تابناک گزارش می‌دهد؛

دست مونتاژکار چینی رو شد / ۸۰ درصد قطعات از جیب ملت!

براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شکاف عمیقی میان تولیدکنندگان و شرکت‌های مونتاژ کار خصوصی درحوزه داخلی سازی به وجود آمده است و این مساله را شفاف کرده است که شرکت‌هایی مانند «مدیران خودرو» با ضعیف‌ترین کارنامه عملی، نسبت به سایرین، به بزرگ‌ترین عامل ارز بری در بخش خصوصی صنعت خودرو تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۳۴۶۴۲
| |
3972 بازدید
|

دست مونتاژکار چینی رو شد / ۸۰ درصد قطعات از جیب ملت!

مرکز پژوهش‌های مجلس درمهرماه امسال گزارشی منتشر کرد که مشخص شد میانگین داخلی‌سازی محصولات مدیران‌خودرو در سال گذشته تنها حدود ۱۹ درصد بوده است و نزدیک به ۸۰ درصد از قطعات خودرو‌های این شرکت از خارج کشور تأمین می‌شود ؛ این درحالی است که این خودروساز با محصولات متنوع و تبلیغات گسترده‌اش، همواره سهم چشمگیری از بازار را در اختیار دارد، اما درعمل پشتوانه تولید داخلی آن شرایط اسفناکی دارد. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، با بررسی کارنامه عملی مدیران خودرو درکنار تبلیغات گسترده‌ای که این شرکت همواره داشته است، اما در بحث داخلی سازی قطعات بسیار ضعیف‌تر از شرکت‌های دیگر عمل کرده است؛ برای مثال «ایکس۲۲ پرو دستی» با حدود ۲۶ درصد ساخت داخل بالاترین میزان داخلی‌سازی را داشته است؛ در حالی‌که مدل «اکستریم VX» با تنها ۸ درصد داخلی‌سازی در پایین‌ترین سطح قرار دارد و این تفاوت نشان می‌دهد که ساختار تولید شرکت همچنان وابسته به واردات است و حتی در مدل‌های جدیدتر نیز عملاً تغییر چشمگیری رخ نداده است.

فشار ارزی مدیران خودرو بر اقتصاد کشور

به گواه آمار‌ها، میانگین داخلی‌سازی این شرکت، تنها ۱۹ درصد است یعنی آنکه تقریباً ۸۰ درصد قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهایش از طریق واردات تأمین می‌شود. ازسویی دیگر هر خودروی مونتاژی تا حدود ۱۳ هزار دلار برای هر دستگاه برآورد شده است در حالی که ارزبری خودرو‌های داخلی‌سازی شده مانند ایران‌خودرو و سایپا بسیار پایین‌تر است؛ بنابراین این حجم بالای واردات قطعات، فشار ارزی سنگینی در شرایط فعلی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.

ازسویی دیگر، اتکای زیاد به واردات قطعات، صنعت خودروی مونتاژکار را در برابر تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز بسیار آسیب‌پذیر کرده است و در زمان کمبود منابع ارزی، به خط تولید اختلالات جدی وارد کرده است. 

تجربه نشان داده است ازآنجایی که شریک اصلی مدیران خودرو (شرکت چری) و سایر خودروسازان چینی در کاهش هزینه‌های تولید قطعات در کشور خود تبحر دارند و واردات قطعات آماده از چین برای مونتاژ در ایران، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از تولید همان قطعات در داخل ایران درمی آید، مونتاژکاران دیگر به فکر داخلی سازی نبوده و همین رویه را ادامه داده‌اند. 

برخلاف خودروسازان بزرگ دولتی، اما مونتاژکاران براین باورند که تیراژ تولید محصولات مونتاژی در بخش خصوصی نسبتاً کمتر است و برای قطعه‌سازان داخلی، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید برای تأمین قطعات با تکنولوژی به‌روز برای تیراژ پایین مونتاژکاران صرفۀ اقتصادی ندارد.

خط مونتاژ ساده به جای تولید واقعی 

از آن طرف هم شرکت‌های چینی برای انتقال فناوری تولید قطعه و سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی عمیق در ایران تمایلی از خود نشان نمی‌دهند؛ چراکه ترجیح می‌دهند بازار مصرف قطعات خود را حفظ کنند و آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که فعالیت مدیران خودرو بیشتر شبیه یک «خط مونتاژ» ساده از قطعات وارداتی (CKD یا SKD) است تا یک فرآیند تولید واقعی با عمق ساخت داخل بالا.

همراهی وزارت صمت با کم کاری مونتاژ کاران

اما نقد اصلی به سیاست‌های وزارت صمت (به عنوان نهاد ناظر) در قبال شرکت‌های مونتاژکار  است و اینکه در طول سال‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت فشار کافی برای افزایش داخلی‌سازی بر این شرکت‌ها وارد نکرده و یا با سازوکار‌هایی مانند افزایش تعرفه در صورت داخلی‌سازی اندک، آنها را وادار به داخلی سازی نکرده است.

همچنین وزارت صمت لازم است پاسخگو باشد که با چه استدلال و هدفی در شرایطی که کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه است، ارز قابل توجهی به شرکت‌های مونتاژکار برای واردات قطعات تخصیص داده است که این مساله در تضاد با سیاست‌های کلی حمایت از تولید داخلی و کاهش ارزبری است.

به گزارش تابناک، کارنامه ضعیف مدیران خودرو در داخلی‌سازی (۱۹ درصد) و ارزبری بالا، بیشتر از هرچیزی ناشی از ارزان بودن واردات، تیراژ پایین تولید، و عدم تمایل شرکت‌های چینی در انتقال تکنولوژی است که در نهایت به هدررفت منابع ارزی و تداوم وابستگی صنعتی منجر شده است.

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
کل داخل سازی در حد تایر و باتری و شیشه جلو می باشد. والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
چینی ها کاملا با حساب و کتاب و علم به علایق و وضعیت بازار ایران، پس از چند سال بررسی بخصوص از طریق اعزام دانشجو (بخوانید تاجر) به دانشگاههای ایران وارد بازار شده اند. تمرکز اصلی بر خودروهای شاسی بلند و تعدد آپشن و رخ خودرو و فراهم نمودن شرایط خرید از دم قسط و از سوی دیگر اشراف عدم نظارت موثر نهادهای دولتی نمود آن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
شما که چندین برابر قیمت واقعی خودرو را از ملت می‌گیرید چرا حداقل خودرو درست و حسابی مونتاژ نمی‌کنید دهه های قبل خودروهای ژاپنی به روز مونتاژ می‌کردید الان اشغال های چینی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
داخلی سازی ؟
ولش کنید
حداقل به مدیران خودرو بگید قطعات یدکی برای خودروهاش وارد کنه
هیچ قطعه ای از ماشن های چینی یافت نمیشه یا به چند برابر قیمت باید از بازار آزاد بخری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
بیچاره ملت بخت برگشته ایران که از همه طرف چپاول میشن
خشایار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
وقتی ضعف قانون وجود داره، و شرط سرمایه گذاری 30 درصد از سود برای واردات کافی شمرده میشود هرکسی یک سوله رو میکند خودروسازی مثل قارچ رشد میکنند و از رانت ارزی استفاه میکند.
فقط لاستیک و شیشه و کاتالیست رو داخلی میکنند و اسناد تامین میکنند که به 30 درصد رسیدیم.
واقعا نگران کنندست این خودروها بعد از 3 سال قطعات نیاز خواهند داشت و اون موقع رانت جدید قطعه فروشی رو بهره میبرند.
ضعف در قانون هست در این مورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
جای دولت و بانک مرکزی بودم
حتی یک سنت هم به این شرکت ارز نمی دادم.
خودروی که در چین با احتساب دلار 115 هزار تومان 1میلیارد و 200 فروش می رود اینها دارند 3 میلیارد و 600 می فروشند و بعضا اقساطی که 5 میلیارد می شود یعنی 4 برابر هم بیشتر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
تو جای دولت بودی با آقازاده ها چه می کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
اقتصاد مقاومتی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
براستی مجلس با نمایندگان مدعی راس امور و نظارت عالیه کجاست!؟ ماجرای شاسی بلندها را که یادتان هست در مجلس قبلی ؟ شاید مجرا به شکل دیگر یا ... در حال اجراست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
چینی ها ماشین های خوبشون رو تو امارات میفروشن به ما که می رسن ماشین های بنجلشون رو میدن بعد چند برابر قیمت همون ماشین رو به تدریج لوازم یدکی میفروشن
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
متاسفانه افزایش بی رویه قیمت محصولات مدیران خودرو . درحق مردم مظلوم ایران و ثبت نام کنندگانی که هیچ چاره ای بجز خرید با این شرایط ندارند چراکه قرارداد ترکمنچای با آنها بسته می شود و نمایندگی ها به دروغ وعده تحویل زودتر می دهند ولی شرکت 5 ماه پول آنها بدون سود نگه میدارد ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
چینی ها فقط ماشین های تحت لیسانس برندهای معروف که در کشورشان مونتاز میکنند حق فروش توکشورهای دیگر رو دارند مثل برند های BMW -فولکس واگون ایودی همین هیچ کشوری غیر از ایران ماشین های اشغاب چینی رو نمی خره
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
مهم‌ترین اولویت دولت چه باید باشد؟
الی گشت