بازدید 1470

بررسی و  مقایسه متا کوئست ۲ و ۳

در این مقاله قصد داریم به مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ بپردازیم و شما را با تفاوت‌های این دو محصول آشنا کنیم. اگر قصد دارید هدست متا کوئست تهیه کنید؛ اما در میان نسل قدیم و نسل جدید این محصول دچار تردید شده‌اید، شما را به مطالعه ادامه این مطالب دعوت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۲۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶ 14 February 2024

متا کوئست یک دستگاه واقعیت مجازی است که با ورود خود به دنیای تکنولوژی کاربران را از قیدوبند اتصال کابل‌ها به کنسول بازی یا رایانه شخصی آزاد کرد. این دستگاه تاکنون در دو نسل و به‌صورت متا کوئست ۲ و متا کوئست ۳ توسط کمپانی متا تولید و وارد بازار شده است که متا کوئست ۳ جدیدترین نسخه از آن محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ بپردازیم و شما را با تفاوت‌های این دو محصول آشنا کنیم. اگر قصد دارید هدست متا کوئست تهیه کنید؛ اما در میان نسل قدیم و نسل جدید این محصول دچار تردید شده‌اید، شما را به مطالعه ادامه این مطالب دعوت می‌کنیم.

مقایسه متا کوئست 2 و 3

مقایسه متا کوئست ۲ و متا کوئست ۳

خرداد ماه امسال بود که شرکت متا یک ویدئو کوتاه از نسل بعدی هدست‌های واقعیت مجازی خود را به اشتراک گذاشت و از آن به‌عنوان متا کوئست 3 رونمایی کرد. هدست واقعیت مجازی متا کوئست ۳ پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بالاخره در پاییز امسال به بازار عرضه و تمامی جزئیات سخت‌افزاری و فنی آن توسط شرکت متا به اشتراک گذاشته شد. متاکوست ۲ نسل قبلی هدست‌های واقعیت مجازی شرکت متا است که با ورود نسل جدید، بازار فروش داغ آن رو به سردی رفت. این موضوع به برتری‌های متا کوئست ۳ در مقایسه با نسل قبلی مربوط می‌شود. متا کوئست ۲ و متا کوئست ۳ را می‌توانیم از جنبه‌های زیر مورد مقایسه قرار دهیم.

تفاوت‌های ظاهری و روش طراحی

در مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ در همان نگاه اول متوجه تفاوت‌های فاحش ظاهر این دو محصول خواهید شد. برخلاف متا کوئست ۲ که ظاهری کلفت و ضخیم داشت، متا کوئست ۳ طراحی بهتری دارد و ظاهر آن باریک و ظریف است.

سازندگان این محصول در طراحی آن حساسیت بیشتری به خرج داده‌اند و با کوچک‌تر کردن بدنه سفید و بزرگ کردن بخش‌های تیره دستگاه، به جذابیت و زیبایی هرچه بیشتر این محصول افزوده‌اند. علاوه‌برآن کیفیت بدنه دستگاه به طرز چشمگیری بالا رفته و از متریال بهتری در ساخت آن استفاده شده است.

در بخش جلویی دستگاه که روی چشم‌ها قرار می‌گیرد، به‌جای پلاستیک سخت و زمخت از پارچه‌ای نرم و لطیف استفاده شده که حس بهتری را به هنگام استفاده به دنبال دارد. با این تفاسیر می‌توان گفت طراحی متا کوئست ۳ در مقایسه با نسل قبلی خود ارگونومیک‌تر بوده و منجر به‌راحتی در استفاده می‌شود. موضوع دیگری که در مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ با آن مواجه می‌شویم، ویژگی‌های سخت‌افزاری دستگاه است. نمونه جدید این هدست در مقایسه با نسل قبلی، نرم‌افزار سنگین‌تری دارد و وزن آان حدود ۵۱۵ گرم است.

اگر تجربه استفاده از متا کوئست ۲ را داشته باشید، قطعاً این موضوع را می‌دانید که در متا کوئست ۲ یک قطعه اسپیسر برای افرادی که چشم‌های ضعیفی دارند و از عینک استفاده می‌کنند در نظر گرفته شده بود. اما این قطعه در متا کوئست ۳ از روی دستگاه حذف و داخل قسمت facial lnterface تعبیه شده است. برای استفاده از این قسمت می‌توانید با استفاده از یک دکمه که در بخش کنار لنزها طراحی شده است، فاصله چشم خود را با اسپیسر تنظیم کنید. همین موضوع می‌تواند به‌تنهایی نشان از ظرافت مثال‌زدنی متا کوئست ۳ در مقایسه با نسل قبلی خود باشد.

متا کوئست ۲ و ۳

نرخ فریم و کیفیت تصویر

اکنون به بحث لنزها می‌رسیم. تولیدکنندگان متا کوئست ۳ در ساخت این دستگاه کاربردی از لنزهای پنکیکی کمک گرفته‌اند. ساختار این لنزها در مقایسه با لنزهای استفاده شده در متا کوئست ۲ پیچیده‌تر و البته متفاوت‌تر است. در نمونه جدید هدست‌های متا دو عدد ال‌سی‌دی با رزولوشن ۲۰۶۴ × ۲۲۰۸ وجود دارد. علاوه‌برآن میدان دید لنزها ۱۱۰ درجه افقی و ۹۶ درجه عمودی در نظر گرفته شده است که می‌توانید با کمک چرخ آی پی دی که در زیر بدنه سفیدرنگ دستگاه وجود دارد، فاصله بین لنزها را آن طور که می‌خواهید تنظیم کنید. این موارد در کنار نرخ فریم ۱۲۰ هرتزی باعث شده‌اند تا زمانی که از متا کوئست ۳ استفاده می‌کنید، تصاویر را با جزئیات بیشتر و به‌صورت زنده‌تر ببینید.

در مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ می‌توانیم به جزئیات ظاهری این دو محصول اشاره کنیم. متا کوئست ۳ یک درگاه جک سه و نیم میلیمتری دارد. مجهز به ۴ عدد بلندگو است که روی دسته‌های متصل به هدست طراحی شده‌اند و اتفاقاً کیفیت فوق‌العاده دارند. اسپیکرهای این هدست فوق‌العاده خاص هستند و در مقایسه با اسپیکرهای متا کوئست ۲ کیفیت صدای بهتری دارند.

شما می‌توانید حین انجام کارهای روزمره، تجربه دلنشینی را از گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه خودتان به دست بیاورید و اگر شارژ دستگاه تمام شد با استفاده از یک کابل تایپ سی، هدست خود را شارژ و دوباره از آن استفاده کنید.

یکی از نکات منفی متا کوئست ۳ این است که وقتی به موسیقی گوش می‌دهید، افرادی که اطراف شما هستند صداها را به شکل کاملاً واضح می‌شنوند. اگر با این موضوع مشکل دارید، می‌توانید هدفون خود را از طریق درگاه جک سه و نیم میلی‌متری به هدست وصل و موسیقی مورد علاقه خود را گوش بدهید.

ایراد دیگری که می‌توان بر این محصول گرفت، این است که متا کوئست ۳ تنها می‌تواند حدود دو ساعت شارژ نگه دارد و عمر باتری آن کم است. همچنین باتوجه‌به قدرت کم پاور، برای شارژ شدن دوباره به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. این موضوع می‌تواند به‌تنهایی بسیاری از مزایای این دستگاه را زیر سؤال ببرد و یک نکته منفی و بزرگ برای متا کوئست ۳ محسوب شود.

متا کوئست

طراحی تاچ پلاس‌ها

در مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ بهتر است کمی هم به کنترلرهای این هدست‌ها بپردازیم. به‌طورکلی طراحی تاچ پلاس متاکوست ۳ در مقایسه با نسل قبلی خود از هر نظر یک‌قدم جلوتر است. در کنترلرهای سری جدید خبری از حلقه‌های ردیابی نیست و این مورد در خود تاچ پلاس تعبیه شده است.

علاوه‌برآن کنترلرهای این هدست قابلیت ردیابی خودکار دارند و شکل طراحی آن‌ها ساده‌تر است؛ بنابراین زمانی که آن‌ها را به دست می‌گیرید از همان ابتدا احساس راحتی می‌کنید. کنترلرهای متا کوئست ۳ قابلیت تاچ دارند و زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، حس واقعی‌تری را تجربه خواهید کرد. از دیگر نکات مثبت این کنترلر می‌توان به دکمه‌ای اشاره کرد که کنار دسته طراحی شده است و به‌واسطه آن می‌توان خیلی راحت باتری‌های کنترلر را تعویض کرد.

نرم‌افزار و روابط کاری

در مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ از نظر ساختار کلی و رابط کاربری باید بیان کنیم که این دو محصول بسیار شبیه به هم هستند. متا کوئست ۳ از سیستم‌عامل OS آکیولس بهره می‌گیرد که بر پایه اندروید نسخه ۱۲ طراحی شده است. شما کاربران گرامی برای دانلود برنامه‌های مختلف و بازی‌های مورد علاقه خود باید از فروشگاه‌های اختصاصی آکیولس کمک بگیرید. علاوه‌برآن در محیط نرم‌افزاری این هدست یک نوار در قسمت پایین قرار گرفته که به‌واسطه آن می‌توانید به امکانات مختلف هدست دسترسی پیدا کنید.

اگر بخواهیم به مقایسه متا کوئست 2 و 3 از لحاظ روش طراحی و رابط کاربری بپردازیم، باید بگوییم که در نسخه جدید این هدست، به جزئیات بیشتری پرداخته شده است و سبک طراحی زیباتری دارد. راحتی در استفاده و دسترسی، از دیگر نکات مثبت و مهم در هدست متا کوئست ۳ به شمار می‌روند.

ناگفته نماند که در برخی مواقع یک سری هنگ‌های جزئی و باگ‌ها در این هدست اتفاق می‌افتد، اما این موضوع در مورد دستگاه‌هایی که بر پایه اندروید تولید می‌شوند کاملاً طبیعی است و انتظار می‌رود که به‌مرور با انتشار آپدیت‌های جدید حل شوند.

از دیگر امکانات متا کوئست ۳ می‌توانیم به این موضوع بپردازیم که شما با این دستگاه می‌توانید به‌راحتی ایمیل‌های خود را چک کنید، به جست‌وجو در وب بپردازید، می‌توانید نرم‌افزارهای مختلفی مانند واتس‌اپ را روی دستگاه نصب و با دوستانتان گفتگو کنید. علاوه‌برآن امکان تماشای فیلم و سریال به‌واسطه این هدست‌ها برای شما فراهم است.

صفحه‌نمایش

در مقایسه متا کوئست ۲ و ۳ بهتر است کمی هم راجع به صفحه‌نمایش این دو دستگاه صحبت کنیم. متا کوئست ۳ یک صفحه‌نمایش ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل دارد که در مقایسه با متا کوئست دو ۱۰ درصد بزرگ‌تر است. این صفحه‌نمایش با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی از نظر بصری، وضوح تصویر، گرافیک، وضوح رنگ و خوانا بودن متن یک سر و گردن از نسل قبلی خود بالاتر است.

قیمت

یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها در مقایسه متاکوست ۲ و ۳ مبحث قیمت هدست است. قیمت هدست متا کوئست ۲ در مدل ۱۲۸ گیگابایتی ۲۹۹ دلار است و مدل ۲۵۶ گیگابایتی این دستگاه با قیمت ۳۴۹ دلار به فروش می‌رسد.

هدست متا کوئست ۳ مدل ۱۲۸ گیگابایتی به قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد و مدل ۵۱۲ گیگابایتی این دستگاه ۶۴۹ دلار قیمت دارد. در واقع ارزان‌ترین مدل این دستگاه قیمتی بالاتر از گران‌ترین مدل متا کوئست ۲ دارد که این موضوع باعث تردید خریداران می‌شود. شما می توانید برای خرید متا کوئست 2 و 3 به فروشگاه معتبر نخل مارکت مراجعه فرمایید تا با انواع آنها آشنا شوید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی