بازدید 10076

اي دريغا چه گلي ريخت به آب ...

کد خبر: ۱۵۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۷ 05 April 2011
سرویس دفاع مقدس تابناک ـ زندگی شهدای گرانقدرمان همواره می‌تواند سرمشقی برای همه ما باشد. در زیر به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازیم که از جنبه‌های تازه‌ای به بیان ویژگی‌های شهدای عزیزمان پرداخته‌اند.

حيات احمد (ص)
نويسنده سميه شريفلو / ناشر بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس /146 صفحه
2150 تومان /3000 نسخه 
در برخورد با كتاب حيات احمد (ص) اولين چيزي كه جلب توجه مي‌كند، رنگ و لعاب و كيفيت كتاب است. در يك كلام، كتاب زيبايي است و اين زيبايي به كمك نام حضرت محمد مصطفي (ص) كه با شكل‌هاي گرافيكي گوناگون در كتاب درج شده چندين برابر شده است؛ اما بر اساس عنوان روي جلد كتاب، مخاطب منتظر محتوايي درباره حضرت محمد(ص) و زندگي افتخار آفرين آن حضرت است اما كتاب را كه ورق مي‌زنيم متوجه مي‌شويم اين عنوان به دليلي فرمايشاتي است كه از ايشان درج شده است. در بالاي هر صفحه حديثي از حضرت رسول (ص) آمده و سپس در ادامه روايتي از زندگي، اعمال و گفتار يكي از شهداي جنگ تحميلي كه تجسم خارجي حديث بيان شده است آورده شده است.
     
سميه شريفلو نويسنده كتاب براي تطبيق اين احاديث و بخشي از زندگي شهدا دقت بسياري كرده و با نگاه جست و جوگر خويش از ميان منابع حجيم زندگينامه شهدا نزديكترين بخش را به احاديث ذكر شده پيدا كرده است و اثري قابل قبول ارايه داده است. 

****     ****     ****
به آن چشم‌ها نگاه كن
(بر اساس زندگي شهيد سرلشكر منصور ستاري)
نويسنده: عزت ا.. الوندي
نشر شاهد
شمارگان: 3000 نسخه /قيمت: 1400 تومان/ 96 صفحه
كتاب كم حجم عزت الله الوندي شرحي از زندگي و چگونگي شهادت سرلشكر منصور ستاري فرمانده نيروي هوايي است. الوندي در اين كتاب با كنار هم نهادن روايات مختلف به تصويري كامل از شخصيت فردي و خانوادگي منصور ستاري دست يافته است. زبان كتاب ساده و سرر است و بااينكه تكه‌هاي مختلف آن از زاويه ديد افرادي مختلف روايت مي‌شود، لحني يك دست دارد.
صداقت راوي و پرهيز از اغراق گويي و بزرگنمايي باعث شده است كه در نهايت روايت او تاثير لازم را برخواننده بگذارد.


در بخشي از كتاب، شبنم ـ دختر سرلشكر منصور ستاري ـ چنين مي‌گويد:
 اين عكس 20سالگي پدر است. با اين كلاه و عقابي كه روي آن است و يقه بسته و مرتب، آدم ياد نيروي هوايي مي‌افتد. انگار دارد به يك جاي ديگر و نه به روبرو نگاه مي‌كند و تصوير غريبي نگاهش را به خود خيره كرده...))
اين عكس، تصوير روي جلد كتاب الوندي است و علاوه بر آن همان تصويري است كه كليت متن كتاب به خواننده مي‌دهد: تصويري تمام رخ، اتو كشيده همراه با ژستي مخصوص عكسبرداري. با همه اينها الوندي نتوانسته فراتر از اين عكس برود. كتاب او عكسي است قاب شده و زيبا.

****     ****     ****

مهدي باكري در انديشه و عمل
نويسنده: حسين علايي /ناشر: اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس آذربايجان شرقي /3000 نسخه /4000 تومان /159 صفحه
كتاب در برخورد اول خواننده را دعوت مي‌كند به ورق زدن مخصوصا اينكه نگاه دور و آرام شهيد مهدي باكري بر روي جلد كتاب خوش نشسته است.
از همان صفحات اول كتاب متوجه مي‌شويم كه نويسنده قصد داستان گويي نداشته و تنها به ذكر وقايع و اتفاقات ـ آن هم در حد امكان نزديك به واقعيت ـ پرداخته است.

حسين علايي سرفصلهاي كتاب خود را تنها با اتكا بر سير تاريخي زندگي آن شهيد بزرگ دفاع مقدس مرز بندي و نامگزاري نكرده و به جنبه موضوعي وقايع زندگي او نيز توجه ويژه داشته است.
از پيشگفتار و ضمايم كتاب مهدي باكري در انديشه و عمل كه بگذريم كتاب از 9 فصل به شرح ذيل تشكيل شده است:
‌آشنايي با مهدي باكري
تاكتيك‌هاي رزمي لشكر عاشورا
ديدگاه‌هاي مهدي باكري
ويژگي‌هاي مهدي باكري
سخن پايان
شهيد خيبر- حميد باكري
در كتاب، فصل فعاليت‌هاي دوران زندگي مفصل ترين فصل است كه در آن فعاليت‌هاي شهيد مهد ي باكري از پيش از انقلاب اسلامي شروع مي‌شود و مولف ضمن اينكه تاريخچه‌اي مختصر از تولد و زندگي آن شهيد مي‌آورد فعاليتهاي انقلابي و دانشجويي او را نيز شرح مي‌دهد و در ادامه به حضور او در صحنه‌هاي اجتماعي و سياسي مي‌پردازد.
در بخشي از فصل چگونگي شهادت مهدي چنين مي‌خوانيم:
اي دريغا چه گلي
                      ريخت به آب !
چه دلي
                      رفت به باد !
چه چراغي
                        افسرد !
چه بهاري
                         بشكفت !
****     ****     ****

حمله هوايي به الوليد
نويسنده: احمد مهر نيا
انتشارات: سوره مهر
2500 نسخه
3600 تومان
244 صفحه
احمد مهرنيا در 244 صفحه كتاب حمله هوايي به الوليد كوشيده است تصويري كامل و مستند از آن عمليات مهم دوران دفاع مقدس ارايه دهد.
اين عمليات از اوايل مهر 1359 (همزمان با آغاز تجاوز دشمن بعثي به ايران اسلامي ) شروع و در فروردين 1360 با پيروز ي نيرهاي جمهوري اسلامي به پايان رسيد كه طي آن انواع هواپيماها و تجهيزات موجود در پايگاههاي سه گانه الوليد معروف به اچ 3 منهدم شدند.

نويسنده كوشيده تا آنجا كه مي‌تواند به مستندات تاريخي پايبند باشد و از اين رو در متن كتاب تعدادي از تصاوير عمليات و جدول آن را مي‌بينيم.
فصل بندي‌هاي كتاب بر اساس سير زماني انجام شده و با دو پيشگفتار از فرماندهان عمليات آغاز شده و در پايان با فصلي كوتاه درباره مهمات به كار ر فته در اين عمليات به سرانجام رسيده است.
زبان اثر سرراست و روزنامه‌اي است و گاهي به اقتضا بسيار خشك و رسمي شده است.
لحن اين جملات اگرچه با لحن راوي كتاب نزديك است و ازهمان زبان رسمي استفاده كرده اما تلاش نويسنده براي رسيدن به قالبي داستاني و انعطاف پذير را نشان مي‌دهد كه گاه توفيق نيافته اگرچه ضربه‌اي به كل اثر نيز وارد نستاخته است
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی