بازدید 56220
سحرگاه امروز و پس از تحمل یک دوره بیماری سخت؛

آیت‌الله واعظ طبسی درگذشت

آیت‌الله عباس واعظ طبسی که از هفتم اسفند ماه به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان امام رضا ـ علیه السلام ـ مشهد بستری شده بود ،با وخیم تر شدن حال عمومی، پس از چند بار CPR که از ساعت ۲۲ شب گذشته انجام گرفته بود، امروز صبح حوالی۲ بامداد به ملکوت اعلی پیوست.
کد خبر: ۵۷۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴ 04 March 2016
آیت‌الله عباس واعظ طبسی که از هفتم اسفند ماه به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان امام رضا ـ علیه السلام ـ مشهد بستری شده بود، با وخیم‌تر شدن حال عمومی، پس از چند بار CPR که از ساعت ۲۲ شب گذشته انجام گرفته بود، امروز صبح حوالی۲ بامداد به ملکوت اعلی پیوست.

به گزارش «تابناک»، صفحه اینستاگرام رضا واعظ طبسی - نوه آیت‌الله واعظ طبسی - حدود ساعت ۲:۴۰ بامداد با انتشار عکسی از تولیت آستان قدس رضوی (ع) نوشت: انالله و اناالیه راجعون، روح بلند حضرت آیت‌الله واعظ طبسی به ملکوت اعلا پیوست.

آیت‌الله واعظ ‌طبسى نماینده ولى‌فقیه در استان‌های خراسان و تولیت آستان قدس رضوى در سال ۱۳۱۴ در مشهد مقدس و در خانواده‌اى مذهبى و روحانى متولد شد.

ایشان در یک سالگى پدرش را که از نوابغ گویندگان اسلامى در ایراد سخنرانى هاى مذهبى و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوى و پرهیزگارى زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران کودکى را با سرپرستى مادر پشت سر گذاشت.

وى از‌‌‌ همان سنین کودکى و نوجوانى بسیار عاطفى و علاقه مند به حوزه‌هاى علمیه، عالمان دینى و حضور در جلسات مذهبى بود، لکن به رغم علاقه شدیدى که به فراگیرى علوم اسلامى داشت به خاطر شرایط و اقتضاى زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت که طى این دوران به دلیل استعداد سرشار و انضباط عالى همواره مورد توجّه و احترام دوستان و معلمان بود.

آیت‌الله واعظ‌ طبسى در شانزده سالگى به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتى، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدّى دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته اى همچون آیات عظام و حجج الاسلام والمسلمین خالقى، جاویدى، ادیب نیشابورى، حاج سید احمد مدرس یزدى، حاج شیخ مجتبى قزوینى و میلانى بهره‌مند گردید، به طورى که مرحوم حضرت آیت‌الله العظمى بروجردى وى را طلبه اى خوش فکر و به عنوان زبان حوزه‌هاى علمیه دانسته و با تقدیر و تفقد از ایشان نام مى بردند.

وى همراه با حدود سی سال کار علمى دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهاى درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.

آیت‌الله واعظ‌ طبسى در دوران تحصیل و تدریس خویش بر مبانى حضرت امام خمینى (ره) و بعضاً مرحوم آیت‌الله العظمى نائینى، مرحوم آیت‌الله العظمى خویى و مرحوم آیت‌الله العظمى حکیم توجّه خاص داشته و در ادبیات، منطق، معانى و بیان و اصول داراى نوشته هایى است که در آینده به چاپ خواهد رسید و مورد استفاده حوزه هاى علمیه قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله واعظ‌ طبسى از ۱۲ یا ۱۳ سالگى با سیاست آشنا بود و در ۱۵ یا ۱۶ سالگى چه در دبیرستان و یا حوزه علمیه و منزل مسائل سیاسى را دنبال و مطرح مى‌کرد.

وى با احساس نفرت عیمقى که از رژیم پهلوى در خود احساس مى کرد، خشم و کینه‌اش را به اشکال مختلف ابراز مى نمود و پس از گذشت یکى دو سال از شروع درس در حوزة علمیه با سخنرانى هاى خویش مبارزه اى هدفمند و جهت دار را علیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد، تا جایى که چندین بار بخاطر همین سخنرانى‌ها ممنوع المنبر و یا به زندان کشانده شد، لکن این مبارزه مقدس را تا پیروزى انقلاب شکوه‌مند اسلامى ایران به رهبرى امام خمینى (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و نظام اسلامى براى خدمت به جامعه اسلامى بود.

وى در دیدارى که با امام راحل (ره) داشت، معظم‌له در مورد ایشان فرمود: «من به شما از دو حیث ارادت دارم، به‌خاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادى غیرمسلمان بودند که تحت تأثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهاى عربى موقعیت ویژه اى داشت».

آیت‌الله واعظ‌ طبسى پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى همواره به عنوان یکى از استوانه هاى نظام مقدس مورد توجّه قرار داشته و از سوى امام خمینى (ره) به عنوان نماینده معظم له در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوى منصوب و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوى رهبر معظم انقلاب اسلامى و ولى امر امت اسلام تأیید شد.

وى علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوى در نهادهاىی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبرى عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان