بازدید 2615
۷

سالمندان؛ ۳۰ درصد جمعیت ایران در ۱۴۳۰

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند؛ گفت: یعنی در این سال پنجره جمعیتی کشور بسته می‌شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن سن باروری، کمتر از هشت سال دیگر برای حل این بحران فرصت داریم.
کد خبر: ۱۱۸۲۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵ 11 July 2023

به گزارش «تابناک»، دکتر سیدمحمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طبق آخرین پیمایش ملی که در سال ۱۳۹۸ انجام شد در کشور ما تقریباً سه و نیم میلیون زوج نابارور وجود دارد، گفت: سالانه نیز حدود ۸۸ هزار زوج به این آمار اضافه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دو نوع ناباروری اولیه و ثانویه وجود دارد، بیان کرد: وقتی زوجی که تا به حال بچه‌دار یا باردار نشده‌اند دچار ناباروی می‌شوند، به آن ناباروری اولیه می‌گوییم. دلیل این نوع از ناباروری می‌تواند مشکلات مادرزادی یا مشکلات اکتسابی باشد. ناباروری ثانویه نیز یعنی زوجین بعد از یک بار تجربه بارداری که ممکن است موفق یا ناموفق بوده باشد، برای بار دوم قادر به بارداری نیستند که این نوع از ناباروری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان ناباروری بویژه در صورت نیاز به IVF و یا سایر روش‌های تهاجمی بسیار زیاد است، تصریح کرد: زوجین نابارور علاوه بر نگرانی‌هایی که در مورد روند و نتیجه درمان داشتند، برای تامین هزینه‌های درمان هم فشار زیادی را متحمل می‌شدند، اما خوشبختانه بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت تمام اقدامات تشخیصی و درمانی ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

طباطبایی افزود: بر این اساس در مراکز دولتی ۹۰ درصد هزینه‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفت، محدودیت سنی قبلی اصلاح شد تا افراد تا ۴۹ سالگی بتوانند از این خدمات استفاده کنند. همچنین در مراکز خصوصی درمان ناباروری نیز ۷۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه‌های پایه پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: ۴۰ درصد وظایف در قانون جوانی جمعیت به عهده سازمان‌های دیگری به جز وزارت بهداشت است یعنی این وزارتخانه تنهایی نمی‌تواند مشکلات حوزه جمعیت را برطرف کند. مسلما فرهنگ‌سازی در بحث جمعیت یکی از اقدامات کلیدی است، اما وزارت بهداشت هم علاوه بر حمایت‌های بهداشتی و درمانی در فرهنگ سازی نیز نقش مهمی دارد.

طباطبایی فرهنگسازی در حوزه جمعیت را موضوعی مهم دانست و عنوان کرد: یکی از موارد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بحث آموزش و فرهنگسازی است که به دو بخش فرهنگسازی عمومی و فرهنگسازی سلامت تقسیم می‌شود. به طور کلی نقش عوامل فرهنگی و نگرش‌ افراد بسیار موثر است.

وی افزود: در عین حال سیاست‌ها و تبلیغات وسیع برای کنترل جمعیت که طی ۳۰ سال اخیر در کشور جریان داشته است، به تدریج باعث تغییر فرهنگ عمومی و تمایل به فرزند کمتر شده است. اصلاح این روند نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای افزایش اطلاع رسانی به مردم در خصوص بحران جمعیت و لزوم داشتن جمعیت جوان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص وضعیت ارزیابی شرایط زاد و ولد در کشور طی سالیان آینده به ایسنا گفت: نرخ باروری یا TFR میانگین تعداد فرزندانی است که یک خانم در سن باروری به دنیا می‌آورد؛ اگر این خانم با همسرش در نظر گرفته شوند و این زوج دو فرزند داشته باشند، جایگزین خودشان افرادی را به جامعه آورده‌اند و در این شرایط جمعیت نه افزایش پیدا می‌کند و نه کاهش و رشد جمعیت تقریباً ثابت می‌ماند.

او ادامه داد: با توجه به اینکه تمام زنان ممکن است تا پایان سن باروری خود زنده نباشند یا ازدواج نکنند این عدد یعنی نرخ جایگزینی عدد ۲ خالص نیست و از ۱.۲ در کشورهای توسعه یافته تا ۳.۲ در کشورهای درحال توسعه متغیر است.

طباطبایی با بیان اینکه در کشور ما متاسفانه از سال ۷۹ نرخ باروری زیر حد جایگزینی قرار گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر نرخ باروری ما ۱.۶۵ است. اگر در طولانی مدت نرخ باروری کمتر از حد جایگزینی باشد، جمعیت کاهش پیدا می‌کند و به سمت سالمندی می‌رود. آمارها نشان می‌دهند که نرخ رشد جمعیت کشور از ۱.۲ در سال ۱۳۹۵ به حدود ۰.۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده است. به عبارتی، در عرض ۵ سال، نرخ رشد جمعیت کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است.

او با تاکید بر اینکه ما با سرعت به سمت سالمندی جمعیت حرکت می‌کنیم، اضافه کرد: طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند. در سال ۱۴۳۰ پنجره جمعیتی کشور از نظر اقتصادی بسته می‌شود، یعنی نسبت افراد در سن کار و تولید کمتر از ۶۰ درصد جمعیت می‌شود، اما با در نظر گرفتن سن باروری، ما کمتر از ۸ سال دیگر برای حل این بحران فرصت داریم که ۳ سال اول آن فرصت طلایی است؛ علت آن هم درصد جمعیت خانم‌های در سن باروری است که هر چه جلوتر می‌رویم این درصد کاهش پیدا می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
آقاي باسواد، وقتي كشور در باتلاق فساد و تورم و بدبختيه،افزايش جمعيت حماقته آقاي پرفسور
من واسم این سئواله یکی جواب دبده فرض کن سالی دومیلیون به جمعیت کشور اضافه بشه.برای اینکه به مشکل پیری جمعیت نخوریم.تا کی باید این اضافه شدن ادامه پیدا کنه تا 500 میلیون نفر تا یک میلیارد نفر ...روباتهای هوشمند تا ده پانزده سال دیگه میان و مشکل نیروی کار حل میشه پس بیخود اینقدرهشدار ندین.
خب پیشنهادت رو واضح بگو.
در حال حاضر هشت میلیون افغانی در کشور داریم با نرخ زاد و ولد بالا اگر به همه انها شناسنامه ایرانی داده شود مشکل افزایش جمعیت براحتی حل میشود
این سالمندان نگران کننده، همان دهه شصتی ها و ارتش 20 میلیونی امام هستند... همان هایی که در هیچ دوره ای از زندگیشان خیر ندیدند. همان هایی که در نیمکت 1 متری 4 نفری نشستند و با حداقل امکانات درس خواندند و درس خواندند تا پشت کنکور نمانند اما باز هم مانند. با هر زحمتی رفتند دانشگاه و دکتر مهندس شدند بعد کار نبود چون زیاد بودند. چون کار پیدا نکردند ازدواج هم نکردند. اینک هم اواخر دوران جوانی و میانسالی خود را با زحمت می گذرانند. خیل عظیمشان مهاجرت کردند...ان شالله برای 10 سال آینده آماده می شوند در کنکور ورودی خانه سالمندان شرکت کنند تا حداقل بازمانده هایشان آخر عمری دارو و دکتر پیدا کنن
واقعا من متعجب می شوم وقتی کسی از لزوم افزایش رشد جمعیت صحبت می کند آن هم در این کشور فلک زده که با بحرانهای بسیار عمیقی همچون آب و خاک و هوا و دیگر مصیبتهای زیست محیطی بعلاوه مشکلات عظیم و کمر شکن اقتصادی و اجتماعی روبرو است. دردناک تر این است که این دستورها و توصیه ها را از افراد یه اصطلاح تحصیل کرده و متخصص می شنویم.
شما نگران پنجره جمعیتی نباشید... شما در حد و قواره مدیریت ۳۰ سال بعد نیستید... شما شاید در حد ۳ ماه دیگر رو شابد بتونید نرخ تورم رو گزارش کنید... دقت کنید گزارش... نه کنترل....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی