بازدید 26386
مرور روزنامه‌های دوشنبه پنجم اسفندماه

سخنان دو رئیس سابق مجلس، مقدمه رقابت برای مجلس دهم شد

ناطق نوری، چهره محبوب روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز است. در مقابل اصولگرایان سخنان حداد عادل و باهنر را مهم‌تر دانسته‌اند. مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، نظر آیت‌الله سیستانی در مورد فیلم رستاخیز و شرح جلسه غیرعلنی روز گدشته مجلس، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های دوشنبه است.
کد خبر: ۳۸۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳ 24 February 2014
سخنان دو رئیس سابق مجلس مقدمه رقابت برای مجلس دهم شدناطق نوری، چهره محبوب روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز است. در مقابل اصولگرایان سخنان حداد عادل و باهنر را مهم‌تر دانسته‌اند. مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، نظر آیت‌الله سیستانی در مورد فیلم رستاخیز و شرح جلسه غیرعلنی روز گدشته مجلس، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های دوشنبه است.

سخنان دو رئیس سابق مجلس مقدمه رقابت برای مجلس دهم شد

روزنامه‌های اصلاح‌طلب، امروز سخنان ناطق نوری را با کلید‌واژه «بی‌ترمز‌ها» مورد توجه جدی قرار داده‌اند. شرق در این باره نوشته است: عضو مجمع ‌تشخیص ‌مصلحت ‌نظام، روز گذشته در مراسم ختم مرحوم «ابوالفضل حاجی‌حیدری» از مؤسسان حزب مؤتلفه، با بیان اینکه «این مرحوم در جریان حسنعلی منصور با شهید امانی، بخارایی، نیک‌نژاد، رضا صفارهرندی و عراقی از سال ۴۳ تا ۵۷ در زندان بود» گفت: «بارز‌ترین صفت مرحوم حیدری حرکت برای خدا، حرف‌زدن برای خدا و مبارزه در راه خدا بود. من یک‌بار ندیدم بعد از آزادی‌اش او بگوید که ما بودیم انقلاب کردیم حتی حاضر نبود در سالروز پیروزی انقلاب بیاید جلو دوربین و یک مصاحبه کند بگوید که من ۱۳ سال در زندان بودم‌».

ناطق‌نوری گفت: «بعضی از ما‌ها دو روز در یک جایی در شب‌های ۲۱ و ۲۲ بهمن آن هم زمان پیروزی انقلاب بیرون آمدیم اما صدجا خرجش می‌کنیم که من بودم. چنان خودشان را انقلابی جلوه می‌کنند که آدم تعجب می‌کند این‌ها یک دفعه از کجا پیدایشان شد‌». او با بیان اینکه «بندگان خالص و خاص خدا اینطور نیستند» افزود: «بندگان خالص نمی‌گویند چرا فیلم من را نشان نمی‌دهند چرا عکس من نیست. لذا اعتقاد دارند کارشان را خدا می‌بیند‌». ناطق‌نوری «تواضع و فروتنی را از صفت‌های بارز مرحوم حیدری دانست» و گفت: «ایشان فردی فروتن و متواضع بود که این علامت تقواست آدم‌های باتقوا دروغ نمی‌گویند، تهمت نمی‌زنند، فحش نمی‌دهند، غیبت نمی‌کنند و مردم را به جان هم نمی‌اندازند‌».

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با بیان اینکه «آدم‌های باتقوا افراط‌گر نیستند» افزود: «انسان‌های باتقوا تندرو نیستند، معتدل هستند الان یکی از بدبختی‌های کشور ما این است که گرفتار تندرو‌ها هستیم، گرفتار بی‌ترمز‌ها چه چپ باشد چه راست، تندروی و نامتعادل حرکت‌کردن به کشور ضربه می‌زند به انقلاب ضربه می‌زد‌». او افزود: «ما میزان داریم، میزان ولی‌فقیه است، ولی‌امر مسلمین است معنی ولایت‌فقیه نیز به‌صراحت بیان شده است حالا بعضی‌ها کاسه‌های داغ‌تر از آش شده‌اند ولی بدانید تندرو‌ها در زمان امیرالمومنین هم بودند و در ‌‌نهایت آن‌ها خوارج شدند‌». او در مورد خصوصیات خوارج گفت: «خوارج علامت سجده روی پیشانی داشتند حتی آستین لباسشان پاره بود اما امیرالمؤمنین درمورد این دسته افراد می‌فرمود خطر این‌ها از کفار بیشتر است‌».

او ادامه داد: «بالاخره ولی‌فقیه هم بعضی مواقع این را می‌فرمایند ولی افراطیون می‌گویند بعضی چیز‌ها را ایشان مصلحت نمی‌دانند و باید جاده صاف‌کن شویم و می‌خواهند جلو‌تر از آقا حرکت کنند‌». ناطق‌نوری افزود: «این تکفیری‌ها از کجا درآمدند؟ همین تندرو‌ها به نام اسلام فساد می‌کنند، جنایت می‌کنند، سر می‌برند و به زنان مردم تعدی می‌کنند و فکر می‌کنند با این کار‌ها به بهشت می‌روند‌». او با بیان اینکه «متقین انسان‌هایی میانه‌رو هستند و مصداق آن مرحوم حیدری است» گفت: «آدم‌های باتقوا متکبر نیستند و در رفتارشان برای دیگران کلاس نمی‌گذارند.

او سومین ویژگی مرحوم حیدری را حسن خلق دانست و گفت: مومن باید شاد باشد. بعد از واجبات چیزی مثل حسن خلق آدم را به خدا نزدیک نمی‌کند به‌طوری‌که حتی پیامبر خدا هم رمز موفقیتش را حسن خلق می‌داند‌». ناطق‌نوری «دقت در بیت‌المال را از دیگر خصوصیات مرحوم حیدری دانست» و گفت: «وی عجیب در بیت‌المال حساسیت داشت الان مردم ما یک دفعه می‌شنوند یا در روزنامه می‌خوانند سه‌هزارمیلیارد یا رقم‌های آنچنانی آنجا رفت اعتقاد من این است یا نگویید یا اگر می‌گویید تا آخرین گام به جلو بروید تا مردم بفه‌مند چه شده است‌».

او ادامه داد: «مردم را به بی‌اعتباری و شک درباره خودمان و انقلابمان نیندازیم. اگر کسی بیت‌المال را حرام کرده رودربایستی نکنیم البته شک درمورد کسانی که هنوز چیزی درباره‌شان ثابت نشده اشتباه است. اگر بناست آبرو حفظ شود چرا به کسی که هنوز چیزی درباره‌اش روشن نشده آبرویش را ببریم چرا کسی که هنوز نه محاکمه شده، نه دادگاه رفته آبرویش را ببریم این تضاد‌ها را از بین ببریم و مردم را از تردید بیرون آوریم‌».

تهران امروز و جوان از جمله روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان هستند که به سخنان جناح مقابل اهمیت داده‌اند. تهران امروز در آغاز مطلبی با تیتر «تندروی‌ها با واکنش مجلس مواجه شد»، نوشته: افزایش انتقادات دولتی‌ها از عملکرد مجلس نهم باعث شده دیروز دو نماینده شاخص اصولگرای مجلس یعنی علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نسبت به سیاست‌های دولت موضع‌گیری کنند. به نظر می‌رسد به رغم نشست‌های مشترکی که دولت و مجلس به صورت مرتب برگزار می‌کنند، ‌روابطشان آنقدر‌ها هم خالی از مناقشه نیست.

جوان نیز بخشی از سخنان حداد عادل در مورد تلاش برای ایجاد دوقطبی در انتخابات مجلس آینده را مهم دانسته و از زیان وی نوشته است: آقای روحانی شما با شعار اعتدال به پیروزی رسیده‌اید. مردم انتظار دارند اعتدال توضیح داده شود تا هر کس نتواند خود را زیر نقاب اعتدال مخفی کند. این‌‌ همان بلایی است که بر سر شعار اصلاحات آمد. ما نگرانیم که برخی فعالان فتنه ۸۸ با شعار اعتدال به دولت شما راه پیدا کنند. آن‌ها می‌خواهند زبان منتقدان دولت را با انگ و رنگ افراط‌گرا ببندند. به نظر می‌رسد عده‌ای که خود به دلیل افراط‌گرایی مولد بحران و فتنه بوده‌اند با انتخاب شعار دو قطبی اعتدال‌گرا، افراط‌گرا از هم‌اکنون برای تصرف مجلس آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

تهران امروز افزون بر این به ارزیابی محمدرضا باهنر از شرایط سیاسی کشور پرداخته و در بخشی از مطلبی با تیتر «از اینکه دولت به سمت رادیکالیزم برود، نگرانیم» نوشته است: اینکه آقای روحانی بعد از انتخابات در انتخاب‌ها، نیرو‌ها و گروه‌ها تغییر نگاه دادند، ‌باید گفت بله، امروز در دولت بیشتر اصلاح‌طلب‌های میانه رو حاکم شدند. اما معنای این حرف آن نیست که یک جناح در انتخابات برد و جناح دیگر در این رقابت باخت. شاید بتوان گفت گروه سومی در انتخابات پیروز شد که نه اصلاح‌طلب به معنای دولت آقای خاتمی و نه اصولگرا به معنای دولت احمدی‌نژاد است

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس و از چهره‌های شناخته شده اصولگراست که به عملکرد دولت یازدهم نقدهای جدی دارد. او چند هفته قبل در سخنانی از تریبون مجلس نسبت به «گرایش‌های تند سیاسی» و «میدان دادن به رادیکال‌های ساختارشکن» به دولت حسن روحانی هشدار داد و اعلام کرد مجلس به شرط اعتدال، خردگرایی، عمل فراجناحی، شجاعت در تصمیم و اقدام به موقع از دولت حمایت کند. باهنر که چندی است پس از مرحوم حبیب الله عسگراولادی سکان هدایت جبهه پیروان خط امام و رهبری را به دست گرفته، ‌در گفت‌و‌گو با «تهران امروز» به خطرات تمایل دولت به رادیکالیزم اشاره می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی از این گفت‌وگو در حاشیه «اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری» گفته است: از اینکه دولت به سمت نوعی رادیکالیزم برود، نگرانیم؛ فرقی هم نمی‌کند که رادیکالیزم اصولگرایی باشد یا رادیکالیزم اصلاح‌طلبی. دولت باید میانه روی را رعایت کند. از سوی دیگر الان دغدغه مردم، دغدغه سیاسی نیست. مردم مشکلشان بیشتر مسأله وحدت و اقتدار ملی است و یکی هم مسائل روزمره، ‌معیشت و اقتصاد مملکت است.

اعتراف بزرگ شرمن در قلب دشمن

‌«آمریکا به حق غنی‌سازی ایران در تل‌آویو صحه گذاشت»؛ این برداشت روزنامه آرمان از سخنان وندی شرمن در اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.

به نوشته این روزنامه، ساز مذاکرات در پایتخت موسیقی جهان مثبت و هماهنگ کوک شد؛ این نکته‌ای است که در اظهارات تمامی طرفین به وضوح قابل مشاهده است و هر چند انتظار می‌رفت با اظهاراتی که پس از ژنو و پیش از آغاز مذاکرات وین نمود یافته بود، شاهد این موضوع نباشیم، اما گویا همه چیز مجددا بر مدار درست خود قرار گرفته است کما اینکه وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری با همتای بلژیکی خود می‌گوید: ما می‌توانیم درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای به توافق برسیم. ظریف با اشاره به خوشبین نبودن مقامات ایرانی به مذاکرات و غرب می‌گوید: دلیل این خوش‌بین نبودن به خاطر عملکرد تاریخی غرب در قبال ایران است و باید اعتماد دوباره به ایران بازگردد و انجام اقداماتی که باعث سلب اعتماد ایران می‌شود خودداری کنند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد طرف غربی پیام آن را دریافته و اظهارات تازه وندی شرمن را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.

وی در تل‌آویو گفته است، شش قدرت و ایران تعهد و اراده لازم برای دستیابی به توافق جامع تا ۲۰جولای را دارند. او همچنین به موضوع راهبردی و مورد حساسیت ایران اشاره کرده و افزوده است: این توافق به ایران اجازه غنی‌سازی در داخل کشور را که پاسخگوی نیاز‌هایش باشد را می‌دهد. او البته مطابق معمول به اطمینان‌بخشی پیرامون عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در قالب مذاکرات هم اشاره کرده است؛ نکته‌ای که تازگی نداشته و طرف ایرانی نیز همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اشاره و بر اعتمادسازی در عدم انحراف از مقاصد صلح‌آمیز در رویکردهای هسته‌ای‌اش تصریح داشته است. در این میانه نکته کلیدی نه این اظهارات همیشگی و عادی که درک شرایط تازه است که غربی‌ها را وداشته بی‌هیچ تعارفی اذعان کنند که حق غنی‌سازی ایران و پیگیری برنامه هسته‌ای‌اش در گام نهایی و پس از عادی‌سازی پرونده برای آنان ملحوظ و پذیرفته شده است.

تهران امروز نیز واکنش‌های داخلی به سخنان شرمن را مهم دانسته و نوشته است: مقامات ایرانی نیز در این روز‌ها درباره مسائل هسته‌ای اظهار نظر می‌کنند و به نوعی پاسخ اظهارات مقامات غربی را می‌‌دهند. مهم‌ترین این اظهار‌نظر‌ها از سوی محمد جواد ظریف رئیس تیم مذاکره ایران و وزیر امور خارجه صورت گرفته. وی در دیدارش با وزیر امور خارجه بلژیک گفته: «با ادامه روند مذاکرات هرگونه عذر و بهانه برای تحریم‌ها علیه ایران را از بین ببریم تا شرایط برای سرمایه گذاری خارجی فراهم شود.

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران نیز درباره اظهارات وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه پس از توافق نهایی با ایران، ایران می‌تواند غنی‌سازی محدودی داشته باشد، گفت: «طبق توافق ژنو ایران به غنی سازی خود در گام اول ادامه می‌دهد و در گام نهایی و برنامه جامع نیز یک غنی سازی خواهیم داشت. این چیزی است که آمریکایی‌ها و اخیرا خانم شرمن نیز بر آن صحه گذاشته و تاکید کردند که یک برنامه جامع غنی‌سازی برای ایران وجود خواهد داشت و این اعترافی است بر حق غنی سازی و ادامه غنی‌سازی در ایران و کنار گذاشته شدن غنی‌سازی صفر‌».

وی گفت: «ما به طور اصولی از نظارت ابایی نداریم، چراکه از صلح آمیز بودن برنامه خود مطمئن هستیم؛ بنابراین آنچه خانم شرمن گفته اعتراف مجددی است بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی سازی ایران، ابعاد و اندازه‌های آن جزو راه حل جامع نیز خواهد بود‌». ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در روزهای گذشته نخستین دور از مذاکرات برای دست‌یابی به یک توافق جامع نهایی درباره برنامه هسته‌ای تهران را برگزار کردند. مذاکراتی که به گفته طرفین «سازنده» تعریف شد. قرار است تا کار‌شناسان در ۲ اسفند نیز دیدار دوباره‌ای داشته باشند. حال باید دید با این اظهار نظر‌ها دور دیگر مذاکرات در چه شرایطی آغاز و چه نتایجی از آن حاصل می‌شود.

طرحی اسرائیلی ـ آمریکایی نام یادداشتی است که فؤاد ایزدی در همین روزنامه در این باره نوشته و در آن آمده است: غربی‌ها ‌اصرار دارند که در ادامه بحث مذاکرات هسته‌ای وارد مسائل نظامی ایران شوند، چرا که تلاش دارند تا اهرم‌های قدرت ایران را مورد هدف قرار داده و آن را تضعیف کنند و همه می‌دانند که علت اصلی این مسأله دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران است. در ابتدای مسیر تضعیف اهرم‌های قدرت ایران، در ابتدا موضوع هسته‌ای را مورد توجه قرار دهند. بعد از اجرایی شدن توافق نامه ژنو این تصور برایشان ایجاد شد که اگر چه به طور کامل توان هسته‌ای ایران را سلب نکرده‌اند اما آن را محدود کرده و به میزان قابل توجهی زیر نظر گرفته‌اند. این موضوع را می‌توان از سخنان خانم شرمن نیز استنباط کرد. آنجا که تأکید دارد ایران می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را به صورت محدود و نظارت شده ادامه دهد؛ اما نکته دیگری که بعد از فعالیت‌های هسته‌ای مورد توجه غربی‌ها قرارگرفته مسأله توان نظامی ایران است. آن‌ها طبق تفسیری که خود از متن توافقنامه دارند این حق را برای خود جایز می‌دانند که وارد موضوع توان نظامی ایران شده و آن را نیز مورد بررسی قراردهند. نباید این موضوع را فراموش کرد که هدف اصلی غربی‌ها براندازی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است. ازاین‌رو در تلاش هستند تا اهرم‌های قدرت ایران را یکی پس از دیگری مورد حمله قرار دهند. باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در موضوع توان نظامی ایران و تلاش غرب برای نظارت بر آن، آمریکا و اسرائیل هم‌عقیده هستند. ازاین‌رو تیم مذاکره ایران باید هوشمندانه درباره مواضع غرب و درخواست‌هایشان عمل کنند.

استفتا از «آیت‌الله سیستانی» درباره نمایش چهره معصومین


در حالی که در روزهای اخیر، وضعیت اکران فیلم رستاخیز با توجه به نمایش چهره اهل بیت در آن از مسائل مهم حوزه فرهنگ بوده است، روزنامه‌ها امروز به استقتا از آیت‌الله سیستانی در این باره پرداخته‌اند.

شرق در این باره نوشته: آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در استفتایی که از طرف برخی رسانه‌ها از ایشان شد، نظرشان را درباره به تصویر کشیدن ائمه و پیامبران، چنین اعلام کردند: «اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود و شخصیت مقدس آنان را در اذهان مردم خدشه‌دار نکند مانعی ندارد‌». ایشان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازیگران می‌توانند در نمایش در نقش شخصیت‌های مقدسی همچون حضرت زینب (س) و حضرت عباس (ع) بازی کنند؟ گفتند: «اگر مشتمل بر هتک یا محرمی دیگر باشد جایز نیست‌».

آیت‌الله سیستانی در رابطه با اینکه صورتگری یا صحنه‌سازی از زندگانی حضرت محمد ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ یا دیگر پیامبران گذشته یا معصومین ـ علیهم‌السلام ـ یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان‌دادن آن‌ها بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون یا تئا‌تر و... جایز است، بیان کردند: «اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود و شخصیت مقدس آنان را در اذهان مردم خدشه‌دار نکند مانعی ندارد‌».

پیش از این اعلام شده بود که برای ساخت این فیلم نظر برخی علما از جمله آیت‌الله سیستانی گرفته شده است که این خبر از سوی سازندگان فیلم رستاخیز تکذیب شد، اما اظهارنظر آیت الله سیستانی بعد از استفتا در سایت رسمی ایشان منتشر شده است. موضوع نمایش چهره امامزادگان و معصومین به مناسبت نمایش شمایل حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) در فیلم «رستاخیز» به‌کارگردانی احمدرضا درویش با واکنش‌های مختلفی از سوی برخی مراجع روبه‌رو شد. به‌طوری که برخی از مراجع چون آیت‌الله مکارم‌شیرازی آن را جایز ندانستند و خواستار محوکردن چهره قمر بنی‌هاشم (ع) در این فیلم شدند. بعد از این اعتراض‌ها که به تجمع جمعی از مداحان در مسجد ارگ تهران منتهی شد؛ حجت‌الله ایوبی اعلام کرد برای نمایش این فیلم نظر علما تامین می‌شود.

او اعلام کرد که این فیلم پیش از هرگونه اصلاحی برای جمعی از علما و روحانیون دینی و مداحان به نمایش در خواهد آمد و از نظراتشان برای نمایش عمومی فیلم استفاده می‌شود. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با وجود دفاع از فیلم تاکید کرد که اجازه داده نمی‌شود تا شعائر اسلامی مورد تعرض قرار گیرد. نمایش چهره حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) از زمان ساخت و پخش مجموعه تلویزیونی مختارنامه مطرح شد. در این فیلم برای نخستین بار تصویر سردار سپاه امام‌حسین (ع) در عاشورا بدون هاله نور به نمایش در آمد که با مخالفت برخی علما این صحنه‌ها حذف شد. اما در فیلم رستاخیز چهره قمر بنی‌هاشم بدون هیچ هاله نور به نمایش درآمد.

نشست پرحاشیه غیرعلنی بهارستان


‌«فرمان اعتدال در بهارستان» تیتر گزارش شرق است، از آنچه در نشست غیرعلنی علی لاریجانی با نمایندگان گذشت. در این گزارش آمده است: در شرایطی که تعداد تذکر‌ها و سوال‌ها و کارت‌زرد‌ها به دولت یازدهم روبه‌فزونی دارد، رئیس مجلس مدتی است ‌با سیاست‌های تعاملی، مشغول رایزنی با طیف‏‌های فکری مختلف در مجلس است و بنا دارد سطح همدلی میان بهارستان و پاستور را افزایش دهد. آخرین اخبار نشان از آن داشت که دولت تدبیروامید هزارو۴۲۹ تذکر از مجلس دریافت کرده و سهم حسن روحانی در این میان ۲۲۲ تذکر بوده. اما حالا هیات‌رییسه مجلس بنا را بر این گذاشته تا روند تعامل میان مجلس و دولت را بازبینی کند.

علی لاریجانی به همین خاطر مدتی است که مشغول برگزاری برخی نشست‌ها با نمایندگان مجلس است؛ نشست‌های جسته‌وگریخته با گروه‌های ۲۰ تا ۳۰نفره و با هدف تعدیل فضای تنش میان مجلس و دولت. اما بامداد روز گذشته رییس مجلس نشست زودهنگامی در جمع فراکسیون رهروان ولایت، فراکسیون اکثریت مجلس نهم برگزار کرد و دقایقی بعد نشست غیرعلنی مجلس برگزار شد تا در‌ آن علی لاریجانی به‌طور سرپوشیده برخی تندروی‏‏‌ها را به نمایندگان متذکر شود، به ‌ویژه سخنانی که به گفته رییس مجلس، برخلاف امنیت و منافع ملی کشور است. روی سخن رییس مجلس با برخی مسائل و اخباری است که گاهی از سوی نمایندگان مطرح می‌شود، به‌ویژه سخنانی که در بخش‌هایی امنیت ملی کشور را به مخاطره می‌اندازد و به گفته او خوراک برخی رسانه‌های بیگانه می‌شود؛ از سخنانی درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه گرفته تا برخی تذکرهای تندوتیز به تفاهم ژنو. تذکر لاریجانی در نشست غیرعلنی روز گذشته بیشتر روی دقت نمایندگان در سخنانشان درباره مسائل مرتبط با منافع ملی متمرکز بود.

عابد فتاحی در همین زمینه به درخواست مکرر نمایندگان برای ارایه جزییات بیشتر مذاکرات ژنو اشاره دارد و پاسخ رییس مجلس به این خواسته‌ها: «سخن آقای لاریجانی خطاب به این نمایندگان عزیز این بود که در همه کشور‌ها مسائل طبقه‌بندی‌شده و محرمانه‌ای وجود دارد و در هیچ کجای دنیا اطلاعات به این سادگی در اختیار بقیه گذاشته نمی‌شود. اما گاهی نمایندگان با این اظهارنظر‌ها اطلاعات کشور را از پشت تریبون در اختیار دنیا می‌گذارند‌». «رحیم زارع» نماینده‌ آباده نیز در همین زمینه به ایسنا گفته: «آقای لاریجانی تاکید کردند که از نظر امنیتی لزومی ندارد تمام مسائل طبقه‌بندی شده در اختیار همه قرار گیرد. البته حق این است که منافع ملی در نظر گرفته شود و همه نیز آن را رعایت کنند. همچنین برخی شایعاتی که در جراید و رسانه‌ها گفته می‌شود به‌ویژه در مورد مسائل هسته‌ای، ‌تحریم‌ها، ‌سوریه و عراق واقعیت ندارد‌».

حجت‌الاسلام ‌باقری‌بنابی‌ در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «مجلس نهم با‌‌ همان شتاب نقدگونه‌ای که در سال پایانی دولت احمدی‌نژاد با دولت دهم داشت، وارد تعامل با دولت یازدهم شد و به‌نظر من جلسه غیرعلنی لاریجانی متضمن این پیام بود که باید روند شتاب نقد‌ها کمتر شده و تعامل سازنده‌تری میان مجلس و دولت برقرار شود، چنانچه این دولت مانند مجلس رای مردم را پشتوانه خود دارد و اگر بناست که خواسته مردم محقق شود، نباید بیهوده تنش‌آفرینی کرد‌». اما گفته‌های علی لاریجانی و برگزاری نشست علنی ساعاتی بعد واکنش‌هایی به‌دنبال دارد. «ابراهیم آقامحمدی» عضو کمیسیون امنیت از آنچه «گزینشی‌بودن روند سخنران‌های نشست صبح مجلس» می‌نامد گله دارد: «در جلسه غیرعلنی، رییس مجلس تنها اجازه صحبت به یکسری نمایندگان خاص را داد به‌طوری که چندنفر از آن‌ها با نظر رییس مجلس تنها مجوز بیان تذکر را پیدا کردند ولی به ما اجازه بیان تذکر داده نشد‌».

او همچنین گفته: «آقای لاریجانی اطلاعاتی را در جلسه غیرعلنی بیان کردند که بنده نسبت به برخی از این موارد ایراد داشتم حتی به‌صورت کتبی به ایشان گفتم که اطلاعات صحیح را وزارت خارجه به شما نداده. با این وجود اجازه صحبت به ما داده نشد در حالی که ما در مجلس نماینده‌تر نداریم‌». «آقامحمدی» از‌‌ همان زمان ورود به جلسه علنی روز گذشته با دردست‌داشتن آیین‌نامه و با صدای بلند قصد بیان تذکر داشت که با وساطت نمایندگان به‌ویژه حداد عادل از بیان آن منصرف شد. پیگیری‌های «شرق» نشان از آن دارد که نام احمد توکلی و محمدرضا تابش در میان سخنرانان به چشم می‌خورد. اما عمده سخنان علی لاریجانی به روایت نمایندگان سخنانی است درباره مسائل هسته‌ای کشور و گفت‌وگوهای ژنو و انتقاد نمایندگان به اعضای کابینه و دولت. عابد فتاحی به «شرق» می‌گوید: «لاریجانی از نمایندگان خواسته تا نقدشان به‌گونه‌ای نباشد که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد‌».

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز درباره جزییات جلسه غیرعلنی به «خانه ملت» گفته: «علاوه بر بیان دغدغه نمایندگان درباره برخی اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی پیرامون مذاکرات، علی لاریجانی از نمایندگان خواست تا بر اساس اطلاعات صددرصد تایید شده سخن بگویند و بر این نکته تاکید کرد که طرح دغدغه‌ با اظهارنظر جداست‌». غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت نیز در همین زمینه می‌گوید: «لاریجانی در این جلسه از نمایندگان خواست که مسائل امنیتی کشور، نظام و انقلاب در جلسه‌های علنی از سوی تمامی نمایندگان رعایت شود‌».

فتاحی می‌افزاید: «در این جلسه لاریجانی بعضی از مصاحبه‌ها را به‌عنوان مصداق مطرح کرد و گفت که این مصاحبه‌ها مبنایی برای رسانه‌های خارجی شده که واقعیت نداشته، اما نگفت که چه کسی این مصاحبه را انجام داده است‌». اشاره علی لاریجانی در این موضوع سخنان یکی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه بود؛ خبری که ساعاتی بعد از سوی آن نماینده تکذیب شد اما فایل صوتی مربوط به سخنرانی این نماینده در یکی از شهرستان‌ها در اختیار خبرگزاری مربوطه قرار دارد.





سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر