بازدید 21110

نمایندگان وزیر را اشتباهی دعوت کرده‌اند!

برای نظارت دقیق و کارآمد بر یک وزیر از سوی مجلس، اندک‌ مطالعاتی در شرح وظایف وزیر مورد سؤال الزامی است، تا پرسش‌های غیر‌مرتبط ‌نشود؛ رخدادی که چند روز پیش در مجلس روی داد.
کد خبر: ۳۸۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹ 04 March 2014
نمایندگان وزیر را اشتباهی دعوت کرده‌اند!‌هفته گذشته باز هم مجلس شورای اسلامی پذیرای برخی ‌اعضای هیأت دولت بود؛ وزاریی که برای پاسخ به‌ پرسش‌های نمایندگان مجلس، باید در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شدند.

اما در میان پرسش‌ها و سؤال‌شوندگان هفته گذشته مجلس، موردی که بیش از همه به آن توجه شد، نوع پرسش‌‌ها‌ از وزیر اطلاعات بود.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در رأس آن‌ها کریمی قدوسی، ۲۱ سؤال از وزیر اطلاعات داشتند که وزیر برای پاسخ به آنها به مجلس آمد؛ اما گویا متنی که برای سؤال از وزیر آماده شده بود، ‌ارتباط چندانی با حوزه مدیریتی وی ندارد.

همین عامل باعث شد تا بار دیگر انتقادات بسیاری از سوی دولت متوجه نمایندگان شود؛ اما نکته جالب‌ اینجاست که این بار علاوه بر دولتی‌ها، بیشترین انتقادات از سوی خود مجلس‌نشینان بود. برخی نمایندگان مجلس این نحوه سؤال از وزیر را زیر سؤال بردند و نسبت به آن اعتراض داشتند. آنان بر این باور هستند ‌که ‌پرسش‌ها‌ از وزیر در شأن مجلس نبود و نمایندگان مجلس را زیر سؤال برده‌اند.

حسن کامران دستجردی، یکی از نمایندگانی بود که به این موضوع اعتراض داشت. وی‌ ‌با اشاره به این ‌مطالب‌‌ گفت‌: به تازگی در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی باب شده ‌که ‌‌‌هر گونه‌ شده، وزیر را به مجلس بکشانند و از وی بپرسند و گاه‌ این حربه آنقدر زیاد می‌شود که نمایندگان بدون توجه به نوع سؤال و ارتباط آن با وزیر مربوطه، این کار را انجام می‌دهند.

وی همچنین افزود: به تازگی برای ‌وزیر اطلاعات نیز همین اتفاق افتاد و وزیر برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان به مجلس ‌آمد؛ اما پرسش‌ آنان ارتباطی به حوزه وزارت او نداشت؛‌ بنابراین، ‌نمایندگان باید دقت کنند که انجام چنین رفتاری ‌‌باعث استهزا می‌شود و به نوعی ‌‌‌با آبروی مجلس سرو‌کار دارد.

وی یادآور شد: وکیل حق دارد که از نماینده سؤال کند و می‌تواند بر کار قوه مجریه نظارت داشته باشد؛ اما‌ باید از این ابزار نظارتی به درستی استفاده کرد، ما نمی‌توانیم وزیری را به مجلس بکشانیم و از او چیزی را بپرسیم که به حوزه وی ربطی ندارد.

همچنین این نماینده در پاسخ به اینکه آیا این رفتار نمایندگان در مجلس، نوعی گرو‌کشی از اعضای دولت است، گفت: شاید اینگونه باشد، ولی بهتر است فعلا به این بحث ورود نکنیم.

در این باره، منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی ‌گفت: گویا نمایندگان قدری در‌باره وزرا عجله دارند، زیرا بنا بر این بود که نمایندگان به وزرا فرصت بدهند، ولی این کار در مجلس انجام نمی‌شود. همچنین نمایندگان باید بدانند که برخی ‌مسائل به گونه دیگری حل می‌شود و پیش از آنکه به صحن مجلس کشیده شود، باید برطرف گردد.

آمدن این نوع مطالب به کف خیابان به نفع نمایندگان نیست؛ بنابراین، باید تعاملات را بالا برد. خیلی از این موارد و پرسش‌ها می‌تواند از طریق معاونت‌های وزارت‌خانه‌ها در مجلس حل شود، نما‌ینده حق دارد سؤال کند اما پرسش‌‌ها باید معقول باشد.

وی گفت: متأسفانه این نوع پرسش‌‌ها مختص وزیر اطلاعات نبود. سؤالات از وزیر امور خارجه نیز همین گونه بود؛ برای نمونه از ظریف پرسیده شد که چرا در دانشگاه تهران فلان حرف را زده‌ای یا در مورد کد‌خدا بودن آمریکا که توسط فرد دیگری گفته بود از وزیر اطلاعات سؤال شد؛ اما برخی از همکاران دوست دارند این مسائل به مجلس کشیده شود!

این نماینده به صورت رندوم به برخی از سؤالات که از وزیر اطلاعات پرسیده شده بود، این گونه پاسخ داد:

وی درباره سؤال ۸
که درباره عدم جدیت در حمایت از تفکر مقاومت در منطقه بود، با خنده گفت: ‌برخی از دوستان تازه به مجلس آمده‌اند و در حق وزرا جفا می‌کنند.

‌او همچنین در پاسخ سؤال ۶
مبنی بر ممانعت و عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح گفت: چنین چیزی نبوده و اشتباه شده است.

این نماینده در‌باره سؤال ۱۴
مبنی بر اینکه شهادت و گروگانگیری فرزندان رشید ملت در مرزهای شرقی در حالی انجام می‌شود که حامیان تروریست‌ها در مرز مورد توجه واقع می‌شوند، گفت: این ‌نباید از وزیر اطلاعات ‌پرسیده می‌شد، بلکه ‌باید از وزارت کشور و ناجا پرسش شود.

وی در پاسخ سؤال ۱۹
مبنی بر بازگشت عناصری که در طرح براندازی نظام در فتنه ۸۸ مشارکت فعال داشتند، به مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و کلیدی کشور گفت: باید مشخص شود منظور چه کسانی هستند. این سؤال گنگ است.

در پایان در توضیح سؤال ۲۰
که پرسیده شده بود، تهدید و زیر سؤال بردن مجلس شورای اسلامی توسط مشاورین و معاونین رئیس جمهور‌ باعث اختلاف بین قوا می‌شود، گفت: منظور سخنان آقای ترکان بود که چند وقت پیش مطرح شده بود.

وی در پایان تأکید کرد: این گونه رفتار‌های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی‌، شبهه‌بر‌انگیز است و به صلاح مجلس نیست. نمایندگان باید قدری بیشتر سعه صدر داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲۰
انتشار یافته: ۱۹
حیف این نماینده ها که اینگونه صادقانه کار می کنند
پاسخ ها
ميعاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
صادقانه ترمز دولت رو ميكشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اينو داري جدي مي گي يا گفتي که بخنديم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
گفتم بخندیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
عيبي نداره خواستند لقمه حلال ببرند براي زن و بچشون
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
حالت خوبه؟!!!
متاسفانه عدهای از نماینده ها مسوءلیت مقدسشان را فدای فرا جناحی میکنند ومردم ودولت برایشان مهم نیست ولی فراموش نکنند انتخابات مجلس محترم نزدیک است
این‌ها درست.
اما سوال و جواب های غیر از 6 و 8 و 14 و 19 و 20 رو هم میاوردید خوب بود!
نمایندگان مجلس لطفا وارد حاشیه نشوند
این تلاش وسماجت کریمی قدوسی، منو کشته
وقتی این اتفاق ها می افتد نشان از آنست که هدف نمایندگان خدمت نیست بلکه تخریب زحمات دیگران است.
اصلا بیشتر نمایندگان نمی دانند به چه موضوعاتی توجه کنند

آخه آسفالت خیبان به نماینده چه مربوط
آب و برق و...
به این شکل قوانینی الان معطل هستند که سال ها تو مجلس رها شدند
کنوانسونهایی که ایران باید به اون ها ملحق شود.
پیگیری طرح های اساسی و حیاتی
آقایان نماینده کجای کارید؟؟؟
مشهدی ها در انتخابات آینده پاسخ زحمات بی شائبه جناب آقایان کریمی قدوسی و پژمان فر و دوستان دیگر را خواهند داد.
شما اگه پول اضافی دارید ازاین ملت بدبخت حمایت کنیدکه زیرگرانیها کمرشان خم شده .مقاومت پیش کش
دست و پا زدن اصول گراها مثل اين ميمونه كه تو باتلاق گير كرده باشن ، هي بيشتر فرو ميرن
وقتی کاری برای رضای خدا نبود و تنها برای رضای نفس بود به ناکجا آباد ره خواهد یافت.
ایشالا توی انتخابات بعدی مجلس جواب دندون شکنی از مردم خواند گرفت ...
خدایی تا الان هیچ نظریم منتشر نشده اینو منتشر کن سانسورش نکن :))
این آقای قدوسی خیلی دل خجسته ای دارد.
تابناک جان عزیزم نام پدر ضرغامی چیست؟
خیلی تو نت گشتم نبود؟!؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان