رقابت نزدیک شاهین پلاس و دنا پلاس / کدام برای خریدار ایرانی بهصرفهتر است؟
بازار خودروهای ملی در ایران این روزها بین دو گزینه پرتکرار گیر کرده است: شاهین پلاس از سایپا و دِنا پلاس از ایرانخودرو. هر کدام نقاط قوت و ضعف مشخصی دارند؛ یکی با پلتفرم تازهتر و تاکید بر ایمنی و راحتی شهری، دیگری با موتورهای قویتر و شتاب سریعتر، اما مصرف سوخت بالاتر و حساسیت بیشتر قطعات.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، با بررسی مشخصات فنی، کیفیت ساخت، تجربه رانندگی و خدمات پس از فروش، به مقایسه دقیق این دو خودرو میپردازیم تا نکات قابل توجه برای خریداران را روشن شود.
مشخصات فنی و عملکرد
شاهین پلاس با موتور ۱.۶ لیتری ME16 و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، توانایی مناسب برای مسیرهای شهری و رانندگی روزمره ارائه میدهد. تجربه رانندگی نشان میدهد این خودرو تعلیق نسبتا نرم و پایداری خوبی دارد، به ویژه در مسیرهای هموار شهری. اما در مسیرهای شیبدار و ترافیک سنگین، ممکن است کمی ضعف شتاب احساس شود. توان واقعی موتور کمتر از ۱۵۰ اسببخار گزارش شده و نشان میدهد برای رانندگی هیجانانگیزتر، جای پیشرفت دارد.
در مقابل، دنا پلاس با موتور EF7 و نسخههای توربو، شتاب و کشش بیشتری ارائه میدهد. تجربه رانندگی کاربران نشان میدهد دنا پلاس در شتابگیری عملکرد خوبی دارد، اما مصرف سوخت بالاتر و حساسیت بیشتر قطعات توربو ممکن است هزینه نگهداری را افزایش دهد. سیستم تعلیق دنا پلاس کمی سفتتر است و در مسیرهای ناهموار شهری ممکن است راحتی رانندگی کاهش یابد.
ایمنی و کیفیت ساخت ،شاهین پلاس در تست جانبی ECE R95 موفق بوده و سایپا آن را به عنوان برگ برنده تبلیغاتی معرفی کرده است. کیفیت مونتاژ نسبتاً مناسب است و در کوتاهمدت میتواند رضایت کاربران را جلب کند، اما برخی کارشناسان تاکید دارند برای ارزیابی طولانیمدت، باید دوام و کیفیت قطعات در گذر زمان بررسی شود.
دنا پلاس نیز با ارتقای بدنه و برخی تجهیزات جدید، ایمنی نسبی ارائه میدهد، اما نقدهای فنی به استحکام بدنه و ناهماهنگی قطعات هنوز وجود دارد که ممکن است نگرانیهایی برای مصرفکننده ایجاد کند.
از خدمات پس از فروش چه خبر؟
خدمات پس از فروش و نگهداری، هر دو خودرو از شبکه گستردهای از نمایندگیها بهره میبرند، اما تجربه کاربران نشان میدهد کیفیت خدمات و تأمین قطعات متفاوت است. دنا پلاس به دلیل پلتفرم قدیمیتر و پیچیدگیهای فنی توربو، احتمال هزینه نگهداری بالاتری دارد. شاهین پلاس بهعنوان محصول جدیدتر، ممکن است در کوتاهمدت با چالش تأمین قطعات مواجه شود تا شبکه خدمات تثبیت شود.
دنا پلاس: پلتفرم قدیمیتر، برخی مشکلات مونتاژ، حساسیت بالاتر قطعات توربو، مصرف سوخت بالاتر.
شاهین پلاس: توان موتور کمتر و شتاب متوسط در شرایط پر فشار، نیاز به ارزیابی طولانیمدت کیفیت قطعات و دوام.
تجربه رانندگی واقعی، رانندگی شاهین پلاس را نرمتر و مناسب مسیرهای شهری میدانند، با تعلیق متعادل و پایداری خوب. دنا پلاس توربو با شتاب سریعتر، برای کسانی که قدرت موتور و تجربه رانندگی هیجانی میخواهند جذاب است، اما راحتی سواری شهری در مقایسه کمتر است و مصرف سوخت بالاتر، نگرانی ایجاد میکند.
مصرف سوخت، اولیت نخست انتخاب؟
اگر به دنبال خودرویی با تجربه رانندگی راحت در شهر، مصرف سوخت متعادل و هزینه نگهداری کمتر هستید، شاهین پلاس گزینه مناسبتری است.
اگر شتاب و قدرت موتور اولویت شماست و مصرف سوخت بالاتر و حساسیت قطعات برایتان اهمیت ندارد، دنا پلاس با نسخههای توربو انتخاب جذابتری است.
من 6 ماهه دنا پلاس اتومات گرفتم
خیلی ایراد داره
نمایندگی ها هم افتضاح وقت می دهند
گیربکس ایراد داره-مصرفش خیلی بالاست.کیفیت قطعات زیاد خوب نیست.
کلا راضی نیستم نسبت به پولی که دادم
سپرها در برابر گرمای نور خورشید دفرمه شده انگار تصادف کرده
درها بعلت سنگینی در موقعیت سربالایی ایستایی ندارند و بسته میشوند همچنین در عبور از جاده های ترک دار بشدت صدا میکنند مضاف بر آن کیفیت خشک لاستیکها صداها را دو چندان میکند و کوبش شدید از زیر و بند دارد
سانروف آبند نیست و متاسفانه لکه ای از خیسی آب در آن نمایان میشود
جنس متریال پوشش سقف مجموعه از قومهای پلاستیک و پارچه که ایجاد صدا میکند
ریل صندلی پس از مدتی ساچمه های آن خارج میشوند
کیفیت رنگ بخصوص مشکی که با برخورد ناخن خشدار میشود
توپی های زیر و بند پس از 1000 کیلومتر ایجاد صدا میکند
شیشه ها در جای خود لق میزنند
ایجاد صدای باد در لای درها
سیستم دریچه تهویه دکوری است و در هر شرایطی باد از تمامی دریچه ها عبور میکند ضمن اینکه ترموستات آن کالیبره نیست و تنظیم دمای مناسب کابین ندارد
سر و صدای داشبورد و متعلقات پلاستیکی علی الخصوص در فصل سرما
فضای کم برای سرنشینها
کم کردن آب موتور
انصافا فقط موتور و گیربکس عالی دارد





