بازدید 5023
حاشیه تالار حافظ

تحلیلی از بازار سرمایه 19 مرداد

امروز شاخص بورس از همان ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که بعد از گذشت 40 دقیقه از بازار شاهد رشد بیش از 100 واحدی شاخص بورس بودیم این در حالی بود دیروز عرضه ها در بازارها زیاد بود اما کم کم با افزایش عرضه شاخص بورس عقب نشینی کرد به طوری که در نهایت شاخص بورس با افزایش43.73 واحدی رقم 78368.60 واحد را به ثبت رساند.
کد خبر: ۶۱۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 09 August 2016
امروز شاخص بورس از همان ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که بعد از گذشت 40 دقیقه از بازار شاهد رشد بیش از 100 واحدی شاخص بورس بودیم این در حالی بود دیروز عرضه ها در بازارها زیاد بود اما کم کم با افزایش عرضه شاخص بورس عقب نشینی کرد به طوری که در نهایت شاخص بورس با افزایش43.73 واحدی رقم 78368.60 واحد را به ثبت رساند. 

به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص که دیروز اولین روز منفی خود را بعد از هفده روز کاری مثبت خود ثبت کرده بود امروز مجددا به مدار سبز بازگشت و در این میان تاثیر مثبت شرکت هایی که در گروه فلزات و معدنی خیلی مشهود بود. نکته دیگر افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به دیروز بود به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 2866 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 3386 میلیارد ریال رسید این در حالی است که همچنان برخی از بزرگان گروه بانک و موسسات اعتباری از قبیل بانک صادرات همچنان بخاطر تنفس های پیاپی و مشکلات صورت های مالی که با سازمان حسابرسی دارند همچنان متوقف هستند که در صورت بازگشایی آنها قطعا حجم و ارزش معاملات افزایش می یابد. همچنان شاخص همانطور که امروز به مدار مثبت بازگشت، در مسیر مثبت ادامه می دهد. به طور کلی امروز شاهد معاملات متعادل و کم حجمی بودیم و می توان یک دلیل آن رشد چند وقته بورس و تمایل سرمایه گذاران به ذخیره کردن بازدهی( سود) خود دانست.

گروه مواد و محصولات دارویی

در گروه مواد و محصولات دارویی، شاهد معاملات اکثرا مثبت در این گروه بودیم که نسبتا جو تقاضای خوبی در این گروه مشاهده شد. سهام 21 شرکت از 32 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه در درصدهای مثبت و سهام 11 شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. شرکت های داروپخش، فرآورده های تزریقی ایران،لابراتور داروسازی دکتر عبیدی،کارهانجات داروپخش، تولید مواد اولیه داروپخش و دارویی رازک با صف خرید و شرکت های داروسازی زاگرس فارمد پارس، داروسازی روزدارو،سبحان دارو و داروسازی اکسیر با صف فروش بسته شدند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت کارخانجات داروپخش با بیش از 3 میلیون خرید و فروش بود. این گروه گزارشات تقریبا مثبتی در 3 ماهه داده اند و نوید گزارشهای 6ماهه همراه با تعدیل مثبت از این گروه می رود. بحث یکسان سازی نرخ ارز می تواند سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

گروه فلزات اساسی

 در گروه فلزات اساسی،  اکثر معاملات این گروه متعادل و بیشتر رو به مثبت بود.از26 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام16 شرکت با افزایش قیمت و سهام 10 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.در این گروه شرکت های سپنتا، فولاد امیرکبیر کاشان،گروه صنعتی سپاهان، کالسیمین و صنعت روی ایران باصف خرید به کار خود خاتمه دادند و تنها شرکت که در نزدیکی صف فروش کار خود رو پایان دادند، شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران بود.بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد ذوب با بیش از 15 میلیون سهم بود. در این گروه سهام فولاد خوزستان و ملی صنایع مس ایران به ترتیب تاثیر مثبت38.18 و 29.04 واحدی بر شاخص بورس داشتند. این گروه همچنان با توجه به رشد قیمت های جهانی فلزات این گروه از گروه های پرتقاضای بورس قرار گرفته اند و با رشد مداوم این قیمت های جهانی می توانیم شاهد تعدیلات مثبت پیاپی در شرکت های این گروه باشیم.

گروه استخراج کانه های فلزی

در گروه استخراج کانه های فلزی، شاهد افزایش قیمت سهام همه شرکت های این گروه به جز شرکت معدنی دماوند بودیم. از 8 شرکت فعال و قابل معامله این گروه 7 شرکت در درصدهای مثبت و یک شرکت در درصد منفی امروز را خاتمه دادند. صف های خرید این گروه را شرکت های باما، معادن بافق،معادن منگنز ایران و توسعه معادن روی ایران و تنها صف فروش را شرکت معدنی دماوند به خود اختصاص دادند. بیشترین حجم معاملات متعلق به حق تقدم شرکت توسعه معادن و فلزات با بیش از 62 میلیون سهام بود.

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت،اکثرا شاهد معاملات منفی در این گروه بودیم به طوری که این گروه یکی از گروه های پرعرضه بازار بود که جو فروش در آن قابل مشاهده بود. 21 شرکت از 29 نماد قابل معامله در درصدهای منفی و نماد 8 شرکت در درصدهای مثبت به کار خود پایان دادند. تنها صف خرید را شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران به خود اختصاص دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های ایران خودرو و سایپا به ترتیب با بیش از 54 و 47 میلیون سهم به خود تعلق دادند.

گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قندوشکر

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قندوشکر، شاهد معاملات پر حجم تر و مثبت تری نسبت به دیروز بودیم.از 19 سهام شرکت های موجود و فعال این گروه، سهام 11 شرکت با افزایش قیمت و سهام 8 شرکت با کاهش قیمت روبرو شده اند. صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های بهنوش ایران، پگاه آذربایجان غربی،سالمین و شیر پاستوریزه پگاه اصفهان و در مقابل تنها صف فروش متعلق به شرکت دشت مرغاب بود. بیشترین حجم معاملات  متعلق به شرکت پگاه آذربایجان غربی بود.

گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای

گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای، امروز برخلاف دیروز شاهد افزایش تقاضا و اقبال بیشتر سهامداران بودیم به طوری که  از 12شرکت فعال و قابل معامله این گروه، 8 شرکت با درصدهای مثبت و 4 شرکت با درصد منفی امروز را به پایان بردند. صف های خرید این گروه را شرکت های پالایش نفت شیراز و پالایش نفت تهران به خود اختصاص داد. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به پالایش نفت تهران با بیش از 26 میلیون سهم بود. در این گروه یکی از دلایل استقبال را می توان به گزارشهای مقداری فروش و خرید شرکت های پالایشگاهی دانست که نسبتا مناسب ارزیابی می شود و دلیل دیگر هم اثر مثبت یکسان سازی نرخ ارز بر سودآوری این شرکت ها می باشد. با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت اما این گروه مورد تقاضای بازار قرار گرفتند که می توان مهمترین دلیل را همانطور که گفتیم تاثیرپذیری مثبت این گروه از تک نرخی شدن ارز دانست. 


از حاشیه های امروز می توان به بازگشایی شرکت توسعه دریایی و بندری سینا پس از تعدیل منفی 53 درصدی پیش بینی درآمد هر سهم منتهی به سال مالی 30/12/1395 بودیم که با کاهش حدودا 10 درصدی به تابلو معاملات بازگشت. به رشد همچنان سنگ آهن جهانی و فلزات روی و مس می تواند اشاره کرد که باعث رشد ادامه دار گروه های معدنی و فلزات اساسی شده است. سود بالای فولادسازان چین تقاضای آنها را برای سنگ آهن تقویت کرده و موجب بالا رفتن قیمت به بالاترین سطح خود از ماه مارس شده بود. روز دوشنبه هر تن سنگ آهن برای تحویل فوری قیمتی بالاتر از 61 دلار داشت. هر تن سنگ آهن در بورس کالای دالیان با رشدی 0.7 درصدی500.5 یوآن( 75 دلار)معامله شد.در ابتدای معاملات امروز سنگ آهن رشدی 2.8 درصدی را نسبت به روز گذشته تجربه کرده بود که بالاترین رشد از آگوست 2014 بود. 

مصطفی خان کرمی در شانزدهمین خودرو و صنایع وابسته مشهد، اظهار کرد: یکی از  اهداف شرکت های خودروساز برای حضور در نمایشگاه ارزیابی مشتریان و نیاز سنجی آنها است. به همین دلیل در این نمایشگاه در کنار ما واحد تحقیقات بازار نیز وجود دارد و ما ارتباط بازاری از مشتریان بالقوه و بالفعل محصولات ایران خودرو  کسب می کنیم. وی با اشاره به اینکه رصد بازار و رقبا از دیگر دلایل حضور در نمایشگاه است، گفت: با عرضه محصولات جدید توان فنی، داخلی و مهندسی ایران خودرو را ارزیابی می کنیم. خان کرمی اظهار کرد: پژو 301 یک خودرو اقتصادی است و از نیمه اول سال 1396 قابل عرضه است و پژو 508 هم در سال 96 برای افزایش رقابت داخلی به بازار عرضه می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار