بازدید 33087

کودکی که نفت بلعیده نباید وادار به استفراغ شود

کد خبر: ۳۵۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴ 28 October 2013
به منظور پیشگیری از مسمومیت، والدین داروهای خود را در مقابل چشم کودکان مصرف نکنند.استفاده از کلمه آبنبات نیز برای تفهیم دارو به کودک اشتباه است و کودکی نیز که نفت بلعیده را نباید وادار به استفراغ کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند و به همین منظور برای پیشگیری از بروز مسمومیت داروهای مصرفی افراد خانواده باید دور از دسترس کودکان قرار داده شود.

خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفید کننده و لوله بازکن، مواد نفتی، باطری و گیاهان آپارتمانی از شایعترین علل مسمومیت در کودکان خردسال است و در صورتی که کودک ماده ای غیر خوراکی را بلعید، والدین به سرعت باید با مرکز اورژانس و یا مرکز کنترل مسمومیتها با شماره تلفن 1490 تماس بگیرند.

برپایه این گزارش نگهداری شربت متادون در ظرف خالی نوشابه، منجر به مصرف دارو، مسمومیت و مرگ کودک می‌شود و والدین باید از نگهداری شربت متادون در داخل یخچال و در کنار بقیه نوشیدنی‌ها خودداری کنند.

براساس این گزارش، مسمومیت اتفاقی در اثر بلع نفت بسیار خطرناک است و اگر کودکی نفت را ببلعد با اجتناب از وادار کردن به استفراغ، وی را  هر چه سریعتر به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال دهید. اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این داروست و از کلماتی مانند آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

در دوران سالمندی به دلیل تغییرات ساختار در اندام‌های داخلی مانند کبد، کلیه، میزان مایعات، عضلات چریی بدن، تغییراتی در جذب و دفع داروها حادث خواهد شد و بی‌اعتنایی به مصرف داروها می‌تواند منجر به بروز مسمومیت در این گروه سنی شود.

براساس این گزارش، کاهش بینایی، شنوایی و فراموشی در دوران سالمندی از مهمترین عوامل مصرف بیش از حد دارو و بروز مسمومیت در سالمندان به شمار می‌رود و استفاده از جعبه‌های تقسیم داروها می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری از مسمومیت و مصرف داروی تکراری در سالمندان شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل