این روزها بیشتر خبرگزاریهای خارجی از واردات مجدد بنزین به ایران خبر میدهند؛ در حالی که مسئولان نفتی ایران در مقابل این واردات سکوت اختیار کردهاند.
پیگیریهای خبرنگار «خبر» نیز برای پیگیری صحت این اخبار با درهای بسته مواجه شد. مسئولان نفتی هر بار در مواجهه با این سوال با تاکید بر حضور در جلسه، از پاسخگویی به این سوال سر باز زدند. براین اساس مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت در سه روز تماس مکرر خبرنگار خبرآنلاین در ساعتهای مختلف روز با تاکید بر حضور در جلسه از پاسخگویی خودداری کرد.
و حال این سوال همچنان باقی است که در شرایطی که ایران از واردات بنزین بی نیاز شده و مصرف بنزین نیز به زیر 60 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، علت واردات بنزین در چنین شرایطی چیست؟
به گزارش «خبر آنلاین»، پیش از این برخی از مسئولان نفتی تاکید کرده بودند پیش از بی نیازی از واردات بنزین سفارشهایی صورت گرفته بوده که در شرایط فعلی محمولههای ارسالی مربوط به سفارشهای گذشته است؛ در حالی که برخی از خبرگزاریها با دادن آدرسهای مشخص از نام نفتکش و تحویل آن در کدام بندر کشور تاکید میکنند این محمولهها مربوط به سفارش شهریورماه امسال است.
از سویی دیگر اخیرا تاکید شده است ایران همچنان از چین و سنگاپور بنزین وارد میکند. براساس این گزارشها که به ظاهر مستند به نظر میرسد تا پایان ماه سپتامبر سنگاپور یک میلیون بشکه بنزین به بندر عباس ایران صادر کرده است. محموله یک میلیون بشکه بنزین دیگری نیز که اواخر سپتامبر در هنگ کنگ بارگیری شد، اواسط اکتبر به ایران تحویل شده است. نفت کش امین ایران نیز اواخر سپتامبر برای بارگیری محموله بنزین از چین وارد بندر ژوشان شده است.
بر اساس این گزارش، شرکتهای چینی با مبادله نفت و بنزین با ایران با یوان موافقت کردهاند. شرکتهای چینی پیش از این به صورت قانونی بنزین مورد نیاز ایران را از طریق امارات صادر میکردند ولی اکنون این مبادلات به صورت مستقیم انجام میشود. البته محمولههای کوچکی نیز هنوز از امارات به بندر عباس وارد میشود. محموله 100 هزار بشکهای بنزین از بندر جبل علی امارات با پرچم این کشور در اوایل سپتامبر به ایران صادر شد. یک محموله دیگر 100 هزار بشکهای نیز که با پرچم جزایر مارشال از جبل علی به بندر عباس حرکت کرده بود اواخر سپتامبر به ایران رسیده است.
این در حالی است که اواسط شهریورماه امسال وزیر نفت از بی نیازی ایران از واردات بنزین خبرداد و البته تاکید کرد این بی نیازی مدتی است محقق شده اما ما منتظر فرصت مناسبی برای اعلام آن بوده ایم.
در چنین شرایطی سکوت خبری از سوی مسئولان نفتی کشور کمی با ابهام مواجه است؛ چرا که اگر این محمولهها پیش از بی نیازی ایران سفارش داده شده است میتوان با اطلاع رسانی آن رفع ابهام کرد. در غیر این صورت در شرایطی که تاکید میشود میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور نسبت به دورههای گذشته در شرایط بسیار مساعدی قراردارد در این صورت مشخص نیست دلیل واردات این فراورده به کشور در شرایط کنونی چیست؟
این در حالی است که اخیر وزیر نفت اعلام کرده است فروشندگان بنزین به ایران که در گذشته برای فروش بنزین به ایران خودداری میکردند، امروز برای فروش بنزین خود به ایران صف بستهاند. شاید به نوعی این وزیر به شرکتهایی اشاره دارد که پیش از این با افزایش فشارهای آمریکا برای عدم فروش بنزین به ایران از فروش این فراورده خودداری کرده بودند. در این بین در برخی مواقع نیز اخباری منتشر شده بود که بعضا ثابت میکرد ایران برای خرید بنزین از کشورهای دیگر و تامین نیاز کشور ناچار به پرداخت هزینهای بیش از قیمت بنزین است.
نمونه این ادعا به خبر رویترز در اواسط مردادماه بر میگردد. براساس اظهارات این خبرگزاری، ایران هر لیتر بنزین ترکیه را 129 تومان گرانتر خریده است.
اگرچه این خبر هم با سکوت مسئولان نفتی همراه بود، اما در آن رویترز مدعی شده بود طی ماه ژوئن 138 هزار تن بنزین به ایران صادر شده و ایران در برابر این حجم واردات 121.8 میلیون دلار پرداخت کرده است که به ازای هر تن 878 دلار میشود.
این در حالی است که گفته میشود با تشدید تحریمها و توقف کامل واردات بنزین، از حدود دو ماه گذشته وزارت نفت ایران طرح تولید ضربتی بنزین را در مجتمعهای پتروشیمی اجرایی کرد؛ این امر موجب شد تا فروشندگان بنزین در منطقه خلیج فارس با بحران مشتری برای محصولات خود روبهرو شوند که این روند نیز کاهش 20 دلاری قیمت بنزین در منطقه را به همراه داشته است.
براساس این گزارش در حال حاضر با تولید بنزین از مجتمعهای پتروشیمی تولید روزانه بنزین کشور به 66 میلیون و 500 هزار بشکه رسیده است در شرایطی که مصرف بنزین در کشور به 60 میلیون لیتر رسیده است. در عین حال براساس اظهارات مسئولان نفتی کشور، ایران تاکنون سه تا چهار محموله بنزین به کشورهایی چون افغانستان و عراق بنزین صادر کرده است و درشرایط فعلی به جمع صادرکنندگان بنزین پیوسته است.
آقای تابناک میشه تحقیق کنی درباره بنزینی که در پتروشیمی های ایران ( و نه در پالایشگاه ) تولید میشه ؟
ظاهرا مضرات بهداشتی برای مصرف کننده داره اگه مردش هستی تحقیق کن و نتیجه رو گزارش بده سلامت مردم اهیمتش بیش از مصلحت هر کسی است.
تاسیسات پالایشگاهی ما برای تولید بنزین حیف هستند و از طرفی وقتی ما بنزین مازاد بازار را وارد کنیم کشوری مثل فرانسه باید به دنبال خرید بنزین دست نیاز به همه دراز کند چون بنزین مازادی در بازار نیست
منم اگه بنزينم رو بتونم گرونتر بفرروشم مي رم تو صف. معلومه كه فروشنده دنبال سوده اونم ايران كه داره حسابي به فروشندگان بنزين ميرسه و بنزين رو گرونتر مي فروشه. اينكه ايران همه معادلات اقتصادي را بر هم مي زند درسته. همه مي رند سراغ جنس ارزون. ما جنس ارزون رو گرونتر از همه جا مي خريم.
امیدوارم این خودکفایی بنزین هم مثل خودکفایی گندم یک حرکت نمایشی و دهن دشمن ببند نباشه که بعد از یک مدت دوباره بشویم وارد کننده.
اصلا کار مطاعاتی و تحقیقاتی روش شده؟
خبر آن لاين اگر خودش را به حماقت نزند به خوبي درک ميکند که در قديم هم امکان توليد بنزين براي ما وجود داشت اما به دليل نداشتن صرفه اقتصادي و ارزانتر بودن تهيه آن از خارج از کشور، تمايلي به توليد اين محصول نبود. اما در شرايط فعلي به جهت اين که از ديد سياسي نشان داده شود که در داخل قابليت توليد بنزين مصرفي وجود دارد براي مدتي اقدام به توليد بنزين در پتروشيميهاي موجود شد تا از اين طريق هم بياثر بودن تحريمها نشان داده شود و هم آن شرکتهايي که از شرايط موجود سوء استفاده کرده و با بهاي بالاتري بنزين به ايران ميفروختند، در اين قيمتها تعديل داده و به قيمت واقعيتري در مبادلات با ايران شرکت کنند.
آقا
نمیدونید یا خودتونو میزنید به ندونستن؟
این طرح ضربتی تولید بنزین اسمش روشه
واحد های تولیدی ما به جای بنزین میتونه محصولات دیگه ای که قیمتش بالاتره تولید کنه ولی به دلیل تحریم داره بنزین تولید میکنه
اگه بشه بنزین رو از دیگران بخریم خیلی خیلی بهتره
دلیلش اینه