بلیت هواپیما نایاب شد

در حالی ۲ روز از اعلام موقوف‌الاجرا شدن رای دیوان به نفع ایرلاین‌ها می‌گذرد که بازار حمل‌ونقل هوایی دچار آشفتگی شده و بلیت پروازهای داخلی کمیاب شده است.
کد خبر: ۱۲۱۶۲۹۲
|
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱ 17 January 2024
|
4358 بازدید
|
۷

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، شرکت‌های هواپیمایی داخلی از اواخر ماه گذشته با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی کردند.

بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی زاگرس، وارش، فلای پرشیا، ایران ایرتور، سپهران، پارس‌ایر، معراج، آتا، کارون، تابان، کاسپین و انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار ابطال مصوبه شماره ۳۶۶۸۵/م/ص مورخ ۱۸ دیماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شده بودند.

شرکت‌های هواپیمایی ذکر شده با استناد به رای دیوان عدالت اداری از اواخر ماه گذشته افزایش قیمت در مسیر‌های پروازی داخلی را بدون سروصدا کلید زدند. حدود یک هفته قبل گرانفروشی ایرلاین‌ها رسانه‌ای شد که منجر به گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد و پلمب دفتر دو ایرلاین از جمله پارس‌ایر شد.

در ادامه دو روز قبل با دستور رئیس دیوان عدالت اداری رای دیوان در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا اطلاع ثانوی موقوف‌الاجرا شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز سرانجام با تاخیر چند روزه به گرانفروشی شرکت‌های هواپیمایی داخلی واکنش نشان داد. بر این اساس سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ توقف رای دیوان عدالت اداری به ایرلاین‌ها خبر داده و گفته بود: در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ تمامی مسیر‌های داخلی براساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیر‌های داخلی ۲۹ درصد افزایش یافت.

جعفر یازرلو گفت: براساس آخرین اقدامات به عمل آمده از سوی شرکت‌های هواپیمایی و طرح دعوا در دیوان، دیوان عدالت اداری، به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد که براساس آن مقرر شده است "حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت‌گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.

یازرلو با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی متولی ایمنی پروازهاست افزود: این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسئولیت‌هایی که قانون گذار برعهده او نهاده است می‌داند و هر تصمیمی که در فرآیند قانونی کشور ابلاغ شود موظف به اجرا خواهد بود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: متعاقب رای صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه وشهرسازی به عنوان دستگاه ذی‌ربط درخواست اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامه‌ای  به وزارت راه وشهرسازی نسبت به موقوف الاجرا شدن رای مکاتبه کرد که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد و شرکت‌ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.

به گزارش تسنیم، تا پیش از رای دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پرواز‌های داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور با کمبود یا نبود بلیت پرواز‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کرد. رویدادی که به‌نظر می‌رسد عمدی و با هدف فشار بر متولیان این بخش برای افزایش قیمت بلیت هواپیما عملیاتی شده بود.

اما پس از رای دیوان، عرضه بلیت پرواز‌های داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی متناسب با افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت‌ها، بیشتر شد.

این در حالی است که با موقوف‌الاجرا شدن رای دیوان عدالت اداری، یکبار دیگر بلیت پرواز‌های داخلی کمیاب و در برخی مسیر‌ها نایاب شده است. مانند قبل دیگر خبری از عرضه بلیت با قیمت‌های مصوب نیست و معدود بلیت‌های موجود در برخی مسیر‌های پروازی نیز با قیمت بالا و به‌صورت بیزینس عرضه می‌شود.

به‌عنوان مثال در حالی بلیت پرواز تهران-اهواز حدود ۱.۲ میلیون است که هواپیمایی "اروان" بلیت این مسیر پروازی را با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان را به‌صورت چارتری به فروش می‌رساند.

قیمت بلیت سیستمی این مسیر پروازی هواپیمایی آسمان نیز حدود ۱.۵ میلیون تومان است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بلیت اتوبوس هم نیست چه برسه هواپیما هی میگن ماشین شخصی استفاده نکنید ولی من مجبور به خاطر نبود بلیت اتوبوس با ماشین شخصی بیام تهران برگردم و نزدیک 150 لیتر بنزین برای تک سرنشین استفاده کنم هرچند با قیمت اتوبوس 18 میلیاردی کسی حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
مشکل فقط هواپیما نیست. اتوبوس و قطار هم در مسیرهای پرتردد همیشه کمیاب و نایابه.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
کمبودشدید هواپیما بسیارمحسوس است.دوران کروناکه 2 شرکت بوئینگ وایرباس بشدت باکاهش مشتری روبروشده بودند بخصوص بعد اتمام ریاستجهموری ترامپ فرصت بسیارمناسبی بودتا قراردادهایی که بااین 2 شرکت برای خریدصدهاهواپیمامنعقدشده بود را عملی کنند ولی سرشان به مسائل مهمتری گرم بود. سلام برحماس وانصارالله و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
تازه الان وقت مسافرت نیست حالا ببینین عید چی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
مدیریت کشور دچار بحران خیلی شدیدی شده
همه جا وضعیت قرمز شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
مدیریت؟؟ مدیریت چیه؟؟؟
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
واقعا هیچگونه کنترل و نظارتی نیست. معلوم نیست دیوان عدالت برای چی به نفع شرکتهای هواپیمایی رای داده و باعث گرانی مجدد بلیط شده است. اول امسال بالای پنجاه درصد گران کردند. الان هم تمام ایرلاین ها بلیط‌ها را بالاتر از قیمت مصوب می فروشند و معلوم نیست بازرسی کجاست و به کجا باید شکایت کرد. مسیر مشهد به اهواز نرخ مصوب یک میلیون و هفتصد هزار تومان است ولی سایتهای فروش بلیط تا آخر ماه آینده بلیط پایینتر از دو میلیون و دویست هزار دیده نمیشه و همه مشغول فروش بصورت بزینس و چارتری هستند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟