بازدید 19062

بعد از پیروزی بایدن، ناگهان مجلس به فکر برجام افتاد!

ظریف وزیرخارجه سابق کشورمان گفت: مخالفت با برجام در وهلۀ نخست به‌دلیل منافع شخصی و غنیمت بوده و در وهلۀ دوم به‌دلیل منافع قبیله‌ای که من بنا به دلایلی صلاح نمیبینم وارد جزئیات این موضوع بشویم. اما می‌توان گفت یکی از دلایلی که سال ۱۳۹۹ و بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا ناگهان مجلس به فکر برجام و رفع تحریم‌ها افتاد، صرفاً برای این بود که نگذارند با این اتفاق کسی از اصلاحات و یا اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخاب شود.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸ 13 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران، وزیرخارجه سابق کشورمان در گفتگویی با اشاره به اهمیت گفتگو و رواج آن در جامعه گفت: نزاع، محصول نبود گفتگو در جامعه است و تنازع حتماً سرمایۀ اجتماعی را از بین می‌برد.

محمدجواد ظریف در گفتگو با ماهنامه گفتگوی اجتماعی اظهار داشت: هرچه سرمایۀ اجتماعی و گفت‌وگو کمتر باشد، نزاع بیشتر خواهد بود و هرچه نزاع افزایش پیدا کند، سرمایه‌های اجتماعی کاسته خواهد شد. متأسفانه از آنجا که در کشور ما بر سر قدرت دعوا وجود دارد، این نزاع‌ها هم همیشه خواهند بود و حتی می‌بینیم زمانی‌که حاکمیت یکدست می‌شود، باز هم نزاع ادامه پیدا می‌کند و این شرایط نزاع همیشگی است، چون دعوا بر سر موضوع و گفتمان نیست؛ بلکه دعوا بر سر قدرت است. وی با اشاره به اینکه نزاع حتماً سرمایۀ اجتماعی را از بین می‌برد گفت: وقتی شما فاقد گفتمان باشید و به‌جای دعوا و اختلاف بر سرِ گفتمان، بر سر قدرت دعوا داشته باشید، همیشه نزاع خواهید داشت. به‌طور صریح‌تر می‌توان گفت که حتی پس از اینکه گفتمان شما به حاکمیت رسید، باز هم نزاع ادامه خواهد داشت؛ چراکه تازه نزاع درون‌گفتمانی شروع می‌شود. در واقع، می‌توان گفت برای ما این نزاع است که مبنا قرار گرفته است و نه گفتمان.

ظریف در این مصاحبه به موضوع برجام نیز پرداخت و گفت: مخالفت با برجام در وهلۀ نخست به‌دلیل منافع شخصی و غنیمت بوده و در وهلۀ دوم به‌دلیل منافع قبیله‌ای که من بنا به دلایلی صلاح نمیبینم وارد جزئیات این موضوع بشویم. اما می‌توان گفت یکی از دلایلی که سال ۱۳۹۹ و بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا ناگهان مجلس به فکر برجام و رفع تحریم‌ها افتاد، صرفاً برای این بود که نگذارند با این اتفاق کسی از اصلاحات و یا اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخاب شود.
وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا شما تصدیق می‌کنید که رقیب اصلی شما در تمام این سال‌ها بیشتر نزاع‌های داخلی بودند تا دشمنان خارجی؟ اظهار داشت: در حالتی که رقیبتان مخالفان خارجی هستند، تکلیفتان روشن است و می‎‌دانید باید چکار کنید؛ اما در نزاع‌های داخلی تکلیف چندان روشن نیست و آنچه که بیشتر در این سال‌ها ما را گرفتار خود کرد، دعواهای داخلی بود. من خیلی تلاش کردم به این نزاع‌های داخلی توجه نکنم و یکی از انتقادهایی که به رؤسای خودم در دوره‌های قبلی وزارت خارجه داشتم این بوده است که فکر می‌کردم توجه‌ آنها بیشتر به داخل است و خودم سعی می‌کردم چنین کاری را انجام ندهم و بارها گفته بودم که من مسئول دفاع در خارج از ایران هستم نه داخل. بعدها متوجه شدم این نگاه من اشتباه بود و این سیاست به شکست سیاست خارجی در داخل کشور انجامید.

ظریف با اشاره به اینکه اسرائیل عامل ایجادکنندۀ برخی نزاع‌ها در کشور است گفت: نمی توان کتمان کرد که بعضا عامل ایجاد نزاع در ایران اسرائیل است و کاملاً هم هدفمند و با برنامه این کار انجام می شود.

وزیر سابق امور خارجه در خصوص ترور شهید فخری‌زاده گفت: اسرائیلی‌ها از مدت‌ها قبل به‌دنبال ترور شهید فخری‌زاده بودند، اما زمانی این ترور را انجام دادند که بایدن انتخاب شد و آنها نگران احیای برجام شدند. خب، اسرائیل که مخالف برجام است و علی‌القاعده در واکنش به جنایت اسراییل باید برویم برجام را تقویت کنیم، اما بعد در فضای مجازی «انتقام» هشتگ شد و سپس هم «برجام» را ترند کردند. در واقع، اسرائیل خودش می‌زند و خودش برای نزاع داخلی اقدام می‌کند. شما ببینید خود اسرائیل سال‌هاست می‌گوید ایران به آستانۀ هسته‌ای رسیده است؛ یعنی ما را در دامی می‌اندازد که اگر در آن زمین بازی کنیم در دام آنها افتاده‌ایم و متأسفانه ما سال‌هاست در این بازی گرفتار هستیم.

چرا ما تابه‌حال به این موضوع توجه نکرده‌ایم که چرا اسرائیل می‌گوید که ایران شش ماه با بمب هسته‌ای فاصله دارد و حالا که بعد از ۳۰ سال گفت که ایران در آستانۀ بمب هسته‌ای است، خوشحال شدیم؟ ما متوجه نیستیم که آنها چگونه دارند مارا جهت‌دهی می‌کنند.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر ماهنامه گفتگوی اجتماعی که پرسیده بود: موضوع اصلی برمی‌گردیم. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز ۱۴۰۱ برای اولین بار به سه نزاع در کشور اشاره کردند و از نزاع مسئولان با مسئولان، مردم با مسئولان و مردم با مردم اسم بردند و گفتند این نزاع‌ها باید حل شوند. شما تأثیر کدام نزاع را بر موفقیت‌ها و دستاوردها بیشتر می‌دانید؟ گفت : خب، مسلماً نزاع مسئولان با مسئولان و آنهایی که در کشور بلندگو و تریبون دارند بیشترین تأثیر را دارد. البته این تأثیر در حوزۀ سیاست خارجی و سیاست داخلی با یکدیگر تفاوت دارد، اما مردم مستقیماً نتایج این نزاع را در سیاست خارجی احساس می‌کنند و مسئولانی هستند که سعی می‌کنند به این نزاع‌ها شکل بدهند، مانند همان کاری که با مردم کردند و می‌گفتند بگویید قیمت دلار چند است.

در این پروسه وقتی دعوا شکل می‌گیرد، اعتبار کل نظام نابود می‌شود؛ در این حالت دعوای مردم با مسئولان بالا می‌گیرد و باعث کاهش سرمایۀ اجتماعی نظام می‌شود.

ظریف در این مصاحبه در پاسخ به یک سوال در خصوص انتشار مقاله کیهان در زمان انتصاب به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل توضیح داد: آن یادداشت را اصلاح کردند؛ ولی از شخص من به‌خاطر آن یادداشت عذرخواهی نکردند. یادم هست که در آن یادداشت مدعی شده بودند که انتصاب من از طریق روش‌های دبیرخانه‌ای و بدون نظر مقامات عالی نظام انجام شده است که اتفاقاً من همان روزی که این یادداشت منتشر شد، با آقا ملاقات داشتم و لذا به آقای شریعتمداری تذکر دادند که این ادعای مطرح‌شده در یادداشت کذب بوده است و ایشان بعد از تذکر اصلاح کردند.

ظریف در خصوص ویژگی های میاندار گفت: نشنیدن مانع ایفای نقش میانداری است. میاندار باید گوش کند؛ خیلی هم باید گوش کند. نمی‌گویم باید بی‌طرف باشد. احساس بی‌طرفی مهم است؛ یعنی تصور بازیگران همه طرف‌ها باید مبنی بر این باشد که میاندار بی‌طرف است. براساس تجربۀ شخصی من، یکی از بهترین گوش‌کننده‌ها در بین مقامات عالی رهبری بوده‌اند

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۶
سکه‌های برجامی که حسن فریدون. جهانگیری از اون ۹۰تن طلای بانک مرکزی ضرب کردند را چکار کردید ؟ .برای جانباز۶۰درصد که دانش آموز بسیجی به جبهه رفته پول ندارید اما ۲۵۰تا سکه جلوی دوربین تلوزيون به یکدیگر هدیه میکنید.خ
بهتر است وزیر خائنه خوانده شود او با دولتش همراه ودوست دشمن در لباس
جانکری وهمکارش خانم ایکس بودند امضای جانکری تضمین بود برایشان اما توصیه وسفارشلت رهبری را زمین گذاشته وبی توجهی کردند ای مرگ بر خائنین به وطن
حالا کی روزنامه میخواند راستی چرا این همه کاغذ هدر میدند با چاپ روزنامه فضا دیگه مجازی هست نباید پول مردم صرف چاپ روزنامه بش
پاسخ ها
شاهرخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
آقای ظریف این چه حرف زدن هست شما دیگه شناگر خوبی نیست این زیر لب صحبت کردن ما رله خفه کرده این چه ا
دروغه.اصلا مجلس کاره ای نیس
ظریف بیطرف نبودی طرف مردم ایران که حتما نبودی یااونوری بودی یااینقد ساده وگول بخوربودی بهتره ازبرجامتون بگذری دیگه همه خسته شدند تو هنوز تو توهم برجام زندگی میکنی؟
آقای ظریف بنابر این نظرات شما در خصوص مخالفان برجام ادعای شما ابتدا مقام معظم رهبری را نشانه رفته و عملکرد و شرایط ۹ گانه معقولی که ایشان اعلام کردند و شماها به دروغ گفتید تماما لحاظ شده و بعدها گفتید نتوانستیم آنها را لحاظ کنیم و... نشان میدهد همچنان با دروغگویی و تحلیل های غربگرایانه و منفعت طلبانه تان در حال فرار رو به جلو هستید. بهر حال انتخابات نزدیک است و اصلاح‌طلبان باید با بازی با کلمات مثل همیشه خود را مظلوم نشان دهند ک
ازهیچ کدامتون هیچ آبی برامردم گرم نمیشه تنهارئیس جمهوری که توی این چهل سال باعث شدشرکت های بزرگ خارجی واردایران بشن ویه مقدار کشورودرنفت گازجلوببرن وتوسعه بدن خاتمی بود آن هم به واسطه صلح طلبی ونداشتن جنگ با دنیابود اگه آن هم نیومده بود فکرکنم هنوزبوتهای جای پلایشگاه وپتروشیمیهای عسلویه کنگان هنوزسرجاشون بودن وقطر هم مثل قبل گازمشترک میبرد وکیفش میکرد هرچند که دولتهای بعدی با شعارهای توخالی آن چنان کشورو درتحریم وبدبختی فروبردن که الان هم هیچ شرکت بزرگی حاضر به همکاری بامانیست ومنابع مشترک داره به تاراج میره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
کاملا درسته خاتمی تنها ریس جمهور دلسوز ایران بود
ظریف انسانی ملی و حقیقت گراست. من تصور نمیکنم ظریف اهل پایمال کردن منافع ملی باشد. من مخالفان ایشون را هرگز ستایش نمیکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
درسته ، ولی نه به آن قوتی که در چهره نمایی از ایشان بیان داشتی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
ظریف و همفکرانش افرادی ساده اندیش هستند. ظاهری بزرگسال با افکاری کودکسالانه. برجام نمونه ای از کودک اندیشی و ساده بودن آنهاست. اصل مذاکره مشکلی ندارن چطوری مذاکره کنی مهمه که در روحانی و ظریف چیز مثبتی ندیدیم. اجرای شتابزده توافق در بهترین حالت نشان از سادگی دارد. بودن مکانیزم ماشه ای که کلا به ضرر ایران بود نمونه دیگری از خیانت تیم مذاکره کننده بود. از سایز موارد می‌گذرم.
الان ساندیس خورا پیداشون میشه
درود خدا برشماکه‌ بی ریا برای کشور و مردم زحمت کشیدید
اقای ظریف ۸سال مردم شما را شناختند ،جا نماز آب نکشید ، با ان برجام ،علی برکت الله،
راستی مدل ریشت دوباره مثل قبل شده هااااااا ...
خجالت بکش با این برجامت . دهنت شکل برجام شده ، مردم بدبخت کن ..
هر غلطی که میخواستید توی اون 8سال انجام داید
پاسخ ها
شاهرخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
اقای ظریف این چه حرف زدن هست شما دیگه شناگر خوبی نیستی این چه برنامه ای هست تا پای مصاحبه‌ای هستین فقط از ترس میگویین صلاح نیست همین شماها هستین که مملکت را به این روز رساندین اگر خودت را مردمی میدانی که فکر نکنم کسانی که نمیگذارن مملکت نفس راحتی بکشن اگر راست میگی
آمریکا قربونت می ره با این موضع گیری هات.
مجلسی که انقلابی نوشته میشه ولی قلابی گفته میشه .
حماقت محض هست بعد از بد عهدی امریکا و خارج شدن ترامپ از برجام و عمل نکردن اروپایی ها به تعهدات شان و دنباله‌رو بودن با امریکا و استمرار دشمنی با ایران و اعمال تحریم های دوباره باز هم از برجام حرف زد و امید به امریکا و غرب داشت ظریف بیشتر برای از یاد نرفتن هر چند گاهی تو شرایطی که امریکا غرب پشت اسراییل هستند در نوار غزه دست به نسل کشی میزنه جنایت میکنه تهدید به حمله اتمی میکنه غزه را برای سفید شوی چهره غرب وحشی صحبت از برجام میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
این حرفها دیگه نخ نما شده
به نام خدا
هنگامی حاکمیت مردم شکل واقعی به خود میگیرد که منافع ملی در اولویت قرار بگیرد. این درحالی است که منافع فردی و گروهی بر منافع ملی اولویت دارد، چه به لحاظ ایدئولوژی و چه به خاطر همبستگی گروهی و حزبی!!
راه نجات کشور جمهوری واقعی و اولویت میهنی بر سایر موارد است.
آقای ظریف باز هم آمضا جان کری تضمین است . .شما چطو به دشمن اعتماد کردی و شروع به سیمان کاری کردی ولی انها یک قدم بر نداشتند . سر تیم شما کلاه رفت
درود بر ظریف که صادقانه حامی ملت و منافع آنهاست.
بنظر من آقای ظریف واقعا دلسوز ایران هست نسبت به خیلی از مسئولان دیگه که فقط دروغ میگن
کارکه برای رضای خدا نباشد وازروی هوای نفسانی وبرای منافع شخصی وجناحی باشد آخرش خداوند هم اینطور تحقیر ورسواشون میکنه که می بینیم وهنوزم ادامه دارد
این چه رسمی شده هر کس چهار نفر دور خود ببیند نسخه میدهد،،،اگر واقعا مرد هستند هر دو طرف مقابل هم رودر روی ملت حرف بزنند، اجازه بدهید و مردم را محرم بدانید وهر چه در دل دارید جلوی ملت بزنید،،نه درزیرزمین!!
لایک ها ی کامنت ها وزن گرایش ها رو نشون میده
ساندیس خورها حمله کنید
هذیان گویی ظریف از طرف جبهه نامشروع اصلاح طلبان یکی نیست بزنه به دیوار بگه برجام خسارت محض بود و هست و خواهد بود و اصولگرایان که مثل خود همین اصلاح طلبان هستند مجبور هستند با این آشی که ظریف و روحانی پختند یه جورایی آن را رد کنند که دیگر مشکلی برای ایران و ایرانی بوجود نیاید و آش دهن سوزی هم که نیست که بتوان از آن دفاع کرد .
آقای ظریف توروخدااگر ازمردم خجالت نمیکشی ازخدا خجالت بکش هشت سال چکار مفیدی بجز تفرقه برای ملت انجام دادین
قطعا مردم تلاش های صادقانه و دلسوزی های فداکارانه شما را فراموش نخواهند کرد.
اجر شما با خدا
با برجام بی فرجام و طراحی بی عقلانه و تدبیر های نادرست خودت و رئیست ضربه هایی به این کشور ژدید که هر کشور دیگری اگر بودید کمترین حکمتان اعدام بود حالا حیا نمیکنید دوباره زبون دراوردید؟
این طایفه و جناح سیاسی فکر میکنند مردم فراموش کردن که بایدن هم مثل ترامپ بود . چرا اینقدر شما در رو و بی حیا هستید؟؟ چرا از رو نمیرید؟! خون حاج قاسم گریبان شما نفوذیها را خواهد گرفت. مردم رو بیچاره ه کردید و اقتصاد تا خرخره بدهکار رو تحویل دادید و تازه روداری هم مبکنید؟!!! خجالت بکشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست