بازدید 31982
ایران و روسیه قرارداد انتقال سیستم دفاع موشکی را امضا کردند؛

اس 300 های دوست داشتنی بالاخره ایرانی شدند

سرانجام اس 300 ها به ایران خواهند آمد! خبر انعقاد قرارداد انتقال این سیستم دفاع موشکی از روسیه، دوشنبه از سوی مقامات روسی اعلام شد و سرگی چمزوف، مدیر اجرایی شرکت تأمین اس 300 برای ایران اعلام کرد که روسیه با انتقال این سیستم دفاعی به ایران موافقت کرده است.
کد خبر: ۵۴۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴ 09 November 2015
سرانجام اس 300 ها به ایران خواهند آمد! خبر انعقاد قرارداد انتقال این سیستم دفاع موشکی از روسیه، دوشنبه از سوی مقامات روسی اعلام شد و سرگی چمزوف، مدیر اجرایی شرکت تأمین اس 300 برای ایران اعلام کرد که روسیه با انتقال این سیستم دفاعی به ایران موافقت کرده است؛ سیستمی دفاعی که قرارداد اولیه آن در دسامبر سال 2005 منعقد و بنا شد با قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار روسیه، 65 سامانه اس 300 در اختیار ایران قرار دهد. کار تا آنجا پیش رفت که ایران حتی 166 ميليون و 800 هزار دلار مبلغ این قرارداد را به صورت پیش پرداخت در اختیار روسیه گذارد.

به گزارش «تابناک»، مدل S-300 PMU-1 که ایران سفارش داده، طولش 6.98 متر، قطرش 45 سانتی متر و فاصله دوسر بالش یک متر و چهار سانتی متر است. این موشک که با سوخت جامد کار می‌کند، اهدافی تا ارتفاع ۲۷ هزار متری را می‌تواند نابود کند، کمترین بردش پنج کیلومتر و بیشترین برد آن ۹۰ کیلومتر است. مدل بعد در سال ۱۹۹۷ ساخته شد که در واقع یک نمونه برداری از مدل MU بود. این موشک MU-2 نام داشت که از لحاظ اندازه و ابعاد دقیقاً مانند مدل قبلی بود، ولی بردش به میزان ۱۰۵ کیلومتر افزایش یافته بود؛ یعنی برد کلی آن به ۱۹۵ کیلومتر رسید. توانایی حمل آن نیز بیشتر شده‌است و می‌تواند ۱۸۰ کیلوگرم کلاهک را با خود حمل کند. سری ساخت این موشک‌ها تا سال اخیر ادامه یافت.

اس 300 های دوست داشتنی  بالاخره ایرانی شدند

با این حال، تأخیرها در تحویل این سیستم به ایران آنچنان طولانی شد که با صدور قطعنامه سازمان ملل همزمان گشت و دیمیتری مدودیف رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۱۰ در راستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دستوری را صادر کرد که به موجب آن، فروش هرگونه موشک و جنگ‌افزارهای دیگری چون تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، ادوات توپخانه‌ای کالیبر بالا، کشتی‌ها و هواپیما و هلیکوپترهای نظامی به ایران ممنوع شده ‌بود.

در واکنش به این امر، ایرانی‌ها درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری را به دیوان بین‌المللی داوری فرستادند. روس‌ها در تلاش برای صرف نظر کردن ایران از درخواست غرامت، سیستم تور ام-۱ را به جای آن پیشنهاد دادند که گفته می‌شود توسط ایران رد شده ‌است. آنتی ۲۵۰۰ نیز پیشنهاد دیگری است که می‌تواند برای نیازهای ایران مناسب تر باشد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در سفری که به مسکو داشت، گفته بود که تهران تمایلی ندارد به جای سامانه اس ٣٠٠ از روسیه سامانه آنتی-٢۵٠٠ دریافت کند؛ اما این پایان ماجرا نبود، زیرا پس از نشست لوزان در میان مذاکرات هسته ای ایران و 1+5  دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی دفاع هوایی اس300 به ایران را لغو کرده است. موضوعی که حساسیت مقامات آمریکایی را برانگیخت و کاخ سفید اعلام کرد، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با همتای روسی خود مخالفت واشنگتن با تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران را ابراز داشت.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بیانیه روس‌ها در خصوص آمادگی برای تحویل اس-300 به ایران اشاره کرد و گفت، این کار در میانه مذاکرات، اقدام سازنده‌ای نبود ولی به نظر نمی‌رسد که تحویل چنین موشک‌هایی بر خلاف مفاد تحریم‌های شورای امنیت (علیه ایران) باشد. آلمان نیز روی خوش نشان نداد و صدر اعظم آلمان نیز از این کار انتقاد کرد.

با این حال ولادیمیر پوتین در خصوص لغو ممنوعیت فروش سامانه پدافندی اس300 به ایران و تأثیر این اقدام در افزایش ثبات در منطقه گفت: این تصمیم که گرفته شد، دارای پیامی مشخص در خصوص ضرورت پایبندی همه کشورها به تعهداتشان است.

همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار با رئیس جمهور روسیه، لغو ممنوعیت واگذاری سامانه‌های پدافندی به ایران را ارزشمند دانست. شمخانی در دیدار با پوتین با قدردانی از نقش سازنده روسیه در تحولات سیاسی در سطح منطقه ای و بین المللی، تصمیم این کشور در موضوع لغو ممنوعیت واگذاری سامانه های پدافندی به ایران را اقدامی ارزشمند در مسیر توسعه همکاری های رو به توسعه دو کشور عنوان کرد.

از آن سو اما رژیم همیشه نگران منطقه مثل همیشه مخالف خوانی هایش را از سر گرفت و این تصمیم کرملین واکنش نشان داد.

وزير اطلاعات و امور راهبردي رژيم صهيونيستي در اولين واکنش مقامات اسرائيلي به خبر تحويل اس-۳۰۰ به ايران گفت: تحويل اين سامانه به ايران نتيجه مشروعيت بخشيدن به جمهوري اسلامي ايران در تفاهم لوزان است. وی با هشدار نسبت به این اقدام افزود: به جای اینکه جلوی ایران را در حمایت از فعالیت های تروریستی بگیرند(!) به این کشور اجازه می‌دهند، سلاح های پیشرفته دریافت کند.

یک مقام دیگر صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با کانال ۲ رژیم صهیونیستی مدعی شد: «تحویل سامانه اس-۳۰۰ به ایران توازن قدرت در منطقه را برهم خواهد زد» و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نارضایتی اسرائیل از تصمیم مسکو برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 را ابراز داشت.

با همه این فعل و انفعالات و دیدار مقامات ایرانی و روسی پس از این تحولات، به نظر می رسد که دیگر انتظار ایران برای تحویل گرفتن این سیستم دفاعی در حال پایان یافتن است و قراردادی که بین ایران و روسیه برای تحویل این سامانه امضا شده بود، امروز علنی رسانه ای شد. آگاهان مسائل منطقه ای معتقدند، اعلام خبر تحویل این سامانه به ایران در شرایطی که این دو کشور در مورد تحولات منطقه و به ویژه درباره جنگ داخلی سوریه، موضع واحدی را در سطح بین المللی در پیش گرفته اند، دارای پیام خاصی است؛ پیامی که شاید مهم ترین آن قدرتمندتر شدن ایران در عرصه تحولات منطقه ای و بین المللی باشد.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل