بازدید 231324

آیا WiFi برای سلامتی شما و کودکان شما خطرساز است؟

امواج WiFi همواره به این دلیل که در موارد متعددی از جمله ارتباطات و مکان‌‌یابی‌های جغرافیایی مورد استفاده است، بسیار تحت بررسی قرار داشته و دارد. این امواج امروزه به قدری پر کاربرد هستند که بیشتر کاربران روز و شب خود را در بین این امواج ‌می‌گذرانند؛ اما آیا براستی امواج WiFi خطرساز هستند و تاثیر آنها بر بدن انسان چیست؟
کد خبر: ۴۰۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 22 June 2014
آیا WiFi برای سلامتی شما و کودکان شما خطر ساز است؟
امواج WiFi همواره به این دلیل که در موارد متعددی از جمله ارتباطات و مکان‌‌یابی‌های جغرافیایی مورد استفاده است، بسیار تحت بررسی قرار داشته و دارد. این امواج امروزه به قدری پر کاربرد هستند که بیشتر کاربران روز و شب خود را در بین این امواج ‌می‌گذرانند؛ اما آیا براستی امواج WiFi خطرساز هستند و تاثیر آنها بر بدن انسان چیست؟

به گزارش «تابناک»، هیچ نیازی به توضیح ‌‌نیست که WiFi چگونه کار می‌کند. همه می‌دانیم ‌سیگنال‌های WiFi از مودم شروع و به دستگاه کاربر ختم می‌شود؛ دقیقا مشابه امواج بلوتوث و گوشی تلفن.

اما بر خلاف امواج گوشی تلفن همراه، سیگنال‌های WiFi بر روی نقطه خاصی از بدن تجمع و تمرکز ندارند. در صورتی که گوشی تلفن همراه، از آنجایی که کاربر آن را نزدیک گوش و سر خود مورد استفاده قرار می‌دهد، امواج مستقیم‌ بر‌ سر و مغز انسان اثر‌گذارند و جمجمه انسان توانایی جلوگیری از امواج برای نفوذ در مغز را ندارد.

شما گوشی تلفن همراه خود را مدام در کنار خود دارید، آن را در جیب خود حمل می‌کنید و احتمالا شب و هنگام خواب آن را نزدیک سر خود می‌گذارید. این موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی به خصوص در رابطه با سیگنال‌های سلولی گوشی تلفن همراه شود. اما موضوع در خصوص WiFi کمی متفاوت است.

نکته آنکه هنوز درباره مضر بودن امواج رادیویی WiFi و حتی تلفن همراه مباحث در جریان است و ‌مضرات این موارد قطعی اثبات نشده؛ اما با فرض زیان آور بودن این امواج، نکته در خصوص WiFi این است، از آنجایی که سیگنال‌های آن بر روی نقطه خاصی از بدن تمرکز ندارند، خطر آن از این جهت کمتر است. همچنین وجود فاصله بین بدن انسان و مودم، ‌منجر به آن می‌شود که خطرات امواج WiFi در نسبت با گوشی تلفن کاهش پیدا کند.

آیا WiFi برای سلامتی شما و کودکان شما خطر ساز است؟

خطرات و زیان‌های جسمی مربوط به سیگنال‌های WiFi

از آنجا‌ که WiFi حامل سیگنال‌های رادیویی و امواج است، نمی‌تواند چندان بی ضرر باشد؛ اما سخن بر سر آن است که این امواج در قیاس با امواج گوشی تلفن هوشمند ـ که هم قوی‌ تر و هم متمرکز تر‌‌ روی مغز‌ هستند‌ ـ‌ خطرات کمتری دارد.

محققان آزمایش‌ها و بررسی‌های بسیاری‌ روی امواج WiFi ‌کرده‌اند و به این نتیجه رسید‌ه‌اند که شاید این امواج، منجر به بروز سرطان مغز در انسان شود. در سال 2011 آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) امواج WiFi را در گروه عوامل ‌«احتمالا» سرطان‌زا برای انسان طبقه بندی کرد.

آیا WiFi برای سلامتی شما و کودکان شما خطر ساز است؟

اما می‌توان درباره ‌مضر بودن امواج رادیویی، به عوامل متعددی اشاره کرد. امواج WiFi وقتی پخش شوند در همه جا هستند. حتی اگر در زمان شب مودم خود را خاموش کنید، باز هم تحت تأثیر امواج WiFi که از خانه همسایه می آید هستید.

نکته بسیار بااهمیت آنکه بنا بر تحقیقات، کودکان در معرض خطر بیشتری از بزرگسالان در محیط های محاصره شده با امواج WiFi قرار دارند و احتمال دچار شدن آنها به اختلالات ذهنی در دوران رشد از این جهت بیشتر است. خطر WiFi برای کودکان را تنها باید با خاموش کردن دستگاه های منتشر کننده سیگنال و دور کردن آنها از کودکان و همچنین آموزش خطرات آنها برای کودکان‌ به حداقل رساند.

چند نکته درباره کاهش خطرات WiFi

واقعیت این است که نمی‌توان در برابر ‌‌امواج و سیگنال‌های WiFi کار چندانی انجام داد. نه رفتن در آب و نه پوشیدن زره، هیچ یک نمی‌تواند جلو‌ ‌نفوذ 100 درصدی WiFi را بگیرد. از آنجا‌ که WiFi و استفاده از آن به بخشی از زندگی اجتماعی بدل شده‌، فرار از آن هم بی معنی و نا‌شدنی است.

تنها اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد، اینکه تا حد ممکن از سرچشمه پخش و انتشار سیگنال‌های WiFi دوری کنید و مطمئن شوید، مدت زمان زیادی را در نزدیکی میزی که مودم WiFi‌ روی آن است نمی‌گذرانید. همچنین در مواقع غیر ضروری، هم مودم و هم دستگاه‌هایی را که به WiFi متصل هستند ‌خاموش کنید.

نگته دیگر آنکه اکنون در بازار تبلیغاتی در راستای دستگاه‌هایی وجود دارد که امواج و سیگنال‌های WiFi را مهار کرده و خطرات آنها را کاهش می‌دهند. این تبلیغات با اغراق در خصوص خطرات WiFi سعی در تشویق شما برای خرید یکی از این دستگاه‌ها ‌دارند؛ اما واقعیت این است که امواج رادیویی کار خود را ‌خواهند کرد و نکته مهمتر آنکه همان گونه که گفته شد، در حقیقت خطر WiFi در قیاس با گوشی هوشمند و موبایل به مراتب کمتر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۲
انتشار یافته: ۲۰
بالاخره ما چکار کنیم؟
دیروز تیتر زده بودین: "سرعت، قدرت و پهنه سیگنال WiFi خود را افزایش دهید"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
امواج وای فای مانند امواج رادیو و تلویزیون با فرکانس نه چندان بالا هستند که خطرناک نیستند اما امواج پارازیت بدلیل فرکانس بالای آنها که با قدرت پخش می شوند خطرناک هستند
وقتی پارازیتهای ماهواره به گفته مسولین هیچ تاثیری ندارند، امواج wifiکه دیگه اصلا تاثیری ندارند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
ای جگرت شم ... اینو خوب اومدی .......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
گل گفتی داداش
لطفا برای آگاهی بیشتر و مستند سازی ادعاهاتون رفرنس منابع و مقالاتتون را هم برامون بزارید تا بتونیم خودمون واقعیت ها را ببینیم و تحلیل کنیم
از امواج وای فای مودم خود در اتاق فاصله گرفته به حیاط خانه رفته و هوای بسیار پاک شهر را تنفس کنید.
باشد که رستگار شوید.
بهرحال خطرساز هستند چون غیرطبیعی اند.ما چه گناهی کرده ایم که همسایگانمان مودم وای فای دارند؟
سلام تابناک جان
همه توی ایران خصوصا توی تهران یک نگاهی به اطرافتون بیندازید.
اینهمه دکل بیسم(وایرلس) که برای دسترسی شرکتها و سازمانها نصب شده میدونید شهر ها را داره همانند یک مایکروفر میکنه....
هیچکس هم پاسخگو نیست ...
تابناک عزیز خواهش میکنم این موضوع رابررسی کنید برای مردم چون بستر های شهری باید کابل مسی باشه یا فیبر نوری نه شبکه های بیسیم.
تابناک غزیز بازهم ازت خواهش میکنم بخاطر جان خودتون و مردم عزیز هم شده در این مورد خبر تهیه کنید.
با سپاس
بنده به شخصه زمانیکه مودم وای فای مدتی روی میزم و در فاصله کمتر از دو متری بود، به شدت سردرد میگرفتم. بطوریکه که کاملا با روشن و خاموش شدن مودم، سر درد من هم قطع و وصل میشد. البته من در اين زمينه خيلي حساس هستم و براي مثال نمي‌توانم با گوشي موبايل صحبت کنم. چون به محض نزديک کردن به گوشم سردردم را احساس مي‌کنم. اينها را گفتم که همه بدانند اين امواج قطعا خطرناک است. حالا بعضي‌ها احساس مي‌کنند و بعضي‌ها خير.
ذکر چند نکته زير در مورد مقاله شما ضروری است و لطفا برای آگاهی و قضاوت خوانندگان درج کنيد:

1- عکس MRI که روی مقاله گذاشته اید، هيچ ربطی به موضوع ندارد، مخصوصاً علامت WiFi که در وسط عکس گذاشته اید یعنی چه؟
2- IARC هيچگاه مستقيما WiFi را نام نبرده است و در گزارش سال 2011 ( http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf) به وجود ريسک احتمالی ايجاد سرطان به صورت کلی اشاره کرده است و در خاتمه ضرورت بررسی بيشتر را يادآور شده است. لازم به ذکر است که نمونه های حيوانی آزمايش شده در آزمايشگاه های آسيب شناسی تشعشع (مانند موش و خرگوش)، در معرض تشعشعات طولانی مدت چند ده هزار برابر قدرتمندتر از تشعشعات سامانه های ارتباطی قرار می گيرند.
3- استانداردهای ايمنی تشعشعی توسط دستگا های WiFi رعايت می شود و توان اين دستگاهها يک بيستم توان گوشی همراه GSM متداول در ايران است. چنين تشسعشعاتی فقط در انفجار اتمی و يا دهانه رادارهای پرقدرت نظامی و اجاق های مايکروويو قابل تصور است.
4- برای توضيحات بهتر در مورد اثرات WiFi به آدرس زير می توانيد مراجعه کنيد که در آن در مورد گزارش IARC نيز مطالب بنده را تایید می کند:
http://www.hc-sc.gc.ca/ewh-semt/radiation/cons/wifi/faq-eng.php
4- بخش پايانی مقاله فوق خوب است و در چند مرجع ديگر نيز مشاهده شد. البته در مورد تمام تجهيزات راديويی صادق است و بهتر است که شخص خود را در معرض هيچگونه تشعشع غير لازم قرار ندهد.
تکنولوزی درخدمت آسیب رساندن به نسل بشر
با تشكر از اطلاع رساني شما.
پارازیت هم جزء امواج حساب میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
پ ن پ
به هر حال مودم وایرلس از موبایل و پارازیت ماهواره ای و دود تهران کمتر سرطان زاست.
بنده یک محقق هستم . اثراین نوع امواج را بر روی موش آزمایشگاهی تحقیق کردم و متوجه شدم که کار در محیط حاوی این امواج می تواند در دراز مدت باعث عقیمی شود .این مقاله به زودی در یک مجله بین المللی ISI چاپ خواهد شد
سلام.امواجی که از چند لایه دیوار رد میشه از بدن ادم هم میتونه رد بشه و قدرت امواج وایفا زیاده و اگه با لبتاب سرچ کنید وایقا های بیشتری اطراف خودتون پیدا میکنید پس اگه میبینید یه کم از وایفا دور میشید گوشیتون نمیتونه وایفا پیدا کنه مشکل از گیرنده هست پس به نظر من قدرتشون خیلی زیاده شاید با گیرنده قوی بشه از چند کیلومتری پشت چند متر دیوارم بهشون وصل شد اگه امواجی که از بدن رد بشه ضرر داشته باشه پس ایفا هم ضرر زیادی داره و امواج روی خط مستقیم حرکت میکنند پس اگه شک دارید جلوی مسیر مودم بییستید و ببینید وصل میشه یا نه
خدابه دادبچه هامون برسه...
ممنون بابت اطلاع
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار