
سی سال پیش هیچ اپلیکیشنی در هیچ کجای دنیا فعال نبوده اما ظاهرا عده ای در آدرسی که سمت کرج و شهرک اوج آن باشد خدمات تعمیر لوازم خانگی از طریق اپلیکیشن به ملت ارائه می کرده اند! این برنامه اصرار بر سابقه درخشان سی ساله اپلیکیشن دارد، نه سابقه فعالیت یک شرکت در حوزه تعمیر که حالا وارد دنیای مجازی شده است. زمان راه اندازی برنامه در اصل سال ۱۴۰۱ است.
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، اپلیکیشنهای تعمیرات لوازم خانگی به منظور تسهیل و سریعتر کردن فرایند تعمیر و نگهداری لوازم خانگی طراحی شدهاند. اپلیکیشنهای خارجی مانند HomeAdvisor و TaskRabbit از جمله این نمونهها هستند. در ایران نیز چندین اپلیکیشن مختلف برای تعمیرات لوازم خانگی وجود دارد.
در اینجا اما شما با اپلیکیشنی مواجه هستید که از سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده است اما در همان آغازین قدم نصب، معلوم نیست چرا خود را با سی سال تجربه به مخاطب معرفی می کند.
به تازگی اپلیکیشنی به نام الو بگو برای این نوع خدمات طراحی و ایجاد شده است که گویا بسیاری از کاربران در اینترنت از آن شکایات و انتقادات جدی دارند. برخی از این شکایات شامل بیکیفیت بودن خدمات و عدم پاسخگویی صحیح به مشتریان است. تماسهای مخاطبان تابناک نیز از دردسرهای این برنامه روایت می کنند.
هنوز عدد مشتریان عدد ۲هزار نصب را نشان می دهد که برای همین ها نیز کلی دردسر ایجاد شده و خبری از تعمیر وسایل خانگی شان نیست. مشتریانی که هزینه تعمیر را نیز پرداخت کرده اند اما روزها و حتی ماههاست در انتظارند.
خبرنگار تابناک با استناد به کامنتها و انتقادات ثبتشده توسط مشتریان این پلتفرم در اینترنت گزارش میدهد و خود نیز تماس مستقیمی با پشتیبانی آلو بگو داشته است. در این تماس، ابتدا گفتند: "باید کارشناس تشخیص دهد که چه مشکلی وجود دارد (مانند متخصصهای بیماری)، سپس مبلغ را به شما اعلام میکنیم و هزینه تعمیر حتماً قبل از کار دریافت میشود. " این از همان باگهای مهمی است که باید همانجا چراغهای چشمک زن هشدار به صدا درآید.
بر اساس روال مورد نظر اپلیکیشن، ابتدا باید در سایت یا برنامه آلو بگو ثبت سفارش انجام دهید، سپس کارشناس با شما تماس میگیرد (با تماس گرفتن با پشتیبانی، به هیچ وجه شماره کارشناس به شما داده نمیشود). متأسفانه حتی حدود هزینهها را نیز پاسخ ندادند.
کارشناس با جند سئوال مستقیم به سمت دریافت هزینه می رود. این کارشناس چگونه از پشت تلفن مشکل فنی را تشخیص میدهد؟ اگر مانند متخصصان بیماری، آزمایش و چکاپ صورت میگیرد، که بسیار هم عالی است! اما چرا چگونه هزینه چیزی که نه دیده شده و نه تعمیر، بدین شکل باید دریافت شود.
مقررات و قوانین ذکرشده در اپلیکیشن
۱. کاربر میپذیرد که امکان بازپرداخت هزینههایی که به آلو بگو میپردازد، وجود ندارد.
۲. کاربر میپذیرد که هزینه سرویس از قبل توسط کارشناس یا آلو بگو تعیین میشود و نمیتواند نسبت به هزینه سرویس پس از استفاده از آن اعتراض کند.
۳. پرداخت هزینه خدمات فقط با شرایطی که توسط آلو بگو مشخص شده است انجام میشود. این روشها شامل پرداخت اعتباری از اپلیکیشن موبایل، پرداخت اینترنتی برای افزایش اعتبار و پرداخت نقدی به متخصص میباشد.
هرچند آدرس اولیه ذکر شده در برنامه، مربوط به کرج و شهرک اوج ( البته بدون شماره پلاک) است اما در تماس با پشتیبانی می گویند شعبه اصلی آن در تهران است و فعلاً در مشهد، کرج و قم نیز شعبه دارد. یعنی اگر برای شکایت به پشتیبانی تماس بگیرید، میگویند: *"مشکل به ما مرتبط نیست، با شعبه اصلی (تهران) تماس بگیرید. "* حال اگر مشتری از مشهد باشد، باید برای پیگیری مشکل خود یا با تهران تماس بگیرد (اگر جوابگو باشند) یا به تهران بیاید (راهی ۱۲ ساعته!).
برخی از کامنتهای کاربران در اینترنت:
دستگاه سولار خراب بود لگزیان از مشهد اومد درست کنه ۵ ملیون پول تعمیر گرفتن درصورتی که تیکه خراب شده دستگاه بما تحویل ندادن من که راضی نیستم
اصلا رسیدگی نمیشود، من از صبح تماس گرفتم، و رسیدگی نکردن
تورا خدا اعتماد نکنین این یه سایت کلاهبرداری برای من تعمیر کار فرستادن گفتن شش ماه گارانتی داره پول گرفتن یکروز نشده هیچکس جواب نمیده
من طی تماس تلفنی درخواست تعمیر یخچال کردم، بعدازظهر همان روز آمدن ولی متاسفانه با اخذ هزینه چند برابری مشکل همچنان وجود دارد و الان هم تعمیرکار تلفن اش رو پاسخگو نیست. با شرکت هم که تماس میگیرم هی میگن پیگیری میکنیم ولی دریغ از یک پاسخ مناسب.
کلاهبرداری تمام لطفآ لطفآ لطفا به هیچ وجه اعتماد و استفاده نکنید تقریبا ۲ هفته پیش تعمیرکار فرستادن بابت تعمیر فریزر به نام غلام نژاد با توجه به دریافت هزینه، همچنان مشکل پابرجاست، تعمیرکار که دیگه تلفنش رو جواب نمیده، پیگیر هم که شدم میگن پیگیری میشه ولی دریغ از اقدام مثبتی. **
امتیاز این برنامه در کافه بازار ۳.۸ از ۵ است.
ثبت شکایت رسمی از اپلیکیشن
برای شکایت از انواع اپلیکیشنهای مساله ساز، روشهای متعددی به صورت قانونی و رسمی وجود دارد.
ثبت شکایت در پلیس فتا: چون این اپها به صورت آنلاین فعالیت میکنند و ممکن است شرکت یا مکان مشخصی نداشته باشند، بهترین راه ثبت شکایت در پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) است. شما میتوانید با مراجعه به سایت رسمی پلیس فتا (https://csirc.fata.gov.ir/) شکایت خود را ثبت کنید و مدارک شامل رسید پرداخت، مکالمات، و مستندات مربوط به عدم ارائه خدمات را ضمیمه نمایید.
ثبت شکایت در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی: اگر اپلیکیشن دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) باشد، میتوانید از طریق سایت enamad.ir نیز شکایت کنید.
شکایت در مراجع قضایی: در صورتی که شاکی خصوصی باشید، میتوانید به دادسرای محل سکونت خود مراجعه و علیه مسئول یا گردانندگان اپلیکیشن به اتهام کلاهبرداری یا تخلف حقوقی طرح شکایت کنید. حتی اگر شرکت رسمی ثبت نشده باشد، مسئولیت حقوقی و کیفری متوجه گردانندگان اپ است که معمولاً اطلاعات آنها در پنلهای پرداخت یا اپلیکیشن قابل پیگیری است.
حتماً تمام مدارک پرداخت، مکالمات، پیامها و هرگونه مستندات را جمعآوری و نگهداری کنید.
اگر اپلیکیشن مکان مشخص یا شرکت ثبت شده ندارد، پلیس فتا بهترین مرجع برای پیگیری است.