بازدید 13816

مقایسه بیت کوین با دلار آمریکا و طلا

در این مقاله قصد داریم تا با بیان برخی از ویژگی هایی که هر واحد پولی باید داشته باشد، بیت کوین را با دلار آمریکا و طلای فیزکی مقایسه کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ 03 December 2023

مقایسه بیت کوین با دلار آمریکا و طلا

بسیاری از طرفداران بیت کوین که این روزها هر روز به تعداد آن ها اضافه‌تر هم می شود، معتقدند که بیت کوین در واقع همان طلای دیجیتال است و تا حد امکان با استفاده از صرافی ارز دیجیتال اقدام به معامله در بازارهای مختلف می کنند. البته این ادعای بسیار بزرگی است و شاید هنوز برای قضاوت در این مورد کمی زود باشد اما در طرف مقابل طرفداران بیت کوین نیز استدلال های قوی و خاص خودشان را برای اثبات این ادعا بیان می کنند. در این مقاله قصد داریم تا با بیان برخی از ویژگی هایی که هر واحد پولی باید داشته باشد، بیت کوین را با دلار آمریکا و طلای فیزکی مقایسه کنیم.

شش ویژگی مهم پول

اگر همین امروز قصد ابداع یک پول جدید را داشته باشیم باید در نظر بگیریم که یک دارایی که قرار است به عنوان یک واحد پولی قابل معامله و داد و ستد استفاده شود باید این شش ویژگی مهم را داشته باشد :

1-      دوام

2-      قابلیت حمل آسان

3-      تقسیم پذیری

4-      قابلیت تعویض

5-      عرضه محدود

6-      مقبولیت عمومی

حالا با بررسی دلار آمریکا، طلای فیزیکی و بیت کوین بر اساس این 6 ویژگی مهم پول، قصد داریم تناسب هر کدام با این ویژگی ها را مورد بررسی قرار دهیم. به نظر شما کدامیک بیشتر شبیه به پول خواهد بود؟

1- دوام

منظور از دوام در اینجا، دوام و پایداری فیزیک پول است که گاهی بر ارزش آن نیز تاثیر مستقیم دارد. در واقع ماهیت فیزیکی پول نباید از بین برود. برای مثال ارزش طلا با ایجاد تغییرات فیزیکی کم نخواهد شد. در واقع یک وزن مشخص از طلا به هر صورتی از یک جسم فیزیکی باشد همان ارزش را دارد.

در طرف مقابل اما وقتی این ویژگی را در مورد دلار آمریکا بررسی می کنیم داستان کمی متفاوت است. توجه داشته باشید که کاغذ دلار آمریکا هر لحظه ممکن است پاره شود و یا در معرض آتش سوزی بسوزد. البته نباید فراموش کرد که با دیجیتالی شدن بانک ها، امروز دارایی دلار آمریکا در حساب های افراد نیز در واقع همان استفاده از دلار دیجیتالی است. اما نکته ی بسیار مهم این است که هر چقدر دلار های آمریکایی وارد بانک ها شوند و برای دریافت و انتقال آن‌ها نیاز به دلارهای کاغذی نباشد اما وقتی از پشتوانه‌ی دلارهای موجود در دنیا صحبت میکنیم دوباره در یک دور باطل به دلار کاغذی و طلای فیزیکی خواهیم رسید.

در طرف مقابل اما بیت کوین به طور کلی یک دارایی دیجیتال است. در طول زمان، شکل ظاهری آن تغییر نمی‌کند در برابر هر اتفاقی ماهیت آن تغییر نخواهد کرد و به صورت داده و در قالب اطلاعات در یک دفتر توزیع آنلاین به نام بلاکچین ذخیره می شود. داده های مربوط به تراکنش ها و دارایی‌های بیت کوین با استفاده از شبکه‌ی بلاکچین در سراسر دنیا در قالب بلاک های مختلف ثبت می شوند. این کار باعث می شود تا هکرها برای سرقت و یا دستکاری بلاکچین مجبور باشند همزمان به تمام سیستم های مرتبط به شبکه حمله کند که در واقع غیر ممکن است.  

2- انتقال پول

همانطور که میدانیم دلار آمریکا و طلای فیزیکی وجود خارجی قابل لمسی دارند. این دارایی‌ها اگر قرار باشد به عنوان پول شناخته شوند باید نقل و انتقال آن ها آسان باشد. حالا شما به این موضوع فکر کنید که برای انتقال طلا به ارزش هر مقدار تجارتی که با یک شخص دیگر داشته اید چگونه اقدام خواهید کرد. آیا توانایی تامین امنیت این انتقال بزرگ و فیزیکی را دارید؟

با پیشرفت بانکداری دیجیتال امروزه دیگر به هیچ وجه نیاز نیست که دلارهای کاغذی خود را در دست بگیرد و به سمت مشتری یا صاحب کار خود حرکت کنید. اما یکی از مشکلات استفاده از دلار آمریکا برای نقل و انتقال به شخص دیگر در اصل طولانی بودن بیش از حد فرایند های اداری برای ثبت این انتقال است.

در طرف مقابل اما بیت کوین یک دارایی دیجیتال است که به صورت غیر متمرکز کنترل می شود. به همین دلیل فقط با استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال می توانید در هر ساعتی از شبانه روز مقدار بیت کوین مورد نظر خود را به آدرس کیف پول مشتری خود در آن سوی آب ها  فقط در عرض چند ثانیه ارسال کنید. 

با این جود اما نوسانات شدید قیمتی بیت کوین همیشه مانع بزرگی برای انجام این انتقال ها بوده اند. در این صورت با قیمت تتر می توانید برای انتقال دارایی دیجیتال خود ابتدا آن را به یک استیبل کوین تبدیل کنید که دائما قیمت ثابتی دارد.

3- تقسیم پذیری

در این مورد دلار آمریکا چندان شانس رقابتی ندارد. دلار آمریکا می تواند به صورت محدود تقسیم بندی شود. فرض کنید مجبور بودید برای خرید کالا هنوز هم از طلا استفاده کنید. تقسیم بندی طلا برای پرداخت بخشی از یک بدهی تقریبا غیر ممکن است. تصور کنید برای پرداخت به یک مغازه‌دار ابتدا باید موفق به بریدن بخشی از طلا شوید که باز هم مشخص نیست که آیا دقیقا به اندازه ی بدهی شما محاسبه می شود یا خیر ؟ بیت کوین را اما می توان به 100 میلیون بخش کوچک که شاتوشی نام دارد به راحتی تقسیم کرد.

4- یکنواختی

این ویژگی در واقع به یکسان بودن تمام اسکناس ها و سکه های یک واحد پولی اشاره میکند. برای مثال یک دلار باید با یک دلار دیگر دقیقا به یک اندازه ارزش داشته باشند. سکه ها و قطعات طلا اما در این مورد با مشکل مواجه می شوند چرا که هر سکه ی طلا می تواند ولو بسیار کم ولی تفاوت وزنی داشته باشد. اما با توجه به ماهیت شبکه ی بلاکچین در امن نگه داشتن اطلاعات می توان گفت که در زمینه ی یکنواختی، بهترین انتخاب به عنوان پول، بیت کوین است.

5- عرضه نا محدود

یکی از اصلی ترین ویژگی های یک واحد پولی با ارزش و واقعی دقیقا همین مورد است. در حالی که سیستم طراحی شده برای بیت کوین سقف تولید توکن های بیت کوین را 21 میلیون عدد تعیین کرده است و معادن شناخته شده ی طلا در جهان نیز بسیار محدود هستند، میتوان گفت که دلار آمریکا با توجه به آزادی برخی مسئولین مالی آمریکا در چاپ پول بدون پشتوانه در بررسی ویژگی عرضه محدود هیچ نمره ای را دریافت نمیکند.

6- مقبولیت

قطعا هیچ واحد پولی تا توسط مردم یک جامعه به رسمیت شناخته نشود هیچ ارزشی ندارد. در واقع یک تکه کاغذ در صورتی که نتواند هیچ کالا و یا خدماتی را تهیه کنید چه ارزشی می تواند داشته باشد. در بررسی این مورد باید بگوییم که بیت کوین نسبت به دلار و طلا که سابقه ی بسیار بیشتری بین مردم جوامع مختلف دارند، ضعیف‌ترین حالت را دارد چرا که فقط 2.5 درصد مردم بیت کوین را به عنوان یک دارایی و یا روش پرداخت پذیرفته اند.

بیت کوین و مسیر تبدیل شدن به پول

بیت کوین تقریبا همه ی ویژگی‌های پول بودن را دارد. در مورد مقبولیت بیت کوین بین مردم و جامعه باید کمی منصفانه تر صحبت کنیم. بیت کوین علی رغم تمام ویژگی‌های فوق العاده که اما فقط 2.5 درصد از کل جمعیت جهان از بیت کوین به عنوان پول و یا روش پرداخت استفاده می کنند. البته با گذشت فقط 13 سال از عمر بیت کوین انتظار مقبولیت جهانی از آن دور از واقعیت است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

 

این مطلب توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده و تحریریه تابناک مسئولیتی در این محتوا ندارند .

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست