نخست وزیر عراق پس از سفر آیت الله ابراهیم رئیسی، در جمع خبرنگار عراقی آب پاکی را روی دست ایران ریخته بود و تاکید کرده بود اجازه نخواهد داد عراق مسیر ترانزیت ایران به دریای مدیترانه شود و قصد دارند خودشان مبداء چنین مسیری باشند. محمد شیاع السودانی گفته بود: «راه آهن ایران-عراق صرفا برای انتقال مسافر است، اجازه حمل کالا نمیدهیم. پروژه اصلی مدنظر ما توسعه بندر فاو و مسیر توسعه است. ارتباطات راه آهن با کشورهای همسایه صرفا برای انتقال مسافرین است و به نفع کشور ما است.» حالا تصاویری منتشر شده که نشان میدهد 5 اسکله بندر فاو در بصره عراق از سوی شرکت کرهای تحویل و نصب شد. فاز نخست بندر فاو سال آینده بهرهبرداری میشود و عراق را از طریق دریا و ریل به اروپا متصل میکند و امکانی که از مسیر ایران فراهم میشد، حالا قرار است با دور زدن ایران از مسیر عراق فراهم شود و عراق در قامت رقیب اقتصادی ایران ظاهر شده است. صحبتهای سودانی و تصاویر نصب این اسکلهها را میبینید.
چرا فکر میکنیم همه باید بر اساس منافع ما تصمیم بگیرند.
تو دنیای امروز همه به دنبال منافع ملی خودشون هستند ما باید بیشتر فکر کنیم و بیشتر تلاش کنیم و از موقعیت استراتژیک کشورمون استفاده کنیم اگر در مسابقه دو وایسیم بقیه بخاطر ما توقف نمی کنند .
خوب ایران هم میتونه بابت عبور نفتکش های عراق از تنگه هرمز حق ترانزیت بگیره،چطور مصر میتونه از کانال سوئز درآمد داشته باشه اونوقت ایران بتونه از تنگه هرمز درآمد کسب کنه،عراق ایالت ۵۳ امریکاست آنها حتی اختیار خرج کردن پول نفتشون رو هم ندارند
کدام امکان از طریق ایران محیا میشد؟! تا حالا به گمرک آستارا و یا بازرگان رفته و صف طویل تریلرها را دیده اید؟!
باید کسانی که شاهراه اتصال ایران به اروپا را مسیر ارمنستان معرفی میکردند ولی مانع اصلاح و توسعه راههای شمالغرب شده اند را محاکمه کرد! چرا در آذربایجان غربی یک کیلومتر هم آزادراه احداث نشده است؟
اگر جهت عبور کشتی از تنگه هرمز پول دریافت میکردیم و بنادر دریای عمان را آباد میکردیم دیگه عراق به فکر دور زدن ایران همانند ترکیه نبود. البته فرصت هست و نباید از دست بره.