وقایع اتفاقیه

ویدیوی بازسازی پایتخت باشکوه ساسانی

کد خبر: ۱۲۱۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷ 02 January 2024
تعداد بازدید : 29669
بازدید 126974
تیسفون | 𐭲𐭩𐭮𐭯𐭥𐭭 | ܩܛܝܣܦܘܢ | Ctesiphon یکی از پایتخت‌های باستانی ایران است و در کشور عراق امروزی بود. این شهر برای بیش از ششصد سال پایتخت سلطنتی ایران باستان در دوران اشکانی و ساسانی بود. تیسفون در دوران اشکانی به‌عنوان پایتخت غربی ایران در منطقهٔ میان‌رودان ساخته شد و در دوران ساسانیان ارزش خود را به‌عنوان مرکز نیروی سیاسی و اقتصادی نگه داشت. این شهر هفت دروازه تیسفون، اسپانبر، وه اندیو خسرو، سلوکیه یا ویه اردشیر، درزنیدان، ساباط یا والاش‌آباد و ماحوزا داشت. تیسفون تقریباً در منطقهٔ مدائن در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر بغداد در عراق امروزی در کرانهٔ رود دجله قرار داشته‌ و حدود 30 کیلومتر مربع مساحت داشت. طاق کسری زمانی بخشی از کاخ سلطنتی در تیسفون بوده و قدمت آن بین قرن‌های سوم و ششم میلادی برآورد می‌شود که در محدودهٔ شهر کنونی سلمان پاک عراق واقع شده‌ است. در سال 1932 باستان‌شناسان آلمانی و آمریکایی در منطقه تیسفون به حفاری پرداختند. بخش عمده آثار کشف شده در موزه پرگامون در برلین نگهداری می‌شود. ویدیوی انیمیشن بازسازی پایتخت باشکوه ساسانی را می‌بینید.
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۷
در این انیمیشن به معماری عربی عراق توجه شده و از عناصر معماری ایرانی خبری نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
وقتی چیزی ار معماری ایرانی زمان ساسانی نمیدونید بهتره نظر ندید معماری عربی عراقی هم اون زمان نداشتیم!! همش مال ایران بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
عراق گورش کجاس کفنش کجا باشە.بیخود کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
عجب !!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
دوست عزیز طاقی که شا در معماری اسلامی میبینید برگرفته از معماری دوره ساسانی هستش برای همین به اشتباه فکر میکنید که تصاویری که دیدید معماری عربی هستش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
عراق به هیچ وجه یک کشور نبوده.بلکه همیشه جزئی از ایران بوده.عراق هر چیزی بنام معماری داره از آن قدمت و تاریخ ایرانه.الان بهش میگن ایران باستان.از عراق گرفته تا ترکیه.تاجیکستان.غزاغستان
افغانستان.پاکستان.و بخش بزرگی از هند.
بسیار جالب بود. لطفا همین انیمیشن را که برای تخت جمشید شاخته شده است را نمایش دهید. من بخشهایی از آن را دیده ام که بسیار زیبا و حیرت انگیز است.
این شبیه یکی از شهرهای امروزی تونس یا مراکش میباشد، مسخره کردین مردم رو. همش نمادهای عربی تقریبا جدید فقط چندتا خودرو غربی تو خیابون هاش کم داره، گرفتین ماروها.
مابا گذشته پر افتخار خویش زنده ایم با هویت پدرانمان با کتاب شاهنامه ای که حدیث دلیری است نقطه نقطه سرزمینمان هم خاطره دارد وا اسفا بر مردمی که با هویت خود غریبه شود شعر امروز کاوه محسنی بروجردی
طاق کسری را من ۵۵ سال پیش .فقط در عالم روئیا دیده بودم. که در اونجا بودم. در روبروی طالقی که خورشید. فروزان سنم فقط سه سال داشتم.
س.همیشه فرهنگ و هنر ایران زبان زد خاص و عام بوده و هست.درود بر ایران و ایرانی.به خودم می بالم که ایرانی ام.
هرساله که مشاهده میگرددایرانی است،حتا الگو کپئ هم ندآره
دو ره ساسانی بیشترعراق خاکک. ایران بود عراقی وجود نداشت اگر نمی‌دانید. تارریخ بخونید ببعد نظرتون بگید برادرایران ووطن ما ساسانی واشک هخامنش هویت ماست واین افتخار است
دوستان همین امروز در ایران خودمان ، در استانها معماری ویژه ی خودشان دیده می شود مثلا مازندران و یزد و لرستان و .......
در روزگار ساسانی نیز پایتخت یا شهر نامدار آنها، تیسفون در خاک عراق امروزی بوده که رنگ معماری ویژه ی دشت و جلگه ی آن مرز و بوم داشتن برای تیسفون چیز شگفتی نبوده و نیست.
فکرکردم ایوان خسرو را نشون می ده
دلم میخواد می تونستم اون زمان توی این شهر باشم و مطمئنم اگر این اتفاق می‌افتاد من وسط این شهر زانو می زدم و گریه می کردم برای اقتدار مردم کشورم
تاریخ را وارونه شرح ندهید لطفا....