسفانه مردم جامعه امروزی ما گرایش به هجو و لودگی و مسخره بازی پیدا کردند هرکسی که اینطور نباشه رو عقب مونده میدونن.برنامه هایی مثل خندوانه سایت هایی مثل اپارات و ... در ابتدا هیچ بیننده خاصی نداشتن و بودجوشن رو هم به سختی تهیه می کردند ولی با توجه بیشتر مردم به یکباره صعود کردند و اکنون از اون ارمان هایی که همیشه اشون دم میزدند فاصله گرفتند.تمام این کار ها الز اولشم برای پول و تبلیغات بوده
برنامه رامبد با خنده شروع شد ولی فکر کنم به گریه منتهی بشه!!!!این دلقک بازار پوچ
گل گفتی تابناک
واقعا به کجا داریم میریم
سوال من اینه کدام یک از نخبگان جامعه ی ما که در فضای مجازی فعال هستند و هزاران نفر دنبال کننده دارند تلاشی بر کتاب خوان کردن مردمان این سرزمین انجام می دهند؟ یا داده اند؟ تمامی صفحات این عزیزان یا ویدیوهایی که از ایشان هست در راستای تبلیغات محصولاتی چه بسا مضر برای جامعه است. چرا بازیگر زن کشور ما باید برای تبلیغ عطر فروشی کف فروشگاه با لذت دراز بکشد و تبلیغ عطر بکند؟ چرا بزرگترین فوتبالیست جامعه ی ما که نشان فوتبال ما در جهان به حساب می آید تبلیغ تاکسی آنلاین می کند؟ چرا سوپر استار سینمای ایران که باید سرمشق نسل جوان ما باشد باید برای معاملاک باغ و ویلا تبلیغ بکند؟ کدامیک از ایشان سعی کردند کمی به فکر فرهنگ مردم باشند؟ در فقدان همچین الگوهایی(که ادعای آدم های فرهنگی هم در سر دارند)، اینچنین افرادی برند خواهند شد! فکری به حال نخبه های فرهنگیمون بکنیم.
ببخشید چه زمانی «مرجعیت اجتماعی» با آدمای اهل مطالعه و صاحب عقیده و دانش علمی بوده که شما حالا از «تغییر مرجعیت اجتماعی» حرف می‌زنید؟
من با فوق ليسانس مهندسي از يه دانشگاه تاپ تهران چند ساله بيكارم و جديدا به فكر افتادم يه پيج اينستا بزنم و با دلقك بازي بلكه يه پول تو جيبي دربيارم.
مرحبا به مسئولين.
خیلی ممنون از توجه و هشدار به جا و درخور تحسینتان نسبت این جریان بسیار سخیف خالی از هر معنا و معرفت و بیمایه.
آقای جوان و افراد متعدد دیگر مانند ایشان که در زندگی جز خوشگذرانی چیز دیگری انجام نمیدهند و درک نمیکنند که انرا با اصطلاح حال خوب قالب مردم میکنند در انتهای این راه جز به چنین سرنوشتی راه به جای دیگری نداشته و نخواهد داشت.
در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال اوج عقب ماندگی علمی و فکری مدیران و مسئولین در وهله اول و مردم در وهله دوم را مشاهده کردم .
در نشستهای تخصصی اهل کتاب سالنی بسیار محقر را برای ارائه نویسندگان و برای تحلیل و نقد یک کتاب تخصصی اختصاص دادند که حتی سالن پر نشد ولی در جوار آن یک سالن بزرگ را به فردی که من اصلا نمی شناختم به عنوان یک خواننده پاپ اختصاص داده بودند و او با سر و صدای زیاد یک ساعت وقت مردم را گرفت و جوانان بسیار زیادی برای تماشای هنر او جمع شده بودند، تصور این شرایط بسیار سخت است که حتی جایی مثل نمایشگاه کتاب را هم به ابتذال کشیدند و جای برای نویسندگان و اهل کتاب و علم نیست.
وقتی مردم از کتاب خواندن دور شوند آینده بسیار خطرناکی برای آن جامعه در انتظار است
واقعا جای تاسف هست همان جهان سومی باقی بمونیم حقمون هست هر چی سرمون میاد حقمون هست ، آخه فکر کردین که هستین که آنقدر راحت میاین قضاوت می‌کنین ، تو هم تلاش کن عرضه داشته باش تا از تو هم یاد کنند ، خانم ها واقایان ‌جماعت به ظاهر باسواد ‌محترم لطفا برین تن سایت گوگل و سرچ کنین حمید سپیدنام تا از بخل و تنگ نظری در بیاین ، خجالت داره ، شرم داره
وقتی دز کشوری خواننده معتبر را محدود می کنیم معلوم است امثال تتلو رشد می کنند..حالا در همه زمینه ها اینطوری فکر کنید..چه سیاست.چه ورزش.چه اقتصاد..همه چیز را نابود کردیم و الان مانده ایم چه کنیم..کشوری بدون آب و منابع و دلار..
این وضعیت فراگیره تو دنیا. اون نسل آرمانگرای دهه شصت هفتاد میلادی آخرین نسل بودند و تموم شدند. اما ما یک اختلاف مهم داریم با دنیا!
در دنیا هسته قدرت، هدایت تبلیغات و ... دست نخبگان واقعی است. این هسته اما در کشور ما دست چند تا امل و عتیقه و نخبه کش است!
آش چنان شور شده تابناک هم صداشدرومده . جای تشکر داره که این چند وقعه عوامل تابناک به معضلات و مشکلات مختلف جامعه می پردازند
این موضوع لودگی و سخیف امروز از اون معضلات اخلاقیه که به شدت در حال رشده
این لودگی فقط به رامبد جوان منتهی نمیشه
متاسفانه شخصیت هایی مثل اقای مدیری هم سال های زیادی است در کار طنز مشغول هستن و الان باید نه تنها خودشون بلکه چند صد نفر از اطرافشونم توی بحث طنز پیشرفت قابل توجهی کرده باشن ، ولی رو اوردن به لودگی و طنزهای اجتماعی سطحی و استفاده از سلبریتیها برای افزایش بیننده و بالا بردن قیمت تبلیغات !

متاسفانه سینما و تلوزیون ما با اینکه پتانسیل خوبی داره ولی در زمینه طنز هیچ پیشرفتی نکرده و از طنز فاخر تهی شده
تابناک خیلی خوشحالم که مردمی تر شدی ، خواهش می کنم پشت مردمو خالی نکن
در جایی که درختان پر بار نتوانند به ثمر بنشینند علفهای هرز براحتی رشد می‌کنند و ان سرزمین را نابود میکنند
حماقت و جاهلیت مدرن همینه.
یه عده با مسخره بازی و کارهای عجیب خودشون رو نمایش می دن و از اونها نادان تر کسانی هستن که اینها رو دنبال می کنن و حرف های چنین افرادی براشون اهمیت داره.
متاسفم که در بین این افراد و دنباله روهاشون زندگی می کنم.
خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه.
...کدام نخبه را اوردیم تو تلویزیون معرفی کدیم برای او ارزش قایل شذیم امکانات در اختیارش گذاشتیم؟یک فوتبالیست بنجل قرداد یک ساله اش یک میلیادر هست کدام سازمان یا دانشگاه حاضر هست برای نفر اول المپیاد علمی سالیانه ۵۰ میلیون تومان پرداخت کند؟یک بازیگر لوده در یک فیلم حداقل ۲۰۰ میلیون تومان دستمزد میگید کدام مهندس الکترونیک در سال درامد ۵۰ میلیونی داره؟
بنام خدا یا من اسمه دوا و ذکره شفا : ای که اسمش دوا و یادش شفا است . آقا جون دیگه دنیای قدیم تموم شده . الان در دنیای انفجارات پی در پی اطلاعات هستیم . ...
گل گفتى نا شناس 19:25
رامبد جوان رفته تو کار بازیافت زباله
خودت دلقک هستی
متاسفانه صدا و سیما باعث ایجاد جایگاه نا حق برای به اصطلاح هنرمندان و ورزشکاران شده و با تولید برنامه های متعدد سطح پایین از جمله خندوانه و دورهمی و ... فقط باعث رشد جایگاه اجتماعی انان شده و دریغ از توجه به نخبگان علمی و فرهنگی.
دقیقا....اون اقایی که به اصطلاح مثلا تستر غذا هست شب و روز از رستوران هایی که بهش پول تبلیغات میدن تعریف میکنه ولی اگه بهش پول ندن سعی میکنه اون رستوران ها رو متاسفانه تخریب کنه....
دلقکی بنام حسینی در بلاد غرب کمپین آتش زدن راه می اندازد و هزاران نفر به جمعش ملحق می شوند و امنیت کشور را بخطر می اندازند قرن بیستم دیگر برای بخطر انداختن یک حاکمیت نیازی به رستم و چنگیز و یال و کوپال ندارد دلقک ها و خیابانی ها و افراد سایکوتیک لشکر کشی میکنند و نخبگان فالوور این جمع حاشیه نشین می شوند
از تابناک به عنوان یک رسانه منصف، انتظار چنین تحلیلی نسبته به رامبد جوان نمیرفت... تاثیر گذاری رامبد جوان بر تغییر برخی از رفتارها و فرهنگ سازی برای جامعه در حال نزول فرهنگی ایران، کمتر از فعالیت 36 ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است...
با تغییر ذایقه مردم و رواج دلقک مابی اما موافقم...اما الان همه چیز وارداتی شده است.. ییش زمینه واردات و هضم اقتصادی هم هضم فکریست..
فقط یه موضوع بین اینا مستر تیستر ادا در نمیاره و دنبال کننده هاشو با تست غذاهای مختلف به دست آورده و به نحوی منتقد غذا و رستورانها هست هرچند اصلا کارشو بلد نیست و فقط میره میخوره ولی جای ایشون توی مبحث این مقاله نیست
اشکال در این افراد نیست بلکه اشکال به تغییر ذائقه مردم بر میگردد باید روانشناسان و جامعه شناسان تحلیل کنند که چرا مردم به سمت این افراد می روند هرچی سعی کنید جلوی این افراد را بگیرید قطعا شکست خواهید خورد چون در میان مردم طرفدار دارند اما اگر علت اشتیاق به این افراد را پیدا کنید اونوقت موفق خواهید بود
تابناک جان بهترین تیتری که تو تاریخت زدی همین بوده: " ارتش دلقک ها "
من یادمه بچه که بودیم تنها چهره برتر اون زمان ما سید محمدحسین طباطبایی ( حافظ قرآن ) بود. الان کچیلک شده نماد و سنبل بچه های دهه هشتاد و نود
این تحلیل عالی بود. درود بر نویسنده این تحلیل. درود به شرف و وجدان بیدارش
تا پنج سال دیگر چیزی از فرهنگ ایرانی باقی نخواهد ماند و جایگزین آن سردرگمی و پوچی را خواهد گرفت , خدا حافظ فرهنگ و ادب ایران زمین.
متاسفانه کار ما شده قضاوت کردن بدون هیچ تحقیقی
کاش شمایی که وقت گذاشتی و این مقاله رو نوشتی , قبل از نگارش متن حداقل در خصوص سابقه این کساییکه داری عکساشون رو میگذاری و دلقک خطابشون میکنی تحقیق کنی .
مستر تیستر یا حمید سپیدنام یه کارآفرین موفق ومانند پدر محترمشون دکتر قدرت سپیدنام باعث افتخار ایران در جامعه بین المللی در ضمینه IT و WEB هستند .
متاسفم برای این قضاوت, امیدوارم حداقل از ایشون عذرخواهی رسمی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
مثلا چیکار کرده؟؟؟ شرکت در سمینار هم شد افتخار!!
همین افراد هستن که فرهنگ کشور رو تخریب کردن و با دلقک بازی ها و پوچ گرایی هاشون مغز جونامون رو داغون کردن
چرا با بعضی از نقد های غرض آلود می‌خواهیم چند نفری که تو جامعه ما کار طنز میکنند رو ناکار کنیم. همه جای دنیا "شو من ها " سلبرتی ها در آمدشان بالاتر از تحصیل کرده هاست. حالا نبود اخلاق در بعضی از آنها که مثل هنرپیشه های کشورهای پیشرفته نیست بخاطر ظرفیت پایین اونهاست. که نمیتوانند شرایط جامعه را با پول باد آورده درک کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
اینا شومن نیستند. شومن یعنی مجری. معنی یک کلمه رو نمیدونی چرا نظر میدی؟ اینا دلقکند. کاش کمدین بودند
شما توی باغید؟ چی مگید ؟ یکی میره اختلاس میکنه و پول در می یاره اما کسی انقدر که به این ادم ها گیر میدهند و توجه میکنند کاری ندارد. یکی به قول شما میره دلقک میشه و بقیه با رغبت بهش پول میدهند و مردم هم اگه دست داشته باشن پیگریشون میکنن یا اگه خسته شدند یا تاریخ مصرفشون تموم شه دیگه اثری ازشون نیست. اما اثرا اون اختلاسی حالا حالا ها هست.
یک نکته دیگه بروید تبلیغات، برنامه تلویزیونی، سایتهای جذاب، و در کل تولید محتوای پر ارزش پر مخاطب درست کنید و این ها را از گردونه خارج کنید. اگه بده بلدی بهترشو درست کن برو درست کنه. توی ایران همه بلد هستند حرف بزنن اما نه حالشو دارن و نه تواناییشو که کاری انجام بدهند. آقای نویسنده و طرافدارش اگه واقعا منتقد هستید انتقاد تون را با ساختن سلبریتی با مشخصات مد نظرتون به نحوی که میپسندید و با اون مخاطب جذب کنید و رقیب به قول شما دلقک ها بشید.
شائبه ایجاد نشه من اینستا دارم ولی از هیچ کدوم از این تبلیغاتچی ها خوش نمی یاد و فالوش نمیکنم.
این سپید نام اومد تو رسانه میلی به عنوان کارافرین ! که جوانان الگو بگیرن
وقتی میلیاردها تومان پول بیخودی صرف میشه برای فرهنگ
اما خروجیش اینی میشه که تازه ای کاش فقط همین بود....
رزومه نصف این کسایی که عکساشونو گذاشتی حداقل مطالعه میکردی. متاسفام امثال شما دیگه بین مردم جا ندارن و فقط طرفدارای اندکتون در جامعه این نظرات سخیف و بی ارزشو میپسندن به امید روزی که به خودتون بیاین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
رزومه ندارن که!!! کچیلک رزومش چیه؟؟ شرکت در سمینار بازاریابی رزومست!! بیا با پول هم شرکت کن هم مدرک بگیر هم با برایان تریسی عکس بگیر در همین تهران خودمون!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
موضوع مطلب نقد همین طرفدارای کثیر امثال شماهاست
نگران ،نباشید،؟ این چهرها که اکنون مرجع شده اند از محصولات صدا ،و سیما ،است ؟‌پس نگران صدا ،وسیما باشید که بعد از سال ها اینها محصول نابش هستند؟ ،،
نمی‌دونم چرا تعجب می‌کنید از این طرافداری‌ها!؟ خب وقتی فیلم‌های آقای ده‌نمکی پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران میشن چه انتظاری دارید؟ به نظر من تدوین و صدابرداری و حتی بازیگری برخی از این دلقک‌ها (به قول شما) از فیلم‌های آقای ده‌نمکی حرفه‌ای‌ترند. تنها تفاوت اینه که آقای ده‌نمکی مقدسات مردم و رزمندگان پرافتخار رو دستآویز قرار دادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
نهنگ عنبر ها رو ده نمکی نمیسازه
دست نویسنده ی این مطلب رو میبوسم.
صدا و سیما داره لوده پروری میکنه و به جای اینکه دانشگاه باشه به مردم یاد میده که سطح پایین باشن و به چیزهای سطح پایین و قبیح بخندند.مثلا مهران مدیری یه افرادی رو تمسخر میکنه و حضار قهقهه سر میدن و در واقع مسخره کردن دیگران توسط مدیری را به جای تقبیح، تایید می کنند.
آخه اینم شد برنامه؟ کثیف ترین برنامه های صدا و سیما خندوانه و دور همی هست
مگر بالاتر از سياهی هم رنگی هست؟
ديگی برای من نجوشه بزار اصلا کله سگ هم توش نجوشه.
مگر مرجعيت اجتماعی ما تا الان چکار کردند که حالا دلقک ها نتوانند در حد و اندازه انها کاری انجام دهند؟
مستر تستر
این اقا طبق گفته خودشون لیسانس کامپیوتر هستند اما نگفتند از کدام دانشگاه حالا بماند ..از کجا کارشناس غذا شدند جز اینکه مدیران رستوران را تحت فشار مالی بگذارند ودر صورت عدم همکاری باعث ابروریزی بشوند چه کار ارزشمند دیگه ای کردند شرکتی کامپیوتری تاسیس کردند که حاصل دست رنج پائین دستانشان هست چطور چنین شخصی میتونه کارشناس غذا باشه وبا هوچی گری و کاراهای غیره درحوزه ای که هیچ تجربه و تخصصی نداره نظر بده..این اقای کار افرین به غیر از فعالیت در اینستا چه کار دیگه ای انجام دادند ایا توانایی نوشتن دو سطر برنامه بدون کمک از زیر دستان را دارند..گیرم که پدر تو بود فاضل تو را از فضل پدر چه حاصل.ن
سلام

اگر مسولین به جای فیلترینگ فیس بوک و توییتر اینستاگرام را فیلتر میکردند خیلی بهتر بود.با توجه به اینکه درصد افراد بیکار روز به روز در حال افزایش است اینستاگرام بهترین مکان برای وقت تلف کردن و دنبال کردم مطالب زرد هست به طبع این موضوع هر چقدر افراد محتواهای زرد بیشتری تولید کنند مخاطب بیشتری خواهند داشت.اما فیس بوک و توییتر میتونه چهارتا مطلب علمی و مفید به مخاطب بده که تو زندگیش به درد بخوره اما متاسفانه اینستا در ایران به زباله دانی تبدیل شده که کافیه نیم ساعت در اون بچرخید و حالت تهوع بگیرید از این همه محتوای زرد و کلیشه ای رفتارهای اشمزاز آور که ناشی از خشکسالی فرهنگی است که داره به روز به روز بیشتر در جامعه نفوذ می کنه.
احسنت به نویسنده بحث بسیار جالب وسازنده راه انداخته . متاسفانه صداو سیما به بهانه این که مردم اینو دوست دارند تبدیل شده به بزرگترین اشاعه دهنده پوچ گرایی -پوششهای زشت وزننده و جلف -که هیچ دست اوردی برای مملکت ندارد جای تاسف است که وقتی از اینده کودکی سوال میکنی ارزو دارد که بازیگر و یا فلان فوتبالیست شود
تا حالا دیدین که یک بازیگر و یا یک فوتبالیستو ترور بکنند نه معلومه که نمی کنند چون بهترین راهه که سر مردمو به بیهوده گرایی و پوچگرایی گرم کنند تا خودشون پرچمدار عرصه های علمو فناوری اقتصاد -امنیت و پیشرفت باشند
مهدی خرم دل، دمت گرم. واقعاً حق مطلب رو ادا کردی
یه مشت لمپن و بی مزه با شوخی های زیر نافی! از برنامه رامبد جلف بگیر تا مهران مدیری ...! حیف پول بیت المال که اینها رو ملیاردر کرده!!
مردم اونقدر گرفتار و سرخورده شده اند که به هر برنامه ای که بتونه اونها رو فقط برای چند لحظه هم که شده از واقعیتها دور کنه رو می اورند.
هم رامبد جوان هم مدیری هر دوشون عالین گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه پیف پیف بو میده
وقتی صدا سیما آدم های کوچیک رو انقدر بزرگ میکنه که گاهی خودش هم از عهدشون برنمیاد چه انتظاری هست.
ودر اخر رسیدیم به همان جمله معروف جایی که گوشت نباشه سیب زمینی پهلوونه
ولی بعضیاشون هم تلاش کردن به اینجا رسیدن
جامعه ای که سال ها مرجع فکریش گروهی از ظاهرا نخبگان بود و به جایی رسید که نباید می رسید؛ الان برای جبران مافات گروهی دیگر را به عنوان مرجع می پذیرد. در ضمن فیلم خوبی بود، خندیدم...
وقتی سریال های جذاب کمدی مثل مردهزارچهره جایش رابه سریال مضحک واحمقانه وپوچ وتماما دلقک بازی لیسانسیه هامیده چنین اتفاقاتی دورازذهن نیست
مگر فرهنگ رسمی کشور غیر از این راه رفته است تابناک عزیز اگریک نگاهی به فیلم ها و سریالهای هالیوودی بیندازید به راحتی راز ترقی فناوری و پیشرفت ایالات متحده اگر یک نگاهی به رمانهای پیشرو و مترقی غربی از ژول ورن تا کنون بیندازیم راز پیشرفت رشد و توسعه ی کشورهای غربی را کشف می کنیم نتیجه گیری نیز به راحتی قابل دسترسی است و آن نگاه روبه جلوست نه روبه عقب وقتی تلویزیون میلی ایران تمامی خواسته های خود را در نگاه به دوران شاپو پوشها و چاقو کشها و لاتهای محله متبلور می کند وقتی یک سریال آینده نگرانه و یک فیلم آینده پژوهانه در این کشور ساخته نمی شود وقتی سلبریتیهای این کشور در ساخت فیلمهای کمدی تو بگو تهوع آور مسابقه می دهند وقتی لودگی می شود بامزه وقتی مسخره بازیهای موجود در صدا و سیما را اسمشو می گذارند تفریح وقتی ازبرنامه های 24 ساعت تلویزیون یک ساعت برنامه ی علمی کاربردی وجود ندارد ولی مسخره بازی و لودگی و جزء برنامه های اصلی صدا و سیمای میلی است فرهنگ مردم هم این می شود بله تابناک عزیزی آقایان صدا و سیما 4 دهه است ره به خطا می روند ولی کو گوش شنوا مگر می شنودند کاری کردند که لودگی و مسخره بازی را به سینما نیز انتقال دادند دو دهه است مهران مدیری مسخره بازی را در این کشور باب کرده و حالا کم کم صدا و سیما دارد به صدا و سیمای مهران مدیری تبدیل می شود چه انتظاری دارید دیگران هم تاسی ننمایند بیدار شوید که بسیار دیر است آقایان صدا و سیمای میلی میلی
خیلی از این افراد هنر مند هستن
شما که گویا جز توهین چیزی بلد نیستین
خندوندن مردم هنره و جایی این هنر نمایان میشه که در کشور افسرده ای مثل ایران بتونی مردم رو بخندونی
به نظر من دلقک هم هنرمنده
ایکاش یه جو احترام برای افراد قایل بودین
تنها چیزی که یاد گرفتین یه ژست ناراحت و زمخت روشنفکری هست
دمت گرم
رامبد جوان خودتو خراب نکن . این ... چیه دور خودت جمع کردی آخه !!؟؟؟ از تو بعیده بخدا
همان نخبگان فکری چلوکباب خوری که کوچک ترین اعتراض جوانان و میانسالان بیکار جامعه را با القابی سخفیف یاد کردند.
وقتی بدن را سالم نگه ندارید بیمار میشود
وقتی نخبگانی که می فرمایید را گوشه نشین می کنید یا فراری میدهید در واقع جای آنها را خودتان با احترام به دلقک ها میدهید
در واقع گناهکار اصلی این دلقک ها نیستند شما ها هستد که با بریدن ساقه گندم ها، فضا را برای علفهای هرز باز می کنید
نگاه به آینه بیندازید و ببینید که چه کار دارید میکنید

وجود علفهای هرز ضروری است تا یک کشاورز واقعی قدر گندمها را بداند، متصفانه شما ها کشاورزهای اصیل نیستید پس آنچه درو میکنید همان علفهای هرز است
تابي چرا تخريب ميكني استعداد برخي ها رو؟؟؟؟؟؟
ببینید وقتی در تلویزیون و شبکه های اجتمایی برای سرگرم کردن مردم از افراد سطح پایین و خانده و غیره استفاده شود وآنها را به عنوان نخبه مطرح کنند وضع ما چنین می شود. بسیاری از مواقع آقای مدیری و دیگران باید از نخیه گان واقعی مردم مثل نخبه علمی فرهنگی چه در داخل وچه از خارج استفاده کنند .البته منظور من نخبه گان خود ساخته و دولتی نیست.
چرا یک دلقک باز و مدرک پائین براحتی جامعه آنرا می پذیرد و مجوز های می دهند و در صدا و سیما در همه جا هست . اما یک دکتری اقتصاد در مدیریت اقتصادی و تصمیم گیری بازی نمی دهند. ما گمشدگانی هستیم دلم می خواهد برای اقتصاد جامعه کار کنیم اما جامعه ما را نمی پذیرد با نگاه دلقکی به موضوع می نگرد.سیستم مدیریتی در جامعه فضای بسته عمل می کند. یک رابطه ای است نه تخصصی . منابع اعتباری ( بودجه ) به سمت دلقک بازی خوب اعتبار می گیرد . شاید با دلقک بازی و اس ام اسی دهی پول جمع می کنند. این را بعنوان کسب درآمد می دانند. متاسف هستم
خیلی دیر بیدار شدی تابناک خیلی وقته حرکات سخیف تو جامعه ما ریشه دوونده و به اسم شوخی و خنده همه جور بی احترامی رو انجام میدن و وقتی تو برنامه زنده یه خانم به اصطلاح بازیگر برمیگرده میگه من برای شوخی کردن هیچ حد و مرزی رو قائل نمیدونم!!!!! دیگه بعید میدونم بشه فرهنگ مملکت رو درست کرد چون فضای مجازی که صاحب نداره و الان شده جایی که بیشترین وقت رو مردم صرف اون میکنن و تلویزیون هم که دیگه اعتباری براش نمونده که بتونه فرهنگ سازی کنه گرچه وقتی اعتباری هم داشت کاری برای فرهنگ سازی نکرد و بدتر اونو نابود کرد یا طنز های سخیف و عادی کردن بی احترامی به بزرگتر و ..... از اموزش و پرورش و سینما و ارشاد هم بعید میدونم برای فرهنگ سازی چیزی بیرون بیاد وقتی دغدغه ای ندارن و بهترین کارگردانان مملکت درد جامعه رو نشون نمیدن و فرهنگ سازی که نمیکنن هیچ اون چند تا تیکه فرهنگی هم که از قدیم برامون مونده رو از بین میبرن!!!
سلام بزرگواران و صاحبان فکر و اندیشه بله درست حدس زدید با شما سروران و عزیزانی هستم که این مطالب جالب و قابل بحث و گفتگو را نوشتید متاسفانه این وسیله ارتباط جمعی در حال حاضر شده یک وسیله ای برای آموزش لودگی و خود بزرگ پنداری و به اصطلاح خودشان تزریق و یا ایجاد یه فرهنگ من در آوردی در بین یک جامعه فرهیخته و با فرهنگ و تمدن بسیار بالا . البته اینها نمی دانند که گرفتن وقت مردم به بطالت و خرج کردن از جیب مردم وامکانات عامه مردم هم بقول خودشان یک حق الناسه و بیت المال که در آن دنیا باید پاسخ بدهند. درد مردم خندیدن نیست
تابناک هم بستگی داره چی دلش بخاد
تو بعضی از خیرا اصلا نظرات منعکس نمیشه
تو این خبر نه چندان مهم اینقدر کامنتها رو نشر میده ........
در اين مملكت هنر خوار شد جادوي ارجمند
جوگیر نشین جامعه همه جور آدم میخواد حتی دلقک
من که فارق التحصیل دانشگاه علم و صنعت هستم به تمام نوجوان ها و جوان ها میگم یا برید دنبال ورزش و فوتبال و ... یا برید دنبال موسیقی یا برید شاگردی کنید تو بازار که از تحصیل و تخصص چیز زیادی عایدتون قطعا نخواهد شد
وقتی که نویسنده و ادیب این مملکت زیبا کلام ... باشد ؟؟ چه توقعی باین مردم عادی داری !!
بغو بغو
مطلب تابناک عالی بود
تاکی باید شاهد لودگی ومسخره گی این افراد در تلوزیون باشیم
قدیم سریالهایی مثل هزار دستان، پهلوانان ، سربداران و غیره ساخته می شد الان هرچی لودگی و مسخره گی باید از تلوزیون شاهد باشیم شما همین سریال بی ارزش و مسخره ( نه کمدی ) لیسانسه ها را نگاه کنید!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان