بازدید 37418
تعبیر روایت فتح خرمشهر

وعده صدام برای آزادسازی جزایر ایرانی!

علل مختلفی برای پیروزی ایران بیان کرده‌اند که یکی از مهم ترینش استراتژی طراحی شده توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که عراقی‌ها را شوکه کرده بود و یکی از مهم‌ترین دلایل این فتح بیان شده است.
کد خبر: ۲۴۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲ 22 May 2021
در منزلتان نشسته‌اید که صدای یک انفجار مهیب به گوشتان می‌رسد؛ صدای بلندی که لحظاتی بعد با داد و فریاد ادامه می‌یابد و کمی بعد در نقطه‌ای دور‌تر تکرار می‌شود تا متوجه شوید، شهرتان در حال بمباران است؛ این شرح حال خرمشهری‌هایی است که ۲۹ شهریور سال ۵۹ را درک کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، عملیات بیت‌المقدس، یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های نظامی تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین نبرد‌های تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود. ۱۳۰ هزار رزمنده ایرانی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، عملیاتی را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید و این روز‌ها مصادف با آخرین روز‌های این عملیات غرورآفرین است.
 
این عملیات به قدری بزرگ بود که پس از سال‌ها هنوز ناگفته‌های بسیاری برای آن وجود دارد تا جایی که بسیاری از فرماندهان عراقی نیز در این باره سخن گفته و مقاله‌ها نوشته‌اند که از زوایای مختلف به این موضوع پرداختند. همچنین علل مختلفی برای پیروزی ایران بیان کرده‌اند که یکی از مهم ترینش استراتژی طراحی شده توسط فرماندهان نظامی ایران با محوریت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که عراقی‌‌‌ها را شوکه کرده بود و یکی از مهم ترین دلایل این فتح بیان شده است.
 
وعده صدام برای آزادسازی جزایر ایرانی!
 
فتح خرمشهر در سومین روز سومین ماه قریب به چهل سال پیش، فصل درخشانی در جنگ تحمیلی است که توانست همه معادلات جنگ را به سود ما تغییر دهد؛ فتحی که آزادسازی بخشی از خاک وطنمان را در پی داشت که ۵۷۸ روز پیش مقاومت جانانه مردمی‌اش شکسته شده بود.  روزهای آخر مقاومت، جنگ با دشمن خیابانی شده بود و دلاوران ایرانی، تن به تانک می‌زدند تا مبادا خاک به بیگانه بدهند؛ با شور و شوقی که انگار نه انگار یک ماه نه خوابشان خواب بوده و نه قوتی جز لایموت داشته‌اند.
 
بخش شمالی شهر به تصرف دشمن درمی‌آید و به یاری لشکر چند صد نفره مردمی پس گرفته می‌شود تا دشمن با لشکرهای زرهی و پیاده بازگردد و سرانجام شهر سقوط کند تا بازماندگان درون شهر به شمال کارون عقب بنشینند و شبانه از رود بگذرند. برخی به مسجد جامع سر می‌زدند تا همه روزهای گذشته را یک بار دیگر مرور کنند، چون معلوم نبود کی برخواهند گشت. برخی هم که گریه امانشان نمی‌داد، چیزی ببینند. یک ماه درگیری با دشمن در کوچه پس کوچه‌های زیستگاهشان به پایان رسیده بود و حالا زمان تن دادن به قدرت دشمنی بود که سال‌ها برای این روز برنامه ریخته بود و نمی‌شد با جمعی از جوانان شهر استان جلویشان ایستاد؛ خون خرمشهر کم بود.

اما اکنون زمان دیگری رسیده بود؛ زمان پیروزی و بغض شکستن. کمتر از دو سال زمان لازم بود تا آماده انتقام نهایی شویم، با لشکری که آماده فتح بود و می‌خواست دفاع از خاکش را با بازپس‌گیری سمبل جشن و سرور دشمن تکمیل کند و خون فراوان داشت.  خون‌ها جوشید و سربازان دوان دوان به سمت دشمن هجوم بردند و اینقدر سریع به پیش رفتند که دشمن با وجود اتصال عقبه سپاهش به خاک خودی هم نتوانست فرار کند تا نوزده هزار اسیر عملیات آزادسازی خرمشهر عددی باشد که در جهان دهان به دهان بچرخد و بهت‌آفرینی کند.


نگاهی از شکاف دیوار یک خانه آسیب دیده در محله کوت شیخ به خرمشهری که در اشغال است.

اکنون سی سال از آن ماجرا می‌گذرد، ولی خوب که به ماجرا دقیق می‌شویم، مو به تنمان سیخ می‌شود؛ اگر خرمشهر آزاد نشده بود، چگونه می‌توانستیم سر بلند کنیم؟

اگر خرمشهر آزاد نشده بود، چند عراق دیگر دست درازی به خاکمان را در پیش می‌گرفتند؟

اگر خرمشهر بازپس گرفته نشده بود... ؟

هر چه بیشتر بپرسیم، بیشتر به یاد می‌آوریم که مگر نه بحرین‌ها، هرات‌ها و قفقاز‌ها را کندند و واکنشی ندیدند؟ حالا چه شد که در ماجرای خرمشهر این اتفاق نیفتاد؟

انگار این موضوع به گوش حاکم وقت عراق هم رسیده بود که پس از شکست کودتای نوژه در یک سخنرانی ـ که واشنگتن پست منتشر کرد‌ ـ می‌گوید: «اکنون برای استرداد سه جزیره واقع در خلیج [فارس] که توسط شاه اشغال شده است، توانایی نظامی لازم را داریم. هرگز از زمان اشغال این سه جزیره ساکت ننشسته‌ایم و همواره از نظر نظامی و اقتصادی برای پس گرفتن سه جزیره مذکور آمادگی داشته‌ایم.» 

بدین ترتیب صدام در نقش بزرگترِ کشورهای عرب منطقه قرار می‌گیرد تا انتقام دادهایی که بر آن‌ها روا داشته‌ایم بستاند (!) و با سخنانی از این دست، نشان می‌دهد بهترین فرد برای تحقق تفکرات پان عربیسم منطقه است، چرا که هنوز هم تندروهای آن ور آبی از نام ناقص برای خلیج فارس بهره می‌گیرند و جزایر ایرانی را متعلق به کشوری می‌خوانند که پیشینه‌اش به اندازه آخرین سند نوشته شده در مورد جزایر هم نمی‌رسد!

اکنون شاید راحت‌تر بتوان درباره خلق نشدن حماسه سوم خرداد پرسید که اگر خرمشهر باز پس گرفته نمی‌شد، چه سرنوشتی در انتظارمان بود. به عبارت بهتر، این فتح از این روی اهمیت پیدا می‌کند که همگان در دور و نزدیک دانستند، ما ملتی هستیم که اجازه پاره شدن وطنمان را نخواهیم داد. اگر تا دیروز به هزار و یک فریب و شعبده قراردادی تحمیلمان می‌کردند، اکنون می‌توانیم با تکیه بر توان مردمی خودمان، متجاوز دوره دیده‌ای چون صدامیان را هم به زانو دربیاوریم.

و اینجاست که ادعاهای بی‌پایه برخی کشورهای منطقه آزارمان می‌دهد و گاه مجبور به واکنشی می‌شویم که برخی روشنفکر مآبان عقده گشایی‌اش می‌خوانند. سختی، گرانی و هر بحثی که داشته باشیم، می‌دانیم که در برابر دشمن نباید به فکر یاری سازمان‌های بین‌الملی باشیم، بلکه باید کنش را با واکنشی پاسخ دهیم که نمونه‌اش در خرمشهر ثبت شد.
 
اصلا بر پایه همین باور است که به مسئولان انتقاد می‌کنیم که چرا به گزافه‌گویی‌ها پاسخی درخور نمی‌دهند، وگرنه کیست که نداند شدت واکنش ما به هر گونه دست درازی، تکرار فتح خرمشهر است؟! شاید بد نباشد ماجرای این فتح را در یک مجلد کوچک منتشر کرده و در اختیار برخی سفیران کشورهای منطقه گذاریم تا مرور کنند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۸
خدا رحمت كنه همه شهيداي عزيزمونو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
در همه تاریخ این سرزمین جاوید
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
تویی که منفی دادی وجود نداری
yas
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
کدوم آدم بی شعوریه که منفی داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
آخه بدبخت به چی منفی دادی؟ تو حتی آدم هم نیستی
س.احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
و خدا لعنت کند توئی که با رحمت الهی برای شهیدان مخالفی، شرم و حیا هم نداری، هر چند امثال شما ارزش پاسخ دادن ندارید اما جهت سوختن دلتون گفتم که بگم.
اتینا محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
وای بر کسانی که خون شهدا را پایمال کردند..... منفی نده
تا وقتي كه يك روزنامه نگار ايراني *قفقاز* را غفقار ميخواند و مي نويسد بايد منتظر جدا شدن نقاط ديگري از ايران عزيز باشيم!!
زنده باد ایران . ایران متحد و بزرگ .

یاد شهدا و رزمندگان پیروز خرمشهر گرامی باد .
نه تنها نتو انست بلکه کشور خودش را هم از دست داد. خدا همیشه با ماست.
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
خدا با مومنین متقی و راست روش میمونه. سنت خدا برای تمام مردم دنیا یکسان هستش. اگه ما هم راه رو اشتباه بریم به بلای صدام دچار میشیم. پس خدا همیشه با ما نیست. مواظب باش اخوی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
با خواری بابت این همه خون مظلوم کشته شد
درود بر تمام شهیدان جنگ تحمیلی که با رشادت و شجاعت وطن عزیز را حفظ نمودند
هرچه داریم از شهدا داریم. شادی روح شهدا صلوات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سید حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
تا ابد وقتي از راديو شنيدم "خرمشهر شهر خون وقيام آزاد شد" را يادم نميره باور كنيد همين الان هم شديدا منقلب شدم
ياد دلاور مردان اين سرزمين شاد باد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
مامانم میگه اون موقع من قنداقی بودم و داشته من و از حمام عمومی میاورده خونه که مردم شیرینی می دادند.
من هم سر به سرش می ذارم میگم من هم یادمه و از بس با جدیت میگم باور می کنه. فکر می کنه شاید من هم از اون نابغه ها هستم !
حمید
| - |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
البته گفت شهر خون نه خون و قیام
مرگ بر امارات وکشورهای عربی بی فرهنگ
فقط خرداد که شد به یاد خرمشهر میوفتیم حد اقل آب درست حسابی بهمون بدین آبها شده لجن
اگه بعضی ها نبودن الان باید می گفتیم : یا سیدی یا صدام....
ممنون از مطلب قشنگتون
رشادتهاي بي نظير رزمندگان ايراني را حتي دشمنان قسم خورده اقرار دارند و بهتر است گزافه گوياني كه نام خليج هميشه فارس را با نام جعلي برزبان نامباركشان مياورندبه سرنوشت صدام و سربازان مزدورش رجوع كنندچه رسد به كساني كه با فريب ديگران دندان طمع براي جزاير ايراني تيز كرده اندچون ممكن است روزي برسد كه ديگر خيلي دير باشد
خدا همه شهیدان عزیز را قرین رحمتش بفرماید روحشان شاد
هر که با ایران و ایرانی در افتاد
ور افتاد . دمر افتاد ، از ریشه بریده ، از فرط هراس ، بیچاره و اواره ، کشورش به نابودی بی پایانی افتاد.
یادی هم از عزیزان جانباز بکنیم هنوز هم عده زیادی از این یادگاران دفاع مقدس با جراحت ها و ترکش ها دست و پنجه نرم می کنند. اگرچه همه آنها را فراموش کرده ایم.
ممنون از مطلب نوشته شده. زنده باد ایران اسلامی
اگر ایران هم هر چند وقت یک بار امارات رو مال ایران بدونه اونها دیگه اسمی از جزایر نمیاران از قدیم گفتن کسی کاری باهات انجام داد که دوست نداری اگر همون کار رو باهاش انجام بدی دیگه اون کار رو تکرار نخواهد کرد
بهتره یه سری هم الان به خرم شهر بزنید ببینید فقط سالی یکبار ازش یاد می کنند و ببینید که مردمانش در چه وضعی زندگی می کنند. ننگتان باد ای مسئولین بی مسئولیت...!!!!
درود برهمه شهیدانی که برای آزادی ایران از دشمن جنگیدن.
سلام بر شهيدان
سلام
همسر من دانشجوي دانشگاه آزاده. بصورت مكرر از توهين اساتيد در هنگام تدريس به شهدا تعريف ميكنه . از وزير علوم خواهش ميكنم براي تمام اساتيد بخصوص در رشته هاي انساني ماهانه كلاس دفاع مقدس و شهادت بذارن تا موضوع نون رو از جهاد و شهادت جدا بدونن
وای برمسولان که این همه سختی هنوز خرمشهر تشنه شهر است
درود خدا بر شهیدان دفاع مقدس
یاد شهیدان دفاع مقدس که برای وطن جان فشانی کردند،گرامی باد.
عملیات بیت المقدس با محوریت ارتش و فرماندهی صیاد شیرازی بود ،برادر جان
ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته خون یارانت پر ثمر گشته
یادش بخیر آن دوران
با درود به رزمندگان اسلام و روح پرفتوح شهدای عزیز.
ایکاش تابناک به این موضوع توجه می کرد که تبلیغات ریاست جمهوری را زود شروع کرده است. و این نوعی تخلف آشکار و زیرکانه است.
ای کاش بعد از جنگ شهرها را آباد می کردیم تا ....
محسن رای نمیاره به هر قیمتی که باشه
30سال؟
البته یادی کنیم از عقابان تیز پرواز نیروی هوایی مرحوم جناب محمود اسکندری و جناب اکبر زمانی که با هدف قرار دادن پل ارتباطی عراقی ها، باعث به اسارت در امدن 19 هزار عراقی شدند و زمینه ازادسازی خرمشهر را فراهم کردند.
از آزاد سازی خرمشهر تا امروز سی و نه سال می گذرد و از خاتمه جنگ هم سی و سه سال
گذشته است و هنوز مردم خرمشهر از نداشتن آب آشامیدنی مناسب می نالند
آلمان شکست خورده در جنگ، سی سال پس از پایان جنگ به اولین قدرت اقتصادی اروپا بدل شد بدون داشتن منابع نفت و گاز و...
معدن آلمانیها، سیاستمداران درست کار و مدیران پاک و لایق و کار بلد بوده و هست.
تابناک و تبلیغات برای حاج محسن رضایی!!!!!!
تعریف از داداش محسن در سایت خودش هم داستانی است به هرحال و ما اعتراضی نداریم
اما اگر مرحوم محمود اسکندری پل را نزده بود الان شما این مقاله را برای نوشتن نداشتید
همه برای آزادسازی خرمشهر مدیون ارتش غیور عزیزمون هستیم.
میدونید چرا عراق 19000 اسیر داد ؟ چون خلبان بنام فانتوم ایرانی "مرحوم اسکندری" پل عقب نشینی نیروهای عراقی رو که به شدت توسط پدافندهای ضد هوایی محافظت میشد و هدف قراردادنش با تجهیزات آنروزها هم مهارت بالایی میخواست و هم جانفشانی و رحیه شهادت طلبانه ، زیر آتش سنگین عراقی ها نابود کرد و عراقی ها بین کارون و نیروهای ایرانی به محاصره درآمدند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل