بازدید 18764

17 کشور درگیر پدیده ریزگرد هستند

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، 21 استان کشور ما درگیر این مشکل است ، در بعضی از جاها مانند خوزستان غلظت گرد و خاک به حدی است که گاهی دید تا 50 متر کاهش می یابد.
کد خبر: ۱۶۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶ 09 June 2011
گفت وگوی خبری شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران با موضوع توافق ایران و عراق برای مهار ریزگردها با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست ، وزیر محیط زیست کشور عراق و دبیر نشست مسوولان محیط زیست کشورهای عضو اکو که فردا در تهران برگزار می شود برگزار شد.

به گزارش شبکه ایران - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفـت: علل و اسبابی باعث شده که 17 کشور از پدیده ریزگرد رنج می برند ، عراق ، ایران ، سوریه ، کویت ، بحرین ، عربستان ، ترکیه و امارات از جمله این کشورها هستند.

محمد جواد محمدی زاده  با بیان این که فائق آمدن بر این پدیده یک عزم منطقه ای را می طلبد گفت: علت اصلی پدید آمدن این وضعیت هم دستکاری بشر در طبیعت است ، سد سازی ها در بالادست آورد آب را در پایین دست کم کرده یا کاربری های اراضی تغییر داده شده که اکوسیستم تحت الشعاع قرار داده شده که باید به اقلیم و فضای طبیعی متناسب با مقتضایتش توجه بکنیم و برگردیم.

وی افزود: برای این که این اتفاق بیفتد در داخل کشورمان دو موضوع را در اولویت قرار دادیم ،یکی این که در داخل کشور برای جلوگیری از توسعه بیابان و کنترل کانون های بحرانی اقدام کنیم ، ما هنوز هم در بعضی از نقاط کشورمان مثل منطقه سیستان ، بعضی از مناطق مثل سرخس ، حاشیه های کویر مشکل داریم.

وی گفت: اگر چه در سال های گذشته در خوزستان و در تالاب های شادگان و هورالعظیم و بعضی از مناطق دیگر با مدیریت صحیحی که در منابع آب انجام شد این بخش از مسایل حل شد ، اما ما هنوز در کشور مناطق بیابانی و کانون های تولید ریزگرد داریم.

محمدی زاده ادامه داد: دربرنامه چهام توسعه طرح تثبیت شن های روان حدود 130 هزار هکتار بوده و قرار است که به سالیانه 500 هزار هکتار برسد و به همین دلیل است که دولت یک میلیارد دلار را برای توجه به تالاب ها ، رودخانه های مرزی و به ویژه کنترل ریزگردها منابع قرار داد و مجلس هم تصویب کرد.

وی افزود: بنابراین در درون کشور اراده ای جدی برای مقابله با این پدیده وجود دارد و فقط در سال گذشته برنامه ریزی شد در خوزستان تا 200 هزار هکتار با استفاده از منابع نفت کار تثبیت شن های روان انجام بشود.

محمدی زاده خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد مشکلی که ما اکنون در کشور با آن روبرو هستیم منشاء بیرونی دارد ، 55 درصد تولید ریزگردها مربوط به عراق ، است ، این کشور یک میلیون و 800 هزار هکتار کانون های تولید ریزگرد دارد.

وی گفت: به دلیل خشکسالی ها و سدهایی که در کشور ترکیه زده شده که اجازه نمی دهد آب به پایین بیاید ، به دلیل تغییر کاربری ها ، تغییرات اقلیم ، گرم شدن زمین و عوامل دیگر باعث شده که مساله ریزگردها در کشور عراق حالت بحرانی به خود بگیرد.

وی افزود: حدود 12 تا 13 درصد مربوط به کشور سوریه است ، 450 هزار هکتار کانون های بحرانی در جنوب شرق کشور سوریه با مشکل روبروست ، نزدیک به 10 درصد مربوط به کشور اردن است و بخش قابل توجهی از این مشکل مربوط به عربستان و صحاری شمال افریقا است ، یکی دو درصد هم مربوط به کویت است ، مجموعه این کشورها باعث شده اند که این مشکل خودش را نشان بدهد.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، 21 استان کشور ما درگیر این مشکل است ، در بعضی از جاها مانند خوزستان غلظت گرد و خاک به حدی است که گاهی دید تا 50 متر کاهش می یابد.

وی افزود: کسانی که ناراحتی ها تنفسی دارند ، کودکان و کسانی که مشکلات عروق و ناراحتی ها قلبی دارند سخت مورد تهدید قرار دارند ، همچنین زراعت ، صنعت و اکوسیستم تماما تحت الشعاع این پدیده قرار گرفته اند که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

محمدی زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه تثبت شن های روان است و در 30 سال گذشته 30 میلیون هکتار تثبیت شن های روان داشته است.

وزیر محیط زیست عراق هم در این نشست گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که وزارت محیط زیست عراق با آن روبرو است ، موضوع بیابان زایی است.

ساراکون اسلاو  اظهار داشت: ما با طرف ایرانی در این ارتباط مذاکراتی کرده ایم ، جمهوری اسلامی ایران هم در این ارتباط تجربه بسیار خوبی دارد ، برای حل این مشکل نیازمند بودجه بسیار بالا و سال های بسیار زیادی هستیم ، اما ما در طول سال های گذشته گام های خوبی برای ایجاد توافق نامه ها و یافتن راه حل ها برداشته ایم و ساده ترین راه های ممکن را ما برای برنامه ریزی این طرح ها جستجو می کنیم.

وی افزود: باید اولویت ها را در این مورد مشخص کنیم و برنامه طولانی مدتی را در آن برنامه ریزی داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی در باره تهدیدات ریزگرها افزود: بطور حتم ما نگران این وضعیت هستیم ، طوفان های گرد و خاک و ریزگردها بر انسان و حیوان تاثیر منفی دارد و حتی بر فعالیت های یک انسان و حتی کارگاه ها و کارخانه ها و منابع آب و کشاورزی تاثیر دارد و باعث می شود که بهره وری هم کاهش یابد و بر موضوع جنگل ها و حتی موضوع اکسیژن و حتی دی اکسید کربن هم موثر است بنابراین اولویت هایی برای آن در نظر گرفته ایم که با کشورهای همسایه مطرح می کینم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار