بازدید 16884
۲
گزارش «تابناک» از احتمال حضور دولتمردان یازدهم در کابینه بعدی؛ - 14

دهقان در انتظار تصمیم روحانی؛ مسافر نوبنیاد یا پاستور+جدول عملکرد

پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست دولت یازدهم، حسین دهقان به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهت کسب رأی اعتماد، به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. در پایان جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، نمایندگان مجلس با رأی ۹۴٫۷ درصدی خود از دهقان حمایت کردند.
کد خبر: ۷۰۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸ 15 July 2017
به دنبال پیروزی «حجت الاسلام حسن روحانی» در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی از دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم، سایت «تابناک» بر آن شد تا با بررسی برخی از شاخص ها و معیارهایی که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «سردار حسین دهقان » را در دولت آینده ارزیابی کند. این روند در مورد سایر اعضای کابینه و دولتمردان ادامه خواهد داشت و آنها نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار خواهند گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ حسین دهقان موری آبادی (زاده ۱۲ اسفند ۱۳۳۵، دهاقان اصفهان) وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. او دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است.

***فعالیت های دهقان در دوران دفاع مقدس

دهقان در مقام فرماندهی سپاه تهران در سالهای دهه 60 که تحولات بسیار مهمی در حوزه های اجتماعی، سیاسی و امنیتی در مرکز کشور در جریان بود ضمن قرار گرفتن در جایگاه مدیریت شرایط بحرانی ناشی از تحرکات ضد انقلاب، نقش تعیین کننده ای در ایجاد امنیت پایدار در تهران ایفا کرد.

در این راستا، وی با فرماندهی سپاه یکم و قرارگاه عملیاتی ثارالله در سال های دفاع مقدس، فرماندهی عالی مجموعه یگان های رزمی استان تهران را عهده دار شد.

پیروزی های غرورآفرین لشکرها و تیپ های این استان در عملیات های متعدد نشان روشنی از شایستگی های وی در مقام فرماندهی یگان های عملیاتی به حساب می‌آید.

فرماندهی نیروی هوایی سپاه که اولین یگان بهره بردار از موشک های زمین به زمین در مجموعه نیروهای مسلح بود ضمن به محک زدن توانمندی ایشان در توسعه و هدایت یک یگان رزمی نوین که تجربه مشابهی در کشور نداشته است، قدرت فرماندهی و مدیریت وی در هدایت عملیاتی یکی از مؤثرترین یگانهای رزمی نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت.

سردار دهقان در سال های پس از پایان دفاع مقدس با پذیرش مسئولیت جانشینی ستاد مشترک سپاه و بنیاد تعاون این نهاد انقلابی در سازماندهی جدید سپاه متناسب با شرایط پس از جنگ و همچنین فعال سازی ظرفیت های سپاه در حوزه سازندگی و خدمات رسانی به کارکنان آن نیز پایه گذار فعالیت ها و اقدامات نوینی در کشور شد.

***حضور در دولت اصلاحات

حضور سردار دهقان در جایگاه جانشینی وزیر دفاع و پشتیبانی مسلح در دولت های هفتم و هشتم و نقش تاثیر گذار وی در ورود بخش دفاعی کشور به عرصه جدیدی از قدرت سازی در حوزه های سخت و نرم در ردیف ارزشمند‌ترین فعالیت های ایشان در سال های حضور وی در نیروهای مسلح است.

نقش تعیین کننده وی در تحول قابل ملاحظه ای که حد فاصل سال های 76 تا 84 در بخشهای طراحی و تولید تجهیزات و اقلام دفاعی در زمینه های موشکی، دریایی، فضایی، هوایی و هوشمند سازی سامانه های مختلف نظامی در وزارت دفاع به وقوع پیوست مورد تاکید و تایید مدیران و متخصصان صنعت دفاعی کشور است.

***سوابق علمی

دهقان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران است. وی در حین تحصیل رشته مدیریت دولتی در مرکز آموزش مدیریت دولتی، از تحصیل انصراف داد. وی سپس موفق شد مدرک دکتری مدیریت دولتی خود را از دانشگاه تهران بگیرد.

وی همچنین سابقه تدریس دروس اصول و مبانی مدیریت، نظریه‌های نوین مدیریتی، سازماندهی، برنامه‌ریزی راهبردی رفتار سازمانی، سیاست دفاعی را در دانشگاه امام حسین در کارنامه خود دارد.

دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران سایر مراکز آموزش عالی هستند که دهقان سابقه تدریس در آنها را دارد.

وی همچنین استاد راهنما و استاد مشاور ده‌ها پایان‌نامه و رساله دانشجویی دانشجویان مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه‌های مزبور بوده است.

همچنین در زمان حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دبیرخانه این مجمع بر اجرای پروژه‌های پژوهشی نظارت داشته است.

آشنایی وی با اصول مدیریت بنگاه و بخش خصوصی که در طول مسئولیت وی در بخش اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام حاصل شده است، در کنار ویژگی‌های ذکر شده، لوازم مورد نیاز برای تحقق یکی از اهداف کلان دولت یازدهم که توسعۀ نوآوری در قالب همکاری دولت، صنعت و دانشگاه است را مهیا خواهد ساخت.

هرچند در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره افراد توانمندی مسئولیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده داشته‌اند و هر یک منشأ تحولات ارزشمندی در این وزارتخانه حساس بوده‌اند.

***سوابق اجرایی

معاونت رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم،جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم، فرماندهی رده‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، دومین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در کارنامه کاری خود داشته است.

***نقش دهقان در پیشرفت دفاعی کشور در دولت اصلاحات

حضور دهقان در جایگاه جانشینی وزیر دفاع و پشتیبانی مسلح در دولت‌های هفتم و هشتم و نقش تأثیر گذار وی در ورود بخش دفاعی کشور، عرصه جدیدی از قدرت سازی در حوزه‌های سخت و نرم ایران می‌باشد. نقش تعیین کننده وی در بخش های طراحی و تولید تجهیزات و اقلام دفاعی در زمینه‌های موشکی، دریایی، فضایی، هوایی و هوشمند سازی سامانه‌های مختلف نظامی در وزارت دفاع قابل توجه است.

***وزیر دفاع دولت یازدهم

حسین دهقان مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه دفاع به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 269 رای؛؛ مخالف: 10 رأی؛؛ ممتنع: 5 رأی) از مجلس رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیر دفاع مشغول به فعالیت شد.

***جوایز و نشان‌های دولتی

نشان درجه یک شجاعت دولت جمهوری اسلامی ایران، بهمن ماه۱۳۹۴

*** عملکرد دوران تصدی وزارت دفاع

او در ۲۶مردادماه سال ۹۲ با حضور در ساختمان شماره یک وزارت دفاع ضمن آغاز به کار رسمی خود ارتقای فرآیند قدرت‌سازی در سطح ملی و کاهش شکاف فناوری در حوزه‌های اولویت‌دار را از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم در حوزه دفاعی عنوان کرد.

دهقان در نخستین اقدام خود در وزارت دفاع تدوین دو برنامه بلندمدت و صد روزه را از اولویت‌های اساسی خود اعلام کرد و توضیح داد که در برنامه صد روزه دولت یازدهم برای حوزه دفاعی طرح‌های دفاعی نیمه‌تمام کشور کامل خواهد شد.

وزیر دفاع به بهره‌گیری هر چه بیشتر از سرمایه‌های انسانی ارزنده موجود در وزارت دفاع در مسیر رشد و تعالی سازمانی تأکید کرد و گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، کمترین تغییر را در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی خواهد داشت.

***اقدامات دیپلماسی وزارت دفاع

دهقان در اولین گام از فعالیت‌های دیپلماسی این وزارتخانه و در جهت گسترش روابط دفاعی با کشورهای منطقه از بدر بن سعود بن حارب ابوسعیدی وزیر دفاع عمان برای سفر به تهران، دعوت کرد که وزیر دفاع عمان در صدر یک هیأت بلندپایه نظامی ۲۶ شهریورماه وارد تهران شد.

سردار حسین دهقان و بدر بن سعود بن حارب ابوسعیدی پس از مذاکرات چندساعته، سند یادداشت تفاهم همکاری‌های دفاعی ایران و عمان را امضا و طرفین بر گسترش همکاری‌های دفاعی میان دو کشور تأکید کردند.

تقویت همکاری آموزشی، ورزشی و فرهنگی میان نیروهای مسلح دو طرف، همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انسان از دیگر مفاد این سند همکاری به شمار می‌رود.

«سعدون الدلیمی» وزیر دفاع عراق دومین میهمان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود که یکم مهرماه سال ۹۲ به دعوت رسمی سردار دهقان در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی وارد تهران شد. وزیران دفاع ایران و عراق پس از دو دور مذاکره، سند همکاری‌های دفاعی میان دو کشور را امضا کردند.

در این سند، طرفین به توسعه همکاری‌های دفاعی به‌عنوان عامل مهمی در گسترش و تحکیم صلح و ثبات در منطقه تأکید کردند و نیز توافقات قبلی در زمینه تقویت ارتش عراق را مورد تأکید قرار دادند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره دلیل سفر هیأت‌های نظامی خارجی به ایران گفت: ما در این دیدارها به دنبال توسعه و فعال‌سازی دیپلماسی نظامی و دفاعی ایران هستیم که هدف آن نیز ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است.

سردار دهقان با یادآوری اینکه حضور بیگانگان در منطقه موجب ناامنی شده است، گفت: ما در مراودات خود با هیئت‌های نظامی و دفاعی خارجی به آن‌ها این پیام را می‌دهیم که ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست و ترویج افکار ایران هراسی فایده‌ای ندارد و این بیگانگان هستند که در منطقه ایجاد ناامنی کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه دیپلماسی نظامی و دفاعی ایران فعال‌تر خواهد شد، تصریح کرد: این دیپلماسی به رفع سوءتفاهم‌ها یا احیاناً سوءظن‌ها بین ایران و دیگر کشورها کمک می‌کند و موجب ایجاد اعتماد بیشتر بین طرفین خواهد شد.

*** موشک های «قادر، نصر، صیاد» و «پهپاد فطرس» دستاورد مهم دهقان

دهقان پس از حضور موفق در ابتدای کار خود در وزارت دفاع با رونمایی از سامانه‌های جدید موشکی«قادر» هواپایه و«نصر» دستاورد جدید دیگری را برای دولت یازدهم در عرصه دفاعی به نمایش گذاشت.

با رونمایی از این سامانه‌های موشکی جدید ضمن تجهیز جنگنده‌های نیروی هوایی کشورمان به موشک‌های پیشرفته قادر هواپایه با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر و نصر هوا پایه بابرد بیش از ۳۵ کیلومتر، قدرت عملیاتی و توان بازدارندگی دفاعی کشورمان به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کرد و سبب می‌شد تا رویکرد دفاعی ایران برای حفظ خود به عنوان قدرت دفاعی برتر منطقه حفظ شود.

همچنین افتتاح خط تولید موشک پدافند هوایی «صیاد ۲» افتتاح و خاتمه تحقیقات سامانه پدافند هوایی«تلاش» به منظور مقابله با تهاجمات هوایی از دیگر اقدامات مهمی است که دهقان در حوزه دفاعی در دولت یازدهم برای تحقق آن‌ها اقدامات موردنیاز را انجام داده است.

طراحی و ساخت «فطرس» هواپیمای بدون سرنشین و بزرگ‌ترین پهپاد راهبردی کشور نیز از جمله دستاوردهای مهم وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت یازدهم محسوب می‌شود.

هواپیمای بدون سرنشین فُطرس به دست توانمند متخصصان شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز دانشگاهی کشور، متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشور طراحی و ساخته شد.

از این روی، بدون شک می‎توان گفت وزارت دفاع از جمله وزارتخانه‌های محسوب می‌شود که با سکان‌داری حسین دهقان در دولت یازدهم عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است و توانسته در پیشبرد اهداف کلان نظام و کشور در عرصه دفاعی کارنامه موفقی از خود به ‌جای بگذارد؛ روندی که بدون شک انتظار می‌رود وزارتخانه‎های دیگر دولت تدبیر و امید نیز آن را سرلوحه کاری خود قرار دهند.

حال باید دید که آیا حس روحانی با وجود عملکر مؤثر تأثیرگذار حسین دهقان در پیشبرد اهداف دفاعی کشور، بار دیگر او را به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انتخاب خواهد کرد، پرسشی که با طرح خبرهای الیاس حضرتی مبنی بر استفاده روحانی از یکی از فرماندهان ارتش به عنوان وزیر دفاع در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در همین راستا، «تابناک» به دنبال پیروزی حجت الاسلام روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی از دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم بر آن شد تا با بررسی شاخص ها و معیارهایی از جمله «نزدیکی و دوری به رئیس جمهور، محبوبیت در افکار عمومی یا عدم محبوبیت، اجماع در بین گروه های سیاسی و مجلس و ارتباط با نهادهای غیردولتی، سن و سال قابل قبول برای کارهای اجرایی، دستاورد درخشان قابل اتکا در دولت یازدهم، تعامل مطلوب با رسانه های گروهی و قدرت اقناع افکار عمومی، میزان همسویی با برنامه های دولت دوازدهم، تجربیات و سوابق مرتبط با حوزه تخصصی و نحوه ورود به کابینه، میزان استقلال رأی وزیر نسبت به لابی های قدرتمند تحمیل تخصصی نیرو (عزل و نصب ها)، کارآمدی یا ناکارآمدی، حاشیه ها و دردسرهای وزیر برای دولت» که توسط برخی از تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «سردار حسین دهقان» را در دولت آینده ارزیابی کند.
 
 دهقان در انتظار تصمیم روحانی؛نوبنیاد یا پاستور+جدول عملکرد
 
 با توجه به ارزیابی صورت گرفته در مورد سردار دهقان به نظر می رسد، او گزینه ای است که مطلوبیت بالایی برای گرفتن مسئولیت مجدد در دولت دوازدهم را دارد، زیرا از مجموع یازده آیتم بررسی شده در خصوص توانمندی هایش، وی موفق به اخذ نمرات بالایی شده است و به نظر می آید، دولت دوازدهم با توجه به دستاوردهای و عملکرد مثبت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، او گزینه مطلوب برای تصدی یکی از پست های کابینه دوازدهم به خصوص در جایگاه این وزارتخانه محسوب می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲
امیدوارم عملکرد خوب ایشون باعث ابقای اقای دهقان بشه
ایشان در حوزه وزارت کشور و حتی وزارت خارجه هم می توانند منشاء اثر باشند. تسلط ایشان به زبان انگلیسی و عربی و تجربه سالها حضور و مدیریت در عرصه های گوناگون می تواند تضمینی بر عملکرد مثبت ایشان در هر بخش از دولت باشد.
همچنین دست پاکی و درستکاری از ویژگیهای بارز ایشان است.
امیدوارم هرجا خدمت می کنند همچون گذشته موفق و پیروز باشند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار