بازدید 81150
۴

مذاکرات تا روز جمعه تمدید شد/ ماجرای نامه کری به ایران/ موگرینی: آماده‌ایم که برای دو سه روز آینده مذاکره کنیم/ خبر حصول توافق تا آخر هفته اعلام می‌شود/ حمایت چین و روسیه از لغو تحریم تسلیحاتی ایران

روز سرنوشت مذاکرات هسته ای پس از ماراتن 12 ساله مذاکرات بسیار نزدیک شده است. بعد از تمدید 7 روزه مذاکرات از 30 ژوئن تا 7 جولای، حالا دوباره صحبت از تمدید دو روزه مذاکرات تا 9 جولای است؛ هرچند برخی منابع از همان روزهای اولیه می گفتند که ضرب الاجل واقعی مذاکرات 9 جولای است.
کد خبر: ۵۱۵۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 07 July 2015

روز سرنوشت مذاکرات هسته ای پس از ماراتن 12 ساله مذاکرات بسیار نزدیک شده است. بعد از تمدید 7 روزه مذاکرات از 30 ژوئن تا 7 جولای، حالا دوباره صحبت از تمدید دو روزه مذاکرات تا 9 جولای است؛ هرچند برخی منابع از همان روزهای اولیه می گفتند که ضرب الاجل واقعی مذاکرات 9 جولای است.

به گزارش «تابناک»، هرچند مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند که هیچ گاه توافق خوب را فدای زمان نخواهند کرد و در واقع ایران اسیر زمان نیست و هیچ روزی را ضرب الاجل نمی داند، شرایط نشان می دهد به احتمال زیاد پنجشنبه را می توان روز سرنوشت مذاکرات هسته ای پس از دوازده سال نامید.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است. روز دهم مذاکرات، شاهد دیدارهای ظریف با همتایان آمریکایی و روس همراه بود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. همچنین اولین نشست عمومی ایران و 1+5 نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه برگزار شد.

با این حال، مذاکرات ایران و 1+5 در سطوح مختلف معاونان و وزیران خارجه از صبح روز سه شنبه آخرین روز مهلت تعیین شده برای مذاکرات در جریان است. بر اساس اعلام قبلی، قرار بود صبح سه‌شنبه سومین نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شود، ولی این نشست با توجه به برگزاری جلسات معاونان و جلسات مختلف داخلی 1+5 احتمالا با تأخیر انجام می‌شود.

یک دیپلمات ایرانی اعلام کرد، هنوز در هر سه حوزه هسته‌ای، تحریم و قطعنامه شورای امنیت مسائلی وجود دارد که حل نشده است. این دیپلمات ایرانی گفت، همه مسائل همزمان در حال بحث است و مسائلی در سه حوزه مورد اختلاف فوق وجود دارد که هنوز حل نشده است. بنا بر این گزارش، از روز دوشنبه وزیران خارجه ایران و 1+5 مذاکرات بر سر موارد باقی مانده مورد اختلاف را که در سطح معاونان بررسی اما لاینحل مانده است در دستور کار قرار دادند.

همچنین یک مقام ارشد دولت و مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به پرسش های خبرنگاران درباره برنامه هسته ای ایران پاسخ دادند آنها گفتند، اگر توافقی صورت گیرد متن اصلی و ضمائم آن به صورت علنی منتشر خواهد شد.

از سوی دیگر، مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت وگو با پایگاه اینترنتی این وزارت خانه گفت،‌ قرار نیست شاهد مراسم امضا یا چیزی شبیه آن باشید. احتمالا چیزی شبیه پایان مذاکرات طرح مشترک اقدام یا لوزان باشیم.

ماجرای نامه کری به ایران و پادرمیانی سلطان قابوس برای آغاز مذاکرات


ما زمانی پای میز مذاکره رفتیم که آقای کری نامه نوشت و از طریق کشور عمان برای ما فرستاد که آمریکا حقوق ما را در چرخه غنی‌سازی به رسمیت شناخته است. بعد دو ملاقات بین معاونین وزرای خارجه در عمان برگزار شد و بعد سلطان قابوس از طرف آقای اوباما خدمت مقام معظم رهبری آمد و مفاد نامه کری را به آقا عرض کرد. آقا فرمودند: "به آنها بی‌اعتمادم" و سلطان قابوس گفت: "یک بار دیگر اعتماد کنید. بر این اساس مذاکرات شروع شد.

حسین شیخ الاسلام افزود: بر این اساس مذاکرات شروع شد، لذا مذاکرات به‌ دلیل فشار تحریم‌ها نبود، هرچند آنها تبلیغ می‌کنند و می‌گویند: ایران می‌خواست بمب بسازد و ما اجازه ندادیم و آن‌قدر فشار آوردیم تا ایران پای میز مذاکره آمد. شیخ‌الاسلام در پایان سخنان خود اضافه کرد: ما به هیچ عنوان اجازه بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی خود را به آنها نخواهیم داد. ایران کشوری مستقل و آزاد است و زیر بار زور نمی‌رود و اگر آنها هم خواهان توافق نیستند، ما مشکلی نداریم، چراکه ما توانایی اداره کشور با هر شرایطی را داریم اما آنها دیگر توانایی ندارند ساختار تحریم‌ها را سرپا نگه دارند.

23:00  اتحادیه اروپا اعلام کرد که تعلیق بخشی از تحریم های ایران را تا روز شنبه ۱۰ ژوئیه تمدید کرده است 

22:50 سید عباس عراقچی گفت: هیچ ضرب الاجلی برای ما مقدس نیست. ما آمادگی داریم تا هر زمانی که لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود. موارد اختلافی نیاز به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد. وی افزود: به مرحله ای رسیده ایم که از حساسیت بالایی برخوردار است. عراقچی افزود: مقامات آمریکایی اعلام کردند که خرید و فروش سلاح های متعارف همچنان جزو ممنوعیت کار است. درباره تحریم های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد. معاون وزیر خارجه ایران گفت: نگارش پیش نویس توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 پایان یافته است. عراقچی تأکید کرد: تحریم و توافق را نمی توان جمع کرد.وی بیان داشت: از میزان اختلافات به شدت کاسته شده و به دو یا سه مورد رسیده است.جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز گفت هنوز اختلافات مهمی به قوت خود باقی است.


22:11- مقام آمریکایی: هرگز تا این حد به توافق نزدیک نبوده‌ایم / شبکه تلویزیونی پرس تی وی اعلام کرد: یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید ما هرگز تا این حد به توافق با ایران نزدیک نبوده‌ایم؛ اما هنوز در آن جایی قرار نداریم که باید باشیم.

22:08- وزیر خارجه چین وین را ترک کرد / "وانگ ایی" که روز گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای وارد وین شده بود، عصر امروز وین را ترک کرد/ موگرینی: ممکن است برخی از وزرای خارجه حاضر در وین این شهر را ترک کنند اما آنها دوباره به وین بازخواهند گشت.

20:35 نشست داخلی وزرای خارجه 1+5 به جز وزرای چین و روسیه آغاز شد

20:07 یک مقام بلندپایه آمریکایی به شرط ناشناس ماندن گفته که اعتقاد دارد نمایندگان کشورش در مذاکرات اتمی با دسترسی مدیریت شده به تأسیسات نظامی ایران موافقت خواهند کرد.

19:50 وانگ یی وزیر خارجه چین لحظاتی پیش هتل پله کوبورگ شهر وین را ترک و برای شرکت در اجلاس شانگهای و بریکس راهی روسیه شد.

19:01 رسانه‌های آلمانی اغلب با رویکردی همسو و با استفاده از تعابیری مشابه، اخبار رایزنی‌های هسته‌ای ایران و غرب را منعکس کردند.

18:19 در حالی که مذاکرات ایران و 1+5 بار دیگر طی چند روزه گذشته تمدید شده، مقامات حاضر در وین تلاش دارند از به کارگیری واژه «تمدید» خودداری کنند.

17:50  فابيوس: تحقيق و توسعه، بازگشت پذيري تحريم ها و پي ام دي براي ما مهم است.

17:32 وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران آسان نیست، از بازگشت خود به پاریس خبر داد و گفت فردا (چهارشنبه) به وین بازمی گردد.

17:30 ماری هارف: مذاکرات هسته‌ای تا روز جمعه تمدید شد. مشاور وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برای انجام گفتگوها و رایزنی‌های بیشتر، مذاکرات هسته‌ای تا 10 جولای تمدید شد.

16:20  وزیر امور خارجه روسیه کوبورگ را ترک کرد.

16:15 لاوروف: هنوز مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیده است. کمتر از 10 موضوع مانده که باید حل شود.

16:00 موگرینی: در حال پاسخ به دشوارترین سؤالات هستیم. می‌خواهیم مذاکرات را تکمیل کنیم. به زمان بیشتری احتیاج داریم. آماده‌ایم که برای دو سه روز آینده مذاکره کنیم، این به معنی تمدید مذاکرات نیست. بعضی از وزرای خارجه ۱+۵ وین را ترک خواهند کرد، ولی شايد دوباره به وین بازگردند.

موگرینی: آماده‌ایم که برای دو سه روز آینده مذاکره کنیم/ خبر حصول توافق تا آخر هفته اعلام می‌شود/ ماجرای نامه کری به ایران/ حمایت چین و روسیه از لغو تحریم تسلیحاتی ایران/ توافق در چهار بخش از پنج بخش مذاکرات هسته ای

15:40 هیأت آمریکایی رزرو اتاق‌هایشان را تا روز 10 جولای تمدید کردند.

15:20 نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با «نسیم» در خصوص تصویب "برجام" در مجلس گفت: از لحاظ قانونی برجام یا هر توافق دیگری باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، ولی دولت یک موجود زنده است منظور از دولت قوه مقننه، مجریه و قضائیه است که اینها موجود زنده هستند و می‌توانند به صورت هوشمند در مورد توافق نامه عمل کنند. شفیعی در پایان با مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات در رسیدن به توافق نیز خاطرنشان کرد: به نظر من اراده بر این است که این بحث حل شود. شواهد نشان می‌دهد که این اتفاق می‌افتد حالا ممکن است اسامی مختلفی برای آن در نظر بگیرند، تحت عنوان جمع‌بندی، یا با نام توافق امضا نشده یک چیزهای اینطوری ممکن است برای آن در نظر بگیرند، ولی در نهایت توافق حاصل می‌شود. این توافق به احتمال زیاد تا پایان این هفته اعلام خواهد شد.

14:55 سومین دور نشست وزرای ایران و 1+5 در وین برگزار شد. دور دوم نشست داخلی وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ به ریاست فدریکا موگرینی در محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار شد.

14:50 خبرنگار نشریه فایننشال تایمز به نقل از یک دیپلمات نوشت: بعید است امشب توافقی حاصل شود و در بهترین حالت توافق روز چهارشنبه انجام می‌شود.

13:15 یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور درباره حمایت روسیه و چین از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تلاش تهران برای برهم زدن اتحاد گروه ۱+۵ هشدار داد.

12:56 ظریف و کری در جلسه‌ای کوتاه شرکت کردند. وزیر خارجه کشورمان و همتای آمریکایی‌اش امروز صبح در جلسه‌ای کوتاه با یکدیگر شرکت کردند.

12:20 نشست داخلی وزرای خارجه 1+5 به ریاست موگرینی آغاز شد. سومین نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور قرار است تا دقایقی دیگر برگزار شود.

ماجرای نامه کری به ایران/ حمایت چین و روسیه از لغو تحریم تسلیحاتی ایران/ دیدار کوتاه کری و ظریف/ توافق در چهار بخش از پنج بخش مذاکرات هسته ای

10:59 راشاتودی: درباره چهار بخش از پنج بخش مذاکرات هسته ای توافق شده است.

01:57 کمالوندی: ایران و آژانس گام مهمی در مسیر حل موضوعات باقی مانده برداشتند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی جلسات کارشناسی مشترک با هیات کارشناسی آژانس را که به ایران سفر کرده‌اند سازنده، صریح، همراه با درک مشترک و رو به جلو بیان کرد.

01:19 دومین نشست عمومی وزاری خارجه ایران و 1+5 دقایقی پیش آغاز شد.

00:24 در حالی که به نظر می رسید راهی تا رسیدن به توافق جامع نمانده است، مذاکره‌کنندگان غربی با تهدید به احتمال «شکست مذاکرات» کوشیدند رسیدن به توافق را به گام‌های ایران منوط کنند.

 00:21 جان کربی: هیچ تضمینی وجود دارد که گفت وگوها با ایران این هفته منجر به توافق شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: تصمیمات بسیار دشوار هنوز گرفته نشده است. هنوز کارهای زیادی هم در سطح سیاسی و هم در سطح فنی مانده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۴
متاسفانه ظاهرا بعیده توافق بشه
پاسخ ها
حسینی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
چون تو را نوح است گشتیبان زطوفان غم مخور.
راهی راکه به سختی آغازکرده ایم ودراین راه هزینه های سنگینی ملت بزرگ وفهیم ایران درتمام ابعاد مختلف متحمل شده اندمیبایست درجهت رشد وتوسعه ادامه داشته باشدماپیروزیم
باید روی این کار بشه که بعد از توافق هسته ای به جای اینکه به خیابان ریختن مردم وخوشحالی آنان از به ثمر رسیدن مذاکرات را رسانه های های خارجی دستمایه تبلیغات علیه ایران قرار دهند ، تبلیغات در جهت به رسمیت شناخته شدن حق هسته ایران و موفقیت ایران در صلح آمیز بودن برنامه هایش صورت بگیره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر