بازدید 9548

ابهام در واردات بنزین به ایران

جلسات مکرر اجازه پاسخگویی به مدیران نفتی نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۲۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸ 08 November 2010
این روزها بیشتر خبرگزاری‌های خارجی از واردات مجدد بنزین به ایران خبر می‌دهند؛ در حالی که مسئولان نفتی ایران در مقابل این واردات سکوت اختیار کرده‌اند.

پیگیری‌های خبرنگار «خبر» نیز برای پیگیری صحت این اخبار با درهای بسته مواجه شد. مسئولان نفتی هر بار در مواجهه با این سوال با تاکید بر حضور در جلسه، از پاسخگویی به این سوال سر باز زدند. براین اساس مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت در سه روز تماس مکرر خبرنگار خبرآنلاین در ساعت‌های مختلف روز با تاکید بر حضور در جلسه از پاسخگویی خودداری کرد.

و حال این سوال همچنان باقی است که در شرایطی که ایران از واردات بنزین بی نیاز شده و مصرف بنزین نیز به زیر 60 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، علت واردات بنزین در چنین شرایطی چیست؟

به گزارش «خبر آنلاین»، پیش از این برخی از مسئولان نفتی تاکید کرده بودند پیش از بی نیازی از واردات بنزین سفارش‌هایی صورت گرفته بوده که در شرایط فعلی محموله‌های ارسالی مربوط به سفارش‌های گذشته است؛ در حالی که برخی از خبرگزاری‌ها با دادن آدرس‌های مشخص از نام نفتکش و تحویل آن در کدام بندر کشور تاکید می‌کنند این محموله‌ها مربوط به سفارش شهریورماه امسال است.

از سویی دیگر اخیرا تاکید شده است ایران همچنان از چین و سنگاپور بنزین وارد می‌کند. براساس این گزارش‌ها که به ظاهر مستند به نظر می‌رسد تا پایان ماه سپتامبر سنگاپور یک میلیون بشکه بنزین به بندر عباس ایران صادر کرده است. محموله یک میلیون بشکه بنزین دیگری نیز که اواخر سپتامبر در هنگ کنگ بارگیری شد، اواسط اکتبر به ایران تحویل شده است. نفت کش امین ایران نیز اواخر سپتامبر برای بارگیری محموله بنزین از چین وارد بندر ژوشان شده است.

بر اساس این گزارش، شرکتهای چینی با مبادله نفت و بنزین با ایران با یوان موافقت کرده‌اند. شرکتهای چینی پیش از این به صورت قانونی بنزین مورد نیاز ایران را از طریق امارات صادر می‌کردند ولی اکنون این مبادلات به صورت مستقیم انجام می‌شود. البته محموله‌های کوچکی نیز هنوز از امارات به بندر عباس وارد می‌شود. محموله 100 هزار بشکه‌ای بنزین از بندر جبل علی امارات با پرچم این کشور در اوایل سپتامبر به ایران صادر شد. یک محموله دیگر 100 هزار بشکه‌ای نیز که با پرچم جزایر مارشال از جبل علی به بندر عباس حرکت کرده بود اواخر سپتامبر به ایران رسیده است.

این در حالی است که اواسط شهریورماه امسال وزیر نفت از بی نیازی ایران از واردات بنزین خبرداد و البته تاکید کرد این بی نیازی مدتی است محقق شده اما ما منتظر فرصت مناسبی برای اعلام آن بوده ایم.

در چنین شرایطی سکوت خبری از سوی مسئولان نفتی کشور کمی با ابهام مواجه است؛ چرا که اگر این محموله‌ها پیش از بی نیازی ایران سفارش داده شده است می‌توان با اطلاع رسانی آن رفع ابهام کرد. در غیر این صورت در شرایطی که تاکید می‌شود میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور نسبت به دوره‌های گذشته در شرایط بسیار مساعدی قراردارد در این صورت مشخص نیست دلیل واردات این فراورده به کشور در شرایط کنونی چیست؟

این در حالی است که اخیر وزیر نفت اعلام کرده است فروشندگان بنزین به ایران که در گذشته برای فروش بنزین به ایران خودداری می‌کردند، امروز برای فروش بنزین خود به ایران صف بسته‌اند. شاید به نوعی این وزیر به شرکت‌هایی اشاره دارد که پیش از این با افزایش فشارهای آمریکا برای عدم فروش بنزین به ایران از فروش این فراورده خودداری کرده بودند. در این بین در برخی مواقع نیز اخباری منتشر شده بود که بعضا ثابت می‌کرد ایران برای خرید بنزین از کشورهای دیگر و تامین نیاز کشور ناچار به پرداخت هزینه‌ای بیش از قیمت بنزین است.

نمونه این ادعا به خبر رویترز در اواسط مردادماه بر می‌گردد. براساس اظهارات این خبرگزاری، ایران هر لیتر بنزین ترکیه را 129 تومان گرانتر خریده است.

اگرچه این خبر هم با سکوت مسئولان نفتی همراه بود، اما در آن رویترز مدعی شده بود طی ماه ژوئن 138 هزار تن بنزین به ایران صادر شده و ایران در برابر این حجم واردات 121.8 میلیون دلار پرداخت کرده است که به ازای هر تن 878 دلار می‌شود.

این در حالی است که گفته می‌شود با تشدید تحریم‌ها و توقف کامل واردات بنزین، از حدود دو ماه گذشته وزارت نفت ایران طرح تولید ضربتی بنزین را در مجتمع‌های پتروشیمی اجرایی کرد؛ این امر موجب شد تا فروشندگان بنزین در منطقه خلیج فارس با بحران مشتری برای محصولات خود روبه‌رو شوند که این روند نیز کاهش 20 دلاری قیمت بنزین در منطقه را به همراه داشته است.

براساس این گزارش در حال حاضر با تولید بنزین از مجتمع‌های پتروشیمی تولید روزانه بنزین کشور به 66 میلیون و 500 هزار بشکه رسیده است در شرایطی که مصرف بنزین در کشور به 60 میلیون لیتر رسیده است. در عین حال براساس اظهارات مسئولان نفتی کشور، ایران تاکنون سه تا چهار محموله بنزین به کشورهایی چون افغانستان و عراق بنزین صادر کرده است و درشرایط فعلی به جمع صادرکنندگان بنزین پیوسته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
آقای تابناک میشه تحقیق کنی درباره بنزینی که در پتروشیمی های ایران ( و نه در پالایشگاه ) تولید میشه ؟
ظاهرا مضرات بهداشتی برای مصرف کننده داره اگه مردش هستی تحقیق کن و نتیجه رو گزارش بده سلامت مردم اهیمتش بیش از مصلحت هر کسی است.
تاسیسات پالایشگاهی ما برای تولید بنزین حیف هستند و از طرفی وقتی ما بنزین مازاد بازار را وارد کنیم کشوری مثل فرانسه باید به دنبال خرید بنزین دست نیاز به همه دراز کند چون بنزین مازادی در بازار نیست
از دوحالت خارج نيست. يا مسؤلان دروغ ميگويند كه بي نياز شديم يا وارد كننده بنزين سود زيادي ميبرد!
بااينگونه خبررساني وادعاهاي ضدونقيض شده ايم چوپان دروغگوكه ادعاي راستمان هم كسي باورش نميشه!
منم اگه بنزينم رو بتونم گرونتر بفرروشم مي رم تو صف. معلومه كه فروشنده دنبال سوده اونم ايران كه داره حسابي به فروشندگان بنزين ميرسه و بنزين رو گرونتر مي فروشه. اينكه ايران همه معادلات اقتصادي را بر هم مي زند درسته. همه مي رند سراغ جنس ارزون. ما جنس ارزون رو گرونتر از همه جا مي خريم.
بدون شرح
امیدوارم این خودکفایی بنزین هم مثل خودکفایی گندم یک حرکت نمایشی و دهن دشمن ببند نباشه که بعد از یک مدت دوباره بشویم وارد کننده.
اصلا کار مطاعاتی و تحقیقاتی روش شده؟
خبر آن لاين اگر خودش را به حماقت نزند به خوبي درک مي‌کند که در قديم هم امکان توليد بنزين براي ما وجود داشت اما به دليل نداشتن صرفه اقتصادي و ارزان‌تر بودن تهيه آن از خارج از کشور، تمايلي به توليد اين محصول نبود. اما در شرايط فعلي به جهت اين که از ديد سياسي نشان داده شود که در داخل قابليت توليد بنزين مصرفي وجود دارد براي مدتي اقدام به توليد بنزين در پتروشيمي‌هاي موجود شد تا از اين طريق هم بي‌اثر بودن تحريم‌ها نشان داده شود و هم آن شرکت‌هايي که از شرايط موجود سوء استفاده کرده و با بهاي بالاتري بنزين به ايران مي‌فروختند، در اين قيمت‌ها تعديل داده و به قيمت واقعي‌تري در مبادلات با ايران شرکت کنند.
آقا
نمیدونید یا خودتونو میزنید به ندونستن؟
این طرح ضربتی تولید بنزین اسمش روشه
واحد های تولیدی ما به جای بنزین میتونه محصولات دیگه ای که قیمتش بالاتره تولید کنه ولی به دلیل تحریم داره بنزین تولید میکنه
اگه بشه بنزین رو از دیگران بخریم خیلی خیلی بهتره
دلیلش اینه
ما ظرف یک هفته در بنزین خودکفا می شویم و ظرف دو هفته بنزین صادر می کنیم
دروغ گفتن که مالیان و عوارض نداره
تولیدبنزین به هرقیمتی وقتی توجیه دارد که امکان واردات وجود ندارد درغیر اینصورت چرا بایدمجتمع های پتروشیمی تمام ظرفیت خود را به تولید بنزین اختصاص بدهند و تولید مشتقات دیگر را تعطیل نمایند؟!
بنزین تولید شده در پتروشیمی ها 35 برابر بیش از استاندارد جهانی دارای ماده خطرناک بنزن است که در سال 1924 سرطانزایی آن به اثبات رسیده است. به همین دلیل در هیچ جای دنیا از گاز، بنزین تولید نمی کنند. من به عنوان دکترای آلودگی زیست محیطی دین خودم را در اطلاع رسانی انجام دادم.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
خسته نباشید. زحمت کشیدید.
اخر ما نفهمیدم ما جزء صادرکنندگان بنزین هستیم یا وارد کنندگان
.در دنیای اقتصاد یک مدیر اقتصادی به توان تولید نگاه نمی کنه به دو دوتا چهارتا نگاه میکنه دیگه تا آخر برو
مسلما" در دراز مدت دوپینگ نه اقتصادی است و نه عملی
سلام . انصاف نیست بدون داشتن اطلاعات کامل نسبت به بی ارزش کردن ابتکار و تلاش هموطنان خودمان اقدام کنیم . این از سایت وزینی مثل تابناک بعیده . من به عنوان یک مطلع واقعی به همه هموطنان می گم که ما دیگه نیازی به واردات بنزین در شرایط سخت نداریم . اما مملکت برنامه ریزی استراتژیک داره . درسته مسئولین همه حرفها رو با مردم می زنن . اما اجازه بدین بعضی حرفها هم برای دشمنان مملکت در هاله ای از ابهام بمونه. فقط می تون بگم که خودکفایی ما واقعی بوده و مضرات بنزین با اکتان خیلی بالای پتروشیمی ها ( در حد بنزین سوپر و بهتر ) هم قابل ملاحظه نیست . در نهایت باید بگم : الحمدلله رب العالمین
درواقع واردات بنزین به ایران برای ارزش افزوده ای است که از تلخیص آن بدست می آیدوارز آوری دارد نه برای مصرف داخل
خوش به حال من که نه ماشین دارم نه دغدغه بنزین. ملت بنشینید خونه و راحت باشین و تصور کنید که ماشین دارید و مسافرت و تفریح میرید .
تولید بنزین از طریق پتروشیمی نه تنها مقرون بصرفه نیست بلکه صنایع پایین دستی را هم با مشکلات عدیده مواجه می کند و نتیجه آنهم بنزین کامل نیست محصولی است بنام "نفتا" که نوعی سوخت با اکتان پایین است
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی