بازدید 5112
تحلیلی از بازار سرمایه 16 مرداد

خبری اثرگذار بر یک شرکت سنگ‌آهنی

شاخص بورس امروز از همان آغاز بازار با افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که بعد از گذشت 40 دقیقه از بازار شاهد رشد حدود500 واحدی شاخص بودیم اما پس از گذشت 5 دقیقه یعنی در 9:45 دقیقه ، شاهد تشدی عرضه ها بودیم به طوری که باعث عقب نشینی 320 واحدی شاخص از 500 واحد رشد ابتدای بازار بودیم اما در ادامه مجددا شاهد افزایش تقاضا و غلبه آن بر عرضه ها بودیم که با رشد شاخص همراه بود و در نهایت شاخص با رشد469.79 واحدی امروز را به پایان رساند.
کد خبر: ۶۱۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷ 06 August 2016
شاخص بورس امروز از همان آغاز بازار با افزایش تقاضا مواجه شد به طوری که بعد از گذشت 40 دقیقه از بازار شاهد رشد حدود500 واحدی شاخص بودیم اما پس از گذشت 5 دقیقه یعنی در 9:45 دقیقه ، شاهد تشدی عرضه ها بودیم به طوری که باعث عقب نشینی 320 واحدی شاخص از 500 واحد رشد ابتدای بازار بودیم اما در ادامه مجددا شاهد افزایش تقاضا و غلبه آن بر عرضه ها بودیم که با رشد شاخص همراه بود و در نهایت شاخص با رشد469.79 واحدی امروز را به پایان رساند. 

به گزارش تابناک اقتصادی، در بازارهای جهانی شاهد کاهش نرخ بهره انگلیس به 0.25 درصد و کاهش قیمت نفت براساس آمارها مناسب اقتصادی آمریکا و تقویت دلار بودیم. شاخص بورس همچنان در کانل صعودی خود به مسیر خود ادامه می دهد و به احتمال فراوان با توجه به اخبار خوبی که در بازار است تاسقف قبلی خودش یعنی 89000 واحد می تواند رشد کند.بیشترین حجم معاملات بورس متعلق به شرکت سایپا با بیش از 105 میلیون سهم و بیشترین ارزش معاملات امروز هم متعلق به معامله بلوکی شرکت پتروشیمی جم با بیش از 296 میلیارد ریال بود. 

گروه سیمان،آهک و گچ

گروه سیمان،آهک و گچ، امروز در صدر گروه های پرمتقاضی بازار قرار داشت به طوری که جو خرید در آن کاملا آشکار بود. از24 شرکت فعال و قابل معامله در این گروه شاهد این بودیم که سهام 18 شرکت با افزایش تقاضا و سهام 6 شرکت با کاهش قمت روبرو شدند. صف های خرید این گروه را شرکت های  سیمان غرب، سیمان خوزستان، سیمان دورود، سیمان سپاها، سیمان شرق، سیمان هگمتان، سیمان فارس و خوزستان، سیمان شمال، سیمان کارون، سیمان فارس نو، سیمان تهران، سیمان داراب، سیمان بهبهان و سیمان قائن به خود اختصاص دادند و صف های فروش هم متعلق به شرکت های سیمان بجنورد و سیمان صوفیان بود. در این گروه که بسیار وابسته به رشد تقاضا در بازار مسکن هست و نیز بنابر خبرهایی که نشان دهنده تحرک در بازار مسکن می توان آینده خوبی برای این گروه متصور بود. البته بحث افزایش قیمت سیمان و نیز بحث تک نرخی کردن ارز برای این شرکت ها مخصوصا آنهایی که صادراتی هستند، تاثیر بسیار مثبتی بر سودآوری آنها خواه گذاشت.ُ

گروه برق و گاز

در گروه برق و گاز، پس از مدتها شاهد اقبال بازار به این گروه بودیم. این گروه امروز در دومین جایگاه پرتقاضا تو.سط سهامداران قرار داشت. از 5 شرکت موجود در این گروه سه شرکت پتروشیمی فجر،پتروشیمی مبین و مدیریت انرژی امید تابان هور با صف خرید بسته  شدند و تنها سهام شرکت تولید برق عسلویه مپنا با 1.2 درصد منفی به کار خود پایان داد.بیشترین حجم معاملات را در این گروه  شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور با بیش از 12 میلیون سهم به خود اختصاص داد. در این گروه شرکت پتروشیمی مبین با بیش از 45 واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس امروز داشت.

گروه محصولات غذایی

از دیگر گروه هایی که شاهد افزایش تقاضا و جو خرید در آن بودیم گروه محصولات غذایی بود به طوری که از 20 شرکت قابل دادوستد در این گروه، 13 شرکت با افزایش قیمت و 7 شرکت با کاهش قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته به کار خود پایان دادند. صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های پارس مینو، بهنوش ایران، پگاه آذربایجان غربی، شیرپاستوریزه پگاه خراسان، بیسکویت گرجی و سالمین و در مقابل تنها سهم شرکتی که نزدیکی صف فروش بود شرکت تولیدی مهرام با نماد غمهرا بود. بیشترین حجم معاملات را شرکت پگاه آذربایجان غربی با بیش از 2.5 میلیون سهم به خود اختصاص داد. 


گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای

گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای، در جایگاه چهارم گروه های بازار قرار گرفت که مورد استقبال سهامداران برای خرید بودند. از 12شرکت فعال و قابل معامله این گروه، 8 شرکت با درصدهای مثبت و 4 شرکت با درصد منفی امروز را به پایان بردند. در این گروه شرکت های پالایشگاهی لاوان، تبریز و تهران با صف خرید به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به پالایش نفت بندرعباس با بیش از 32 میلیون سهم بود. در این گروه یکی از دلایل استقبال را می توان به گزارشهای مقداری فروش و خرید شرکت های پالایشگاهی دانست که نسبتا مناسب ارزیابی می شود و دلیل دیگر هم اثر مثبت یکسان سازی نرخ ارز بر سودآوری این شرکت ها می باشد. با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت اما این گروه مورد تقاضای بازار قرار گرفتند که می توان مهمترین دلیل را همانطور که گفتیم تاثیرپذیری مثبت این گروه از تک نرخی شدن ارز دانست. 

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت،اکثرا شاهد معاملات منفی در این گروه بودیم به طوری که این گروه در صدر گروه های پرعرضه بازار بود که جو فروش بسیار نامناسبی در آن قابل مشاهده بود. 25 شرکت از 31 نماد قابل معامله در درصدهای منفی و نماد 6 شرکت در درصدهای مثبت به کار خود پایان دادند. صف های فروش این گروه را شرکت های سازه پویش و ریخته گری تراکتورسازی ایران و در مقابل صف های خرید را شرکت های گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، سایپا آذین و موتورسازان تراکتورسازی ایران به خود اختصاص دادند. باید دید درنهایت مسئولین و متولیان اقتصاد و صنعت چه راهکاری برای جذب سرمایه گذار خارجی و حل مراودات بانکی دارند تا بتوانند این صنعت را به روزهای خوبش بازگردانند. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و زامیاد به ترتیب با بیش از 105 و 48 میلیون سهم به خود تعلق دادند. 


گروه فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی،  اکثر معاملات این گروه متمایل به مثبت و بعضا صف خرید بود و معاملات نسبتا پرحجم تری نسبت به دیروز شاهد بودیم.18 سهام شرکت های موجود در این گروه با افزایش قیمت و 8 نماد با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.در این گروه شرکت های ذوب آهن اصفهان، ملی سرب و روی ایران، فولاد امیرکبیر کاشان،گروه صنعتی سپاهان، فولاد خوزستان و فولادخراسان باصف خرید به کار خود خاتمه دادند و تنها دو شرکت که در نزدیکی صف فروش کار خود رو پایان دادند، شزکت های آلومراد و نورد و قطعات فولادی بودند.بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد فولاد با بیش از 105 میلیون سهم بود. در این گروه سهم ملی صنایع مس ایران تاثیر مثبت45 واحدی بر شاخص بورس داشتند. این گروه همچنان با توجه به رشد قیمت های جهانی فلزات در صدر پرتقاضاترین گروه های بورس قرار گرفته اند و با رشد مداوم این قیمت های جهانی می توانیم شاهد تعدیلات مثبت پیاپی در شرکت های این گروه باشیم.


به گزارش تابناک اقتصادی، از حاشیه های مهم امروز می توان به سخنان سکاندار سازمان بورس اوراق بهادار مبن بر اینکه اگر ببینیم که با تغییر حجم مبنا و دامنه نوسان تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه گذاشته می شود این کار را خواهیم کرد. بانک مرکزی با اعلام نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی امروز، قیمت دلار مبادلاتی را ۳۱۰۲ تومان اعلام کرد و نشان از تحرک های مثبت بانک مرکزی در جهت یکسان سازی نرخ ارز دانست. از شایعات بازار می توان به خبرهایی از شرکت صنعتی و معدنی گل گهر مبنی بر بهره بردارى دو نيروگاه ١٦٠ مگابايتى و شروع دوباره به كار خط توليد آهن اسفنجى ١/٥ ميليون تنى و صادرات ١١٠ هزار تنى سنگ آهن مجتمع سنگان ميباشد، سرمایه گذاری البرز خبرها حكايت از فروش بيش از ١٦ هزار متر زمين واقع در شهر رشت كه ميتواند تعديل ١٤ تومانى در صورت هاى مالى شركت داشته باشد .کشت و صنعت شهداب ناب اصفهان، شنيده ميشود كه بزودى پذيرش رسمى در بازار اول فرابورس اعلام ميشود و معارفه شركت در هتل المپيك برگزار ميشود .فولاد آلیاژی ایران، شنيده ميشود طرح افزايش سرمايه ٢٠٠ درصدى به زودى در اين نماد رونمايى ميشود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار