بازدید 1911
سوالات بدون پاسخ پیرامون یک پرونده جنجالی قضایی؛

چگونه شرکت اماراتی بابت میوه‌های فاسد طلبکار شد؟!

البته این پرونده نکات عجیب دیگری هم دارد از جمله تغییر حکم محکومیت از ۱۲ میلیون دلار به ۲۰ میلیون دلار در دادگاه تجدیدنظر -پس از تأیید اعاده دادرسی در دیوان- و همچنین رد دعوای مشابه شرکت مذکور در محاکم قضائی کشور امارات متحده عربی، تعیین خسارت تاخیر تأدیه غیرقانونی برای ادعای ارزی طرف اماراتی و...
کد خبر: ۱۲۰۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳ 02 December 2023

طی هفته‌های اخیر اخباری درباره یک پرونده جنجالی منتشر شده که یک طرف آن شرکتی اماراتی-اردنی با روابط مشکوک تجاری با رژیم صهیونیستی است؛ پرونده‌ای که محکومیت بیش از هزار میلیارد تومانی یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تامین کننده میوه و محصولات کشاورزی را در پی داشته است.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از این قرار است که شرکت اماراتی «فرش فروتز» (fresh fruits) در سال ۱۳۹۲ در جریان صادرات میوه به ایران، در اقدامی متقلبانه محموله‌ای از میوه‌های فاسد به کشورمان ارسال کرده و پس از مشخص شدن این موضوع، برای مطالبه وجه میوه‌های فاسد، در محاکم قضایی کشور طرح دعوی می‌کند و در نوبت اول نیز دادگاه بر باطل بودن این دعوی حکم می‌دهد.

پرونده‌ای که در ادامه با ورود برخی چهره‌های سیاسی و همچنین برخی وکلا به ماجرا، با طرح دعوی دیگری، به نوعی دوباره به جریان می‌افتد و در نهایت طی یک فرآیند پرابهام، حکم سنگین ۲۰ میلیون دلاری به نفع شرکت فرش فروتز صادر می‌شود. حکمی که واکنش‌های مختلفی به دنبال داشته از جمله اینکه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از قوه قضاییه خواسته درباره این ماجرا و حکم صادره درباره آن شفاف سازی کند.

چگونه شرکت اماراتی بابت میوه‌های فاسد طلبکار شد؟!

آن گونه که اسناد منتشر شده نشان می‌دهد، «ح. ب» (از بستگان رئیس جمهور سابق) که از ابتدا شرکت اماراتی را در این دعوی همراهی کرده، در آخرین مرحله و همزمان با مزایده اموال طرف ایرانی، با ارائه یک صلح‌نامه غیرقانونی از طرف مدیرعامل شرکت فرش فروتز، کلیه عواید این دعوا را از طرف اماراتی خریداری کرده و حالا به نوعی به یک طرح دعوی بدل شده است.

البته این پرونده نکات عجیب دیگری هم دارد از جمله تغییر حکم محکومیت از ۱۲ میلیون دلار به ۲۰ میلیون دلار در دادگاه تجدیدنظر -پس از تأیید اعاده دادرسی در دیوان- و همچنین رد دعوای مشابه شرکت مذکور در محاکم قضائی کشور امارات متحده عربی، تعیین خسارت تاخیر تأدیه غیرقانونی برای ادعای ارزی طرف اماراتی و موارد متعدد دیگری که همه آن‌ها برای رسیدگی در اختیار مراجع نظارتی دستگاه قضا قرار گرفته است.

این در حالی است که افزون بر ابهامات متعدد حقوقی در روند رسیدگی به این پرونده، بررسی سوابق و فعالیت‌های شرکت اماراتی- اردنی، ابهامات دیگری به دنبال دارد که لازم است از سوی نهاد‌های امنیتی مورد بررسی قرار گیرد؛ از جمله همکاری شرکت فرش فروتز با شرکت‌های رژیم صهیونیستی در برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با این رژیم در امارات و دیگر تبادلات تجاری با شرکای اسرائیلی که اسناد غیرقابل انکاری برای آن وجود دارد.

چگونه شرکت اماراتی بابت میوه‌های فاسد طلبکار شد؟!

تصویری از عبدالرضا منصوری، مدیرعامل شرکت فرش فروتز در نمایشگاه محصولات کشاورزی رژیم صهیونیستی در امارات

مواردی که موجب شده پیگیری پرونده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و محمد جواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کند: مجلس در راستای وظیفه ذاتی خود که نظارت بر بخش‌های مختلف از جمله موضوعات کشاورزی و غذایی است، به این قضیه ورود خواهد کرد و از آنجایی که حضور و ورود شرکت‌های اسرائیلی در منطقه و به ویژه ایران، به کشور ما ضرر و آسیب می‌رساند، پیگیر اقدامات کمپانی فرش فروتز و شرکای آن خواهیم شد.

مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل نود مجلس هم با اشاره به این پرونده از دستگاه قضایی و مدعی العموم خواست نسبت به حواشی رأی صادره مبنی بر احتمال مصادره بیش از هزار میلیارد تومان به نفع یک شرکت اماراتی و سهام‌داران و شرکای اسرائیلی آن سکوت نکنند و تاکید کرد: اگر در رسیدگی به این پرونده یا عدم توجه به جوانب امنیتی و اقتصادی آن، کسی در داخل کشور تخلف کرده باید به آن رسیدگی شود. دادستان نیز می‌تواند به عنوان مدعی العموم به حساسیت‌های این پرونده ورود کند.

واکنش‌هایی که انتظار می‌رود به بررسی موشکافانه پرونده در دستگاه قضا و حتی ورود نهاد‌های نظارتی این قوه به ماجرا منجر شود، به ویژه آنکه پای خروج مبالغی کلان از سرمایه کشور در میان است و افزون بر آن، رد و نشان نفوذ برخی افراد در پرونده دیده می‌شود که تردید‌هایی جدی به دنبال دارد. پرونده‌ای که یکی دیگر از نتایج آن، نابودی یکی از تامین کنندگان قدیمی محصولات در کشورمان نیز هست.

چگونه شرکت اماراتی بابت میوه‌های فاسد طلبکار شد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی