آغاز خداحافظی فروشندهها و مشتریها از دیجیکالا

به گزارش گروه ویژه تابناک، دیجیکالا یکی از شرکتهایی است که در سالهای اخیر تلاطم و فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته اما وضعیت این غول فروش کالا نگرانکننده به نظر میرسد. این شرکت امروز دیگر آن برند خوشنام و پویایی نیست که پیشتر فعالان اکوسیستم استارتاپی و تجارت آنلاین درباره آن سخنرانی میکردند و یادداشت و مقاله مینوشتند.
بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران که بهدنبال تعطیل شدن بامیلو برای مدتها بیرقیب بود و با خیال آسوده به فعالیتش ادامه داد، اکنون روزهای دشوار را سپری میکند. امروز شرایط تغییر کرده و فروشگاههای آنلاین بسیاری وجود دارند که از هر لحاظ با دیجیکالا در رقابت هستند.

این فروشگاه آنلاین در گذشته مدعی بود که کالاها را پایینتر از قیمت فروشندگان دیگر عرضه میکند، اما امروز این ادعا زیر سوال رفته زیرا کاربران با جستوجوی کالاها در اینترنت معمولا به منابعی دسترسی پیدا میکنند که اجناس را ارزانتر از دیجیکالا عرضه میکنند.
تقلید ظاهری از شرکتهای خارجی!
دیجیکالا زمانی محبوبیت و قدرت تسلط نسبی خود بر بازار را از دست داد که مدیران این مجموعه به نظر دچار غروری افراطی شدند و خود را آمازون ایران پنداشتند، سپس کوشیدند تا در ظاهر به این هیولای امریکایی نزدیک شوند در حالیکه نه ارزش ریالی آن قابل توجه است و نه پتانسیل آن را داشتند که به برندی بینالمللی تبدیل شوند.
این شرکت با انتشار عکسها و ویدئوهایی از سولههای عظیم و قفسههای چند طبقه انبارها و برپایی تورهای بازدید از مراکز پردازش، همواره تلاش کرده تا تصویری متفاوت از واقعیت را برای جامعه مخاطبانش به نمایش بگذارد. اما از شرایط دشوار کار در انبارها، گلایههای فروشندهها و نارضایتی خریداران نمیتوان چشمپوشی کرد.
کاربرانی که سالهای اخیر مشتری این فروشگاه بودهاند، امروز شاهدند که تنوع محصولات دیجیکالا به شدت افت کرده و روی بسیاری از کالاهای مورد نیازشان عبارت «ناموجود» خودنمایی میکند تا به دنبال فروشگاهی بگردند که موجودیت کالایی کاملتری دارد.

از سوی دیگر رویدادهای اخیر این شرکت که به تقلید از مایکروسافت و اپل طراحی و اجرا شده و همچنین سخنرانیهای ضعیف مدیران آن، که فاقد قدرت تاثیرگذاری و باورپذیری بوده، دلیل دیگری بر این واقعیت است که دیجیکالا از هر راهی میخواهد شبیه برندهای مطرح جهان باشد.

مشتریها آگاه شدهاند
حداقل در در یکدهه اخیر حتی یک روز نبوده که کاربران در شبکههای اجتماعی درباره تجربه خرید از دیجیکالا ابراز نارضایتی و پشیمانی نکنند. ارسال اشتباه کالاها و بیکیفیت و معیوب یا دستدوم و تحویل دیرهنگام یا بلاتکلیفی وضعیت سفارش از جمله صدها مواردی است که مشتریها درباره آن اطلاعرسانی میکنند.
اکنون با گسترش دامنه نفوذ اینترنت پرسرعت و گوشیهای هوشمند به نسبت ۱۰ سال قبل علاوه بر فروشگاههای آنلاین حتی آنلاینشاپهای اینستاگرامی نیز رقبای دیجیکالا محسوب میشوند. زمانی که واردکنندگان کالا و فروشندگان به پتانسیل اینستاگرام پی بردند دیگر نیازی نداشتند که با قوانین سختگیرانه و پیچیدگیهای تسویهحساب دیجیکالا دست و پنجه نرم کنند. آنها صفحهای برای خود راهاندازی کردند و از طریق دایرکت یا تلفن به عرضه کالاهای خود پرداختند.

از سوی دیگر کاربران این را میدانند که دیجیکالا دیگر مرجع اصلی استعلام قیمت کالاها نیست. امروز بخش بزرگی از کلیکهایی که صفحات این فروشگاه آنلاین را مرور میکنند با هدف خواندن اطلاعات فنی محصولات و دیدن عکس و ویدئوهای آن است. بخشی از کاربران نیز برای اطلاع از دیدگاههای خریداران قبلی به دیجیکالا مراجعه میکنند.

آینده دیجیکالا چه میشود؟
بررسی روندی که بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران در یک دهه اخیر طی کرده گویای این حقیقت است که این برند به نفس زدن افتاده است. علاوه بر فروشندگان اینستاگرامی، ورود پلتفرمهای بزرگ دیگر به حوزه فروش آنلاین محصولات آکبند رقابت را افزایش داده و فشار بیشتری بر دیجیکالا وارد کرده است.
این شرکت همچنین سالهای گذشته با مشکلات زیرساختی مواجه بوده بهطوریکه آذرماه ۱۴۰۰ در آستانه بزرگترین حراج سال (بلک فرایدی) پلتفرم به مدت ۳۸ دقیقه از دسترس مردم خارج شد.

فارغ از آنکه کارشناسان و صاحبنظران در رسانههای تخصصی و لینکدین چه مینویسند، عقل سلیم و منطق این را تایید میکند که دیجیکالا محبوبیت گذشته خود را از دست داده، دیگر یکهتاز بازار فروش آنلاین نیست و بسیار دور از انتظار است که آینده درخشانی داشته باشد.
امروز بسیاری از فروشگاههای فیزیکی بدون نیاز به دیجیکالا در حال فروش محصولات خود هستند و از این وضعیت رضایت دارند. در چنین شرایطی نمیتوان به انتهای مسیری که این شرکت در آن گام گذاشته خوشبین بود.

دیجیکالا مانند هر تجارتخانه بزرگ دیگری با مشکلات و معضلات و نگرانیهایی روبهروست که حتی ۱۰ درصد آن هم در رسانهها منعکس نمیشود. باید توجه داشت که پیشبینی میشود سهام این شرکت تا پایان سال به مرحله عرضه اولیه برسد. به همین دلیل دیجیکالا با اجرای کمپینهای مختلف در حوزه مسؤولیت اجتماعی در تلاش است تا وضعیت خود را مطلوب نشان دهد.
شاید بتوان گفت، دیجیکالا تایتانیکی است که با کوه یخ برخورد کرده اما همچنان صدای موزیک گروه ارکسترش به گوش میرسد.

قسمت عجیب تر اینکه برای عذرخواهی یک عدد کد تخفیف 15 هزار تومانی فرستادن!
خب یه چیزی میفرستادی پول یه پاکت چیپس بشه! فکر کنم بیشتر قصد تمسخر داشتن تا عذرخواهی
غیر از اینکه روابطی تو دیجی کالا داشته باشن
کالا قرار بوده ۹ شب بیاد بعد ۱۲ شب اورده یک قلم ارزشمندش هم نیست...میگه خودم اطلاع میدم...بعد ۴۸ ساعت دیدم خبری نشد...زنگ زدم پشتیبانی میگه خودتون باید ۲۴ ساعته اطلاع میدادید...خلاصه ردی یک خرید ۱ میلیونی ۳۰۰ تومنش هم تحویل ندادند
مورد بعدی هم تحویل در سیستم گنجه هست که ادای آمازون را درآوردن ولی هم زمان تحویلش از حالت تحویل معمولی خیلی طولانی تر هست هم اینکه اگه دفعه اولت باشه که از این سیستم سفارش می گذاری حتما یک بار به اشتباه به نشانی درج شده می ری و مسئول اون محل می گه تا وقتی برات پیامک نیومده، نیا. این هم باز یک باگ خنده دار توی سیستم دیجی کالاست.
فقط دلالی میکنه خودش دیگه خرید نمیکنه سرمایه
نمیذاره
زمان تحویل را عوض میکنند فاجعه شده آخر سر هم وقتی میاره میبینیم اونی که خواستم نیست شبیه اش را فرستادن
پنجره رنو فرستادن
واقعاً این اواخر فاجعه شده
کالای موجود میخری، بعد یک هفته پیام میدان سفارش شما به علت تامین نشدن و نبود موجودی کنسل شد(فرداش همون کالا رو با افزایش قیمت جدید دوباره موجود میکنن اونم دقیقا از همون فروشنده!!!)
نود درصد مواقع سفارشات با مرسول ارسالی مغایرت داره! چه وضعشه آخه!
دیر فرستادن کالا هم که بماند
تنها بخشی که بشدت روش نظارت میشه کامنت های محصولاته که اونم سلیقه ای فیلتر میشه
اصالت قیمت هم که اصلی ترین نکته برندیگ دیجیکالا بود الان فقط اسمش مونده
با یه سرچ ساده با تضمین ۱۰۰درصدی بهتون اطمینان میدم با قیمت مناسب تر و ارسال خیلی خیلی سریع تر(۲-۳روز بجای ۲هفته) میتونین هر کالایی رو پیدا کنید
حالا خالی فروشی میکند و دقیقا در روز تحویل کالا سفارش را به بهانه عدم تامین کالا از طرف فروشنده را لغو میکند
دیجیکالا سیر طبیعی به قهقرا رفتن هر سازمان با مالکیت دولتی را طی می کند و اتفاق عجیبی نیست .
اصالت کالاش هم واقعیه
من هم گاهی از دیجی کالا ناراحت میشم ، اما فراموش نکنید دوران کرونا و خیلی جاهای دیگه که دیجی کالا به
ما کمک کرد ، مشکل دیجی کالا از فروش واسطه ای شروع شده ، چون دیگه کنترل زیادی روی تامین کننده ها نداره ، باید مشکلاتش رو حل کنه و نباید سرنوشت بامیلو برای دیجی کالا که تنها پخش سراسری فروش کالا در کشور هست ایجاد بشه
ارایه فیلم انباکس رسیده واقعا جای تاسف
من بارها سفارشم کسری داشته تا جایی که آخرین بار ی قطعه طلا رو گم کرد و اصلا هم پشتیبانی پاسخگو نبود
وقتی رفتم شکایت کردم متوجه شدم کلی پرونده قضایی داره و هنوزم باهاشون دادگاهی هستم
به هر دلیلی داره از مردم دزدی میکنه و هیچ پاسخگویی هم نداره
ممنون از این خبرگزاری که به این موضوعپرداخته
اداره پست که قطعا عملکردی بالاتر از دیجی کالا داره
رو کلاه بذارم چند برابر پول جنس درجه یک رو بگیرم و جنس درجه دهم ارسال کنم به پست چه ربطی پیدا میکنه
جنس خراب ، دست دوم، تعمیری و هرچی دم دستشون باشه رو میفرستند و فقط دنبال پول مشتری اند.
مشکل برداشتن برخی لوازم و متعلقات کالاها و فروش مجدد بصورت تکی هست.واین یعنی کلاهبرداری
پاسخگویی = فاجعه
بسته بندی = افتضاح
صحت اطلاعات = مگه داریم!
مشتری مداری = فاجعه
میگن امکان ارسال برای جنوب تهران از شرق تا غرب و جنوب نداریم....!!!
از نحوه پاسخگویی و پیگیری گرفته تا تحویل نا مناسب و مغایرت کیفیت کالاهای ارسالی و …
کلا نگاهشون به مشتری از بالا به پایین شده هوا برشون داشته متاسفانه فراموش کردن بخاطر همین مشتری ها دیجیتال کالا شدن
فروشگاه فقط باسلام
بهترین هست به نطر بنده
چونکه میتونی با غرفه دار در ارتباط باشی در هر ساعت







