خروج آزادراه تهران-شمال از اولويت اول وزارت راه

کد خبر: ۱۲۷۹۴
|
۰۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۵ 24 June 2008
|
11024 بازدید

در حالي كه هيأت دولت در جلسه نوزدهم خرداد ماه سال جاري بنا به پيشنهاد رئيس‌جمهوري، كميته‌اي ويژه براي رفع مشكلات و تسريع در احداث آزادراه «تهران ـ شمال» تشكيل داد، با گذشت كمتر از دو هفته از اين تصميم، وزير راه و ترابري در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه پروژه ساخت آزادراه «تهران ـ شمال»، جزو اولويت‌هاي نخست اين وزارتخانه نيست.

به گزارش ايسنا، در پي ترافيك سنگين محورهاي شمالي در تعطيلات اخير، سردار رويانيان، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با هشدار نسبت به اين كه جاده‌هاي كشور ديگر ظرفيت سفرهاي پي در پي را ندارد، گفته بود كه در صورت ادامه روند كنوني، مجبوريم محدوديت‌هاي رفت و آمد را در جاده‌هاي كشور افزايش دهيم.

وي تأكيد كرده بود: جاده‌هاي كوهستاني و جاده‌هاي كناره شمالي از جنگل گلستان تا آستارا با مشكل اساسي به لحاظ گنجايش رفت‌وآمد روبه‌رو هستند كه در صورت نينديشيدن تمهيدات ويژه براي آنها با مشكلات جدي مواجه خواهيم شد.

سرهنگ اسماعيلي، فرمانده پليس‌راه كشور نيز با انتقاد از كندي روند ساخت آزادراه تهران- شمال گفت: تا زماني كه ساخت آزادراه تهران- شمال و بزرگراه قزوين - رشت به پايان نرسد، مردم همچنان بايد در جاده‌هاي شمالي، انتظار ترافيك و راهبندان را داشته باشند كه اين راهبندان هر سال بيشتر خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه بايد تلاش شود تا آزادراه تهران ـ شمال كه حدود يازده سال از آغاز عمليات اجرايي آن مي‌گذرد، تكميل و راه‌اندازي شود، افزود: توصيه مي‌کنيم مسافران در عصرهاي جمعه از محورهاي شمالي، به ويژه جاده چالوس رفت‌وآمد نکنند.

فرمانده پليس ‌راه کشور، با اشاره به اين كه افزايش بار ترافيكي به ويژه در محورهاي شمالي كشور مشهود شده است، گفت: تاريخ مصرف ايمني جاده‌هاي چالوس و هراز به پايان رسيده است و اين جاده‌ها هيچ زماني ايمني ندارند، ولي مجبوريم به‌‌رغم ميل باطني آنها را باز نگه داريم.

وي با اشاره به اين كه هر ماه، دست‌كم دو بار اين راه‌ها به دلايل گوناگون، از جمله رانش كوه در بهار و زمستان، ريزش سنگ در تابستان و كولاك و بهمن در زمستان مسدود است، تأكيد كرد: قدمت هفت دهه‌اي محور چالوس و ريزش‌هاي پي در پي سنگ و بهمن در اين مسير، از سوي ديگر قدمت چهار دهه‌اي محور هراز و يك بانده و كم‌عرض بودن و ريزش پي در پي سنگ و بهمن در آن، موجب بروز مشكلات متعدد، بسته شدن‌هاي متوالي و ناامني اين محورها براي مسافرت شده است، به گونه‌اي كه در نوروز پارسال نيز شاهد بسته شدن محور هراز و چالوس به دليل ريزش سنگ بوديم و هم‌اكنون نيز محور چالوس به‌‌رغم بازگشايي، راه امني براي مسافرت نيست.

فرمانده پليس‌راه کشور به ايسنا گفت: از سوي ديگر، محور قزوين ـ رشت نيز به دليل ترافيك بالا و قدمت بيش از سه دهه، پاسخگوي سفرهاي انجام شده نيست.

وي افزود: بنا بر استانداردهاي موجود در جاده چالوس، روزانه مي‌تواند 28 هزار و هشتصد خودرو در دو باند رفت و برگشت تردد کند، اين در حالي است که در روزهاي پيک ترافيک، بيش از دو برابر اين تعداد خودرو در اين محور رفت‌وآمد مي‌کنند.

فرمانده پليس‌راه کشور خاطرنشان كرد: متأسفانه با ورود خودروهاي جديد، بايد بگوييم هر سال وضعيت ترافيک محورهاي كشور، به ويژه محورهاي شمالي بحراني‌تر مي‌شود كه اگر اين روال ادامه يابد، بايد مسافران ساعت‌ها در ترافيک بمانند.


تشكيل كارگروهي براي اعمال اختيارات هيأت وزيران درباره آزادراه تهران ـ شمال

به گزارش ايسنا در پي بروز اين نگراني‌ها و هشدار كارشناسان در خصوص پاسخگو نبودن محورهاي شمالي، هيأت دولت به منظور تسريع در رفع مشكلات احداث آزادراه تهران ـ شمال و با هدف تقويت نظارت بر اجراي پروژه‌هاي ملي و شتاب‌بخشي در احداث راه‌هاي مواصلاتي ضروري براي سهولت در حمل و نقل شهروندان، به منظور اعمال اختيارات هيأت وزيران در اين باره تصويب كرد كارگروهي به رياست وزير راه و ترابري با اختيارات ويژه در دولت تشكيل شود.

بنا بر اين مصوبه كه 25 خرداد ماه سال جاري توسط معاون اول رئيس‌جمهوري ابلاغ شده است، مقرر شد: كارگروهي متشكل از محمد رحمتي، وزير راه و ترابري؛ محمد سعيدي‌كيا وزير مسكن و شهرسازي؛ محمدرضا اسكندري، وزير جهاد كشاورزي؛ غلامحسين الهام، وزير دادگستري؛ فاطمه واعظ جوادي، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و مديرعامل شركت آزادراه تهران ـ شمال، براي اعمال اختيارات هيأت وزيران درباره آزادراه تهران ـ شمال بـا مسئوليت وزير راه و ترابري تشكيل شود.

بنا بر اين مصوبه تصميم‌گيري درباره امور اجرايي موضوع ياد شده به همه اعضاي كارگروه به عنوان نمايندگان ويژه رئيس‌جمهوري و تصويب و اصلاح آيين‌نامه‌ها و مقررات مربوط به موضوع به وزيران عضو كارگروه تفويض مي‌شود.

از سوي ديگر، تصميمات و مصوبات اكثريت اعضا يا وزيران كارگروه (حسب مورد) در حكم تصميمات رئيس‌جمهوري و هيأت وزيران بوده و با رعايت ماده (19) آيين‌نامه داخلي هيأت دولت قابل صدور است.


خوشحالي رئيس پليس راهور!

به گزارش ايسنا، در پي اين مصوبه سردار رويانيان، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با تقدير از تصميم رئيس‌جمهوري در خصوص تشكيل هيأت ويژه پيگيري وضعيت احداث آزاد راه تهران ـ شمال گفت: پيشنهاد مي‌كنيم اين هيأت ويژه به موضوعاتي مانند آزادراه قزوين ـ رشت، رفع گره‌هاي ترافيكي موجود در جاده‌هاي هراز، كندوان و مسير كنوني قزوين ـ رشت نيز به صورت اضطراري توجه كنند و اصلاحات لازم در اين خصوص صورت گرفته و موضوع تنها به آزادراه تهران ـ شمال معطوف نشود.

آزادراه «قزوين - رشت» مهمتر از «تهران - شمال» است

دولت نمي‌تواند به يكباره براي آزادراه «تهران ـ شمال» سرمايه‌گذاري كند!

همه اينها در حالي است كه محمد رحمتي، وزير راه و ترابري چند روز پيش در مصاحبه‌اي با يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي تأکيد کرد: پروژه ساخت آزادراه تهران ـ شمال جزو اولويت‌هاي نخست اين وزارتخانه نيست! چرا كه براي سفر در مسير تهران ـ شمال، چهار محور اصلي در کشور وجود دارد و دولت نيز نمي‌تواند به يکباره يکهزار و پانصد ميليارد تومان در اين پروژه سرمايه‌گذاري کند. [اين جا را كليك كنيد]

وي گفته است: احداث برخي آزادراه‌هاي مهم کشور همچون قزوين ـ رشت از اولويت بالاتري براي وزارت راه و ترابري برخوردار است، در حالي که حساسيت عمومي نسبت به احداث آزادراه تهران ـ شمال بيشتر است.

رحمتي در عين حال گفته است كه جاده چالوس در حال بهسازي است و جاده هراز نيز مطابق برنامه اجرايي، چهار بانده مي‌شود و بهسازي اين محورها مي‌تواند پاسخگوي نياز جاده‌اي مردم براي سفر به شمال کشور باشد!

به گزارش ايسنا، بر پايه گزارش سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در خصوص ارزيابي شبكه جاده‌اي كشور، محورهاي «كرج ـ چالوس» به طول 124 كيلومتر، «رودهن ـ آمل» به طول 130 كيلومتر و «قزوين ـ رشت» به طول 120 كيلومتر، جزو پانزده محور بحراني كشور به لحاظ حجم ترافيك بوده و در پايين‌ترين سطح سرويس (L.O.S) قرار دارند.

به گزارش ايسنا، بدين ترتيب، اين پرسش باقي است كه آيا تشكيل كميته ويژه از سوي رئيس‌جمهور براي رفع مشكلات و تسريع در احداث آزادراه «تهران ـ شمال»، نشان از اهميت آزاد راه تهران ـ شمال ندارد؟ كه اكنون از اولويت‌هاي رئيس كارگروه اعمال اختيارات هيأت وزيران درخصوص آزادراه تهران ـ شمال خارج مي‌شود!

از سوي ديگر، آيا يازده سال زمان كافي براي سرمايه‌گذاري در پروژه آزادراه «تهران ـ شمال» نبود كه هم‌اكنون وزير راه معتقد است دولت نمي‌تواند به يكباره در اين پروژه سرمايه‌گذاري كند؟

آيا مسافران استان‌هاي شمالي همان گونه كه فرمانده پليس‌راه كشور گفته است، بايد همچنان در جاده‌هاي شمالي انتظار ترافيك و راهبندان را داشته باشند؛ راهبنداني كه هرسال هم بيشتر مي‌شود؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
رسيدگي سريعتر به وضعيت راه هاي مواصلاتي به استان تهران نه تنها از لحاظ صرفه اقتصادي (به لحاظ كاهش تاخيرات اتمام پروژه ها)‌ و افزايش ايمني و رفاه مردم مفيد است از يك منظر مهم ديگر نيز قابل بررسي است كه به نظر اينجانب تاكنون كمتر به آن توجه شده است: در حال حاضر و در زمان تعطيلات كه شايد كمتر از 20 درصد مردم بوسيله اتوموبيل هاي شخصي مبادرت به انجام مسافرت مي نمايند با ترافيك سنگين كه وصف شدت آن در متن گزارش آمده است مواجه مي شويم. حال تصور كنيد در زمان بروز شرايط اضطراري نظير زلزله و يا حتي جنگ كه تقريبا همه مردم اقدام به خروج از شهر مي نمايند ويا از راه هاي مواصلاتي ميبايست براي امداد رساني استفاده شود چه پيش مي آيد.!!!! نتيجتا با توجه به اين موضوع سرمايه گزاري بر روي راه هاي استان تهران با بيش از 14 ميليون نفر جمعيت نه تنها دور ريختن پول نيست بلكه از لحاظ مديريت بحران نيز اين موضوع قابل توجه مي باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
از مسئولين محترم خواهشمند است چنانچه جاده تهران شمال را نمي‌سازيد فكري به حال غرب بزرگراه همت بعد از دهكده المپيك نماييد كه پايه‌هاي نيمه ساخته پل بزرگراه سالها است بخشي از بزرگراه را مسدود كرده و هر روزه باعث ترافيك و تصادف در منطقه مي‌شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
سوخت ارزان و قدرت خريد مردم منجر به افزايش استفاده از وسيله نقليه شخصي گشته كه بالطبع روز بروز ترافيك شهري و بين شهري افزوده مي شود و هر چقدر راه هم ساخته شود جواب گو نخواهد بود .پس در كنار راهسازي ، فرهنگ استفاده از وسيله نقليه عمومي و تجهيز ناوگان عمومي و ارزان بكردن آن بايد در دستور كار دولت قرار گيرد . قيمت بليط اصفهان ، تهران حدود 6000 تومان است در حاليكه اگر شما با پرايد سفر كنيد با بنزين آزاد 12000 و دولتي 3000 تومان هزينه دارد و اگر به تعداد سرنشينان 4 نفر تقسيم كنيم هزينه هر نفر حداقل نصف هزينه سفر با اتوبوس خواهد بود كه هزينه هاي تاكسي تا ترمينال هم به آن اضافه مي شود باضافه حداقل 2 ساعت صرفه جويي در وقت .
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
اگر کل آزاد راه را نمی توانند درست کنند حداقل بخش اول تا شهرتسانک که خیلی از کارهایش انجام شده و قطعه آخر از مرزن آباد تا چالوس را که زمینهای اطراف آزاد راه با قیمتهای گزافی از مردم خریده اند راه اندازی کنند. خود این دو قطعه 60 کیلومتر راه را کم می کند و میلیاردها تومان صرفه جویی در زمان و انرژی را در پی دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
تهران بدترین راههای مواصلاتی را دارد! کسی هم بفکر نیست. ای کاش اگر طرحی را از اولویت خارج می کردند بجایش طرح دیگری برای تهران دارای اولویت می شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
ترافيك مصيبت بار محور تهران چالوس در روز هاي تعطيل بسيار بحراني است و در روز هاي عادي نيز فراتر از ظرفيت اسمي اين جاده مي باشد كه اگر شرايط غير ايمن محيطي ،و اطاله زمان راه اندازي را نيز به آن اضافه كنيم ، با يك نگاه آماتور هم ميتوان به در اولويت بودن اين طرح پي برد، كه متاسفانه اين ضرورت از منظر بالاترين مقام تصميم گير درامور راه ها و جاده ها (اگر علت سياسي نداشته باشد) مغفول مانده.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟