بازدید 49581
با ارسال لیست کاندیداهای مجاز انتخابات خبرگان مشخص شد؛

شورای نگهبان اعتراض سید حسن خمینی را وارد ندانست

یکی از نزدیکان بیت امام (س) هم رسما عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی از سوی شورای محترم نگهبان جهت شرکت در پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را اعلام و دلایل عدم احراز صلاحیت اعلامی از سوی آن نهاد را استناد به بند ب ماده 3 قانون اعلام کرد.
کد خبر: ۵۶۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ 10 February 2016
امروز روز پایانی بررسی اعتراضات کاندیداهای رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شده برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری است؛ اما اخبار منتشر شده حکایت از این دارد که شورای نگهبان، لیست کاندیداهای صلاحیت دار برای انتخابات خبرگان رهبری را از صبح امروز در اختیار استانداری ها قرار داده و گویا تغییری در افراد مجاز برای حضور در این انتخابات صورت نگرفته است.

به گزارش «تابناک تهران»، یوسفی مدیرکل سیاسی استانداری تهران گفت: صبح امروز بنا بر اعلام قبلی، لیست ارسالی از سوی شورای نگهبان دریافت شد. وی افزود: طبق قانون، صبح فردا اسامی افراد تأیید شده برای رقابت در انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری آگهی خواهد شد.دبیر ستاد انتخابات استان تهران افزود: لیست بدون تغییر همان لیست دو هفته پیش است و شورای نگهبان تغییری در تأیید صلاحیت ها انجام نداده است.

هم چنین کانال رسمی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی از عدم احراز صلاحیت وی برای پنجمین دوره مجلس خبرگان خبر داد.  این کانال اعلام کرده است: یکی از نزدیکان بیت امام (س) هم رسما عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی از سوی شورای محترم نگهبان جهت شرکت در پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را اعلام و دلایل عدم احراز صلاحیت اعلامی از سوی آن نهاد را استناد به بند ب ماده 3 قانون اعلام کرد؛ "اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد" احراز نگردید.

ذکر این مهم لازم است پس از عدم شرکت سید حسن خمینی در امتحانی که شورای نگهبان برای سنجش صلاحیت علمی داوطلبان انتخابات خبرگان برگزار کرد، شورای نگهبان وضعیت وی برای حضور در انتخابات را عدم احراز صلاحیت اعلام کرد. متعاقب اعلام رأی شورای نگهبان در موضوع صلاحیت سید حسن خمینی، وی با اینکه اعلام کرد تغییری در شرایطش ایجاد نشده که اعتراض را مثمر ثمر بداند، اعتراض خود را تسلیم شورای نگهبان کرد.

پس از ثبت اعتراض وی به شورای نگهبان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حملات تندی علیه شورای نگهبان انجام داد؛ حملاتی که حتی صدای برخی تحلیلگران و فعالان سیاسی اصلاح طلب را هم درآورد و باعث شد آنان حتی اعلام کنند که حملات آقای هاشمی رفسنجانی نه تنها کمکی به احراز صلاحیت سید حسن نخواهد کرد، بلکه شرایط را سخت تر خواهد کرد.

در این میان، حتی برخی اصلاح طلبان، پیشتر رفتند و حملات رئیس مجمع تشخیص مصلحت را در آن زمان به شورای نگهبان، تعمدی دانسته که هدف آن حملات، تندتر کردن موضع اعضای شورا در مقابل سید حسن، بوده است. این عده معتقد بودند که هاشمی با تند و افراطی کردن فضا، درصدد بوده است که از یک سو نشان دهد، حامی نوه امام است و از سوی دیگر، فضا را به گونه ای طراحی کند که احتمال احراز صلاحیت سید حسن به پایین تر حد خود رسد.

فارغ از درست یا اشتباه بودن چنین تحلیل هایی، شورای نگهبان مکررا اعلام کرده که در بررسی صلاحیت افراد، تحت تأثیر فضاسازی های سیاسی قرار نخواهد گرفت و بر اساس مبانی قانونی، فرایند احراز یا عدم احراز صلاحیت ها را پیش خواهد برد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار